Spring naar bijdragen

David Ulmer Of Jeremy Irish


Dagwacht

Aanbevolen berichten

In 2000 heeft David Ulmer de basis gelegd voor het huidige geocaching.

The Geocaching handbook, met het voorwoord van David Ulmer wordt door een aantal geocachers gehanteerd als de geocaching bijbel.

 

In 2001 heeft Jeremy Irish het spel zoals via www.geocaching.com wordt gespeeld vorm gegeven.

Deze website (www.geocaching.nl) heeft onder 'wie zijn wij' de volgende tekst staan:

Geocaching.nl is gemaakt met als enige doel het promoten en ondersteunen van het in 2001 ontstane Geocaching.
De geestelijk vader van dit spel is Jeremy Irish, webmaster/founder van Geocaching.com, webdeveloper en 'tech head' uit Seattle, Washington area, USA.

Deze Nederlandstalige dochter wordt onderhouden door Stichting Geocaching Nederland.

 

David Ulmer adepten reageren hier regelmatig op furieuze wijze tegen het door Jeremy Irish opgezette spel, waarbij regelmatig bezoekers volledig op het verkeerde been worden gezet.

Soms op een dusdanige wijze dat het lijkt dat deze website de lading, zoals onder 'wie zijn wij' is omschreven. niet meer dekt.

 

Misschien zie ik het helemaal verkeerd en kunnen medebezoekers wat licht in de duisternis werpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor jou een vraag Brouwer voor mij is het duidelijk! Dagwacht vraagt gewoon om een electricien die hier het licht aan wil sluiten!

 

Volgens mij is dat en kleinigheidje voor de-fam, maar die zit nu op een ander draadje.

bewerkt door de kikkers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt je ook afvragen wat het er toe doet? Meestal is er 1 bezoeker hier, die nogal streng van de leer is. Mij maakt het namelijk niet uit wie het bedacht heeft, ik speel het spel, ik doe dat bij de site van Jeremy, en hou me daar aan de geldende richtlijnen.

 

Overigens is deze site geen Nederlandstalige dochter, zoals ze zelf beweren, dus ook dat is een foutje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt reuze eenvoudig. David Ulmer had ooit in 2000 (toen hij nog jong en speels was) een alleraardigst speeltje in zijn handen, waarvan hij op een gegeven moment dacht, dat het leuk zou zijn er iets mee te doen. Hij scharrelde in de keukenkastjes van zijn moeder en vond daar een mooi doosje, jatte wat spulletjes van zijn jongere zusjes (waar ze overigens al lang van afwilde) en zocht een plekje op, waar hij het doosje kon verstoppen. Aangezien hij volgens overlevering de eerste was, die dit deed, had hij geen problemen met reglementen, afstandsbeperkingen, vergunningen en wat dies meer zij. Heel tevreden ging hij weer naar huis, maar niet nadat hij met zijn speeltje de coördinaten van de plek waar hij kort had vertoefd had ingelezen. Thuis gekomen bedacht hij dat het leuk zou zijn als zijn uitgebreide vriendenking, ouders en rollators voortduwende grootouders op zoek zouden gaan naar het door hem verstopte kleinood. Het probleem was echter, dat zij veelal niet over zo'n speeltje beschikten als hij en dus moest hij zijn verlangen naar succes breder uitzetten... Zo gezegd zo gedaan en na verloop van tijd wisten aardig wat lieden van zijn plannen af. En ja hoor.... het kon niet al te lang duren, voordat er een kop gestoken werd in het bosje waar ook David Ulmer van de zenuwen had staan plassen en dus werd het doosje gevonden. Grote hilariteit, veel pilsjes op het succes en een hoop discussie over wat te doen met het idee. Dat leidde al ras tot veel moeders, die plotseling hun tupperware kwijt waren.... Nooit heeft Ulmer beseft dat er 13 jaar later miljoenen moeders hun doosjes missen en geërgerd door hun keukens rondstruinen.

 

Dat was fase één van het spelletje.

 

Bij fase twee is het niet meer de fun van het spelletje, alhoewel men dat wel graag wil doen voorkomen. Nee, bij fase 2 komt de commercie om de hoek kijken. De Heer Irish (toen nog een net uit zijn plusfour gewaaide puber) werkte sind enige tijd bij een firma, die artikeltjes, waar niemand op zit te wachten trachtte te slijten aan bedrijven, die met deze verworven kraaltjes klanten binnen de deur tachten te krijgen. Zoals het alle jongeren vergaat, verging het ook Jeremy.... Hij wilde iets met zijn leven doen en op een mooie zomerse dinsdag werd hij wakker met een flinke koppijn na een avond vol met wein, weib und gesang. Maar net zoals het velen van ons vergaat komen de beste ideeën na zo'n avond en veel inname van cafféine om het lichaam weer in evenwicht te krijgen boven tafel. Het leek hem een prima idee om de massa caches te laten zoeken met in hun borstzak een door hem gedrukte balpen en om hun lijf een T-shirtje met een inmiddels bedacht geocachinglogo erop. En als ze dan (net als ik) ook nog een petje zouden kopen...... Wouw men.... Hij zag zichzelf die ochtend binnenlopen en waar het 99,9 % van ons niet lukt is het hem wél gelukt....

 

Hij moest alleen nog iets bedenken om al die mogelijk aldus uitgedoste cachezoekers aan zich te binden. Het idee kwam toen hij achter zijn computer zat en een willekeurig databeesje opende.... Je weet wel, zo'n beesje, waar je al je vrouwen in vermeldt, die je ooit hebt veroverd en die inmiddels compleet op je zijn uitgekeken.... Dat was het... ! Bingo! Een database met caches... Daar zou het volk wel op afkomen en die meute kon je makkelijk met een linkje naar je winkel leiden...

 

Jeremy pakte het idee kordaat op en daarom doen we nu achter onze laptop of met ons mobieltje in onze handen wat we doen.....

 

De Heer Irish heeft dus nooit het geocachen bedacht, maar hij heeft het idee van Ulmer wel op een geweldige manier omarmd en geëxploiteerd, waarbij hij vooral ook niet aan de dikte van zijn eigen portemonee is voorbij gegaan.

 

En er zijn nog steeds momenten dat ik denk..... Allemachtig, het kan zo gemakkelijk zijn en waarom heb IK dat niet bedacht..... Nou, helaas, OK, het is niet gebeurd en dus hoor ik tot het gilde die wanneer zij gaan cachen hun bij geocaching.com aangeschafte petje opzet, om bloederige bulten op de kop voor te zijn en spinnenraggen op afstand te houden....

 

Het kan verkeren.... zei ooit eens iemand in een grijs verleden....

 

Enne... Dagwacht, wat anderen er van denken en trachten uit te dragen......???!@ In sommige Gemeentes in dit land heb je 70 of meer genootschappen, die allemaal beweren, dat zij de enigen zijn, die het woord van iemand die 2000 jaar geleden heeft geleefd op de juiste wijze interpreteren.... Ze zijn er nog steeds niet uit en sommigen zijn best bereid om je met een bijl in de hand te overtuigen van het gelijk.... Dat gebeurt hier ook op dit forum. Het zijn er gelukkig maar weinig. De rest gaat er lekker op uit en geniet volop van wat onze beide vrienden Ulmer en Irish ooit hebben bedacht en ontwikkeld.... En eerlijk gezegd.... Hadden zij het niet uitgevonden, dan waren vroeg of laat Dagwacht en Tabak op het idee gekomen.....

  • Top! 9
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was fase één van het spelletje.

 

 

Prachtig verhaal TT, maar eh, fase één is toch wel van voor die tijd, het enige nieuwe was de gps.

 

De VPRO heeft ooit in de jaren 80 dacht ik een schat begraven en op de nachtradio de locatie bekend gemaakt, daarmee hebben ze ongewild tevens het eerste -druk bezochte- nachtevent georganiseerd, het koste helaas ook een deel van het natuurgebied wat de dag erop omgeploegd leek te zijn.

 

Op internet kan ik het hele verhaal niet zo snel vinden, wie wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb voor de aardigheid deze keer vrouw Tabak de beide verhalen laten lezen. Bij toeval op hetzelfde moment geplaatst. Zij vond beide verhalen leuk om te lezen en alhoewel je het op een heerlijk te lezen manier brengt vind ze je toch wel wat stevig in de leer.... Waar bij vrouw en heer Tabak van enige flexibiliteit sprake is waar het gaat om het zoeken van doosjes, kokertjes of gevulde spijkers, ligt dat bij jou wat moeilijker.... En nu druk ik mij voorzichtig uit....

Kortom Vlinder, het keurmerk op welk zakje dan ook gaat er op dit moment helaas niet van komen, want Moeder Tabak vindt een trailtje op zijn tijd ook zo leuk..... Dat echtpaar in jouw verhaal herkennen wij wel, zij het dat wij menen onder jouw kwalificatie van dat stel te kunnen wegkomen op basis van onze eigen ideeen en zienswijzen....

Dus houd je keurmerk nog even op zak.... Je weet nooit of het ons toch nog niet eens uitgereikt kan worden.... Ma tabak ziet zo,n merkje op mijn zakje in ieder geval wel zitten geloof ik..... haha

 

@bjorri..... Natuurlijk, schatzoeken is van alle tijden. Ulmer was zeker niet de eerste, die met zulke ideeën kwam maar hij was wel de eerste, die daarvoor een gps gebruikte en daar zijn we in dit forum mee bezig. En dat is ook waar de draadjesbeginner (Dagwacht) zijn verhaal mee begint. Zover ik weet gebeurde het ook al met die bakkies die in de zestiger jaren erg populair waren. En misschien nog wel. Ook daar werden mensen, die met elkaar contact hadden er op uit gestuurd. Nostalgie!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de link, Twentse Mug. Een interessant interview met de vader van geocaching. En voor wie Dave Ulmer wil zien terwijl hij de eerste geocache vult en uitlegt wat de bedoeling van het spel is (trade/handel/ruilen), nogmaals http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=20976&p=347740

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt je ook afvragen wat het er toe doet? Meestal is er 1 bezoeker hier, die nogal streng van de leer is. Mij maakt het namelijk niet uit wie het bedacht heeft, ik speel het spel, ik doe dat bij de site van Jeremy, en hou me daar aan de geldende richtlijnen.

 

Overigens is deze site geen Nederlandstalige dochter, zoals ze zelf beweren, dus ook dat is een foutje.

Mee eens, het spel heeft zich ontwikkeld. In de ogen van enkelen niet op de manier zoals de 'Vader' het heeft bedoeld, maar daarom niet minder boeiend.

Door iedereen kan een keuze worden gemaakt om die caches te doen die hem of haar aanspreken.

Deze website ondersteunt het spel zoals door Jeremy Irish is opgezet, maar het ene sluit het andere niet uit.

Niemand wordt verboden om een cache neer te leggen zoals David Ulmer heeft gedaan.

Als je zijn lijst bekijkt, dan heeft hij ook micro's en nano's gevonden en ze gelogd op www.geocaching.com.

 

Vaak blijken aanhangers strenger in de leer dan degene die iets heeft bedacht. Een heilige is zo gecreëerd.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...