Spring naar bijdragen

David Ulmer Of Jeremy Irish


Dagwacht

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Mijn voorstel in #30 om David Ulmer in de handtekening te vernoemen als bedenker van geocaching is door de administrator overgenomen. Ere wie ere toekomt.

Dat neemt niet weg dat wij content zijn met het spel zoals nu via www.geocaching.com kan worden gespeeld. Voor elk wat wils.

Post #30 is niet helemaal meer compleet. Jeremy Irish heeft het idee van David Ulmer omarmd en succesvol gemaakt. Niet iedereen kan het verkroppen dat Jeremy Irish degene is die er wel bij vaart.

Zit David Ulmer nou te mokken?

 

Je moet eerst maar eens succesvol zien te worden en als het dan lukt zijn er altijd mensen die je dat misgunnen of proberen mee te liften op het succes.

Je kunt je ook afvragen waarom Ulmer het spel niet zelf heeft geëxploiteerd. Bescheidenheid? Een andere visie? Is hij meer uitvinder dan uitvoerder? Wie weet.

 

Voor wie de geschiedenis van geocaching wil lezen: http://www.geocaching.com/about/history.aspx

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De geschiedenis van geocaching staat al jaren in mijn handtekening, waar in postje #5 nog eens met een enorme pijl op wordt gewezen. Je kunt je afvragen waarom er nog minstens 30 postjes van traag voortschrijdend inzicht en de nodige schermutselingen moesten volgen. Zo mysterieus is het allemaal niet. De feiten staan overal op internet, ook op geocaching.com. Dit toont maar weer eens aan dat mensen liever geloven in wat zij zichzelf en elkaar hebben aangepraat dan kennis nemen van de feiten. En dat geldt ook voor de bedoeling van het spel.

 

En over die feiten gesproken: de aangepaste tekst onder 'Wie zijn wij' is een hele verbetering, maar nog steeds niet historisch correct. Geocaching is ontstaan in het jaar 2000, direct nadat de selectieve beschikbaarheid van het GPS was opgeheven. Het spel is pas later bij toeval ontdekt door Jeremy Irish, die vervolgens zijn succesvolle webwinkel Groundspeak heeft opgezet met database gc.com om klanten te binden. En dat succes is hem van harte gegund.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, dat klinkt al heel wat beter dan het postje #18. Ik heb me overigens meer in de geschiedenis verdiept dan je veronderstelt.

Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Toch kiezen wij ook voor een micro als het zo beter uitkomt of niet anders kan. En al onze caches voldoen volledig aan de richtlijnen.

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij mag kiezen en geloven wat je wilt. Dat doe ik ook. En ik kies GEEN micro's omdat een micro onmogelijk een geocache kan zijn.

 

Postje #18 gaat over jouw verzinsels. En als jij je nog wat meer in de geschiedenis verdiept zul je ook dat gaan inzien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

En over die feiten gesproken: de aangepaste tekst onder 'Wie zijn wij' is een hele verbetering, maar nog steeds niet historisch correct. Geocaching is ontstaan in het jaar 2000, direct nadat de selectieve beschikbaarheid van het GPS was opgeheven. Het spel is pas later bij toeval ontdekt door Jeremy Irish, die vervolgens zijn succesvolle webwinkel Groundspeak heeft opgezet met database gc.com om klanten te binden. En dat succes is hem van harte gegund.

 

Zie postje nummer 6, waarin we getracht hebben de zaak op een enigszins ludieke wijze samen te vatten. Het is denk ik volstrekt duidelijk. Natuurlijk is er nog ruimte voor verdere vragen? Gewoon uit interesse, niet uit verering! Hoe zijn de contacten verlopen tussen Ulmer en Irish? Zijn die er ten tijde van de oprichting überhaupt geweest? Heeft Ulmer zich ooit onrustig omgedraaid tijdens de slaap, nadat hij zag hoe geocaching.com succesvol begon te worden. Overigens is het vaak zo, dat "uitvinders" van een succesvol apparaat of idee het zélf nooit gemaakt hebben. En vaak zie je ook om je heen, dat uitstekende vakmensen failliet gaan omdat ze weliswaar technisch fantastisch ontwikkeld zijn, maar commercieel en boekhoudkundig niet. Heeft Ulmer beseft, toen hij voor de eerste keer zijn kont het bosje indraaide, dat hij op het punt stond iets te gaan doen, waar hele volksstammen in latere jaren plezier van hadden... en vooral ook, dat hij "goud" in handen had....? Ik waag dat ernstig te betwijfelen. Hij deed het in eerste instantie, omdat het hemzélf een leuk idee leek en omdat hij gewoon nieuwsgierig was naar de gevolgen. Heel menselijk allemaal.

 

Ik lees momenteel de biografie van Keith Richards (Rolling Stones). Nooit heeft hij destijds in de begindagen aan geld gedacht of commercie. De jongeman van toen wilde slechts muziek maken op de manier zoals hij dat leuk vond. Het schrijven van songs is hem door de strot geduwd door anderen, die wél het geld zagen.... Uiteindelijk heeft hij er zelf ook een aardige bankrekening aan overgehouden, maar het was niet zijn uitgangsstandpunt.

 

En zo kun je nu ook de bedoelingen van David Ulmer gaan romantiseren en er allerlei betekenissen aan toeschrijven. Eén ding is zeker. Daar heeft hij destijds nooit over nagedacht. Pas veel later heeft zich dat ontwikkeld. Die eerste cache was ook geen "avontuur", bevond zich mogelijk niet op meer dan 500 meter afstand van een parkeerplaats (maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.... ) er hoefde niet voor gepuzzeld te worden en er hoefde ook geen multi gedaan te worden om er te komen. Al die (overigens interessante) toevoegingen zijn later aan deze leuke hobby toegevoegd. Hartstikke goed! Wij profiteren daar nu van en hebben de vrijheid om een multi te doen, wanneer we zin hebben in een stevige wandeling of een traditional op te pakken, zoals de eerste vinder destijds deed bij het doosje van Ulmer. Bij de inmiddels tot bedevaartsoord omgevouwde plek, waar alleen nog de struik te vinden is, waar Ulmer in zijn drang tegenaan heeft staan te pissen..... Voor US Dollar 12,20 (incl. BTW) mag je er aan ruiken....

 

En dan denk ik steeds weer... Geld verdienen lijkt zo gemakkelijk.... Waarom doe ik dan niets? Waarom zit ik hier achter een schermpje volstrekt onbetekende stukjes te schrijven, die niets opleveren dan alleen maar tegenspraak.... Het leven is soms frustrerend...

 

Daarom hebben we gisteren (wederom met een heerlijk zonnetje op de bol (petje vergeten...) een fijne multi door Willemstad (nee, niet daar.... gewoon in Noord West Brabant) gelopen en genoten van het stadje en de prima uitgezette tocht, die eindigde (ik durf het bijna niet te zeggen) bij een PVC koker, omdat er in zo'n plaatsje gewoon geen plek is voor een zuurkoolton met verfomfraaide voetbalplaatjes.... Aanbevolen..... Mooi plaatsje.... Veel horeca..... Pitoresk...... Fototoestel meenemen....

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was al vanaf postje nummer 1 volstrekt duidelijk, alleen niet voor iedereen. Lees de opening van dit draadje nog maar eens. Gewoon uit interesse: zou de topic starter het postje ook aan het einde van het draadje schrijven?

 

Voor jouw interesse: aanvankelijk konden Ulmer en Irish niet door één deur. Sporen van de felle ruzies zijn nog terug te vinden op het forum van gc.com. Uiteindelijk heeft Jeremy ingebonden, nadat hij door bezoekers van zijn eigen forum op de feiten werd gewezen. Sinds Jeremy op zijn site en in interviews de feiten weergeeft laat David zich weer positief over hem uit. Cachen bij gc.com heeft Dave amper gedaan, maar de caches die hij heeft gevonden zijn wel allemaal echte geocaches. Er zit geen micro of nano bij, zoals de topic starter in postjes 14 en 23 suggereert.

 

Overigens is het heel interessant interviews met Dave en Jeremy te bekijken op YouTube. Gluppie zal zeggen dat Vlinder niet alleen Geoman is, maar ook Dave en Jeremy. En dat komt niet omdat Geoman, Dave en Jeremy naar Vlinder hebben geluisterd, maar omdat Geoman, Dave, Jeremy en Vlinder weten wat geocaching is.

 

Uit interviews met David blijkt dat hij heel goed wist dat het spel een hoge vlucht zou nemen, maar dat hij geen enkele behoefte voelde om dat commercieel uit te buiten. Ulmer woont als een soort Barny in zijn kampeerwagen en reist door Amerika op zoek naar de mooiste plekjes. Je kunt discussiëren over wie er goud in handen heeft. Volgens mij hebben David en Jeremy dat allebei, maar elk op hun eigen manier. En voordat je verder fantaseert over David Ulmer en zijn beweegredenen zou ik mij eerst maar eens in de persoon gaan verdiepen.

 

Voor David en de eerste geocachers waren de eerste caches een enorm avontuur. Lees daarover en ga geen kleinerende verhaaltjes bedenken over mensen die achteloos tegen een struik staan te pissen. De pioniers hebben het spel bewust en in serieus overleg opgezet. Het is allemaal nog te lezen in de nieuwsgroep voor satellietnavigatie. En natuurlijk was de eerste cache een traditional, een traditionele cache, die wordt gedefinieerd als een cache waarvan de locatie wordt gegeven. Maar jij hebt zoveel voorbeelden van slechte tradi's gezien, dat je het begrip traditional direct associeert met een kokertje als simpele oppikker.

 

De traditional is mijn favoriete cachetype. Ik heb er tientallen geplaatst en zo veel gevonden dat ik de tel ben kwijtgeraakt. Er dat zijn zonder uitzondering caches naar het voorbeeld van David Ulmer, dus containers met spullen om te ruilen en een logboek om te noteren wie je bent en wat je hebt geruild. Biedt een container die attributen en mogelijkheden niet, dan is het geen geocache, maar een voorwerp dat je kunt opsporen met een GPSr, net als een munzee.

 

Feiten, feiten, feiten. Ze staan gewoon online, maar het is vertrouwder en dus comfortabeler de feiten te negeren en vast te houden aan vooroordelen en wat je elkaar hebt aangepraat. Tot je zo hard met je neus op die feiten wordt gedrukt dat je niet anders kunt dan je mening herzien. Dat is bijvoorbeeld gisteren gebeurd, toen de tekst onder 'Wie zijn wij?' werd aangepast en David Ulmer de eer kreeg die hem toekomt.

bewerkt door Vlindertje
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

FF terug............waar gaat dit eigenlijk over? En hoe belangrijk is het nu helemaal? Ken uw geschiedenis, ok, maar dan?

Ulmer, Irish of Professor X who cares? Als Ulmer zich lekker voelt (of niet) waarom zouden wij dat hier ter discussie stellen?

Er wordt een hoop onzin uitgekraamd op dit forum, maar dit draadje gaat imho (ff engels dan) echt nergens over en leidt tot nog minder.

Kan alleen maar leiden tot afgunst en natrappen............Misschien na het opschonen tijd voor een slotje?

bewerkt door Team Professor X
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met het gevaar om neergesabeld te worden, stel ik me nu toch luidop over wat deze 'discussie' nu eigenlijk gaat. Maakt het nu echt enig verschil of die ene of gene het geocaching heeft uitgevonden en heeft het invloed op de wijze waarop heden ten dage geocaching wordt 'uitgeoefend'?

Deze thread van inmiddels 3 pagina's heeft zoveel nut als discussieren of de fameuze geitenhouder die de koffie heeft 'ontdekt' al dan uit Jemen of Egypte komt.

Op zich maakt het niets uit voor het product zelf, de kwaliteit er van en hoe het gezet wordt.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Forumleden die het onderwerp van dit draadje maar onzin vinden, zich afvragen waarom we dat hier bespreken en de hele discussie nutteloos vinden kunnen zich beter afzijdig houden. Hun mening draagt inhoudelijk niets bij en is daarom totaal oninteressant. Off topic ruis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien ik in de post van Vlinder wordt aangehaald, negeer ik heel even het advies van Diederikus, en reageer toch nog één keertje. Ik weet zeker dat Vlinder niet dezelfde persoon is als Geoman. Waardoor ik ooit dat heb gedacht, komt omdat op de een of andere manier Vlindertje meer schijnt te mogen dan andere forumleden.

 

De bijdrage van Vlindertje in post 40 is een mooi feitenrelaas, waar helemaal niets mis mee is, behalve dat vaste forumgebruikers de onderliggende, drammerige, boodschap ook wel weer lezen. Echter, waar het weer helemaal fout gaat, er komen twee reacties waarin de zin/onzin van deze discussie wordt benoemd, en dan komt vlinder weer om de bocht dat deze forumleden zich maar beter afzijdig kunnen houden.

 

Waarom? omdat zij HUN mening geven over het gezever tussen een aantal forumleden (inclusief mijzelf)? En die mening haaks staat op datgene wat Vlinder graag doet? Het is toch ook een onzinnige discussie?

 

Of moeten we gaan kiezen, als ware het een geloof, wie we moeten gaan aanhangen? Kom op zeg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb persoonlijk geen moeite met de "onderliggende, drammerige toon" van Vlinder.

Ik vind de feiten interessant genoeg en neem ze ter harte. Het bepaalt mede mijn visie op geocaching en hoe het gespeeld zou moeten worden.

Hoofdschuddend bekeek ik deze week foto's van een "mini-event". Een groep mensen die leunend over de brugleuning toekeek hoe iemand in een bootje een koker tevoorschijn haalde. Prachtig toch? Terrein 4,5. Zomaar voor niets.

Een paar dagen later besteeg ik hier op Kreta een berg van 1000 meter. Flink afzien, terrein 2,5 (?). En ik vond ook nog een (echte) cache op de top. Afzien maar 100% voldoening. En wat een uitzicht.

Bah, morgen weer naar huis. Hoop dat er nog vele "bergen" mogen volgen in mijn leven. Dan maar moeilijk...

Proost vanaf een zonnig terras.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...