hazetom Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Hallo allemaal, Ik ben bezig met het maken van een cache en ik vraag me af, of ik dit straks als een unknown of traditional cache moet listen. De coördinaten bovenaan de pagina leiden je direct naar de plek van de cache, zoals bij een traditional. Om de cache open te krijgen is echter puzzelwerk vereist, met de informatie die ik op de cachepagina geef. In theorie zou je alles in het veld op kunnen lossen (met de huidige smartphones), maar dit is natuurlijk handiger om thuis te doen en dat is ook de bedoeling. Kortom: Cache vinden kun je wél met de gegeven coördinaten, de cache openen vereist (thuis) puzzelwerk. Is het een unknown of traditional? Zelf twijfel ik, dus een beetje sturing is welkom
Fotogravinnetje Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Ik dacht dat de regel was dat als je vooraf moet puzzelen voor een cache dat het dan een mystery/unknown moet zijn, maar ik kan die richtlijn niet terugvinden
Vlindertje Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Het mag allebei, Hazetom. Er zijn geen regels voor en niet alles hoeft precies in een hokje te passen. Belangrijk is dat je een cache maakt die iets toevoegt. Als je daarover twijfelt is er in Apeldoorn een reviewer die je kan adviseren.
de-fam Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Nadeel van een traditonal waarbij je moet puzzelen om de box open te krijgen, is dat de cachepagina vaak niet wordt gelezen ( alles wordt in de GPS en Phone geplemd zonder maar even te kijken). En dus bij aankomst van jouw prachtig gemaakte box staan ze voor een verrassing die niet snel genoeg opgelost kan worden, vervolgens komt de gereedschap koffer tevoorschijn waar ongetwijfeld de juiste tool tussen zit om jouw creatie aan barrels te helpen....... Een beetje negatief, maar dit gebeurd wel.
brouwertjes Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Is het noodzakelijk dat de coördinaten bovenaan de pagina die van de cache moeten zijn?
Twentse Mug Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Dit punt is onlangs ook bij de Podcacer Podcast aan de orde geweest: Field Puzzle -> Unknown.
hazetom Geplaatst 6 november 2013 Auteur Geplaatst 6 november 2013 Wellicht is een mystery/unknown dan wel 'veiliger' om te doen, dan een traditional. Hoewel ik van plan ben deze cache vrij moeilijk te maken (qua gepuzzel), wil ik niet dat mensen helemaal voor niets afreizen naar mijn cache. Alle input is uiteraard nog van harte welkom, het duurt nog wel even voordat de cache klaar is, dus schiet maar raak
de-fam Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 (bewerkt) Maak er een challenge cache van, je kan dan namelijk wel het coördinaat bovenaan zetten. En hier kan je voorwaarden aan verbinden, zoals "je mag hem alleen loggen wanneer je de cache openmaakt zoals de bedoeling is" Of "mail mij de juiste oplossing en je mag de cache loggen" 6 november 2013 bewerkt door de-fam
brouwertjes Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Er zijn ook voorbeelden waar de uitkomst van de puzzel gewoon het coördinaat bovenaan de pagina is. Hoef je er geen tradi met logvoorwaarden van te maken.
Bloodwoosj Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Maak er een challenge cache van, je kan dan namelijk wel het coördinaat bovenaan zetten. En hier kan je voorwaarden aan verbinden, zoals "je mag hem alleen loggen wanneer je de cache openmaakt zoals de bedoeling is" Of "mail mij de juiste oplossing en je mag de cache loggen" Aanvullende logvoorwaarden -anders dan die van een challenge- zijn sinds geruime tijd niet meer toegestaan. Bij een challenge mag de cache op de aangegeven coördinaten liggen, maar dat hoeft niet. De challenge kan iets zijn in de trant van "je moet minstens 100 traditionals gevonden hebben om deze te mogen loggen", of "je moet van iedere D/T combinatie minstens één cache gevonden hebben om deze te mogen loggen ", etc. De challenge moet iets met andere (behaalde of uitgevoerde) geocachingactiviteiten of gevonden geocaches te maken hebben. De logvoorwaarde mag bij een challenge niks te maken hebben met de manier waarop je tot bij het logboekje komt, of wat je na het loggen nog allemaal zou moeten doen (foto maken, de oplossing aan de owner mailen etc.). Zie de uitgebreide toelichting: http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb.page&id=206
Team WilP Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Hou het simpel, maak er een traditional of mysterie van met een hoge moeilijkheidsgraad. Als het echt een veldpuzzel is word het m.i. een mysterie.
hazetom Geplaatst 6 november 2013 Auteur Geplaatst 6 november 2013 Het wordt beide: een cachepagina-puzzel icm een veldpuzzel. Ik denk dat mystery/unknown het veiligst is, om te voorkomen dat enthousiaste FTF-jagers naar de coördinaten sprinten, zonder goed de cache-beschrijving te lezen. Bij een mystery-icoontje wéét je dat je de beschrijving moet lezen om 't op te lossen.
Flaker91 Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Mijn advies: Proberen zo duidelijk mogelijk bovenaan de pagina de opzet te vermelden, dus de eerste indrukken in de korte beschrijving (dus thuispuzzel+veldpuzzel, geen park&grab, verwachte tijdsduur in het veld). Ik weet niet hoe de puzzel thuis gerelateerd is aan de cache en de veldpuzzel, dus daar kan ik niet over oordelen.
Odlaniger Geplaatst 6 november 2013 Geplaatst 6 november 2013 Op deze site staat een uitleg waar ik mij altijd aan hou: "De Onbekende Cache (of puzzelcache) is het vangnet voor caches die niet onder een van de andere types vallen. Hieronder vallen caches waar je eerst (thuis) raadsels moet oplossen, op zoek moet naar dingen of aan andere voorwaarden moet voldoen, voor je op zoek kan naar de fysieke cache en het logboek."
TuuronTour Geplaatst 9 november 2013 Geplaatst 9 november 2013 Tja, als je de puzzel ter plekke kan oplossen zou ik er een traditional van maken met hoge difficulty-rating en het attribuut "vereist veld/puzzelwerk" aanvinken. Maar je geeft al aan dat de kans zeer aannemelijk is dat er twee bezoekjes voor nodig zijn omdat thuis puzzelen het beste werkt. Dan zou ik er een mystery van maken met de volgende opmerking bovenaan "Cache ligt WEL op bovenstaande coordinaten, maar (thuis)puzzelwerk met de gevonden informatie is vereist om cache te kunnen openen." Verder sluit ik me aan bij de bovenstaande post van odlaniger.
Aanbevolen berichten