Spring naar bijdragen

Is De 161 Meter-Regel Eigenlijk Wel Nodig?


Diederikus

Aanbevolen berichten

We willen een vakantie boeken naar Oostenrijk en kijken voor de aardigheid natuurlijk ook naar de caches in dat gebied.

Resultaat: drie multies en de rest traditionals, waarvan de meeste deel uitmaken van een serie. Nauwelijks mysteries en helemaal geen earthcaches.

Denken wij hier nou écht dat wij de wereld kunnen verbeteren? Met het opgeheven vingertje?

Met Vlinder als boegbeeld? Als je Groundspeak wegzet met een dollarteken krijg je zeker geen applaus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

We willen een vakantie boeken naar Oostenrijk en kijken voor de aardigheid natuurlijk ook naar de caches in dat gebied.

Resultaat: drie multies en de rest traditionals, waarvan de meeste deel uitmaken van een serie. Nauwelijks mysteries en helemaal geen earthcaches.

Denken wij hier nou écht dat wij de wereld kunnen verbeteren? Met het opgeheven vingertje?

Met Vlinder als boegbeeld? Als je Groundspeak wegzet met een dollarteken krijg je zeker geen applaus.

 

Toch dacht ik dat er in veel meer landen Schmetterlinge, butterflies o.i.d. zijn. Kijk op andere fora, ook daar zijn mensen kritisch over het aanbod en de wegwerpcultuur.

 

Ergens anders (ik geloof in een draadje waarin je je voorkeur kon uitspreken voor cachesoorten) heb ik geschreven dat er veel landen zijn waar multi's niet nodig zijn omdat je daar al vele uren onderweg moet/kunt zijn voor een tradi. Bergachtige gebieden zoals Oostenrijk en het bij ons favoriete Zwitserland, zijn daar een goed voorbeeld van.

 

Of je nu het bedrijf dat eigenaar is van gc.com wegzet met een dollarteken of niet: feit is dat wereldwijd tienduizenden cacheleggers gek genoeg zijn om flinke bedragen uit te geven (om maar niet te spreken over de gespendeerde tijd) voor het leggen van een cache die vervolgens voor niets aangeboden wordt voor publicatie op gc.com. Dat heb ik ook gedaan, is mijn eigen keuze. Ik ben geen PM omdat ik het lidmaatschapsbedrag liever uitgeef aan het cacheleggen. Is ook mijn eigen keuze. Maar al met al zijn het wel de vele bijzondere caches die geocaching uitstraling geven, en niet de kokertjes bij de lantaarnpalen.

 

Vind je het gek dat met name mensen die proberen iets bijzonderste maken, zich ergeren? Groundspeak maakt graag gebruik (misbruik) van al het vrijwilligerswerk. Dan zou het in ruil daarvoor zich ook best iets meer van de vrijwilligers aan mogen trekken.

  • Top! 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij proberen ook steeds iets bijzonders te maken. Toch voel ik me aangesproken omdat wij soms ook micro's verwerken in onze caches.

Wij zijn wel PM maar kopen niets bij Groundspeak. Het is dus ieders eigen keuze. Het zou anders zijn als zou worden verplicht iets uit de winkel van GS af te nemen.

 

Als ik zie hoe goed GS wordt beoordeeld als werkgever, dan zou het me verbazen als de vrijwilligers worden afgescheept met een fooi.

Op welke manier GS de vrijwilligers bedankt voor hun werk weet ik niet. Als dat onvoldoende is dan zouden de vrijwilligers daar gezamenlijk iets aan moeten doen.

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dagwacht, WIJ - de cacheleggers - zijn die vrijwilligers. Wat heb jij van Groundspeak ooit gekregen/gehoord m.b.t. de bijzondere caches die je gelegd hebt?

 

En wat mezelf betreft: zeker de laatste route die ik uitgezet heb, is bedoeld om mensen die anders niet of minder de natuur in zouden gaan, voor een paar uur naar buiten te lokken en daarbij wat natuurkennis te laten opdoen. Een nieuwe doelgroep zogezegd, mensen die niet geïnteresseerd zijn om met publiekswandelingen van het IVN mee te gaan of een paaltjesroute te volgen.

Tja, en dan moet je slikken en concluderen dat als het om cachen gaat, gc.com het makkelijkste kanaal is om een grote groep mensen met je aanbod te bereiken. Het is dus zeker niet uit overtuiging dat ik gc-caches leg, het neigt naar pragmatisme.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huh, ben ik een vrijwilliger van Groundspeak? Wij leggen caches om medecachers te plezieren of iets bijzonders te laten zien.

En geocaching.com is het platform waarmee de meeste cachers kunnen worden bereikt.

En omgekeerd geldt dat ook. We zoeken ook caches uit in het gebied dat we gaan bezoeken tijdens een (korte) vakantie.

 

Een selectie maken van de caches die je wilt bezoeken is simpel. En daar zit dan soms ook wel een trail(tje) tussen.

 

Nog een kleine toevoeging:

Mevrouw Dagwacht heeft een tijdje in een rolstoel gezeten vanwege dystrofie. Ze kan gelukkig weer redelijk goed lopen maar moet altijd goed uitkijken waar ze loopt.

Het lopen in een bos waar ze zomaar haar voet kan verzwikken op een eikel onder een stapeltje bladeren, daar heeft ze heel veel moeite mee. Bang dat de dystrofie terugkomt.

Daarom zoeken wij, als we samen erop uit zijn om te cachen iets uit wat goed te doen is. Laatst toch samen Het verloren zwaard gedaan. Na afloop was ze heel blij dat alles goed gegaan was.

Fietsen lukt niet vanwege een evenwichtsstoornis. Fijn dat er een groot aanbod is waaruit gekozen kan worden.

 

Het is gemakkelijk praten over wat je allemaal zou moeten doen. Héél gemakkelijk als je helemaal geen beperkingen hebt.

Misschien eentje dan? Kortzichtigheid?

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, bij mij zit er nooit een trailtje tussen. Vorig jaar waren we in Zwitserland, daar kon je in de buurt van een groot bergmeer 4 caches achter elkaar vinden. De eerste was nog aardig, viel mooi samen met de eerste pauze. Maar om dan na een half uurtje lopen alwéér op zoek te moeten? Net weer lekker in cadans, moeten wachten totdat er geen medewandelaars in de buurt zijn, kortom de rest hebben we lekker laten zitten.

 

Waar zou Groundspeak zijn zonder al die gekken die een cache willen leggen? Ze schijnen er zelf een bij HQ in Seattle gelegd te hebben (daar heeft ooit een TB van mij in gezeten, vandaar dat ik het weet) maar dat schiet niet op in de database.

Ja, ik zie mezelf dus als vrijwilliger die er eer in stelt om een mooie route uit te zetten die regelmatig gecontroleerd wordt, met op het eind een cache met ruilspulletjes die óók regelmatig gecontroleerd wordt (en zo nodig van aanvulling voorzien). En net zoals bij ander vrijwilligerswerk dat ik doe, vind ik het zonde als ik zie dat medevrijwilligers (d.w.z. cacheleggers) er met de pet naar gooien.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn wel PM maar kopen niets bij Groundspeak. Het is dus ieders eigen keuze. Het zou anders zijn als zou worden verplicht iets uit de winkel van GS af te nemen.

 

Als ik zie hoe goed GS wordt beoordeeld als werkgever, dan zou het me verbazen als de vrijwilligers worden afgescheept met een fooi.

Op welke manier GS de vrijwilligers bedankt voor hun werk weet ik niet. Als dat onvoldoende is dan zouden de vrijwilligers daar gezamenlijk iets aan moeten doen.

 

Ik zie net als jij even geen verband tussen het PM memberschap en iets moeten kopen. Ik ben PM omdat er dan opties geboden worden, die ik handig vind en die het geocachen veraangenamen. Dat is alles. Dat zijn mij die paar Euro's per jaar waard. Niemand, die verplicht wordt iets te kopen.

 

En wat betreft de vrijwilligers. Iemand die uren en uren met het leggen van een cache bezig is en ook nog bereid is daar een redelijk bedrag in te steken, krijgt daar niet voor betaald. Ik ga er nog steeds van uit, dat zo iemand dat in eerste instantie voor zijn of haar eigen plezier doet. Hij of zij had voor die tijdvulling ook iedere andere hobby kunnen nemen, maar toevallig is er voor geocaching gekozen. Dat hij of zij achteraf wat bedankjes voor het vele werk krijgt in de vorm van favo's of leuke logjes in mooi meegenomen. Dat geldt ook voor de reviewers. Zij worden nergens toe gedwongen, zij doen dat in eerste instantie omdat zij het zélf leuk vinden. Helaas krijgen zij achteraf betrekkelijk weinig complimentjes van hun mede-hobbyisten maar worden zij soms overgoten met pek en veren. In mijn ogen verdienen zij dat niet, maar het gebeurt. Ik neem aan, dat zij dit als vrijwilligers doen, maar als zij er jaarlijks een aardigheidje voor zouden ontvangen of na verloop van tijd een reisje naar Seattle, dan vind ik dat prima.

 

Dan zijn er nog de cachezoekers, die (zoals wij hier onlangs konden lezen) ook geheel vrijwillig duizenden Euro's uitgeven om in verre oorden een FTF te loggen of diezelfde duizenden Euro's uitgeven om de lijst van landen, waarin zij caches gevonden hebben te kunnen opwaarderen. Dichterbij zien we ook cachers, die dagelijks vele kilometers maken in de auto van hun werkgever of in hun eigen auto om FTF's te kunnen loggen. Maar vrijwilligers zijn zij, want ze krijgen voor dat facet van geocaching geen vergoeding van Groundspeak en ook zij doen dat om één of andere reden voor hun eigen plezier.

 

En het mooiste van alles is, dat we inderdaad zélf mogen bepalen wat we doen en hoe we het doen en dat niemand dat voor ons bepaalt. Het staat ook een ieder vrij om met gefronste wenkbrauwen tegen de activiteiten van anderen aan te kijken (zoals ik dat hier óók doe), maar het is aan niemand onder ons om te verlangen die activiteiten te staken of anderszins uit te voeren. Gelukkig maar.

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Soms wel. Het liefst natuurlijk het beste uit alle periodes meenemen!

inderdaad, soms wel, soms niet. Maar mogen we dan wel zelf uitmaken wat we het beste vinden of moet dat door anderen opgelegd worden?

 

 

Klaverjassen of schaken, jij mag helemaal zelf uitmaken welk spel je het beste of het leukste vindt. Maar als je tijdens het klaverjassen roept dat je aan het schaken bent maak jij jezelf én het spel schaken belachelijk. Daarbij geef je toeschouwers, die niet weten wat schaken inhoudt, een totaal verkeerd beeld van het spel.

 

Bovendien stoort het schakers, die verdiept zijn in een partij, als twee teams aanschuiven en luidruchtig gaan klaverjassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, de zuidelijke helft van Nederland verkettert de noordelijke helft wanneer er Amsterdams geklaverjast wordt en de noordelijke helft verklaart de zuidelijke helft de oorlog wanneer er Rotterdams geklaverjast wordt... Het is in die wereld niet veel beter..... Het maakt mij niet uit. Ik verlies met welke methode dan ook..... Natuurlijk begrijpen we je best wel Vlinder en er is ook niemand, die hier expliciet beweert dat je er helemaal naast zit, maar je komt soms over als een Jehovah getuige met maat 48 tussen de deur..... Gelukkig mogen we inderdaad zélf uitmaken wat we doen. Zolang we een ander daar niet mee lastig vallen, zoals de klaverjassers dat wél doen bij de schakers uit jouw voorbeeld. Dat moeten we niet doen....

Zo lang jij zelf helemaal gelukkig wordt van een dagje in de natuur met om 16.43 uur de vondst van een prachtig gevulde box, dan is het toch goed? Waarom zou je die 30.000 anderen overhalen hetzelfde te gaan doen? Stel dat je al die lui onderweg tegenkomt en ze willen allemaal met je klaverjassen of schaken..... Je moet er toch niet aan denken! Geniet er van, zolang het kan zou ik zeggen!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies, helemaal mee eens. Daarbij is het maar goed dat er bij geocaching guidelines zijn en geen vaste regels zoals bij schaken (behalve bij het plaatsen van de cache), zodat we niet meteen in overtreding zijn en gediskwalificeerd worden als we een kokertje of cache zonder ruilspulletjes gelogd hebben.

Vanmorgen lekker bij een gezellig event geweest in de duinen, bij heerlijk fris en droog weer. Veel leuke mensen ontmoet en 2 caches gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo lang jij zelf helemaal gelukkig wordt van een dagje in de natuur met om 16.43 uur de vondst van een prachtig gevulde box, dan is het toch goed? Waarom zou je die 30.000 anderen overhalen hetzelfde te gaan doen?

 

Vanwaar toch jouw hardnekkige overtuiging dat ik probeer kokerkneuzen over te halen om te gaan geocachen? Ik heb al zo vaak benadrukt dat ik niet de illusie heb dat ik vissen kan leren boomklimmen. Wel zie ik graag dat de vissen in hun vijver blijven en niet in het bos gaan liggen stinken. Met andere woorden: als mensen niet kunnen of willen geocachen zoals het spel is bedoeld, laten ze dan gaan munzeeën of klaverjassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk omdat jij hardnekkig blijft volhouden dat je jezelf alleen maar geocacher mag noemen als je het spel speelt zoals het (volgens jou, want het promofilmpje en groundspeak uitleg zijn richtlijnen en geen regels/wetten) bedoeld is. En dat niet kan nalaten constant te vermelden. Snappie? :)

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...