merrlin Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Het afgelopen weekend viel me ineens wat op. Ik had een hele stapel mystery caches om te bezoeken. Vrijwel allemaal betroffen het ingewikkelde, uitdagende bijzondere puzzels. Juist doordat het zulke leuke puzzels waren had ik heel hoge verwachtingen van de caches in het veld. In praktijk had het verschil niet groter kunnen zijn. Kokertjes, minimaal formaat, drijfnat en nauwelijks de moeite van het bezoeken waard. Werkelijk niet een van de 15-20 caches was groter dan een klein tupperware bakje met een logboekje. Het gekke is, traditional caches, waar dus vooraf veel minder uitdaging in zit, leveren veel vaker een leuke originele verstopplek en cache op. Is het dan echt zo dat online creativiteit en creativiteit in het veld niet gelijkop gaan, of had ik gewoon pech? tips voor leuke puzzels en buitengewoon fraaie caches zijn zeer welkom.
J-Thread Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Ik herken dit totaal niet, het is niet moeilijk een een heel aantal caches te bedenken die uitdagende puzzels zijn en in het veld zeer de moeite waard zijn. Ik heb zelden zulke leuke traditionals gezien. Om een paar favorieten te noemen: Pi Le Grand Echec de Louis Napoléon The Amazing Bits & Bytes De Constante van Gelfond en natuurlijk onze eigen (schaamteloze reclame) Matroesjka
hoedinie Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Bij Pi en Matroesjka denk ik: waar is de puzzel? Napoleon: sja, of ik hier ooit aan begin in de wetenschap dat er na de mysterie en multi nog een pittige puzzel wacht met daarna nog een mysterie... ik haak dan af hoor. Maar ben het wel met de strekking eens dat mooie mysteries zeker samen kunnen gaan met mooie caches.
Krimpenees Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Persoonlijk vind ik dat je bij een puzzel minimaal een kleine cache moet plaatsen en geen micro. Of een heel bijzondere micro.
J-Thread Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Bij Pi en Matroesjka denk ik: waar is de puzzel? Tsja, de vragensteller begon over "ingewikkelde, uitdagende bijzondere puzzels" Iedereen heeft daar natuurlijk andere ideeën over, maar voor mij zijn dit hele uitdagende puzzels die toch oplosbaar zijn zonder rare gedachtenkronkels van de maker te hoeven doorgronden. Neemt niet weg dat de gemiddelde cacher waarschijnlijk dit soort caches zelfs met veel tijd niet zal oplossen, maar daarvoor hebben ze dan ook een hoge difficulty-rating.
adoY Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 IK heb toch dezelfde ervaring als de TS. Het lijkt wel of een 'slechte' cache moet worden opgevrolijkt met een irritante / onmogelijke puzzel. Er zijn uiteraard voorbeelden te noemen waarbij een puzzel wel degelijk iets toevoegt aan de beleving van de cache maar deze zijn wel in de minderheid. Dat is het nadeel van het nederlandse cachen. Wij zijn dol op puzzels!
regenboog2 Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Er is geen eenduidig antwoord op de vraag te geven. Ik heb beide meegemaakt: een leuke puzzel met een echte grote cache op een prachtige locatie, maar ik heb ook wel eens een nat rolletje gevonden op een flutplaats. Trouwens ook wel eens meegemaakt dat we nadat we thuis een puzzel opgelost hadden, nog een puzzel moesten oplossen om de cache open te krijgen. Daar zijn we drie kwartier mee bezig geweest en nog lukte het niet. Je snapt het natuurlijk wel, 'de stoom uit onze oren' Uiteraard hebben we een uitgebreide log geschreven en we hebben zelfs een favo uitgedeeld omdat de puzzel een prachtig stukje huisvlijt was van de cachelegger. Dat wij het niet open konden krijgen lag aan ons, helaas.
Vlindertje Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Merrlin, je komt net kijken op dit forum en hebt door de vele slechte praktijkvoorbeelden helaas een verkeerd beeld van het spel geocaching. Bij de drijfnatte micro's die jij hebt gevonden gaat het niet om geocaches, maar om logkokertjes van een spel dat weliswaar voor geocaching moet doorgaan, maar daar weinig of niets mee te maken heeft. Je bent waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door het feit dat de kokers zijn gepubliceerd bij een website die geocaching.com heet. Die naam dekt de lading echter al lang niet meer, want bij slechts 1 op de 5 bij gc.com gepubliceerde containers gaat het nog om een geocache. Geocaching onderscheidt zich van andere zoekspellen door de cache: een container met een logboek en artikelen om te ruilen. Aan de uitvoering en inhoud van de container zie je of de eigenaar het spel begrijpt en een bijdrage wil leveren die werkelijk iets toevoegt. De plaatsers van de natte kokers, die jij hebt gevonden, snappen niets van het spel en geven met hun prulwerk slechts een brevet van onvermogen en gemakzucht af. Geocachen is schatzoeken met behulp van het GPS-satellietnavigatiesysteem. De uitdaging ligt in het navigeren op onbekend terrein en het speuren naar een verborgen container, waarvan de verstopmethode, de uitvoering en de inhoud een aangename verrassing behoren te zijn. Geocaching is een avontuurlijk spel dat zich afspeelt in de buitenlucht en niet aan de keukentafel of op de bank in de woonkamer. Puzzelen kan een onderdeel zijn van het spel, zeker als de opgave aansluit op het onderwerp van de cache, maar zodra het puzzelen de hoofdmoot gaat vormen zet de verdwazing in. Niets grotesker en stompzinniger dan een avond puzzelen om daarna ergens een logkoker uit een bloembak te trekken. Dat is hetzelfde als voetballen waarbij je na elke opgeloste kruiswoordpuzzel een strafschop mag nemen om een puntje te scoren. Hoe uitgebreider en ingewikkelder de puzzel, hoe groter de kans dat de 'cache' een teleurstelling is. De container wordt dan vaak als sluitpost beschouwd. Er zijn vast uitzonderingen die de regel bevestigen, maar dat het uitzonderingen zijn blijkt uit het feit dat het vinden van uitsluitend natte prullen de aanleiding vormt tot deze discussie. Bij een puzzelcache gaat het om de puzzel en fungeert de 'cache' meestal slechts als mogelijkheid om door loggen een puntje te verdienen. Dat laatste is bij de meeste tradi's tegenwoordig helaas ook het geval, maar de kans dat je wordt verrast door een echte traditionele cache, dus een authentieke geocache geplaatst in de geest van het spel, is wel groter dan bij mysteries. De 3 beste voorbeelden van uitdagende puzzels, die aansluiten op het thema van de cache en tevens de opmaat vormen tot een avontuurlijke tocht vol verrassingen, die eindigt met het vinden van een goed verzorgde authentieke geocache zijn: Bedevaartcache 1 - Anton der Schijn Bedevaartcache 2 - De Keurmeesters Bedevaartcache 3 - De Queeste ... waarbij de CloudCache Bedevaartcache 3 tevens de meest innovatieve geocache ter wereld is.
no-name Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Merrlin, je komt net kijken op dit forum en zal zien dat er hier mensen zijn die verschillende kijk op onze hobby hebben. Laat je niet indoctrineren of anderszins van de wijs brengen, lees de berichten en haal er uit wat je handig of nuttig vindt. Volgens de huidige richtlijnen is zelfs een plastic zakje met een logpapiertje erin, verstopt op een bepaald coordinaat, een geocache. Hoe graag sommigen dit anders zouden willen zien. Tenslotte spelen we o.a. golf ook niet meer zoals het vroeger is uitgevonden. Het spel is ontwikkeld en wordt nu op allerlei manieren gespeeld. In vormen die de 1 aanspreekt en de ander wellicht niet. Speel het op een manier waarop jij de meeste voldoening eruit haalt. Als je het leuk vindt om puzzels op te lossen (ik eigenlijk niet) om daarna een cache te vinden (dat ik dan weer wel), lees dan eerst op de cachepagina wat de anderen over de cache gelogd hebben. Dan kun je altijd besluiten om hem wel of niet te doen. Veel plezier met geocachen! 9
ikbenjanuz Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 (bewerkt) Beste merrlin, Ik kan me jouw teleurstelling goed voorstellen: los je eerst met veel moeite een stel uitdagende puzzels op in de hoop iets leuks te vinden, vind je daarna een enigszins teleurstellend kokertje op een oninteressante locatie en zit je daarna je naam op een vies nat logrolletje te kliederen. Getverderrie! Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad. Soms vind je iets wat sommigen geeneens een geocache noemen, en de volgende keer zul je mogelijk wat anders vinden. Vaak zit de lol van puzzelcaches in de puzzel zelf en zegt het weinig over de cache. Mijn advies is om eerst de logs goed te lezen en ook te kijken naar het aantal favorieten. Dit geeft nog geen garantie maar je krijgt wel een indruk. Wil je echt mooie caches vinden, zou ik inderdaad gaan voor de betere multi's (zoals Vlindertje zegt) met mooie en creatieve waypoints en vaak een mooie schat. Zelf vind ik vaak gewoon een mooie wandeling voldoende en hoeft het allemaal niet zo vreselijk inventief te zijn. Dan gebruik ik geocaching om mooie plekjes te ontdekken en een lekker stuk te wandelen. Als ik er echt zin in heb zoek ik heel bewust naar moeilijke multi's die veel favo's en leuke logs hebben. Veel plezier nog met deze leuke hobby! 3 maart 2014 bewerkt door ikbenjanuz
Team Tabak Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Onze ervaring komt wel enigszins overeen met die van de draadjesbeginner. Ook wij (Ma Tabak om specifiek te zijn) hebben - vaak met veel moeite - mysteries opgelost, die in een voortuin onder de bloempot eindigden. Dat is teleurstellend. Deels hadden wij dit inderdaad kunnen voorkomen, indien we de logjes hadden gelezen. Van de favorieten moet je het niet altijd hebben. Deze kunnen voor zowel de puzzel op zich als voor de cachelocatie gegeven worden. Het motief voor iemand om een favo te geven kun je echter wel vaak uit de logjes halen. De door Vlinder genoemde caches zijn ongetwijfeld zeer de moeite waard, maar jij doelt waarschijnlijk meer op de "gewone" mysteries, waarvoor je thuis moet puzzelen en vervolgens de gevonden coördinaten moet bezoeken om de cache te vinden. Over het algemeen zullen multi's waarbij tijdens de tocht gepuzzeld moet worden wél goed ervaren worden. Eigenlijk komen de meeste tips hier wel overeen. Je kunt veel teleurstellingen voorkomen, door je van te voren goed te oriënteren. En als troost moge dienen, dat wij toch ook wel een flink aantal puzzels hebben opgelost, waar we vervolgens wél op een passende locatie met een leuke cache terecht kwamen. Ach. laten we het maar houden op het mooie gezegde.... "Soms valt het mee en soms valt het tegen....."... :-)
Diederikus Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Om die reden bevat het logo van groundspeak waarschijnlijk ook een vloekend mannetje.
Helmine Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 http://coord.info/GC3A5RF Dit vind ik nou een mooi voorbeeld van een leuke thuispuzzel met daarna een multi die er naadloos op aan sluit.
gluppie Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 wellicht even een open deur intrappen: je hoeft niet elke cache te willen vinden....... Ik kwam laatst tijdens een wandeltocht bij een voortuincache uit. op dergelijke caches werp ik één blik, en als ik de cache dan niet direct zie, loop ik gewoon door en gaat de cache bij thuiskomst op de negeerlijst. En zo werkt dat bij mij ook met mystery's ( en na het oplossen de gecorrigeerde coordinaten, indien het een waardeloze plek is waar ik niet wil zoeken).
Odlaniger Geplaatst 3 maart 2014 Geplaatst 3 maart 2014 Ook ik heb mysteries gemaakt met een koker als cache. Zou ik nu niet meer doen, maar ik laat ze nog even online omdat sommige cachers er blij mee zijn. Ik ben echter niet altijd blij met de logs. "Leuke puzzel, al lang geleden opgelost, nu even opgepikt omdat ik toch in de buurt was." Ik heb één mysterie gemaakt die wordt vervolgd met een mooie Multi wandeling en een ammobox. Cachers die een hekel hebben aan vragen over levensbeschouwingen en ook aan wandelingen, kunnen deze cache beter niet doen. Voor anderen is het een avondje aangenaam puzzelen en daarna een prachtige wandeling. Er zijn leuke mult's, traditionals en mysteries. Als het een plezierige dag oplevert, dan is het een cache, ongeacht of het een geocache is.
Aanbevolen berichten