Japiejoo Geplaatst 4 oktober 2015 Geplaatst 4 oktober 2015 Een gevolg is dan ook weer bij zo'n tocht met puzzels de maximale afstand niet meer dan 3,2 km mag zijn tussen startcoördinaat en eindcoördinaat want dat is de eis voor een puzzelcache. Tussen het coördinaat boven aan de pagina en de cachelocatie mag niet meer dan 3.2km zitten (tenminste, zo staat het in de guidelines). Technisch gezien kan er dus tussen het daadwerkelijke startcoördinaat en de cache wel een grote afstand zitten. Overigens staat dit ook op diezelfde pagina van de guidelines: If the geocache has multiple stages and can be found without advanced preparation and uses simple math or simple converting of information at the stages (A=1, B=2, etc.), it should be listed as a Multi-Cache. In de guidelines over Multi's staat dan weer een apart stukje over wanneer het een multi en wanneer het een mystery is: Should it be Listed as a Multi-Cache or a Mystery/Puzzle Cache? - If a cache has multiple stages (virtual or physical) and can be found by reading the cache description and following the instructions in the field, it should be listed as a Multi-Cache. - If working out the clues requires advanced work or is so complex that many will need outside assistance, then the cache should probably be listed as a Mystery/Puzzle Cache, even if it is multi-staged. - If the listing coordinates are used to calculate a projection without the need to visit the location, it should be listed as a Mystery/Puzzle Cache. If a projection must be calculated in the field using bearing and distance from one of the stages, it can be listed as a Multi-Cache. Dit samen met de guidelines voor een multi zou je zeggen dat het bij een multi alleen over eenvoudige (wie zegt wat eenvoudig is?) puzzels mag gaan, anders wordt het een mystery. Zoals ze het dus blijkbaar in de VS doen. Maar ik ga nu wel compleet off topic hier.... dus tot zo ver.
tjm1706 Geplaatst 27 oktober 2015 Auteur Geplaatst 27 oktober 2015 Afgelopen week had ik met slechts 4 van de 12 antwoorden een multi bijna gevonden. Er was een bordje vermoedelijk vervangen – vandaar dat ik veel informatie miste. Zoals al genoemd in dit draadje, kun je soms via ‘nagaan van de mogelijke waardes’ kijken welke coördinaten dicht bij een pad liggen. Dat zouden prima kandidaten kunnen zijn. Zelfs in Duitsland moeten de geocache-dozen steeds dichter bij een pad liggen. Probleem was nu … de cache lag langs een pad dat niet op de (Openstreetmap) kaart stond. Wat is handig: houd tijdens je wandeling naar de vermoedelijke cache-plek in de gaten of je langs paden komt die niet op je kaart staan. Verwacht je dat je toch goed zit (omdat je al weer in de buurt van de parkeerplaats bent), loop wat extra meters en kijk of er nog extra paden lopen die niet op je kaart staan.
Greenturtel Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 En als je alles dan goed berekend, bekeken of anderszins bewerkt heb en je staat bij het best mogelijke eindpunt, kan het alsnog voorkomen dat de daadwerkelijke cache niet te vinden cq niet bereikbaar is. Dat laatste bijvoorbeeld omdat de cache in een behuizing zit waarvan je absoluut niet weet hoe die geopend moet worden (en je met respect voor de cache-owner niet rücksichlos te werk gaat; althans wij niet). Op zo'n moment is een hulplijntje best handig. Dan grijpen wij naar de Iphone-app CCC. Onder het motto: cachers helpen cachers kan je sms-en, appen of bellen voor een hint. Onze ervaringen: snel antwoord en soms met een kleine aanwijzing kan je alsnog je naam in het logbook schrijven.
tjm1706 Geplaatst 9 november 2015 Auteur Geplaatst 9 november 2015 @Greenturtel - Dank voor je suggestie. Een variant hierop is de "Noodlijst" die je kunt downloaden op geocaching.nl.
Odlaniger Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Steeds meer voel ik mij een vreemdeling in geocacheland. Ik wil alles zelf oplossen, maar als de nood het hoogst is, is de redding nabij en dat is uitsluitend de cache-eigenaar. Van CCC of de Noodlijst zal ik nooit gebruikmaken.
MarcoDomi Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Od, ook niet als je bij een multi staat op je (fictieve) vakantieadres, ver van huis, waar je al 8 uur aan bezig bent... De c.o. geeft niet thuis, terwijl ik de multi een week eerder nog gevonden heb? En je mijn nummer hebt..? ;-) Ps ik ben een apart draadje gestart over hulplijntjes, zullen we daar verder discussiëren?
J0RKA Geplaatst 9 november 2015 Geplaatst 9 november 2015 Een kleine bijdrage van mij over dit onderwerp. In één van mijn cachebeschrijvingen staat deze berekening: Bereken het eindcoördinaat N51 58. L E5 33 M Waarbij L= (A-C+E-G+J) / 4en M= (B+D+F+H+K) / 4Slotcode: L + M Ik heb meerdere keren de cachers zien prutsen met het cijferslotje, omdat ze wel de cache vonden...maar dan de code nog precies draaien. Als je het niet goed weet, ga op de cache staan en kijk eens wat de coördinaten zijn. Juist, dan zit je er dus maar een paar cijfertjes naast... Even try and error...open!! Veel succes
tjm1706 Geplaatst 21 november 2016 Auteur Geplaatst 21 november 2016 Alle ideeën lijken op ... er zijn weinig reacties. Ach - laat ik leuke ervaring schrijven ... ter inspriratie. Onlangs zag ik een geocache (een lange fietsronde) waarbij ik zag in de tientallen van de minuten een variabele werd gebruikt. Dus iets als ... N52 A*.*** etc. Normaal vind ik het leuk om elke geocache (multi) te wandelen. Nu werd het thuis creatief oplossen wel erg gemakkelijk gemaakt. Wellicht vind je het leuk om bovenstaande in actie te zien. Sommigen zijn hier nog veel bedrevener in ... dat besef ik zeker. Ik moet nog heel veel leren ... EN ... soms moet je gewoon ook een beetje geluk hebben Er waren maar 4 variabelen in de cache formule, dat gaf al hoop. De variable "A" was een multiple choice van slechts 3 mogelijkheden. In de tientallen minuten stond dus een variabele. Al snel kon de waarde voor "B" met zekerheid bepaald worden. De variabele "C" was een telopdracht. Ook met streetview, google earth kon die niet opgelost worden. Balen ;-) D was opnieuw een multiple gok. Via waypoint formule (A+B+C), dus een waarde tussen 0-9, werd duidelijk dat "C" maar 5 mogelijkheden had. Zo stond er ook "C-1", dus C moest minimaal 1 zijn. Via mijn app kon ik alle overgebleven 30 mogelijkheden tonen op een kaart. Via de hint "ongevallen boom" konden al snel diverse mogelijkheden weggestreept worden. Tja - een omgevallen boom ligt zelden in een woonwijk. Yep - er zijn uitzonderingen. Vervolgens bevindt zich een geocache zich vaak tussen laatste punt en de parkeerplaats. Zo kon ik een aantal mogelijkheden wegstrepen. De afstand (> 20 km) heb ik niet gebruikt. Was hier te ingewikkeld om een route te bepalen. De grootte van de geocache ook niet. Alleen ter plaatse om wat beter te kunnen zoeken. Er bleven 8 punten over. OK, laten we vanaf de parkeerplaats gaan lopen ... bingo! Dat scheelt dus ruim 20 km Natuurlijk - de geluksfactor speelt hier zeker mee. Toch wel weer een leuke ervaring rijker.
Peetee Geplaatst 21 november 2016 Geplaatst 21 november 2016 Twee weken geleden zag ik aan de start van de cache een verregende listing listing liggen, met daarop de eindcoördinaten geschreven. Waarschijnlijk van eerder die dag. Die cache was dus ook heel snel gevonden.
tjm1706 Geplaatst 21 november 2016 Auteur Geplaatst 21 november 2016 (bewerkt) Zoals ik al noemde ... de geluksfactor is (soms alles) bepalend. Good catch! OK ... tijdens de wandeling van die ochtend zagen we ineens iets afwijkends. Yep - het was precies een geocache die ik nog misste. Weer van een multi genoten. 21 november 2016 bewerkt door tjm1706
PnavE_81 Geplaatst 21 november 2016 Geplaatst 21 november 2016 Ik kwam pas tijdens een cache een mooie tegen. Er moest iets geteld worden, dat moest met 9 worden vermenigvuldigd en vervolgens gestapelteld tot 1 cijfer. Daar kan ik dan best om lachen. Ik zag de grap die de CO hier uithaalt ook niet meteen, maar na eventjes nadenken kon ik toch het antwoord hier vantevoren thuis invullen... dat zijn dan net wat dingetjes waar je in het veld zomaar ineens een domme telfout in zou maken waarna je een uur aan het dwalen bent, maar door een goede voorbereiding kun je dat soms voorkomen.
Diederikus Geplaatst 21 november 2016 Geplaatst 21 november 2016 Ach - laat ik leuke ervaring schrijven ... ter inspiratie. Je posts zijn al net zo onbegrijpelijk als je cachelistings. Gelukkig komen we er in het veld altijd wel uit.
Peetee Geplaatst 21 november 2016 Geplaatst 21 november 2016 Ach - laat ik leuke ervaring schrijven ... ter inspiratie. Je posts zijn al net zo onbegrijpelijk als je cachelistings. Gelukkig komen we er in het veld altijd wel uit. De strekking van het verhaal is wel duidelijk: dat je zo nu en dan door de cachelisting vooraf goed te lezen al veel zaken uit kunt sluiten. Nu moet ik zeggen dat ik dat over het algemeen niet doe; ik draai thuis de listing uit en dan zie ik in het veld wel hoe ver ik daar mee kom.
Team Aragorn Geplaatst 22 november 2016 Geplaatst 22 november 2016 Het kan een leuke oefening in logisch nadenken zijn! Dus doe ik dat ook wel eens, maar meestal om onderweg een beetje door te kunnen lopen. Het scheelt, of je op een WP een kwartier moet uittrekken voor een sudoku, of dat je (als je de container op het bewuste WP gevonden hebt) tegen jezelf kunt zeggen: OK, hier zit ik dus goed en er moet uitkomen G=1. Netjes verstoppen, en weer lekker verder.
Sivota Geplaatst 22 november 2016 Geplaatst 22 november 2016 Tja en zo wordt door menig geocacher de multicaches aan de keukentafel opgelost. Ik dacht eigenlijk dat dit draadje zo'n beetje ging over wat je in de praktijk in het veld zoal tegen kon komen en hoe je dat als geocacher kan aanpakken of interpreteren. Algemene stategieen zoals die ook wel voor puzzels worden toegestaan op dit forum. Inmiddels is er een complete uitleg toegevoegd over hoe je de opdrachten op een manier kunt bekijken zodat je de waypoints eigenlijk niet langs hoeft. Niet dat het een geheim is, want een grote groep cachers is hier zeer bedreven in, maar ik vraag mij af of we in de geest van het spel handelen wanneer we dat alles hier op het forum gaan bespreken en steeds meer van dit soort voorbeelden compleet uitgewerkt gaan neerschrijven. Ik vraag mij af wat er anders is aan het op het forum uitwerken van dergelijke oplossingen van Multi caches dan bijvoorbeeld aan het oplossen van puzzels. Wat mij betreft zijn daar ook wat grenzen aan en is een uitgebreid bericht over hoe je een Multi uit kan rekenen toch iets anders dan uitleg over stapeltellen of de rekenregels...
Aanbevolen berichten