Spring naar bijdragen

Corona-virus: Events gecancelled


Peetee

Aanbevolen berichten

Sinds 29 september j.l. zijn de regels aangescherpt, het gaat (weer) de verkeerde kant op met Nederland.


Wat mij opvalt is dat de reviewers stil blijven, terwijl van maart t/m juni maar liefst zes berichten op dit en andere fora zijn gepost.
Weliswaar geven de reviewers, in het laatste bericht, aan dat de verantwoordelijkheid vooral en geheel bij de CO ligt en worden er nog steeds events gepubliceerd, maar ik vind het toch wat merkwaardig dat wij als geocachers helemaal niets horen of lezen.

Ik zie bijvoorbeeld een event in een achtertuin waar maar liefst 35 teams hebben ingeschreven (team = gemiddeld maal 2 = 70 man/vrouw)

Op social media zie ik vooral verwarring over of men nu de richtlijnen van een huishouden volgt of die van groepen die bij elkaar komen.
In het ene geval gaat het om vier personen (tenzij groter huishouden), in het andere geval binnen om dertig mensen en buiten om veertig(?).
Geocaching staat niet bij de uitzonderingen en hoe moeten we "doorstromen of niet" opvatten waar het om events gaat?
En wat is het advies rond mondkapjes?

Het gaat mij er niet om inhoudelijk te discussiëren, maar iets horen of lezen van de reviewers zou fijn zijn...

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik kan me inderdaad voorstellen dat met de door de overheid aangekondigde maatregelene ook de regels t.a.v. events verscherpt zijin.

Op deze reviewerspagina wordt door hen in ieder geval doorverwezen naar deze pagina van de Rijksoverheid:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/09/28/aangescherpte-maatregelen-om-de-verspreiding-van-het-virus-terug-te-dringen

 

Citaat

Regels voor buiten

  • Voor activiteiten buiten, waar geen continue doorstroming van mensen is, geldt een maximum van 40 personen. Dit is inclusief kinderen tot en met 12 jaar en exclusief personeel.
  • Is er buiten wel een continue doorstroming van personen, zoals in dierenparken of op markten, dan geldt er een norm voor het aantal bezoekers per vierkante meter.
  • Sportwedstrijden, zowel amateur als professioneel vinden plaats zonder publiek.
  • Het advies is het aantal reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, geocaching is geen (echte) groep en vormt geen uitzondering,

Er zijn ook deze regels:

"Er is een aantal algemene regels die zowel binnen als buiten gelden.

  • Thuis, zowel in huis als in de tuin of op het balkon, geldt het dringende advies niet meer dan 3 personen te ontvangen (exclusief kinderen t/m 12 jaar). Hierbij dient u er altijd voor te zorgen dat mensen 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen houden en ook de hygiënemaatregelen naleven.
    • Als een samenkomst leidt tot overlast, of een gevaar vormt voor de publieke gezondheid, kan er gehandhaafd worden.
  • Buiten de eigen woning geldt per 29 september 18:00 uur dat u met maximaal 4 personen een gezelschap mag vormen. Kinderen tot en met 12 tellen hierbij niet mee.
  • Een gezelschap is een groep mensen die samen ergens aan deelnemen of die zich samen ergens ophouden. Als daar zich mensen (spontaan) bij aansluiten, dan horen zij ook bij het gezelschap.
  • U mag dus voor 1 huishouden of maximaal 4 personen, exclusief kinderen, een reservering plaatsen bij een bioscoop of restaurant.... etc."

 

Nogmaals, het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft, maar Ik zie events die hetzelfde van aard zijn, maar waar verschillend mee wordt om gegaan;

Er wordt gearchiveerd vanwege de regel van 4

Er is een event voor 30 personen,

Er is een soortgelijk event voor 40 personen.

 

Bij veel events wordt gesteggeld over het logboek en de vooral debesmettelijkheid daarvan

Eh... op een event is een logboek nog nooit nodig geweest (zo goed lezen mensen dus)

 

Mij lijkt dat er duidelijk verwarring is (dan wel dat zaken verschillend worden geinterpreteerd) en degenen die daar weer één lijn in kunnen brengen voor de Nederlandse gemeenschap dat zijn de reviewers.

 

Ik mis de sturing van de reviewers en de berichten daarover op de verschilende fora (en dat is wat anders dan een disclaimer op de pagina bij publicatie of een mededeling in wiki.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na aanleiding van de herziene regelgeving van 29 september j.l. en de vraag van Sivota.

Kunnen de reviewers het volgende mededelen;

Er zijn nog diverse mogelijkheden voor het houden van events binnen grenzen van momenteel van toepassing zijnde regelgeving.

 

De event host is verantwoordelijk voor het naleven van de regelgeving en ook de cacher (bezoeker) heeft hier in een eigen verantwoordelijkheid. Ook is de event host tijdens de review gevraagd om te bevestigen dat het event/CITO voldoet aan de gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen, evenals aan alle (lokale) wetten.

De host heeft tevens akkoord gegeven dat, naast het volgen van wet- en regelgeving, deze ervoor verantwoordelijk is dat het aantal aanwezigen in overeenstemming is met de lokale beperkingen op bijeenkomsten. Zoals gesteld door de overheid.

 

De reviewers vertrouwen er op dat de host dus verantwoording neemt.

 

Het Nederlandse reviewer team volgt de ontwikkelingen rondom de maatregelen en regelgeving nauwgezet en hebben hier zeer frequent overleg over.

 

Het Nederlandse Reviewers team

Diogeones, Penelope, Sint Florian, Lizzy Bennet, Anodonta, Westpointer en The 12th man

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iedereen nu eens normaal zijn hersens gebruikt en zich een beetje inleest en/of luistert over bepaalde regels die zijn opgelegd zou dit alles geen probleem mogen zijn.
Helaas zijn er bepaalde zielige individuen die er alles aan doen om reviewers en bepaalde sites in een kwaad daglicht te zetten terwijl deze (naar mijn weten) hun best doen om van deze hobby toch nog iets leuks te maken in deze onzekere tijden met het corona virus.

Voor diegene die wel serieus zijn, doe je best om er wat leuks van te maken en negeer die negatieve personen met hun negatieve reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we uit de reactie van de reviewers de volgende zaken halen:

1. "Er zijn nog diverse mogelijkheden voor het houden van events binnen grenzen van momenteel van toepassing zijnde regelgeving."

2. "De reviewers vertrouwen er op dat de host dus verantwoording neemt." Daartoe heeft de host zich verplicht bij het aanbieden van het event.

3. "Het Nederlandse reviewer team volgt de ontwikkelingen rondom de maatregelen en regelgeving nauwgezet en hebben hier zeer frequent overleg over."

 

Dat lijkt mij dus heel duidelijk:
1. Er is binnen de huidige regels ruimte voor het organiseren van events (iedereen weet dat dit over 3 weken anders kan zijn ...)
2. De event-organiseerders hebben een verantwoordelijkheid bij het zorg dragen voor het naleven van de regels.
3. De reviewers volgen de ontwikkelingen (v.w.b. regelgeving) op de voet en gaan indien nodig ingrijpen (bv. als events verboden worden).

Maar laten we vooral niet vergeten dat we ook als event bezoekers een grote verantwoordelijkheid dragen. Wij (bezoekers) kiezen er zélf voor om een event wel of niet te bezoeken. En áls we dan een event bezoeken dan bepalen wij zélf ter plekke óf we er blijven, hoe láng we er blijven en hoeveel afstand we tot anderen bewaren.

Volgens mij is in geen enkel geval de verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag bij events op anderen af te schuiven. Niet op de reviewers en niet op de event hosts!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Peetee:

Laten we uit de reactie van de reviewers de volgende zaken halen:

1. "Er zijn nog diverse mogelijkheden voor het houden van events binnen grenzen van momenteel van toepassing zijnde regelgeving."

2. "De reviewers vertrouwen er op dat de host dus verantwoording neemt." Daartoe heeft de host zich verplicht bij het aanbieden van het event.

3. "Het Nederlandse reviewer team volgt de ontwikkelingen rondom de maatregelen en regelgeving nauwgezet en hebben hier zeer frequent overleg over."

 

Dat lijkt mij dus heel duidelijk:
1. Er is binnen de huidige regels ruimte voor het organiseren van events (iedereen weet dat dit over 3 weken anders kan zijn ...)
2. De event-organiseerders hebben een verantwoordelijkheid bij het zorg dragen voor het naleven van de regels.
3. De reviewers volgen de ontwikkelingen (v.w.b. regelgeving) op de voet en gaan indien nodig ingrijpen (bv. als events verboden worden).

Maar laten we vooral niet vergeten dat we ook als event bezoekers een grote verantwoordelijkheid dragen. Wij (bezoekers) kiezen er zélf voor om een event wel of niet te bezoeken. En áls we dan een event bezoeken dan bepalen wij zélf ter plekke óf we er blijven, hoe láng we er blijven en hoeveel afstand we tot anderen bewaren.

Volgens mij is in geen enkel geval de verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag bij events op anderen af te schuiven. Niet op de reviewers en niet op de event hosts!

Na contact te hebben gehad met het RIVM moet ik concluderen dat:

Samen deelnemen aan activiteiten, is 4.
Het event is een activiteit en geen officieel georganiseerd event (40) is en privé (4)...

Een officieel event, de organisatoren ontvangen salaris of het wordt geregeld op een locatie waar een bedrijf (horeca of zo) de organisatie op zich neemt?

Gr.
Phil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie het nog weet mag het zeggen. En morgen is toch alles weer anders.

Niet dat ik een frequent bezoeker van evenementen ben, kom er hoogst zelden, maar deze vinden doorgaans plaats in de buitenlucht en zijn d.t.g. waarschijnlijk minder gevaarlijk dan kerk- winkel- of kantoorbezoek.

En morgen is toch alles weer anders......

bewerkt door Berenboot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei harrie:

..."Helaas zijn er bepaalde zielige individuen die er alles aan doen om reviewers en bepaalde sites in een kwaad daglicht te zetten terwijl deze (naar mijn weten) hun best doen om van deze hobby toch nog iets leuks te maken in deze onzekere tijden met het corona virus...."

 

Dat was helemaal niet mijn bedoeling.

Mijn enige doel was om de reviewers een zichtbare stem te geven op de fora, in alle verwarring die er heerst...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Peetee pinned this discussie

De richtlijnen van de RIVM zijn:

  • Binnen: maximaal 4 personen
  • Buiten: maximaal 40 personen

Dit is na te lezen op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/openbaar-en-dagelijks-leven. Onder het kopje Maatregelen voor buiten en Regels die buiten gelden staat: "Sinds 29 september 2020 18:00 uur geldt voor alle buitenruimtes waar geen continue doorstroming van mensen is dat er maximaal 40 mensen bijeen mogen komen. Dit is inclusief kinderen en exclusief personeel."

Events zijn dus gewoon toegestaan zolang ze buiten worden gehouden, het maximum aantal personen niet wordt overschreden, iedereen 1½ meter afstand houdt en er geen lokale verordening is.

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij hetzelfde linkje ( https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/openbaar-en-dagelijks-leven/gezelschappen ) staat ook:

Maximaal aantal personen per gezelschap

Sinds 29 september geldt een maximum van 4 personen in een gezelschap. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee. Een gezelschap is een groep mensen die met elkaar iets doen. Samen naar de bioscoop, uit eten, of bij elkaar komen voor een feestje.

-----

Dat geldt dus voor een geocachingevent. De 'grotere'maxima (30/40) personen gelden alleen voor bedrijven/instellingen zoals cafés, musea, theaters, sportverenigingen, etc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De regels zijn gewoon geweldig onduidelijk. Je mag met 600 mensen in een kerk zitten, maar 10 man bij het voetballen kan niet. 

Bedenk zelf maar eens hoeveel inconsequentheden je alleen in dit stuk kunt ontdekken (van dezelfde RIVM-pagina):image.png

Het lijkt er bv. op dat het er niet toe doet met hoeveel je mensen je ergens bent, maar dat het wel belangrijk is met hoeveel mensen je er naartoe gaat. (kan ik me op zich wel nog iets bij voorstellen, maar verwarrend vind ik het wel)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"...Grapperhaus tegen kerken: maximaal 30 mensen in de kerk en niet zingen..."
Bron
Dus dat is duidelijk.


Natuurlijk zijn er altijd situaties te bedenken die in de wet niet beschreven zijn en dus in een grijs gebied vallen. Er is altijd wel iemand te vinden, voor wie de wet geen duidelijk antwoord of juiste 2 verschillende antwoorden geeft.

In het geval van Geocaching, is het veel eenvoudiger om je af te vragen "...wil ik wel naar dat ...... ?". Het is tenslotte een hobby en dus niet van levensbelang.

Corona blijkt steeds gevaarlijker te zijn, niet alleen tijdens de ziekte, maar ook door de schade die deze ziekte veroorzaakt in je lichaam. Waardoor je misschien jaren later pas de gevolgen ervaart.


Ik ga de komende tijd voorlopig gewoon niet naar events of andere evenementen, ook al zou dat volgens de wet misschien wel mogen.

bewerkt door Linkalovers
  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Peetee:

De regels zijn gewoon geweldig onduidelijk........

......Het lijkt er bv. op dat het er niet toe doet met hoeveel je mensen je ergens bent, maar dat het wel belangrijk is met hoeveel mensen je er naartoe gaat. (kan ik me op zich wel nog iets bij voorstellen, maar verwarrend vind ik het wel)
 

 

Daarom dus een rol voor de reviewers, maar die hebben voor nu inmiddels uitspraak gedaan....

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...