Spring naar bijdragen

Welk Soort Cache Doe Je Het Liefst?


Diederikus

Cachevoorkeuren  

105 leden hebben gestemd

  1. 1. Welk soort cache doe je het liefst?

    • 1.tradi 2. multi 3. mystery
      14
    • 1.tradi 2. mystery 3. multi
      10
    • 1.multi 2. tradi 3. mystery
      49
    • 1.multi 2. mystery 3. tradi
      29
    • 1.mystery 2. tradi 3. multi
      2
    • 1.mystery 2. multi 3. tradi
      1


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

 

Een emotioneel betoog vol stereotypen waarbij ik van klimvissen geen enkele heroverweging van standpunten verwacht.

Het probleem van de emotionele toon van de discussie is nog niet eens zozeer dat de vissen de bomen (of de gordijnen) in worden gejaagd, maar dat diegenen die het eigenlijk grotendeels met je eens zijn zich daar niet mee willen afficheren. Dat kan toch niet je bedoeling zijn?

 

 

Waar diegenen zich mee willen afficheren zal mij werkelijk een zorg zijn, zo lang zij het maar grotendeels met mij eens zijn en vooral dat zij daar naar handelen. Dat betekent geocachen zoals het bedoeld is en niet zwelgen in onwetendheid en maar wat aanklooien onder het mom dat 'iedereen het spel op zijn eigen manier speelt'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Waarmee je op sublieme wijze uitdrukt wat ik al vaker verwoord heb. De regio waar je woont, vormt ook jou als geocacher. De complete top 7 ligt in Oostelijk Noord-Brabant. Daarbij bestaat die top 7 op 3 multi's na ook nog uit 4 zeer creatieve traditionals. Geen wonder dat ik ook zelf creatieve tradi's ben gaan leggen.

 

Dus woon je in een regio waar veel kokers achter verkeersborden liggen, dan ga je die zelf ook sneller leggen....

bewerkt door @Wilbertoord
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat je 'evolutieproces' bedoelt. Evolutie is het proces waarbij complexiteit toeneemt en zich steeds hogere (levens)vormen ontwikkelen. Geocaching is gestart als een avontuurlijk oriëntatiespel, waarbij het GPS wordt gebruikt om in natuurgebieden verborgen containers op te sporen en met inhoud ruilhandel te bedrijven.

 

Anno 2014 doen het avontuur, de locatie, de container en de ruilhandel er niet langer toe en is 'geocachen' verworden tot het rapen van kokertjes op de meest onooglijke plekken om puntjes te scoren in een niet bestaande wedstrijd. Het spel is dermate versimpeld, dat zelfs de essentie verloren is gegaan. Dat is geen evolutie, maar devolutie.

 

Evolutie gaat nooit in een rechte lijn. Er zijn altijd pieken en dalen. Dus wanhoop niet. Mogelijk hebben we het dieptepunt al bereikt en wordt het steeds beter. Wel ánders dan voorheen. Ook dat is inherent aan evolutie.

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Waarmee je op sublieme wijze uitdrukt wat ik al vaker verwoord heb. De regio waar je woont, vormt ook jou als geocacher. De complete top 7 ligt in Oostelijk Noord-Brabant. Daarbij bestaat die top 7 op 3 multi's na ook nog uit 4 zeer creatieve traditionals. Geen wonder dat ik ook zelf creatieve tradi's ben gaan leggen.

Inderdaad, goed voorbeeld doet goed volgen en geen - althans niet overdadig veel - woorden, maar daden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee - die Wilsonscore kende ik nog niet. Kent iemand de definitie? "Hoe meer favo's en hoe meer logs" is een beetje vaag. Wel een goed criterium om echt leuke caches te vinden, denk ik.

 

http://project-gc.com/CacheStats/topfavwilson/?country=Netherlands&hidearchived=on&submit=Filter

 

Toch leuk dat een cache van mij op plek 5 staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een interessant draadje geworden.

Ik heb alles nog eens rustig doorgelezen. Er zijn mij een aantal zaken opgevallen.

 

  • De multi is erg populair als eerste keus. Dat had ik op basis van de founds niet verwacht. Er zijn goede redenen gegeven waarom dit zo is. Het is lastig om in Nederland een avontuurlijke tradi te leggen.
  • De mystery is niet populair als eerste keus. Dit lijkt de vraag te wettigen waarom er dan zoveel mysteries gelegd worden.
  • Dezelfde poll bij de buren biedt hetzelfde beeld, hoewel daar veel minder respondenten zijn.
  • In de poll ontbreekt de serie (traditonals of mysteries) als keuzemogelijkheid.
  • Een serie is niet hetzelfde als een trail.
  • De grote discrepantie tussen de uitslag van de poll en de found statistieken heeft vele oorzaken zoals: tijdsbeslag, kinderen mee, hond mee, landschap leent zich niet voor multies etc..
  • De belangrijkste oorzaak van deze discrepantie is het tijdsbeslag. In de paar uur die en multi kost, kun je vele traditionals en mysteries doen. Dat zie je terug in de statistieken.

Met name vanwege het laatste punt kan ik met grote stelligheid verklaren: aan het grote verschil tussen de uitslag van de poll en de daadwerkelijke founds-statistieken kan geen enkele conclusie worden verbonden omtrent een mismatch tussen de gelegde caches en de voorkeuren van de cachers.

Desalniettemin heb ik het draadje met veel genoegen gelezen.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan heb ik nog wel een, misschien interessante, aanvullende vraag. Het is hier voornamelijk gegaan over de voorkeuren van zoekers. Daarnaast heb je de voorkeuren van plaatsers. Zijn er bijvoorbeeld plaatsers die het liefst een multi-mystery-traditional gelegd zouden hebben, maar hier om wat voor reden dan ook vanaf gezien hebben? Denk aan tijdgebrek, de gewoonte om oplossingen van lastige puzzels aan elkaar door te spelen, plaatsgebrek voor een multi?

 

Zelf heb ik alleen maar multi's gelegd omdat ik ga voor natuurbeleving, en daarin past in mijn ogen geen cache die je binnen oplost, of een tochtje van 5 minuten van autodeur tot cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi draadje wat ook mij tot nadere overdenkingen brengt inzake cachegedrag.

 

Twee vragen (voorlopig).

Diederikus zegt:

"De belangrijkste oorzaak van deze discrepantie is het tijdsbeslag. In de paar uur die en multi kost, kun je vele traditionals en mysteries doen. Dat zie je terug in de statistieken."

 

Zit hier een waardeoordeel in of is het slechts een constatering dat cachers verschillende intenties hebben?

En:

"Met name vanwege het laatste punt kan ik met grote stelligheid verklaren: aan het grote verschil tussen de uitslag van de poll en de daadwerkelijke founds-statistieken kan geen enkele conclusie worden verbonden omtrent een mismatch tussen de gelegde caches en de voorkeuren van de cachers."

 

Deze zin heb ik 11 keer gelezen, maar ik krijg er geen vat op. Misschien ben ik de enige.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus zegt:

"De belangrijkste oorzaak van deze discrepantie is het tijdsbeslag. In de paar uur die en multi kost, kun je vele traditionals en mysteries doen. Dat zie je terug in de statistieken."

 

Zit hier een waardeoordeel in of is het slechts een constatering dat cachers verschillende intenties hebben?

Geen van beide. Als iemand een multi doet, dan kan hij onderweg een aantal traditionals en mysteries meepikken. Terwijl hij dan voornamelijk met een multi is bezig geweest, vertelt de statistiek iets anders.

 

 

 

"Met name vanwege het laatste punt kan ik met grote stelligheid verklaren: aan het grote verschil tussen de uitslag van de poll en de daadwerkelijke founds-statistieken kan geen enkele conclusie worden verbonden omtrent een mismatch tussen de gelegde caches en de voorkeuren van de cachers."

 

Deze zin heb ik 11 keer gelezen, maar ik krijg er geen vat op. Misschien ben ik de enige.

 

 

 

Wees maar blij dat ik zelf geen puzzels bedenk.

Er staat: je kunt appels niet met peren vergelijken. Waarbij appel=tradies en peren=multies.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...