Dagwacht Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Als je op zoek ben naar iets onverwachts dan vind je het meestal niet. Als je heel onbevangen zoekt zijn er vele pareltjes. 1
snoopy and woodstock Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 (bewerkt) Zeker waar, soms ga ik mountainbiken en laad ik willekeurige traditionals in de gps. Gewoon als route om te fietsen. Vaak vind je dan de bekende simpele kokertjes op onbeduidende plaatsen. Maar regelmatig zitten er ook onverwacht mooie dingen tussen, die je een leuke herinnering geven. Ook kunnen de toevallig gekozen routes vaak wedijveren met de mooiste multi's. Wat het ook leuk maakt is de totale verassing omdat je geen enkele beschrijving hebt gelezen. Zo vond ik een keer in de schemering een electriciteits veerdeelkast met daarin een compleet haloween griezelopdracht. (of bedoelde je dit niet Dagwacht :no: ) 17 juni 2015 bewerkt door snoopy and woodstock
Diederikus Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Als je op zoek ben naar iets onverwachts dan vind je het meestal niet. Als je heel onbevangen zoekt zijn er vele pareltjes. Ik kan dat niet. Ik vind alleen wat ik verwacht te vinden. Wat ik niet verwacht zie ik eenvoudigweg over het hoofd.
Peetee Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Als je op zoek ben naar iets onverwachts dan vind je het meestal niet. Als je heel onbevangen zoekt zijn er vele pareltjes. Ik kan dat niet. Ik vind alleen wat ik verwacht te vinden. Wat ik niet verwacht zie ik eenvoudigweg over het hoofd. Dan mis je toch best wel veel, ben ik bang ...
Diederikus Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Dan mis je toch best wel veel, ben ik bang ... Dat is zo. Een mens heeft op veel gebieden blinde vlekken. En omdat je niet ziet wat er zich bevindt in een blinde vlek, heb je altijd het idee dat je alles ziet wat er te zien valt. Meestal heb je helemaal niet door dat er iets is wat je niet ziet. Je moet er via anderen achter komen dat er iets ontbreekt aan je waarneming. En als je al zover komt dat je je realiseert dat er iets moet ontbreken aan je waarneming, dan kun je jezelf wijsmaken dat de blinde vlek maar een heel klein gebiedje omvat. Als ex-stadsmens die de eerste 32 jaar van zijn leven is opgegroeid in Amsterdam, is de natuur voor mij grotendeels één grote blinde vlek. Een vos, ree, buizerd of ooievaar kende ik alleen uit een boekje, en een egel was zo'n langgerekt beest dat je wel eens langs de snelweg zag liggen. Ik zou bij wijze van spreken over een bunzing of boommarter kunnen struikelen zonder er erg in te hebben.
Linkalovers Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 (bewerkt) Als ik in huis iets zoek , vind ik van alles , behalve dat wat ik zoek . Als ik ga Geocachen zoek ik eigenlijk niets, maar vind veel. 17 juni 2015 bewerkt door Linkalovers
Peetee Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 (bewerkt) Ik ben van nature behoorlijk introvert, in tegenstelling tot veel anderen die meer naar buiten gericht zijn. Ik denk dus nogal veel over dingen na. Dat is tijdens het cachen niet anders. En dan is het wel grappig om te zien hoe je in de loop van een cachewandeling (het valt me eigenlijk tijdens elke langere wandeling op) steeds verder naar buiten gericht raakt. Hoe langer de (natuur-)wandeling, hoe meer de kop leeg raakt, hoe meer ik van mijn omgeving ga zien, en hoe meer ik er van ga genieten. modus uit> 17 juni 2015 bewerkt door Peetee 1
Team Aragorn Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Haha, die uitspraak past eigenlijk meer bij mijn houding tegenover de natuur, dan bij mijn manier van cachen. Of eigenlijk, ik ga voornamelijk cachen om lekker in de natuur te zijn. De ervaring is dat je dan altijd wel iets onverwachts ziet. Hoe meer uren in de natuur, des te groter de kans om iets moois te beleven. Een simpel geval van kansberekening. Voor mensen als Diederikus, die vinden dat natuur hun blinde vlek is, kan ik aanraden om eens mee te lopen met publiekswandelingen van het IVN. Meestal gratis, altijd door een mooi gebied en begeleid door gidsen die er veel van af weten. Verwacht alleen niet om een grote afstand af te leggen, ik schat dat de gemiddelde snelheid niet boven de 2 km/h uitkomt. Het leuke is, als je eenmaal een paar dingetjes weet zie je zelf ook meer. Of zoals een IVN-collega het verwoordt: als je een deel van de legpuzzel hebt uitliggen, is het makkelijker om een nieuw stukje aan te leggen.
Diederikus Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Een probleem waar ik tegenaan loop als ik een nieuw kennisterrein aanboor, is dat de meeste mensen op zoek zijn naar het speciale, bijzondere, zeldzame en spectaculaire. Groot is goed en veel is lekker. Terwijl wat ik zoek, is juist begrip van het gewone en het triviale. Na zes jaar heb ik inmiddels een redelijke basiskennis van geologie. Maar het is of je altijd tegen de stroom in moet roeien. Excursies en lezingen gaan altijd over bijzondere dingen. Liefhebbers zijn verzamelaars van het zeldzame en spectaculaire. Op internet kun je van alles vinden. Maar wat moet ik met een veldgids met 2000 planten? Een tijdje terug heb ik een basiscursus paddenstoelendeterminatie gedaan. Dan komen er een 100-tal paddenstoelen aan bod, en na twee weken weet je alleen nog dat je saprofyten en parasieten hebt. Terwijl je op de vraag WAAROM heb je eigenlijk 1100 verschillende soorten paddenstoelen in het Horsterwold nog niet het begin van een antwoord hebt. Ik woon op drie kilometer afstand van de Oostvaardersplassen. Maar ook daar gaat de aandacht vooral uit naar de grote grazers en de vliegende deuren. Ik zal eens kijken naar de IVN. Ik krijg de indruk dat ze wat minder highbrow te werk gaan dan de meeste clubs.
Sivota Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Ik ben één keer met de IVN op stap geweest in Reeuwijk en ook een keer met de boswachter in de Imbosch (Loenermark) en van beide keren heb ik de ervaring dat ik gewoon gewezen werd op wat we zoal tegenkwamen op de wandeling. Daar werden dan wat bijzonderheden over verteld en er was ook wat verhaal over het ontstaan van het gebied en wat er verder zoal leefde. Eigenlijk doodgewoon dus, maar wel leuk, leerzaam en verrassend...
Dagwacht Geplaatst 17 juni 2015 Auteur Geplaatst 17 juni 2015 Gisteravond was ik heel onverwacht bij een gezamenlijke repetitie van onze plaatselijke harmonie en Eric Vaarzon Morel, een bekende flamencogitarist. Ik had niet verwacht dat ik zó verrast zou zijn door het optreden met Eric. Ook door de uitleg van de opbouw van enkele nummers en de ritmes werd ik er helemaal in meegezogen. Zodanig dat ik de melodieën niet uit mijn hoofd kreeg en niet kon slapen. Ook bij geocaching worden wij regelmatig geconfronteerd met echte pareltjes waar we enorm van kunnen genieten. En dat zien we meestal niet van tevoren aankomen. Heel onbevangen, dus.
Team Aragorn Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Hé, gratis reclame voor het Instituut Voor Natuurbeschermingseducatie en duurzaamheid. Da's aardig. Natuur is mijn stokpaardje en daarom intrigeert de vraag van Diederikus over de 1100 soorten paddenstoelen in het Horsterwold mij. Waarom zoveel soorten? Denkelijk op de eerste plaats omdat het gebied zo veelzijdig schijnt te zijn. Veel grondsoorten, veel plantensoorten. Elke paddenstoelensoort stelt zijn eigen eisen, sommige soorten hebben wat meer noten op hun zang dan de andere. Misschien speelt ook mee dat het Horsterwold een relatief jong natuurgebied is, waar in korte tijd best veel is veranderd. Verandering zorgt in de natuur wel vaker voor een (soms korte) explosie van soorten. En verder kan het heel triviaal zijn: omdat het Horsterwold bekend staat als goed paddenstoelengebied komen er meer paddenstoelenliefhebbers op af dan op een 'gewoon' bos. Dat zijn voor een gedeelte statistiekelingen (ja, ook hier!) die hun best doen om bijzondere soorten waar te nemen. Gevolg kan zijn dat de biodiversiteit in dit bos daardoor beter in kaart gebracht is. Een bekend effect: in de ranglijst van gemeenten met de grootste biodiversiteit staat Wageningen met stip bovenaan. Zijn hier per se meer soorten aanwezig dan in alle andere Nederlandse gemeenten? Niet noodzakelijk, maar wel is dankzij de WUR met al z'n onderzoeksgroepen en studentenprojecten meer geïnventariseerd. BTW behalve saprofyten en parasieten heb je bij de paddenstoelen ook symbionten. Veel Nederlandse bomen zijn voor hun voortbestaan afhankelijk van symbiose met paddenstoelen! De vliegenzwam is een heel bekende paddenstoel die kan samenleven met diverse boomsoorten. Maar nu weer over naar het oorspronkelijke onderwerp, het onverwachte bij geocaching. Niet zoeken, toch vinden? Helemaal niets zoeken en toch een cache vinden lijkt me lastig. Zo makkelijk liggen de meeste echt niet verstopt.
Odlaniger Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 (bewerkt) Zoeken en vinden met een wandelsnelheid van 1 km per uur. Dan vind je meer dan een geocache.Zie niet slechts de eik, maar kijk naar het blad en je ziet of het een zomereik of wintereik is. Kijk naar de naalden van een naaldboom en je ziet of het een spar of een den is en welke spar of den. Niet alles is een kerstboom. Tijdens mijn opleiding voor tekenleraar heb ik geleerd naar details te kijken, omdat ik die heb getekend.Je weet pas hoeveel kroonbladen een Campanula heeft wanneer je niet slechts hebt gekeken, maar ook hebt gezien. 17 juni 2015 bewerkt door Odlaniger
Diederikus Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Ook door de uitleg van de opbouw van enkele nummers en de ritmes werd ik er helemaal in meegezogen. Dat is feitelijk wat ik probeer te zeggen. Door je ergens in te verdiepen gaan er onverwachte werelden voor je open. Ook bij geocaching worden wij regelmatig geconfronteerd met echte pareltjes waar we enorm van kunnen genieten. En dat zien we meestal niet van tevoren aankomen. Heel onbevangen, dus. Dat is de reden dat ik regelmatig caches loop die ik normaal nooit doe. Een trail, een nachtcache, een voortuincache, een klimcache.
Diederikus Geplaatst 17 juni 2015 Geplaatst 17 juni 2015 Zie niet slechts de eik, maar kijk naar het blad en je ziet of het een zomereik of wintereik is. De W heb ik net gedaan, dus die wintereik herken ik wel. Maar de Z heb ik nog niet gehad.
Aanbevolen berichten