Spring naar bijdragen

Eikenprocessierups: tijdelijke cache stop


spoekie

Aanbevolen berichten

Zo erg als dit jaar hebben we het nog niet mee gemaakt. Ik heb al een paar weken lichte klachten, waarvan ik dacht dat het muggenbulten waren. Na een klein cache fietsrondje, die ik gister heb gemaakt, zit ik onder de jeukende bultjes. En ik heb niet eens 1 processierups gezien en heb alle caches tussen bomen en struiken uit voorzorg over geslagen. De menthol crème is overal uitverkocht en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geocachers zijn zonder klachten.

Ik heb besloten om het geocachen de komende tijd op een heel laag pitje te zetten. Lang leve de voortuincaches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

1 uur geleden zei spoekie:

Zo erg als dit jaar hebben we het nog niet mee gemaakt. Ik heb al een paar weken lichte klachten, waarvan ik dacht dat het muggenbulten waren. Na een klein cache fietsrondje, die ik gister heb gemaakt, zit ik onder de jeukende bultjes. En ik heb niet eens 1 processierups gezien en heb alle caches tussen bomen en struiken uit voorzorg over geslagen. De menthol crème is overal uitverkocht en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geocachers zijn zonder klachten....

Gelukkig nog geen last van gehad, sterkte ermee! We hebben zelfs alle teken tot nog toe kunnen ontwijken.
 

1 uur geleden zei spoekie:

...Ik heb besloten om het geocachen de komende tijd op een heel laag pitje te zetten...

Ach, 1 cache per maand is ook niet erg. Misschien wat caches, daar waar weinig bomen staan?
 

1 uur geleden zei spoekie:

...Lang leve de voortuincaches...

Nee :no: dat niet, want dáár krijg ik vlekken van illustration-shocked-smiley-mascot-chickenpox-260nw-730377472.jpg.00373ce055d93d6f8caca5fa7db95f35.jpg. Dan maar liever gewoon even stoppen, zoals je aangeeft in de titel.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo spoekie, ik leef met je mee. Ik zit onder de bulten en ook hier geen crème te krijgen. Blijkbaar is het extra heftig dit jaar. Ik loop de haartjes niet alleen op tijdens het fietsen, maar ook op het werk. Ook ik dacht eerst aan muggenbulten, maar toen meer collega’s en kinderen klachten kregen, bleken er nesten te zitten in de bomen op ruim 100 meter afstand van ons terrein. Met alle wind van de afgelopen tijd zijn de haartjes waarschijnlijk veel meer verspreid.

Gisteren hebben we nog gefietst en toen heb ik weer flink wat bulten opgelopen. Opvallend genoeg heeft mijn partner er geen last van en we reden toch echt langs elkaar :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe het met de rupsen zit weet ik niet, maar teken hebben net als muggen een sterke voorkeur voor bepaalde mensen/dieren.

Ik heb 2 honden, allebei Duitse herders, de ene heeft ze vrijwel nooit, de ander vinden ze om te smullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Berenboot:

...sterke voorkeur voor bepaalde mensen...

Daar kan ik ( uit ervaring ) over mee spreken. Als er iemand van ons gebeten wordt ( het maakt niet uit waar we zijn ), dan ben ik het. Ik ben een soort bliksemafleider :eek: voor mijn omgeving, maar dan voor alles wat o.a. vliegt en bijt.

Blijkbaar ben ik daar ook extra gevoelig voor, want het worden altijd grote vlekken en ze jeuken dagen lang :taz:.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Berenboot:

Hoe het met de rupsen zit weet ik niet, maar teken hebben net als muggen een sterke voorkeur voor bepaalde mensen/dieren.

Ik heb 2 honden, allebei Duitse herders, de ene heeft ze vrijwel nooit, de ander vinden ze om te smullen.

Ik ga er van uit dat de haartjes van de rupsen geen voorkeur hebben, die verwaaien gewoon vanuit de nesten. Wat betreft muggen en teken, ben ik inderdaad ook altijd degene die het meest gebeten wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, het is erg dit jaar. Had ze nog niet eerder gezien in Nederland, maar nu lijkt ook direct elke eik bezet.
Afgelopen zaterdag heb ik 3 eiken beklommen rond Steenwijk, en steeds nesten aangetroffen. Bij eentje moest ik er zelfs overheen stappen bij het klimmen en dalen, maar geen centje pijn/jeuk gehad. Ben ik nou voorzichtig genoeg geweest, of ben ik er gewoon niet zo gevoelig voor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Genhenk:

...Bij eentje moest ik er zelfs overheen stappen bij het klimmen en dalen, maar geen centje pijn/jeuk gehad. Ben ik nou voorzichtig genoeg geweest, of ben ik er gewoon niet zo gevoelig voor?

Het kan best zijn dat de ene persoon gevoeliger hiervoor is, dan de andere. Maar gezien alle waarschuwingen in het nieuws en de media, denk ik '...het is maar een hobby... ...we lopen wel een rondje om... ...of slaan deze cache gewoon over...'.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net nog een tip gehoord. Een warme föhn boven de bultjes houden tot je het bijna niet meer kunt hebben. Dat zou de eiwitten afbreken. Klinkt aannemelijk, je moet nl ook je kleren zo warm mogelijk wassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Genhenk:

Ja, het is erg dit jaar. Had ze nog niet eerder gezien in Nederland, maar nu lijkt ook direct elke eik bezet.
Afgelopen zaterdag heb ik 3 eiken beklommen rond Steenwijk, en steeds nesten aangetroffen. Bij eentje moest ik er zelfs overheen stappen bij het klimmen en dalen, maar geen centje pijn/jeuk gehad. Ben ik nou voorzichtig genoeg geweest, of ben ik er gewoon niet zo gevoelig voor?

wel jammer dat de CO de waarschuwing dat er rupsen in die boom zitten, heeft weggehaald
#RareMensen

Barny

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei barny:

...wel jammer dat de CO de waarschuwing dat er rupsen in die boom zitten, heeft weggehaald
#RareMensen

...gelukkig wordt niemand gedwongen een cache te bezoeken/vinden/pakken.

Ik vrees dat de Eikenprocessie-rups net zo'n plaag wordt, zoals het nu met de teek is. En het wordt ( voor beide ) waarschijnlijk alleen maar erger.

Sinds gister heeft het 'Dagblad van het Noorden' een meldpunt eikenprocessierups online gezet. Een goed initiatief, maar ik vrees dat binnen een paar jaar geheel Nederland is benoemd/aangewezen als 'besmet' gebied en de hele kaart blauw is.

Als bij de cache beschrijving nu wel of geen teken-icoon (ticks-yes-1.png.952e08c84c3e95b4e5cf5ffc14c5859e.png) staat, we controleren ons toch iedere keer weer. Hetzelfde geldt ondertussen voor de aanwezigheid van eikenprocessie-rups. Helaas wordt het wandelen daardoor er niet fijner op.

 

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Linkalovers:

..gelukkig wordt niemand gedwongen een cache te bezoeken/vinden/pakken

ik zou meer dan not ammust zijn als ik bij een cache ben waar van duidelijk is dat de co weet dat er tijdelijk gevaar is, er ook nog met verschillende manieren voor gewaarschuwd is en hij die waarschuwingen achteloos wegwuift, en de waarschuwing weghaald 
als ik de waarschuwing nog kon zien dan was ik later gekomen om de cache te bezoeken of helemaal niet, dat is dan idd mijn keuze 

Barny
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7/3/2019 om 8:07 PM zei barny:

ik zou meer dan not ammust zijn als ik bij een cache ben waar van duidelijk is dat de co weet dat er tijdelijk gevaar is, er ook nog met verschillende manieren voor gewaarschuwd is en hij die waarschuwingen achteloos wegwuift, en de waarschuwing weghaald....

Geheel mee eens.

Maar ik vrees dat het ondertussen voor niemand duidelijk meer is. In sommige gemeenten worden de 'nesten' verwijderd en dan zouden de waarschuwingen ( op GC ) weer verwijderd kunnen/moeten worden. In andere gemeenten worden ze ( ook? ) bespoten, dan gaan de rupsen dood, maar zijn de brandharen nog wel aanwezig. En weer andere gemeenten doen er nu ( tijdelijk? ) niets meer aan, omdat ze vinden dat het vechten tegen de bierkaai is. Maar misschien komen ze later weer tot inzicht dat er wel wat aan gedaan moet worden.

Als het met deze snelheid zo doorgaat, dan is heel Nederland binnen een paar jaar overrompeld door deze rups en moet je dus overal rekening houden dat je een nest kan tegenkomen.

Misschien zou GC een icoontje hiervoor moeten maken. Maar aangezien deze rups binnen een paar jaar het hele land heeft overspoeld, heeft dat nu niet veel nut meer ( behalve het waarschuwen van buitenlanders, die hier komen cachen en in hun thuisland geen last van deze rupsen hebben ).

Het ministerie van LNV heeft een nieuwe website opgezet Kennisplatform Processierups waar een honderdtal vragen worden beantwoord.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...