Spring naar bijdragen

Hoe Willen Wij Het Spel Spelen?


Odlaniger

Aanbevolen berichten

Guidelines worden niet (alleen) opgesteld uit bedrijfsbelang Diederikus.

Ze dienen vooral als uitleg over hoe een spel (ongeveer) gespeeld dient te worden.

Als er geen guidelines of spelregels zouden zijn, dan is er volgens mij ook geen sprake van een spel, ergo ook geen reden om je ergens aan te melden.

Volgens mij geldt voor alle spellen en sporten dat het begint met: "Wij hebben het volgende bedacht, het verloopt zus en zo en op zo'n manier ben je welkom om mee te doen"...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

 

 

Voor mij gaat het er bij de vraag over valsspelen dus om, wanneer benadeel ik de legger en wanneer voelt hij zich benadeeld. Die twee lijken niet synchroon te lopen.

 

Als de legger je via a en b naar c wil laten lopen, dan ga ik er van uit dat hij daar een bepaalde reden voor heeft. Of die tussenpunten voor jou van net zoveel belang zijn als voor de legger is dan maar afwachten. Voor hetzelfde geld is de legger idolaat van buxusboompjes en heeft daar zijn tussenpunten op gebaseerd, terwijl jij misschien wel allergisch bent voor die kleine rot boompjes. Toch blijft het zijn creatie die je wil gaan loggen, dus voor mijn gevoel is het minste wat je kan doen om hem te bedanken is om de route te lopen die hij/zij in gedachte had toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We worden tegen wil en dank bedolven onder nieuws. Alle ellende uit de hele wereld komt voorbij. En sommige mensen absorberen het en projecteren het op hun eigen omgeving.

De wereld is rot en morgen zijn wij aan de beurt om ons portie te krijgen.

Voor ons geen Facebook. Wel lees ik (vooral 's winters) mee met het forum en soms geef ik een reactie. Ik probeer ook te relativeren.

Net als Team Tabak komen wij zelden geohorken tegen. Over het algemeen zijn de contacten heel leuk.

 

Mevrouw Dagwacht leest niet op fora en leest niet alle nieuws. Haar gemoedsrust is een zegen. Aan wat er zou kunnen gebeuren hebben wij nauwelijks invloed en als het gebeurt, dan gebeurt het toch wel.

Dat heeft niks te maken met de kop in het zand steken. Psychisch labiele personen kunnen helemaal flippen bij zoiets als de aanslag in Parijs. Ik ken het uit mijn familiekring. En dan nog kun je niet veel doen.

Zelfs hulpdiensten en zorgverleners kunnen weinig doen vanwege het zelfbeschikkingsrecht.

 

Moet ik me er dan wel druk over maken? En zou het werkelijk helpen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We worden tegen wil en dank bedolven onder nieuws. Alle ellende uit de hele wereld komt voorbij. En sommige mensen absorberen het en projecteren het op hun eigen omgeving.

De wereld is rot en morgen zijn wij aan de beurt om ons portie te krijgen.

Voor ons geen Facebook. Wel lees ik (vooral 's winters) mee met het forum en soms geef ik een reactie. Ik probeer ook te relativeren.

Net als Team Tabak komen wij zelden geohorken tegen. Over het algemeen zijn de contacten heel leuk.

 

Mevrouw Dagwacht leest niet op fora en leest niet alle nieuws. Haar gemoedsrust is een zegen. Aan wat er zou kunnen gebeuren hebben wij nauwelijks invloed en als het gebeurt, dan gebeurt het toch wel.

Dat heeft niks te maken met de kop in het zand steken. Psychisch labiele personen kunnen helemaal flippen bij zoiets als de aanslag in Parijs. Ik ken het uit mijn familiekring. En dan nog kun je niet veel doen.

Zelfs hulpdiensten en zorgverleners kunnen weinig doen vanwege het zelfbeschikkingsrecht.

 

Moet ik me er dan wel druk over maken? En zou het werkelijk helpen?

 

Je betoog is redelijk zwaar. Ik hoop niet, dat de dag van vandaag jou daarvoor aanleiding heeft gegeven. Hoe dan ook valt het loggen van een cache na een verkregen coördinaat erbij in het niet. En mijn simpele antwoord op de laatste zin: "Nee".... Fijne avond!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is eerlijk?

Misschien heel kort samengevat: als je hebt meegeholpen met het vinden van de cache en als je zelf ( of iemand van je team ) je naam in het logboek hebt geschreven.

Verder vind ik ( voor mij ) alleen belangrijk of ik vind dat ik voldoende heb gedaan om te mogen loggen. Of ik plezier aan de cache heb gehad en ik de CO overeenkomstig hebt bedankt.

De rest doet maar wat ze niet laten kunnen.

Punt-Uit-Af

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de legger je via a en b naar c wil laten lopen, dan ga ik er van uit dat hij daar een bepaalde reden voor heeft. Of die tussenpunten voor jou van net zoveel belang zijn als voor de legger is dan maar afwachten. Voor hetzelfde geld is de legger idolaat van buxusboompjes en heeft daar zijn tussenpunten op gebaseerd, terwijl jij misschien wel allergisch bent voor die kleine rot boompjes. Toch blijft het zijn creatie die je wil gaan loggen, dus voor mijn gevoel is het minste wat je kan doen om hem te bedanken is om de route te lopen die hij/zij in gedachte had toch ?

Dat is zoals het normaal gesproken natuurlijk ook gaat.

 

Ik bekijk dit in de eerste plaats vanuit mijn rol als legger. Iemand die mijn multi helemaal niet bezocht heeft, zal hem dus (meestal) ook niet loggen. Iemand die alleen naar het eindpunt wandelt heeft weinig beleefd, en zal dus weinig loggen (tenzij hij zich verplicht voelt een kletsverhaal op te hangen). Vanuit mijn optiek als legger verschillen deze twee dus nauwelijks van elkaar. Dan is het dus niet logisch dat ik me niet druk maak om iemand die de multi helemaal niet loopt terwijl ik me wel druk maak over iemand die alleen het eindpunt bezoekt. Beide zijn feitelijk voor mij een non event.

 

Ik huldig het standpunt dat een waypoint zijn bezoek moet verdienen. Door locatie, entourage of vormgeving. Laatst waren er een paar teams die verkeerd liepen en per ongeluk de cache al vonden, maar ze lieten deze gewoon links liggen omdat ze de waypoints eerst wilden zien. Daar ben ik trots op en dan beschouw ik de waypoints als geslaagd. Alleen dan voegen de waypoints iets toe aan de cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Guidelines worden niet (alleen) opgesteld uit bedrijfsbelang Diederikus.

Ze dienen vooral als uitleg over hoe een spel (ongeveer) gespeeld dient te worden.

Als er geen guidelines of spelregels zouden zijn, dan is er volgens mij ook geen sprake van een spel, ergo ook geen reden om je ergens aan te melden.

Volgens mij geldt voor alle spellen en sporten dat het begint met: "Wij hebben het volgende bedacht, het verloopt zus en zo en op zo'n manier ben je welkom om mee te doen"...

Als ik op een regenachtige zondagmiddag met iemand een vriendschappelijk potje schaak, dan kan het gebeuren dat hij per ongeluk een stuk weggeeft. We kunnen dan in onderling overleg besluiten dat hij het stuk weer terug op het bord mag zetten en dat hij in plaats van die blunder een andere zet mag doen. Daar heeft de leverancier van het bord met de spelregels geen bal mee te maken.

 

Zo is het ook met geocachen. Als een co en ik onderling besluiten van de regels af te wijken, dan zijn wij vrij om dat te doen. Het is tenslotte maar een vriendschappelijk spelletje. Daar heeft groundspeak geen bal mee te maken.

 

Valsspelen in dit verband is het eenzijdig afwijken van de regels, zonder onderlinge overeenstemming. Bij een vriendschappelijk potje schaak zou dit bijvoorbeeld betekenen dat ik stiekem een pion zou verschuiven als mijn tegenstander even naar het toilet gaat. Als hij terug komt en het bemerkt (wat hij ongetwijfeld zal doen) dan zal hij terecht stennis schoppen.

 

De kenmerken van valsspelen bij een vriendschappelijk spel zijn dus: stiekem eenzijdig afwijken van de afgesproken regels. Als de co zijn cache heeft gepubliceerd bij groundspeak, dan ga ik er gemakshalve van uit dat deze spelregels niet verschillen van de regels bij groundspeak.

 

Heel anders wordt dit natuurlijk indien er sprake is van een wedstrijd. Bij een wedstrijd is er een derde belanghebbende in het spel: de overige spelers. In dat geval is het in onderlinge overeenstemming afwijken van de spelregels niets meer of minder dan competitievervalsing. Waartegen medespelers terecht bezwaar zullen aantekenen. Bij geocachen is dat echter niet aan de orde.

 

Volgens deze redenering moet ik dus de regels van groundspeak nog maar eens doornemen. Altijd weer verrassend waar mijn geschrijf mij heen leidt.

bewerkt door Diederikus
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga je lekker bezatten zou ik zeggen. En maak svp een topic speciaal voor jullie kwebbelgroepje, zodat anderen er geen last van hebben. Als je hier wat plaatst, kan je natuurlijk een reactie verwachten. Al past dat natuurlijk vaak niet in jullie loyale, gelijkgestemde cachegroepje.

 

Wat een zure toon, Barry! Heb je zelf niet een stevige borrel nodig? :clown:

 

Om dit draadje even een duwtje te geven, in welke richting is nog afwachten, zal ik zelf eens met de billen bloot gaan :P

 

Nog niet eens zo heel lang geleden, om precies te zijn een jaar geleden, was ik met mijn man een gezellig weekendje weg in de omgeving van Ermelo. Valentijnscadeautje van mij aan hem.

Er lagen op de Ermelose Heide 2 trails die wij graag wilden BEZOEKEN. En dat was heerlijk, een frisse wind, prachtig gebied (al vond ik dat mulle zand niet echt ontspannend, het betreft gedeeltelijk een gebied dat ook gebruikt wordt als militair oefenterrein, brede bandensporen en moeilijk lopen, zeker voor Marco die herstellende was van een totaalruptuur van de achillespees).

 

Als één van de eerste caches troffen wij... niets. Tenminste, ik vond wel een leeg bierblikje zonder bovenkant, volgestouwd met bladeren. Weliswaar dicht bij het nulpunt, maar de owners getuigden in hun listing van liefde en respect voor de natuur, Dat zal 'm toch niet zijn, dacht ik. Ik twijfelde sterk: CITO toepassen, of laten liggen? Het leek namelijk precies op iets dat kinderen tijdens het spelen verstoppen. Ik besloot het te laten liggen.

 

Toen wij, na een heerlijke wandeling van ruim 10 kilometer en een heerlijk verblijf in het hotel de volgende avond thuis aan het loggen was, schreef ik een nette DNF:

 

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=e18d67c1-084f-4ffa-b2ff-1f50d7baffef

 

Even later las ik de latere logjes en toen bleek, dat het blikje dus toch de cache was!

En toen heb ik... lees en huiver... de owner gemaild met de vraag of ik 'm mocht loggen! :D

Ik schaam me er absoluut niet voor. Op dat moment was mijn aantal found caches heel belangrijk voor mij, om redenen die ik niet uit de doeken zal doen. Ik vond het ook zo slordig staan, allemaal smileys en één niet. Nu kijk ik daar anders naar. En ik heb in een heel net mailtje de zaak uitgelegd. Dat ik dacht dat deze owners nooit een cache in een blikje zouden verstoppen, omdat dat in een natuurgebied niet thuishoort. Dat ik getwijfeld had of ik t niet weg moest gooien, maar dat ik dacht dat het kinderspel was. Dat bij thuiskomst uit de logs bleek dat het TOCH de cache was. (in ROT 13 stond namelijk vlak na mijn DNF deze log: "Deze vonden we in een bierblikje. Dit leek ons niet helemaal de bedoeling. Scherpe randen aan het blik, het risico dat iemand het voor zwerfafval aanziet en het opruimt. Deze hebben we dus maar op de gewone manier weer verstopt"). En ik heb gevraagd of de owner het oké vond als ik een found logde. En dat ik het ook heel prima vond als hij/zij het niet zou willen. Ik had de cache tenslotte in handen gehad, maar het logboek natuurlijk niet getekend.

Dus ja, op de letter beschouwd was ik aan het cheaten! :yes:

 

Maar dat is niet de kern van mijn betoog. Ja, ik zou dit nu anders doen, Maar ik kreeg toch een bak modder over me heen van de owner! Hoe ik het in mijn hoofd haalde, "je ziet een T5 onder een brug hangen en je vraagt of je mag loggen", dat kreeg ik onder meer naar mijn hoofd. En nog meer onaardige dingen die ik niet zal herhalen. Of ik ik weet niet wát had voorgesteld.

Je moet weten dat ik tijdens deze trail (die in een mooi gebied lag, maar eerlijk gezegd cache-technisch niet zo heel hoogstaand was) bij iedere cache een aantekening had gemaakt en foto's om zo uniek mogelijk te loggen. Ik had na deze in mijn ogen overdreven zware aanval erg de neiging om de rest van de trail en ook de andere (van dezelfde owners) met de bekende 4 letters te logggen.

Maar ik dacht: ik log ook voor mijn eigen lol en die van anderen, en ik laat me niet kennen. Ik kon niet bij ieder kokertje iets unieks verzinnen, maar mijn best heb ik zeker gedaan.

 

Dus: ja, ook ik heb wel eens iets gedaan dat ik nu niet meer zou doen.. Maar of er nu zo zwaar aan getild moet worden, zeker in dit geval (filmkokertje in blikje). Dat maakt dus voor mij wel verschil: hoe meer moeite er in een cache is gestoken, hoe belangrijker ik het vind dat er ook moeite gedaan mag worden voor het vinden en het schrijven van een passend log.

 

Anyone?

bewerkt door MarcoDomi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even gekeken naar de regels. Groundspeak stelt zich nogal bescheiden op en moedigt slechts aan hun regels te volgen, zodat het leuk blijft voor iedereen.

1.5. Are there rules?
We like to keep things fun for everyone, so we have a few rules we encourage everyone to follow:

  • Sign both the logbook and log your find online to get your smiley. Geocache owners love reading about your experience.
  • If you take a trinket from the geocache, leave something family-friendly of equal or greater value. Avoid placing food or scented items as these attract animals.
  • Be mindful of non-geocaching onlookers. Curious people have been known to take or damage geocaches.
  • Make sure you don't accidentally venture on to someone's private property. Caches won't require you to trespass.
  • If you find a problematic cache, please contact the owner directly or contact us.
  • Leave the geocache area better than how you found it. Try not to disrupt local wildlife and pack out any trash you see.

Valsspelen ivm regel 1:

1. Alleen het fysieke logboek tekenen

2. Alleen het virtuele logboek tekenen

3. Antidateren

4. Verzonnen gebeurtenissen loggen

 

Valsspelen ivm regel 2:

1.Alleen iets uit de cache halen zonder er iets voor terug te leggen

2.Iets van mindere waarde terugleggen

 

Valsspelen ivm regel 4:

1.Over privéterrein lopen

 

Valsspelen ivm regel 6:

1. Wild verstoren.

 

Allemaal vanzelfsprekende zaken dus. Er wordt niet gerept over puzzels, waypoints, klimmen of duiken.

bewerkt door Diederikus
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ons ook wel eens gebeurd. Ben je aan een multi (puzzeltocht) begonnen en omdat het te donker werd, de volgende dag verder gegaan.

En dan blijkt, na zeker acht uur ermee bezig te zijn geweest, de cache weg te zijn. Het is zeker geen multi die elke dag wordt gelopen. De laatste log was van een maand ervoor.

Daarvóór had iemand al een DNF gelogd. Of de laatste dan een fakelog heeft geschreven zal nooit duidelijk worden. Wij moesten er in ieder geval een keer voor terug komen.

 

De cache-owner gaf geen krimp op de vraag of we toch mochten loggen. Wij waren zo netjes om een mail te sturen met onze bevindingen en alle antwoorden.

 

Niet om de puntjes maar om toch een tevreden gevoel te hebben - we waren een weekendje weg - hebben we daarna een aantal traditionals gezocht en gevonden.

 

Een soort van compensatie, zullen we maar zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat een heerlijk draadje is dit weer, en wat een onzin word er geschreven heerlijk gewoon

 

jammer is dat iedereen vergeet wat geocachen eigenlijk is, wat eigenlijk de spil van het spel is

 

en dat is zeker niet wat een Amerikaanse winkeltje ons denkt voor te schrijven

 

dat webwinkeltje heeft alleen nu om op een makkelijke manier coördinaten te publiceren en is ook heel makkelijk om en dagboek bij te houden van de ervaringen die je onderweg zo opdoet

 

het bla bla verhaal van de zin van de cachelegger respecteren, (terwijl vele cacheprutsers het geocachen nog geen eens respecteert)

 

allemaal bla bla dus

 

een geocache is een boks met inhoud, en een serieuze cacheplaatser laat er ook een welkomstbrief/uitleg in achter, die de serieuze bezoekers ook altijd bovenop leggen zodat als de cache geopend word er gen enkel twijfel bestaat of dat de werkelijke geocache is (wanneer heb jij voor het laatst zo een welkom brief gezien?)

 

later zijn er mensen geweest die het maar saai vonden om te lopen naar 1 plek daar de cache te vinden en dan klaar te zijn, die mensen hadden zo weinig fantasie dat het niet in hun opkwam om gewoon een ommetje te maken na het vinden van de cache, dus die bedachten dan dat je eerst naar een plek moest gaan om daar wat gegevens te vinden zodat je de eindcache kon berekenen, en zie de multy was geboren, toen dat zelfs niet genoeg was waren er mensen die de geocache iets moeilijker wilde maken en verzonnen een puzzel die je thuis moest oplossen voordat je wist waar de geocache was, van deze rare fratsen hebben we nu nog steeds, maar het heeft niets met geocachen te maken, het doel is en blijft altijd de geocachebox, alles wat er omheen word en is verzonnen is gewoonweg ballast

 

dat tegenwoordig al pagina's worden gemaakt waar opstaat dat het doel al helemaal niet de geocache of de plek van de geocache is kan je herlijden dat de huidig geoprutsers generatie wel heel erg ver van het oorspronkelijke spel is afgedwaald, maar omdat een webwinkel zegt dat het mag denk iedereen ook dat het spel geocachen ook zo gespeeld dient te worden,

 

 

niets is minder waar, vinden van de geocache en als fysiek bewijs van vondst het logboekje bekrabbelen is ruimvoldoende om een fonst ervaring op te schrijven, zie hier daar gebruiken we dan groundspeak maar weer eens voor, kunnen we gelijk onze foto's van het avontuur kwijt

 

 

als anderen mensen zich door een Amerikaanse webwinkel laten zeggen hoe zij moeten denken en doen, is hun beslissing,

 

geocachen is geen wedstrijd en zonder wedstrijd kan je niet vals spelen, je kan wel je zelfrespect verlezen door je geocacher te vinden maar duidelijk geen geocache's te vinden/plaatsen

 

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...