Spring naar bijdragen

WAAS/EGNOS: Wel of niet inschakelen?


Gast Justus

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje, wij zijn net begonnen met geocaching en vinden het geweldig, maar na bestudering van de handleiding van mijn E-trex legend van Garmin, werd aangeraden om WAAS uitgeschakeld te laten staan. Elders lees ik weer dat je WAAS juist wel moet inschakelen wie kan mijn vertellen wat in Nederland verstandig is, om WAAS wel of niet in te schakelen.

 

Alvast bedankt.

 

Justus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Op het moment dat je na het inschakelen van de WAAS-optie een goed WAAS-/EGNOS-signaal ontvangt (dat kun je zien aan de D-tjes in de balkjes op het satellieten-schermpje van de Legend), dan zou ik het aan laten.

Zo niet, dan kun je het beter uitzetten, omdat het apparaat steeds maar weer tevergeefs probeert het EGNOS-signaal te 'pakken'. Dit beïnvloedt de werking/nauwkeurigheid van je gps op een negatieve manier.

 

Ik heb met mijn gps'en (Euro en Vista) maar een enkele keer een redelijk signaal, maar meestal dus niet. Daarom heb ik de WAAS-instelling ook praktisch altijd uit staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het moment dat je na het inschakelen van de WAAS-optie een goed WAAS-/EGNOS-signaal ontvangt (dat kun je zien aan de D-tjes in de balkjes op het satellieten-schermpje van de Legend), dan zou ik het aan laten.

Zo niet, dan kun je het beter uitzetten, omdat het apparaat steeds maar weer tevergeefs probeert het EGNOS-signaal te 'pakken'. Dit beïnvloedt de werking/nauwkeurigheid van je gps op een negatieve manier.

Ik heb met mijn gps'en (Euro en Vista) maar een enkele keer een redelijk signaal, maar meestal dus niet. Daarom heb ik de WAAS-instelling ook praktisch altijd uit staan.

Ik was gegeven moment met mijm broer (C@rlos) aan het geocachen en mijn broertje had WAAS aan staan. ;)

Ik was al bezig m'n stickertje in het logboek te plakken terwijl hij nog aan het zoeken was naar de cache. :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ik heb nu sinds 1 week een Garmin Vista. Elke dag staat hij minimaal een uur achtereenvolgens aan maar tot nu toe heb ik nog geen WAAS signaal gevangen.

 

Je moet dus wel heel veel geluk hebben om eens een keer een wat te locken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Heb met de Magellan Sportrak buiten eigenlijk altijd ontvangst via het WAAS systeem. Tussen dichte bebouwing en in het bos valt het signaal van de WAAS satellieten wel eens weg. In de auto zonder externe antenne ook altijd ontvangst! Vorige week midden tussen de bomen nog een cache gevonden dankzij de WAAS funktie. Ik ben er dus heel erg tevreden over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het laatste nieuws was dat EGNOS in juni operationeel zou worden. In Juni zou men de testfase afgerond hebben. Ik weet niet wat er daarna is gebeurd. Ik weet wel dat met WAAS ingeschakeld mijn 78S slechter intvangt dan WAAS uitgeschakeld.

Helaas zijn onze GPSontvangers, ook de nieuwe serie van Garmin, niet geschikt voor de Europese tegenenhanger van WAAS, de EGNOS.

De pest is dat wil je controleren of je een WAAS ontvangst heb, je dit moet inschakelen. Als op dat moment geen WAAS ontvangst is, ontvang je slechter.

 

De beste manier is om WAAS uitgeschakeld te hebben. WAAS of EGNOS zijn ook eigenlijk niet bedoeld voor op het land. Beide zijn ontwikkeld voor vrije zicht en dus voor scheep- en luchtvaart.

 

Wil je vertrouwen op je GPS? WAAS uitschakelen. Het verschil in nauwkeurigheid is maar een paar meter.

 

livetext1.gif

 

Kruimeldief ;)Zijn de stuurlui aan wal, opstokers of afzijkers?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas zijn onze GPSontvangers, ook de nieuwe serie van Garmin, niet geschikt voor de Europese tegenenhanger van WAAS, de EGNOS.

Volgens mij is dit niet zo, of eigenlijk wel zo ;)

 

M.a.w. Garmin ondersteunt wel Egnos (als WAAS ook ondersteund wordt). Stukkie van de fameuze website van "onze vrienden" uit Notter:

WAAS staat voor Wide Area Augmentation System. Een systeem voor het opheffen van de fouten die ontstaan in de GPS positieberekening als gevolg van ionosferische afwijkingen in het GPS signaal. Het signaal wordt uitgezonden door de geo-stationaire inmarsat satellieten. Het europese signaal ( van EGNOS ) wordt uitgezonden door de AOR-E satelliet die dan PRN nummer 33 heeft. Dezelfde satelliet verzorgt ook het WAAS signaal voor de amerikaanse oostkust maar heeft daarvoor PRN nummer 35.

 

In het verleden heb ik tijden WAAS/EGNOS ontvangen (prn 33) en ging de nauwkeurigheid naar 2-3 meter. Ik heb het eigenlijk altijd aan staan, maar sinds vele maanden geeft WAAS/EGNOS geen sjoege meer. Batterijen van de satelliet zullen wel leeg zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb prn 33 weleens op het scherm gezien als ik de WAASIGHEID heb aanstaan. Maar dan locked hij deze niet. Hij blijft zo ondoorzichtig (dus daarom heet hij WAAS, hij blijft WAASIG) op het scherm staan. Ik krijg dan ook geen DDDDDDDDDDDD op de balken staan.

 

Aan nauwkeurigheid heb ik met de 60CS eigenlijk geen oordeel. Hij doet het eigenlijk prima met en zonder. Ik denk wel dat met WAAS meer batterij-verbruik is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...