De_K Geplaatst 15 september 2019 Geplaatst 15 september 2019 (bewerkt) Ik weet dat ik bij het plaatsen van mijn eerste cache (in samenwerking met) op een goed moment moest bepalen hoe groot hij was. Voor mijn gevoel was hij reusachtig groot. Vervolgens ben ik me gaan verdiepen in de regels. Het resultaat was erg teleurstellend. De regels maakte me duidelijk dat het ging om de inhoud van de inhoud van de eigenlijke cache, niet die van de behuizing. Dat viel tegen! Vervolgens werd er een leuk idee geopperd voor de uiteindelijk te vinden cache en in plaats van dat ik de beoogde reusachtige cache kon bijschrijven op de geocache pagina, is het uiteindelijk een klein/small geworden. Natuurlijk had ik liever een grote cache op mijn naam bijgeschreven, maar ik denk dat mensen blijer zijn dat ze krijgen wat ze verwachten. Afgelopen week heb ik een aantal caches gedaan, mede speciaal omdat ze als "groot" staan aangemerkt. Meerdere malen bleek een zogenaamde "grote cache" een vogelhuisje met een buitenomvang van nog geen 20 liter en een doosje van nog geen liter. Een cache maakte het wel heel bont, de uiteindelijke cache was misschien net een small, maar vermoedelijk een micro. Nogmaals opgezocht hoe groot een cache hoort te zijn: Cache grootte: Er zijn 5 verschillende soorten afmetingen · nano: Een nano geocache is een afgeleide van een micro, deze geocache is kleiner dan 10 ml en bevat enkel een klein logboekje. · micro: Een doosje dat minder dan 100 ml bevat, denk hierbij aan een filmroldoosje. Een microcache bevat enkel een logboek. · klein: Een kleine geocache bevat tussen de 100 ml en 1 liter. · normaal: Een normale geocache bevat tussen de 1 liter en 20 liter. Een voorbeeld hiervan is een munitiekistje of een voorwerp ter grootte van een schoendoos · groot: Een grote geocache bevat meer dan 20 liter. Denk hierbij aan grote emmers. · anders: Hiervoor moet je naar de geocache beschrijving kijken. Vaak wordt anders aangeduid door de cache eigenaar wanneer hij de geocache hunter wil verrassen. Filmroldoosje: Micro! Op een cache site kwam ik tegen dat een micro zo groot als of kleiner is dan een filmroldoosje. Maar een filmroldoosje is ongeveer 30-35 ml (ik kan drie maal de inhoud (daar moet de deksel nog vanaf) kwijt in een 100 ml maatbeker. Bellenblaas: Micro! Een standaard bellenblaas bevat minder dan 100 ml. Maar niet veel minder. Daarmee is het een aardige maat voor een micro. Plastiek potje: ergens staan aangegeven dat dit een kleine behuizing is. Onzin natuurlijk, "kleine potjes" hebben geen standaard afmetingen. Als er minimaal 100 ml vloeistof ingezeten heeft kan het een klein zijn, maar met minder is het een micro. De brooddoosjes hier staat vaak bij aanschaf bij hoe groot ze zijn, makkelijk < 1 liter is klein (of heb je er kleiner dan 100 ml? mijn brood zou daar niet inpassen..) >1 liter is normaal, brooddozen van meer dan 20 liter ben ik helaas nog niet tegen gekomen. Normaal of groot? Hoe bereken je de inhoud van een kast? Trek je van de binnenmaten nog de planken en lades af? Wat doe je met ruimte die permanent in beslag genomen wordt door inrichting? Hoe groot is een vogelkast met binnenmaten 20x20x20 cm= 8 liter inhoud, met een droge binnendoos van 750 ml/ driekwart liter? Mij lijkt het een smal, je TB met knuffel wil je niet naast de binnendoos verstoppen, en waarschijnlijk wil je zelfs je tag niet aan het vochtgehalte buiten de binnendoos wagen. Of is dit geneuzel? Of moet ik meer kijken vanuit mijn eigen teleurstelling toen ik een klein aanbood ipv een normaal of groot? Of naar de reclame die uit gaat van een cache die groot heet te zijn? Wat dat betreft, zijn er ook caches die groter zijn dan aangegeven? 15 september 2019 bewerkt door De_K
barny Geplaatst 15 september 2019 Geplaatst 15 september 2019 met het laatse beginnen, ik kom zelden cache's tegen die groter zijn dan op de pagina word aangegeven ik kom heel vaak tegen een cache die kleiner is dan op de pagina word aangegeven, zelfs revieuwers maken zich daar schuldig aan ik schrijf daar bijna altijd een NM log voor, het komt vaak voor dat de co het niet weet of dat de cache is vervangen door een kleiner formaat en door die NM log help ik de CO en de geocache community het spelletje completer te maken, wil na de NM de CO het formaat niet aanpassen naar wat er werkelijk in het veld ligt, dan is dat zijn verantwoording en zijn dwaasheid en dat komt door dat de grote van de cache is zeker een status symbool is, de mensen willen eigenlijk toch iets van een geocache plaatsen en vinden een small toch leuker en een regulaar nog leuker, en een echt grote ton boordevol me leuke dingen er in nog veel leuker, maar zij willen daarvoor niet de moeite doen behalve hun hobbygenoten voorliegen/ bedonderen/ moedwillig belazeren een gebrekkig eigenbeeld en verdorven fatsoen is bij dat volk niet vreemd maar het vogelhuisje is niet de cache, alleen de omhulsel die de cache aan het zicht onttrekt, het Tupperwaire bakje waar het logboek in zit is de cache, anders zou je een filmrolletje in een flatgebouw wel aan kunnen melden als een Giga cache bij grote cache's hoef je niet op de mm te kijken, dat zal ook wel duidelijk zijn niet alle Ammoboxsen zijn van het formaat RegularBarny(Geocaching vanuit de oorsprong)
regenboog2 Geplaatst 15 september 2019 Geplaatst 15 september 2019 Need maintenance (onderhoud nodig).
barny Geplaatst 15 september 2019 Geplaatst 15 september 2019 (bewerkt) omdat die log voor zulks ontworpen is de co en de gehele geocachecommunity waarschuwen dat er iets niet klopt als je elkaar kan helpen waarom zou je dat dan niet doen? #Edit: oeps verkeert gelezen #DatOverkomtMeNooit Barny(Geocaching vanuit de oorsprong) 15 september 2019 bewerkt door barny
Genhenk Geplaatst 15 september 2019 Geplaatst 15 september 2019 Gave plaat is dat, Barny. Is dat een echte geocache, of is dat door een creatieveling gephotoshopt?
barny Geplaatst 16 september 2019 Geplaatst 16 september 2019 dat is een geocache,, in Amerika, waar alles mutch Bigger is, alleen niet voor iedere geocacher beschikbaar de eigenaar heeft een of andere geocacher onwaardige plezier in om deze geocache voor een groot deel van de geocachecommunity verborgen te houdenBarny(Geocaching vanuit de oorsprong)
De_K Geplaatst 16 september 2019 Auteur Geplaatst 16 september 2019 (bewerkt) Die ammobox cache is een mooi voorbeeld van hoe het ook kan Barny. 14 uur geleden zei barny: ... het vogelhuisje is niet de cache, alleen de omhulsel die de cache aan het zicht onttrekt, het Tupperware bakje waar het logboek in zit is de cache, anders zou je een filmrolletje in een flatgebouw wel aan kunnen melden als een Giga cache Dat vind ik een mooie regel, jammer eigenlijk dat ik mijn eerste bericht niet kan aanpassen. Om een betere samenvatting te geven van de hele discussie. Ik zit wat te vogelen thuis, en ik denk dat de voorbeelden slechte caches zijn, zelfs als binnenbak. Ik pak gewoon een litermaat en kijk hoeveel ik in de doos/ pot kan krijgen (of vul de pot en gooi het over in een lege litermaat). Maar het lijkt me handig voor de vergelijk om in te kunnen schatten hoe groot iets ongeveer is: Een yoghurt bak van 1000 gram is 1 liter, is dus een (kleine) normaal (gaat immers tot 20 liter) Een standaard bakje van de afhaal is ruim 1/2 liter, dus klein (wij krijgen dan die dunne witte bakjes met doorschijnende deksel) In de grote bak van de afhaal past net geen liter, dus een supermooie maat voor een klein. In een bakje van 500 gram boter kan ruim een halve liter, dus klein Ik heb onlangs caches gevonden met daarin zo'n mooie nieuwe bak met zachte rand en klemmetjes op de deksel. Keurig gesloten. Er kroop een oorwurm in rond. Het is net alsof ze erin en eruit kunnen. Ik kan me voorstellen hoe bovenstaanden er dan uit komen zien. Een bellenblaas (mooie maat voor een micro!) moet wel waterdicht zijn, want er hoort water in te zitten en te blijven. Waarom vind ik dan soms drijfnatte logboekjes in zo'n cache? Blijven ze niet waterdicht, worden ze slecht afgesloten, is het slecht ontwerp, waardoor de cache behuizing soms vol water kan komen staan, laten cachers de boel nat worden tijdens het loggen? Laatst ontdekt hoe handig een paraplu kan zijn bij het loggen, en hoe onhandig in de bossen. Wat zijn behalve ammoboxen nu wel goede en betaalbare caches? Hoe goed zijn mayonaise emmers van enkele liters? 16 september 2019 bewerkt door De_K
mmjjt Geplaatst 16 september 2019 Geplaatst 16 september 2019 zuurkoolton met draaidop. kleinformaat gebruiken ze ook in de watersport. Uitermate geschikt voor waterdicht verpakken, dus ook een cache. En anders lock en Lock dozen zijn ook verkrijgbaar in flinke formaten
barny Geplaatst 16 september 2019 Geplaatst 16 september 2019 (bewerkt) de cache moet vooral stevig zijn, dei zuurkoolton is ook een mooie cacheboks, alleen zou ik nog een extra bak in die ton doen omdat er altijd rotzooi invalt en de huidige bezoekers zijn lekker aan het loggen met de ton (cache) open, ook als het regent, waarom ze dat op de plak van de cache doen en daarmee een extra gevaar zijn , blijft me altijd een raadsel ook zie je veel cache's in plastikzakken gewikkeld, die zakken worden smerig, houden geen vocht tegen maar huiden juist vocht vast en een logboek in een zip zakje is lek, maar nar 20 bezoekers is het zakje stuk en word de boel alsnog smerig en vies daarbij behoor je de cache te onderhouden, dus niet elleen heen gaan als er klachten komen, maar gewoon om de zoveel tijd eventjes tjekken daarbij heb je bezoekers die nergens om geven en je heb geocachers die bij hun bezoek vochtige cache's schoonmaken en eventueel drogen, de ouwe zooi er uit halen, en nieuwe hebbedingetjes er in doen frietemmers en dat soort slappe plastick gaat nooit lang goedBarny(Geocaching vanuit de oorsprong) 16 september 2019 bewerkt door barny
harrie Geplaatst 17 september 2019 Geplaatst 17 september 2019 Op 9/15/2019 om 4:34 PM zei barny: maar het vogelhuisje is niet de cache, alleen de omhulsel die de cache aan het zicht onttrekt, het Tupperwaire bakje waar het logboek in zit is de cache, anders zou je een filmrolletje in een flatgebouw wel aan kunnen melden als een Giga cache Dus volgens jou bepaald de behuizing waar het logboekje of rolletje de cachegrootte? Kan ik me niet voorstellen. Zie onderstaand voorbeelden van een zelfde ammobox met 2 verschillende log mogelijkheden. Met het logboekje zou medium kunnen zijn en diezelfde ammobox zou ineens een micro zijn omdat het logrolletje in een kokertje zit? 2
barny Geplaatst 17 september 2019 Geplaatst 17 september 2019 (bewerkt) @harriede ammoboxs is de geocache om een oud woord te gebruiken, is de stash (het fysieke deel van de geocache bestaat uit waterdichte en stevige behuizing) vogelhuisje is dat niet,,, waarom je een logrol ipv een logboek in een ammoboks stopt, is me een totaal raadsel de ammoboks is waterdicht en stevig genoeg om het logboek, met cachebrief* schoon en droog te houden cachebrief, een brief die uitlegt wat dit voor een ding is, aan diegene die per-ongeluk de cache vind, een uit de mode geraakte verschijnselBarny(Geocaching vanuit de oorsprong) 17 september 2019 bewerkt door barny
De_K Geplaatst 19 september 2019 Auteur Geplaatst 19 september 2019 Ik denk dat de vraag zou moeten zijn of je je pluizige trackable zonder risico op vuil en nattigheid in de behuizing kan stoppen. Dat kan bij de meeste vogelhuizen echt niet. Plastic zakje helpt wel tegen vuil, maar trekt nattigheid aan, dus dat helpt niet. Daarbij zou je dan zelf wat toe moeten voegen om de boel dicht te krijgen, dat kan toch ook niet kloppen? Dus de ruimte waar tenminste het logboek (inclusief alle jasjes waar je die dan verder in zou kunnen stoppen) en eventueel die pluizige trackable veilig in kan telt voor de inhoud van de cache. Note to myself: pluizige trackables zijn onverstandig.
Sivota Geplaatst 19 september 2019 Geplaatst 19 september 2019 Volgens de richtlijnen gaat het formaat van de cache om de inhoud van de (weersbestendige container) en niet om de behuizing die er omheen is gemaakt. Dat je de logrol nog eens beschermd door die in een apart doosje te doen voordat die een grotere doos in gaat doet m.i. niets aan de richtlijnen af. Je ziet in een cache wel vaker meerdere kleine doosjes (apart voor logboekje, goodies en TB's) In mijn ervaring zijn alle plastic potjes en pulletjes die je uit het huishouden hergebruikt absoluut niet waterdicht. Bovendien houden sommige plastic potjes nog een geurtje van de inhoud vast en ook al ruiken wij dat niet of minder, de dieren ruiken dat wel. HQ vraagt ons met nadruk om geen geurende zaken in caches te stoppen, waarom dan een (na)geurende container. Laatst vond ik een logrol in een voormalig buisje van multi-vitamine, bah, wat vies was dat.... Ammo-boxen of Lock&Lock dozen leveren in de praktijk, qua waterbestendigheid, de beste resultaten (Lock&Lock dozen zijn er in talloze formaten en hoeven niet duur te zijn). Echter, alles kan kapot en kan nat worden; Scheur in het deksel, gat in de doos, lipjes afgebroken, loggen in de regen, deksel niet goed bevestigen enzovoort. Ook wil men er nog wel eens teveel in proppen, zoals te grote logboekjes, die worden omgebogen(CO) of te grote TB's en goodies (bezoekers) Zelf heb ik eens een kleine Otterbox gekregen, die ik nu als cache-behuizing gebruik. Die dingen zouden zelfs veilig zijn om je smartphone in te stoppen en te vrijwaren van vocht mocht het in het water vallen. Alleen, wanneer je het zand niet van de sluitende rubbertjes veegt (net als bij de Lock&Lock dozen) dan komt er toch vocht naar binnen. Als cache-eigenaar doe je niets aan slordige loggers, alles wat je kunt doen is zorgen dat je de cache zo weersbestendig mogelijk maakt en regelmatig gaan controleren... NB: Pluizige TB's zijn inderdaad geen goed idee en goodies moeten ook vochtbestendig zijn.
De_K Geplaatst 20 september 2019 Auteur Geplaatst 20 september 2019 Dank voor alle reacties, ik pas net mijn cache aan en vind daar de volgende beschrijvingen van formaten: Micro = ongeveer de grootte van een fotorolletje of kleiner Klein = ongeveer de maat van een appel Normaal = ongeveer de grootte van een schoenendoos Groot = groter dan een schoenendoos Anders Vreemd genoeg klopt de micro omschrijving niet met de 100 ml regel Ik kan niets met de omschrijving van klein En de veel gebruikte lock en lock dozen zijn zo ook niet makkelijk in te delen. Groter dan een schoendoos is niet gelijk aan meer dan 20 liter. Raar
Aanbevolen berichten