Spring naar bijdragen

Gps-R Vs. Telefoon


Aanbevolen berichten

Gebruik de iPhone soms wel om een traditional te vinden, maar vind de garmin (etrex Vista hcx) zelf nog altijd fijner.

De kaarten, het kompas... En dan heb ik het nog niet over een multi, want dat is geen zoeken met de geocaching app.

 

Maar zonder smartphone cachen? Dat zeker niet!

Handige Apps zoals woorden omzetten in getallen, dat heeft mijn garmin niet ;)

Net als recente logjes, die soms ook heel handig kunnen zijn ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Sinds juli vorig jaar heb ik het geocachen ontdekt. De eerste caches bij ons in het dorp heb ik gevonden aan de hand van de info bij de betreffende cache, google maps en het (her)kennen van de omgeving. In augustus heb ik een Huawei aangeschaft en deze bevalt prima. Je moet soms misschien even wachten tot je verbinding hebt met de juiste satellieten om je plaats te bepalen, maar verder heb ik eigenlijk geen klagen. Behalve dan als je in het bos loopt en je bereik is wat minder dan is je batterij wat sneller leeg.
Ondanks dat ik best tevreden ben met mijn smartphone, zit ik er toch over te twijfelen of ik inderdaad geen gps (erbij) neem. De reden is toch de batterij duur en ik denk dat een gps toch wat beter bestand is tegen de diverse weersomstandigheden. Maar goed als beginnende cacher kom ik maar net kijken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Annenaud, welkom op't forum!

 

Interessant om de bevindingen rondom een Huawei te lezen!

Er waren hier een tijdje terug al vragen over, maar niemand kon deze beantwoorden.

Het klinkt op zich niet heel slecht voor een relatief budget-phone.

 

Als beginnende cacher kun je natuurlijk ook een luxueuzer GPS tweedehands kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Annenaud, welkom op't forum!

 

Interessant om de bevindingen rondom een Huawei te lezen!

Er waren hier een tijdje terug al vragen over, maar niemand kon deze beantwoorden.

Het klinkt op zich niet heel slecht voor een relatief budget-phone.

 

Als beginnende cacher kun je natuurlijk ook een luxueuzer GPS tweedehands kopen.

 

Ik had idd onlangs de vraag gesteld of iemand ervaring heeft met de Huawei, aangezien het met de gps van chinaphones over het algemeen slecht gesteld is. Vaak moet je hem rooten en verschillende fixes uitvoeren om het te verbeteren. Er zijn er zelfs die een extra draadje aan hun gps solderen in de smartphone of het op een andere manier knutselend oplossen: http://www.youtube.com/watch?v=4qsH28_J7EI

Ik ben benieuwd naar je verdere Huawei/ gps ervaring, Annenaud.

bewerkt door Teamdanhoff
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teamdanhoff, wat dat betreft mag ik niet klagen over de gps van mijn Huawei. Het plaats bepalen zodra je de gps aanzet kan even (tja was is even.. heb je geduld dan is even niet lang, maar ben je net als ik ongeduldig lijkt het niet op te schieten) duren, maar verder doet ie t gewoon goed. Ook in bebost gebied kun je er mee uit de voeten. Naar mijn idee werkt het plaats bepalen het best als je even blijft staan en niet al gaat lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels al weer een tijdje geleden is er hier op het forum het idee geweest om eens op een meetpunt van het kasaster de GPS en de telefoon naast elkaar te leggenen te kijken hoeveel de afwijking nu eigenlijk is. En wie er beter presteert. De telefoon of de GPS.

Die vraag heeft mij sinds dien toch bezig gehouden. Puur uit nieuwsgierigheid. Ik zou dit best eens ook op een wat grotere schaal willen proberen. Nu heb ik zelf best een idee hoe we dat met meerdere GPS bezitters kunnen testen. We hoeven hiervoor niet eens een event te organiseren.

Immers als alles 100% goed zou werken zouden we alle de zelfde afwijking zien. Een x aantal meter op een bepaalde koers. Mits we alle ongeveer tegelijk meten zodat we alle de zelfde satellieten zien.

Iedereen kan dus op een eigen meetpunt staan.

 

Zijn er nu naast mij nog meer cachers die dit wel een leuk experiment vinden of ben ik hierin de enige?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant en leuk idee. Maar als je een betrouwbaar resultaat wilt hebben, dan moet je het grootschalig aanpakken. Dus veel deelnemers en op verschillende dagen op verschillende plaatsen metingen verrichten. En op zowel dezelfde tijd als op verschillende tijden.

Is dit een goede of minder goede suggestie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik mijn eigen gps vergelijk met mijn eigen smartphone op mijn eigen RD-meetpunt op mijn eigen tijdstip, dan weet ik genoeg. Ik zal daarvan hiervan hier verslag doen. Als anderen dat ook doen dan moeten we ook het grotere plaatje duidelijk kunnen krijgen, lijkt mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik cache sinds 2001, de gps werd een extra aanvulling op mijn lange wandelingen.

Een smartphone heb ik pas sinds 2011.

Cachen doe ik nog steeds met de Garmin; ik zou niet weten hoe ik een projectie, kruispeiling of omzetting naar RD met mijn Aaifoon moet doen.

Ook het koordje aan de Garmin, verwisselbare batterijen, robuuster postuur en waterdichtheid maken de Garmin tot een buitensportapparaat.

Extra informatie heb ik dan weer wel in de Aaifoon staan en wat handige apps.

Nauwkeurigheid; ach, is maar betrekkelijk.

In 2001 zat ik vaak verder van het nulpunt af dan tegenwoordig.

Maar als je aan slowcachen doet zoals ik, maakt dat niet uit; je hebt toch tijd genoeg.

Anatarctica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn er nu naast mij nog meer cachers die dit wel een leuk experiment vinden of ben ik hierin de enige?

In dat andere draadje was ik er ook in geïnteresseerd, dus nu ook natuurlijk.

 

Er moet dan nog wel even een (eenduidige) manier worden vastgesteld om de data achteraf te kunnen vergelijken. In het andere draadje had ik al geopperd om een 'tracklog' te maken, waarin bijvoorbeeld elke seconde de locatie op wordt geslagen. Zo kan je ook iets zeggen over hoe stabiel de locatie blijft en of hij niet alle kanten op springt. De gemiddelde locatie en de standaarddeviatie is dan ook eenvoudig uit te rekenen en dus ook de afwijking van het RD punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het ook wel leuk om mee te doen. Ik zou naast een bepaling van de nauwkeurigheid op een RD-punt met goed zichtbare satellieten ook praktijksituatie willen onderzoeken. Bv. nauwkeurigheid onder bladerdek, nauwkeurigheid tijdens de benadering van een waypoint of snelheid waarmee de positie wordt aangepast tijdens het langzaam bewegen rond een waypoint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Inmiddels ben ik wel overtuigd van de kwaliteit van de gps in mijn smartphone. Dit betekent dat als ik het probleem van de fragiliteit van de smartphone kan oplossen, dat ik een serieus alternatief voor de eTrex heb met meer mogelijkheden en zonder extra kosten. Bestaan er mogelijkheden om een smartphone tegen vallen etc. te beschermen? Een rubber stootrand, of de mogelijkheid ze om je nek te hangen bijvoorbeeld?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante vraag. Veel collega's hebben touchscreenschade, allemaal onbenullen. Ik laat mijn smartphone uit principe niet vallen.

Om je nek hangen kan slechts via de oplaadkabel, maar dat is een heel gedoe. Een stootrand heeft alleen zin wanneer het gewicht zodanig is verdeeld, dat de Phone altijd op de stootrand landt.

 

De oplossing is dus voor de hand liggend. Een oogje aan de Phone waar je een koordje door kunt halen, net als bij de GPSr. Om je nek, pols of welk ander lichaamsdeel hangen maakt niet uit. Zolang dat oogje er nog niet is moet men zich gedragen als benullig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...