Spring naar bijdragen

Cachevoorkeuren  

105 leden hebben gestemd

1. 1. Welk soort cache doe je het liefst?

• 1.tradi 2. multi 3. mystery
      14
    • 1.tradi 2. mystery 3. multi
      10
    • 1.multi 2. tradi 3. mystery
      49
    • 1.multi 2. mystery 3. tradi
      29
    • 1.mystery 2. tradi 3. multi
      2
    • 1.mystery 2. multi 3. tradi
      1

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Dat doen wij ook Helmine en die voorkeuren worden niet echt door de pollvragen gedekt.... De vragen zijn tamelijk absoluut en geocaching met al zijn facetten is niet in absolute zin te vatten, althans voor de meesten van ons niet. Vandaar, dat een stem van mij niet zo veel zin heeft, omdat deze mijn lading niet dekt..... Maar daarom vind ik het wel leuk, om dit draadje te volgen.... Dat is weer heel iets anders.... :-)

ReizenReizen

Geplaatst

Gerrit Tabak, klopt wat je zegt. De stemming getuigt meer van geweten dan van praktijk. Met uitzondering van mij natuurlijk. Ik wind er geen doekjes om dat ik tradi's de rug toekeer. Alhoewel ik zelden serieus ben en mezelf niet serieus neem, ben ik heel serieus. Ik fiets dagelijks enkele tradi's voorbij, maar heb geen zin om ze te loggen. Waarom zou ik dat doen?

En dat leidt dan weer tot de oude knuppel in het hoenderhok op een stokpaardje. De drijfveer is volgens mij geocachen of statistieken. Voor jou Gerrit misschien beide. Over enkele weken ga ik met pensioen. Misschien ga ik wandelen zonder GPS. En af en toe met GPS als er een Multi ligt.

Geplaatst (bewerkt)

@TT. Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde uitslag, noch heb ik een idee over hoe dat op dit forum ligt. Ik zie zoveel mensen die pas zeer recentelijk lid zijn geworden van dit forum, dat ik er helemaal nog niet zo zeker van ben dat het überhaupt mogelijk is daarover een voorspelling te doen. Het feit dat er op dit moment slechts twee op de drieënvijftig cachers mysteries als favoriet hebben, rechtvaardigt in mijn ogen de vraag: wat doen we elkaar aan met al die mysteries? Is er wellicht een cachelegger van mysteries met moed genoeg om uit te leggen waarom hij (m/v) die dingen plaatst? Ik beloof dat er niet geschoten wordt (door mij!).

bewerkt door Diederikus
Geplaatst

Mevrouw Dagwacht lost de puzzels op, ik kan me er meestal niet toe zetten. Bedenken is een ander verhaal, dat zijn mijn eigen hersenspinsels.

Traditionals zijn gemakkelijker te doen als je ergens naar toe moet - vaak onverwacht - maar niet veel tijd hebt. Multi's worden heel bewust gedaan, deze worden ook voorbereid en de logs vooraf gelezen.

De mysteries worden bezocht als we toevallig in de buurt komen. Het oplossen loopt niet synchroon met de planning om de betreffende locatie ook te gaan bezoeken.

Steeds meer kijken we naar het percentage favo's. Steeds vaker ook bevinden zich juweeltjes tussen de traditionals.

Dus daarom de keuze traditional - multi - mystery.

Geplaatst

Deiderikus, ik heb moed. Reeds op de middelbare school was mijn afwijking zichtbaar. In de schoolkrant, waarvan ik hoofdredacteur en enige redacteur was, maakte ik naast een persiflage van horoscopen, politieke beschouwingen die mij door de docent Duits niet in dank werden afgenomen, strips en ander geneuzel ook puzzeltjes.

Daarna maakte ik voor het bedrijfsblad, naast een levensbeschouwelijke rubriek onder de naam "Swets", ook 15 jaren lang puzzeltjes, meestal cryptogrammen.

Ik heb als gevolg van die afwijking ook mysteries gemaakt, omdat ik dacht dat andere mensen het misschien leuk vinden ze op te lossen. En dat is ook zo, maar niet iedereen vindt het leuk. En of het iets met geocachen heeft te maken? Volgens o.a. Vlinder niet en dat is waarschijnlijk waar.

Geplaatst

Is er wellicht een cachelegger van mysteries met moed genoeg om uit te leggen waarom hij (m/v) die dingen plaatst?

Vanwege een hersenkronkel, zoals ik al aangaf en het idee dat andere cachers dat ook wel leuk zouden vinden. Een mystery had wat meer cachet dan een traditional.

Nu er steeds meer hoogstaande traditionals komen verandert die gedachte. Mijn volgende caches worden traditionals. En mogelijk komt er nog eens een multi bij.

Onze traditionals worden het meeste bezocht. Daarna volgen de mysteries en als laatste de multi's. Zelfs de korte multi.

Het klinkt cru, maar we maken de caches niet voor de kat z'n viool. Als ze weinig bezocht worden of matig gewaardeerd dan gaan ze in het archief..

Geplaatst

Ik leg weliswaar geen mysteries, maar kan wel verklaren waarom multi's op dit forum zo populair zijn. Hier zijn nogal wat authentieke geocachers actief voor wie het spel draait om avontuur en niet om aantallen. Wandelaars en natuurliefhebbers vormen een meerderheid. Daarmee is het forum tevens een leerschool voor nieuwkomers met de juiste geocaching-mentaliteit. Kokerrapers en puntenjagers komen hier niet graag, vanwege de spiegel die hen wordt voorgehouden.

De topicstarter kan zichzelf als voorbeeld nemen door zijn oudere forumbijdragen nog eens door te lezen. Als nieuwkomer met vele slechte praktijkvoorbeelden zette hij zich fel af tegen ervaren geocachers, die vertelden wat het spel werkelijk inhoudt. Hij heeft echter een enorm leer- en bewustwordingsproces doorgemaakt. Zijn inzichten en meningen zijn ingrijpend veranderd en hij heeft zich ontwikkeld tot een authentieke geocacher, die door kritische vragen te stellen tegenwoordig zelf wijze lessen geeft. En getuige postje #35 en vele andere bijdragen is hij niet de enige.

Geplaatst

Als je de typecacheverdeling vergelijkt met de verdeling op wereldvlak, kom je tot de vaststelling dat we in NL en ook in BE een hoge traditie hebben als het gaat over het leggen van multies/mysteries. Namelijk 3x meer dan het wereldgemiddelde.

totaal 2.255.271 actieve caches in de wereld

trad 1.834.776 81% <-> NL: 50%

myst 248.523 11% <-> NL: 28%
multi 132.219 6% <-> NL: 19%
other 39.753 2% <-> NL: 3%

Geplaatst

Ik heb twee mysteries: X omdat er een chirp in de route zit (verplicht om er dan een mystery van te maken) en SOS waarbij je vooraf iets moet doen (teams in de andere provincies benaderen).

Mysterybouwer tegen wil en dank.

Antarctica

Geplaatst (bewerkt)

Volgens gc.com hebben we 47% multi's, 33% tradi's en 14% mystery's gevonden. De 100% wordt volgemaakt met wat er verder zoal op de markt is. Het eigenlijke percentage multi's is zelfs wat hoger, omdat we ook diverse niet-gc caches hebben gedaan die bijna allemaal multi's zijn. Ook zijn er de nodige mystery's die eigenlijk multi zijn, maar waar een thuispuzzeltje aan vooraf gaat waardoor de tocht geen multi mag heten (zie post #39 van Antarctica).

Gelukkig zijn er in de omgeving momenteel nog wel wat multi's die we niet gelopen hebben, omdat het cachen buiten de zomervakanties om enkele jaren nagenoeg stil heeft gelegen. Een goed voornemen voor 2014 is daarom, om de mooie routes onder de 'nieuwe' multi's dit jaar eens te lopen.

Dat er met name in Nederland relatief veel multi's zijn is niet zo verwonderlijk. In veel landen kun je tradi's leggen op plekken die ver buiten de bewoonde wereld liggen, waarvoor je al lopend een dag onderweg kunt/moet zijn. Zulke plekken zijn er in Nederland niet. Een cachelegger die hier een dagvullende cache wil aanbieden is daarom aangewezen op een multi. In Zwitserland, waar we al jaren vakantiecachen, lopen wij bijna uitsluitend tradi's die vaak op prachtige plekken liggen (en de tradi's die niet op zulke plekken liggen laten we net als in Nederland gewoon links liggen, zonde van de moeite).

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is de verdeling van favo's over de cachetypen. Geen idee of daarover ergens informatie bestaat, want behalve hier en op gc.com kijk ik zelden op cachesites. Ik kan me zomaar voorstellen dat het aantal favo's per multi gemiddeld hoger is dan voor tradi's. Natuurlijk zegt ook zo'n score niet alles, want a. alleen PMs kunnen een favo weggeven en b. niet iedere PM doet dat ook. Maar toch, het zou interessant kunnen zijn.

bewerkt door Team Aragorn
Geplaatst (bewerkt)

Ik wandel graag en ik puzzel graag. Dus doe ik het liefst de wat pittiger multi's (helaas niet zo dik gezaaid in mijn omgeving). En anders ofwel goed uitgewerkte multi's (alles netjes ingemeten, kloppende opgaven, thema goed uitgewerkt etc) of leuke puzzels om thuis mee bezig te zijn. Traditionals vind ik dan weer vooral leuk als het om een serie gaat (maar liever geen eenvoudige trail), of als er van de behuizing duidelijk werk gemaakt is en de cache op een mooie/interessante plek ligt.

Mijn keuze is dus gevallen op multi, mystery, tradi. Dat wil niet zeggen dat mijn statistieken datzelfde beeld geven: als ik langs tradi's kom, of door mij opgeloste mystery's, ga ik graag een klein stukje van de route af om ze te bezoeken. Meestal kies ik voor 1 of 2 multi's als hoofdschotel van de dag. De overige caches zijn dan de bijgerechten waar ik op z'n minst van proef. Die hoeven niet zo lekker te zijn ;) al kunnen ze het plezier van een cachedag wel vergroten. Verknoeien zullen ze m'n dag nooit!

bewerkt door Fotogravinnetje
Geplaatst

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is de verdeling van favo's over de cachetypen.

Percentage caches met #favorieten > 10:

multi 40%

mystery 21%

tradi 15%

Geplaatst

Gerrit Tabak, klopt wat je zegt. De stemming getuigt meer van geweten dan van praktijk. Met uitzondering van mij natuurlijk. Ik wind er geen doekjes om dat ik tradi's de rug toekeer. Alhoewel ik zelden serieus ben en mezelf niet serieus neem, ben ik heel serieus. Ik fiets dagelijks enkele tradi's voorbij, maar heb geen zin om ze te loggen. Waarom zou ik dat doen?

Jouw prestaties liggen op een ander vlak.... Jij hebt gedurende een flink aantal jaren 200 caches gelogd en daar op dit forum 2500 berichtjes over geschreven..... Daar kan geen enkele statistiek aan tippen..... :clap: haha

Geplaatst

@TT. Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde uitslag, noch heb ik een idee over hoe dat op dit forum ligt. Ik zie zoveel mensen die pas zeer recentelijk lid zijn geworden van dit forum, dat ik er helemaal nog niet zo zeker van ben dat het überhaupt mogelijk is daarover een voorspelling te doen. Het feit dat er op dit moment slechts twee op de drieënvijftig cachers mysteries als favoriet hebben, rechtvaardigt in mijn ogen de vraag: wat doen we elkaar aan met al die mysteries? Is er wellicht een cachelegger van mysteries met moed genoeg om uit te leggen waarom hij (m/v) die dingen plaatst? Ik beloof dat er niet geschoten wordt (door mij!).

Ik heb toch wel een paar aardige verklaringen gezien, die door de praktijk gestaafd kunnen worden. Inderdaad is het zo, dat we in Nederland een ruimtegebrek hebben. Ik heb al een paar keer aangegeven, dat het voor hen, die in het Westen van het land wonen, moeilijker is om multi's te lopen. Het gebied en de overbevolking lenen zich er niet zo voor. Uitzonderingen daargelaten (voordat ik commentaar krijg) liggen de wat betere multi's over het algemeen meer oostelijk gezien de aanwezigheid van natuur. Wil ik dus in het westen cachen, dan ben ik wat meer aangewezen op traditionals en mysteries. Ik kan dus hier wel stemmen, dat ik multi's leuk vind, maar de praktijk wijst uit, dat er in verhouding niet bar veel op mijn lijst staan, terwijl ik alle multi's in de buurt gedaan heb. Iemand in Drenthe, Gelderland, Brabant of Overijssel is wat dat betreft een beetje in het voordeel. Je kunt de uitkomst van deze stemming dus niet helemaal in absolute zin als de ultieme waarheid zien. Dat doet Diederikus ook niet. Hij probeert te doorgronden waarom mensen puzzels bedenken. Ik weet het niet, ik heb het in een ander draadje ook gevraagd maar krijg geen zinnig antwoord. Maar je ziet dus wel, dat je multi's en mysteries in veel mindere mate tegenkomst in landen met overvloedige natuur. Wij zijn ze tijdens onze tochten door Noorwegen, Engeland en Oostenrijk nauwelijks tegengekomen. Ze zijn er wel, maar veel beperkter. Mogelijk is dat dus een oorzaak. Ik sta overigens voor iedere andere uitleg open....

En wat betreft de mysteries... Misschien vinden veel leggers een tradi iets te beperkt en willen zij op een andere manier een zekere uitdaging meegeven aan een cache. En die uitdaging wordt dan verpakt in een puzzeltje.... Maar als het er om gaat je omgeving aan mensen te willen laten zien door middel van een cache, dan zou ik toch een tradi adviseren. Ik heb zelf twee mysteries gehad in de buurt, die niet heel erg frequent bezocht werden. Vervolgens heb ik ze omgezet naar twee tradi's en nu worden ze zeer regelmatig bezocht. Dan heb ik toch beter mijn doel bereikt en zowel mijzelf als meer bezoekers plezier verschaft? Misschien zouden andere mysterie leggers daar ook eens over moeten nadenken.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...