MacDD Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Mijn duit in het zakje over zaken die me absoluut zijn bijgebleven. Mijn eerste 5/5 Ik stond op de camping in Berdorf en wist van een 5/5 in de buurt. Ik had een jaar of 15 daarvoor wel eens geklommen maar natuurlijk totaal geen ervaring. Kom ik in contact met een nederlands stel, blijkt dat de eerste buildingclimber van nederland te zijn. Die man is op veel stoere gebouwen geklommen, heeft het halve himalaya gedaan en overal ter wereld geklommen. En was nu overgestapt op caving. Afijn, al kletsend verteld hij me dat hij de grot wil gaan doen in de buurt (en dat blijkt dus mijn 5/5/ grot te zijn) en vraagt hij of ik mee wil. Natuurlijk. Echter wilde hij wel even kijken of ik nog kon klimmen. En hij ging me leren kikkeren. Dus de dag voor de afdaling gaan we p een regenachtige middag de klimwanden van berdorf in. Dan hang je daar met je hoogtevrees 25 meter hoog in een relais. OMFG, wat was dat eng. Maar ja, die grot trok wel heel erg. Dus na 2 uur spelen (leek 2 jaar voor mij) werd ik goedgekeurd. En zo zijn we de volgende dag naar de grot gegaan. Eerst op zoek naar de ingang en daarna via wat abseild tot in het diepste van de grot gegaan. Ingestorte stukken (leek wel een legodoos), door nauwe gaatjes, niet meer weten waar we waren, de route weer vinden, een zaal, klaueteren, klimmen en meer van dat spul. De middag van mijn leven gehad. Af en toe wel benauwd, maar daar is echt mijn leifde onstaan voor de klim/klauter/kruip/mottige caches. En ben ik voorzichtig aan weer aan het klimmen voor de caches. Een geweldige middag was dat die ik niet goed kan beschrijven. En dan ben ik ook nog eens beschoten bij mijn eerste LP. Ook dit was in Berdorf. Zelfde camping, ander jaar. Op vakantie met 2 bevriende koppels. Wij deden aan cachen, de rest nog niet. En er lag in een hotel in de buurt een cache. Wij er naar toe ; 6 volwassenen en een zooi kids. Weinig stealth. Wij dat hotel in, overal rondlopen. Helemaal gesloopt was het, strond lag in de baden, overal lege alcohol flessen en het gevoel dat er nog iemand rondliep (in de avond zagen we inderdaad een lampje op de bovenverdieping). Afijn, we staan ergens, horen we glasgerinkel. Ging een stuk raam kapot. beneden gebeurde dit nogmaals. Wij de cache gevonden (en niet te stil) lopen we buiten het hotel. Staat een man wat te roepen, totaal niet te verstaan dat luxemburgs. Zal wel tegen een hond zijn. Wij rondom het hotel kijken, kelders in, klein zwembadje. p een gegeven moment gaan mijn dochter en ik weer naar binnen. Staan in een halfronde uitstulping. Vliegt plots een ruit kapot en ik voel iets door mijn haar vliegen. k wist acuut dat we werden beschoten. Mijn dochter en ik vluchten naar buiten (waarbij zij haar been lelijk openhaalt aan een stuk glas, dat werd dus tot in de avond in het ziekenhuis zitten) en roepen heel hard naar de anderen. Waarbij we vervolgens allen op de vlucht zijn geslagen. We hebben nooit geweten wie er heeft geschoten, we vermoeden de buurman. Maar dat was wel even eng. 2
regenboog2 Geplaatst 4 mei 2013 Auteur Geplaatst 4 mei 2013 Je mag dan toch zeker wel een extra ster voor de moeilijkheid? Over verwondingen gesproken. Vorig jaar hebben we gelachen. We doen met vier man een fietsrondje en dan liggen de caches niet allemaal op plaatsen waar je uit het zicht staat. We vinden een cache midden op de T splitsing, in een schrikhek. Echt stealth is dat natuurlijk niet. Een van ons staat het logrolletje te beschrijven, gewoon krom staan, rol op z'n knie. Intussen staan wij geveltjes te bekijken. Komt er een groepje wielrenners langs. Zegt de een tegen de ander: er is iemand gevallen, moeten we helpen. Zegt de ander terug, ik denk niet, ze zijn ook met een groepje. We hebben even gewacht met lachen, maar daarna... tranen over de wangen.
Vlindertje Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Ah, Berdorf ... route L, het Rovershol, de Duivelsgrot. Het hotel (lost place) is inmiddels volledig gesloopt. Onlangs nog een weekend op camping Martbusch gestaan voor de jaarlijkse inspectie van mijn cache in de Wolfskloof bij Echternach.
Team Tabak Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Mijn duit in het zakje over zaken die me absoluut zijn bijgebleven. En jij beweert met droge ogen, dat je niet kunt schrijven???? Het tegendeel wordt hier bewezen!
MacDD Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Ah, Berdorf ... route L, het Rovershol, de Duivelsgrot. Het hotel (lost place) is inmiddels volledig gesloopt. Onlangs nog een weekend op camping Martbusch gestaan voor de jaarlijkse inspectie van mijn cache in de Wolfskloof bij Echternach. Ken ze allemaal. Inclusief jou cache. Was effe goed zoeken. Tyfus, wat een afwijking daar. Aankomend wknd staan wij daar weer, ook op Martbusch. Ik ken het hotel nog in gebruik. Mijn duit in het zakje over zaken die me absoluut zijn bijgebleven. En jij beweert met droge ogen, dat je niet kunt schrijven???? Het tegendeel wordt hier bewezen! Dank je. Ik kan feiten opdreunen, Randoloup kan schrijven.
Vlindertje Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Ken ze allemaal. Inclusief jou cache. Was effe goed zoeken. Tyfus, wat een afwijking daar. Aankomend wknd staan wij daar weer, ook op Martbusch. Ik ken het hotel nog in gebruik. Rond Berdorf heb ik een dozijn geocaches liggen, die niet zijn gepubliceerd. Een kennis organiseert daar regelmatig teambuilding-tochten voor bedrijven. Soms ga ik mee en vroeger verbleven we dan in het bewuste hotel. Tegenwoordig is camping Martbush of hotel Perekop onze uitvalsbasis. Veel plezier, komend weekend. 1
Team Professor X Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Mijn duit in het zakje over zaken die me absoluut zijn bijgebleven. Mijn eerste 5/5 Ik stond op de camping in Berdorf en wist van een 5/5 in de buurt. Ik had een jaar of 15 daarvoor wel eens geklommen maar natuurlijk totaal geen ervaring. Kom ik in contact met een nederlands stel, blijkt dat de eerste buildingclimber van nederland te zijn. Die man is op veel stoere gebouwen geklommen, heeft het halve himalaya gedaan en overal ter wereld geklommen. En was nu overgestapt op caving. Afijn, al kletsend verteld hij me dat hij de grot wil gaan doen in de buurt (en dat blijkt dus mijn 5/5/ grot te zijn) en vraagt hij of ik mee wil. Natuurlijk. Echter wilde hij wel even kijken of ik nog kon klimmen. En hij ging me leren kikkeren. Dus de dag voor de afdaling gaan we p een regenachtige middag de klimwanden van berdorf in. Dan hang je daar met je hoogtevrees 25 meter hoog in een relais. OMFG, wat was dat eng. Maar ja, die grot trok wel heel erg. Dus na 2 uur spelen (leek 2 jaar voor mij) werd ik goedgekeurd. En zo zijn we de volgende dag naar de grot gegaan. Eerst op zoek naar de ingang en daarna via wat abseild tot in het diepste van de grot gegaan. Ingestorte stukken (leek wel een legodoos), door nauwe gaatjes, niet meer weten waar we waren, de route weer vinden, een zaal, klaueteren, klimmen en meer van dat spul. De middag van mijn leven gehad. Af en toe wel benauwd, maar daar is echt mijn leifde onstaan voor de klim/klauter/kruip/mottige caches. En ben ik voorzichtig aan weer aan het klimmen voor de caches. Een geweldige middag was dat die ik niet goed kan beschrijven. En dan ben ik ook nog eens beschoten bij mijn eerste LP. Ook dit was in Berdorf. Zelfde camping, ander jaar. Op vakantie met 2 bevriende koppels. Wij deden aan cachen, de rest nog niet. En er lag in een hotel in de buurt een cache. Wij er naar toe ; 6 volwassenen en een zooi kids. Weinig stealth. Wij dat hotel in, overal rondlopen. Helemaal gesloopt was het, strond lag in de baden, overal lege alcohol flessen en het gevoel dat er nog iemand rondliep (in de avond zagen we inderdaad een lampje op de bovenverdieping). Afijn, we staan ergens, horen we glasgerinkel. Ging een stuk raam kapot. beneden gebeurde dit nogmaals. Wij de cache gevonden (en niet te stil) lopen we buiten het hotel. Staat een man wat te roepen, totaal niet te verstaan dat luxemburgs. Zal wel tegen een hond zijn. Wij rondom het hotel kijken, kelders in, klein zwembadje. p een gegeven moment gaan mijn dochter en ik weer naar binnen. Staan in een halfronde uitstulping. Vliegt plots een ruit kapot en ik voel iets door mijn haar vliegen. k wist acuut dat we werden beschoten. Mijn dochter en ik vluchten naar buiten (waarbij zij haar been lelijk openhaalt aan een stuk glas, dat werd dus tot in de avond in het ziekenhuis zitten) en roepen heel hard naar de anderen. Waarbij we vervolgens allen op de vlucht zijn geslagen. We hebben nooit geweten wie er heeft geschoten, we vermoeden de buurman. Maar dat was wel even eng. Tja, Luxemburg, erg mooi en erg leuk om te doen. Klimmen, klauteren, m10biken en inderdaad MARTBUSCH, een prima camping op een TOP lokatie (qua wandelen en klimmen dan). Geen eurocamping met zwembad en gillende kinderen, heerlijk dus Je eerste logje is vergelijkbaar met de cache Grotte St.Barbe, Vertical Limit II (gearchiveerd inmiddels i.v.m. verstoring vleermuizen EN toeloop ongetrainde cachers) die we in 2008 hebben gedaan. De tweede hebben we afgelopen zomer bezocht, de cache, Ghostconvention lag er nog steeds NA archivering. Niet beschoten en het hotel was inmiddels behoorlijk gesloopt! Het zijn inderdaad twee caches die ons ook zijn bijgebleven, maar twee van de spannendste die ik gedaan heb zijn STOBERHAI (2008) en Werk Tanne (2006) daarna Batteries Not Included (2008) met als goeie nederlandse tegenhanger WAARDELOOS (2008). En eigenlijk is het na 2008 een beetje rustig geworden............Heus nog wel genoeg mooie gedaan maar ja, probeer na zulke hoogtepunten maar weer eens een soortgelijke mooie cache (in de buurt of op vakantie) te vinden. Of zou het cachewereldje toch zo'n beetje vanaf 2008 al wat afgezwakt zijn richting HYPE en POWERTRAILS Voor mij momenteel is het boomklimmen een extra uitdaging, die we zeer binnenkort volledig gaan uitbuiten als mijn zelfbouw BigShot-katapult klaar is.
MacDD Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Zijn idd die caches Prof X. Trouwnes, kun je eens bouwtekeningen publiceren van je zelfbouw bigshot? En materiaal lijst en waar je alles vandaan hebt. En verder hebben we nog genoeg hele moie caches gedaan (grot afgelopen jaar in Pyreneeën, mooie wandeling afgelopen weekend (Pasydonia, Belgie), geweldige nachtcaches, enz. Maar dit waren toch wel de verhalen die er voor mij uitspringen.
Team Tabak Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Eén van onze mooiste cache ervaringen was de wandeling naar en van de top van de Gaustatoppen (ca. 1850 meter) in Noorwegen in 2010. Deze bergtop wordt jaarlijks door ca. 30.000 mensen bezocht. Het lijkt op mooie dagen soms wel een bedevaart.... Vanaf de top van de berg heb je een magnifiek uitzicht over een zeer groot gedeelte van Zuid Noorwegen. Het plaatsje Rjukan aan de voet van de puist heeft ook een bijzonderheid. Tijdens een flink aantal maanden krijgt men er in de dorpskern de zon niet te zien. Het ligt ingeklemd tussen twee bergkammen. Gelukkig waren wij er in juni een aantal dagen en toen scheen de zon volop! Ook in het stadje. De cache is vanaf half oktober tot medio juni nauwelijks bereikbaar. Althans niet te voet. Te veel sneeuw. Ook nu zie ik, dat de cache voor het laatst op 11 oktober 2012 is gedaan. Wij vonden het derhalve een uitdaging om in 2010 als eersten de cache te kunnen loggen. Dat is ook gelukt, zij het op het nippertje. Op 20 juni vertrokken wij bijtijds vanaf het beginpunt van de wandeling naar boven. De tocht is met goed schoeisel en met prikstokken prima te doen, alhoewel wij toen nog met flinke sneeuwvlakten te maken kregen waar weliswaar een soort cacherspaadje te zien was (om in het jargon te blijven) maar het was er ook knap glad. Dus bij tijd en wijle gingen wij drie stappen vooruit en vier terug.... Uiteindelijk bereikten wij na een aantal uren klimmen de top en konden we op zoek naar de cache. Dat viel nog niet zo mee, want de plek waar de doos zich zou moeten bevinden was nog helemaal bedekt met stuifsneeuw. Bovendien waren er onder het gesteente onder de betonnen overkapping talloze verstopplekken mogelijk. Maar soms is het geluk met je en daalde ik met mijn hand exact op de goede plek door de sneeuw naar beneden en voelde ik de plastic doos. Dat was een adrenalineverhogende bezigheid... Nu nog het logboekje bekijken.... JA, we zijn de eersten.....!! Het was een pittige wandeling, maar zeker de Himalaya niet en als 30000 mensen per jaar het doen ben je geen held als je boven komt, maar toch.... De combinatie van wandeling, nog veel sneeuw aanwezig, nog niemand die de cache gevonden had (de cache wordt tijdens de zomermaanden veel gelogd, ook door landgenoten) en dus het geluk om als eersten in 2010 te hebben kunnen loggen, maakte de dag voor ons onvergetelijk. Toen we de doos weer netjes hadden teruggelegd, was het voor de opvolgers wel duidelijk waar wij ongeveer in de sneeuw hadden gegraven en bij thuiskomst bleek, dat er die dag na ons nog wat Teams hadden gelogd. Toen we vervolgens op de klaarheldere dag het uitzicht mochten bewonderen waren we best wel een klein beetje gelukkig. Schitterend! Na een consumptie begonnen wij weer aan de 5 km lange afdaling over vooral rotsachtige paden en belandden wij uiteindelijk weer bij onze Prius op de parkeerplaats, waar wij nederlanders tegenkwamen die van plan waren om op slippers naar boven te gaan en vroegen hoe lang ze er over zouden doen. Wij hebben ze aangeraden om eerst slaapzakken te kopen.... Soms hebben Nederlanders eigenaardige trekjes.... Ik kan de tocht naar de top aan iedere geocacher, die in die hoek van Noorwegen een deel van zijn vakantie doorbrengt aanbevelen. Als gezegd, dee hoogte van de berg is ca. 1850 meter en de wandeling begint op ongeveer 1000 of 1100 meter als ik me niet vergis, dus over ca. 5 km heb je een hoogteverschil van zo'n 700/800 meter. Pittig maar prima te doen. In diezelfde hoek liggen trouwens nog een aantal caches op plekken waar de hartspier wordt geoefend.... Maar nergens zo'n mooi uitzicht als vanaf de Gaustatoppen!! De volgende dag hebben we een tegenoverliggende berg beklommen (980 meter) vanwaar je een prachtig uitzicht over Rjukan en de top van de Gaustatoppen had. Ook daar lag een cache en die konden we toen ook bijschrijven. Ik denk, dat het verhaal voor een aantal forumlezers herkenbaar zal zijn, want wij zagen aardig wat bekende Nederlandse Teamnamen in de logboekjes staan.... Noorwegen is -zeer terecht- een fantastisch vakantieland en je kunt je qua caches helemaal uitleven! 1
snoopy and woodstock Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Ach, het Dommeldal. Zou daar een plekje zijn dat ik nog niet ken? Sinds familieheugenis boerden mijn voorouders aan de boorden van De Dommel en ook ik ben er geboren en getogen. Nee, helaas geen boer, althans niet van professie, maar wonen doe ik er wel. En wandelen uiteraard, dagelijks met de trouwe GeoWolf, en dat verveelt nooit. Natuurlijk heb ik er mijn eerste cache geplaatst, destijds tevens de eerste cache in de regio, ontmaagd door MegaHeks. Een half uur later logde de roemruchte Blinky Bill, die er speciaal voor uit Duitsland was gekomen. Honderden kilometers moest je toen soms rijden voor een nieuwe cache. En die was dan vaak gekeurd door Hawkeyes, mede-oprichter van deze site en toen reviewer voor heel Europa. Mijn meest memorale cache-ervaringen dateren uit de beginjaren van het geocachen, de Gouden Jaren, de OuweStompenTijd. Niet zo verwonderlijk. Het spel was nieuw en spannend en elke cache was een avontuur. Mijn volgende cache plaatste ik verder van huis, in het betoverende terrassenlandschap van Nationaal Park De Meinweg in Limburg, op enkele kilometers afstand van de woonplaats van Snoopy and Woodstock. Voor Snoopy and Woodstock was mijn tweede cache hun tweede vondst. In de zomer van 2002 plaatste ik mijn zesde cache, The Wolves of Värmland, op een onbewoond eiland in het Glafsfjord, tijdens een dagenlange kanotocht over de meren van het Zweedse Värmland. Dergelijke avontuurlijke caches op afgelegen plaatsen werden in die tijd zelden bezocht en pas na een jaar werd de cache voor de vierde keer gelogd: door Snoopy and Woodstock. Bij elke forumbijdrage van dit team denk ik aan de glorietijd van het geocachen, aan trektochten in Scandinavië en aan de prachtige klassieker 'Rothenbach cache' van Snoopy and Woodstock. En meestal laat ik het werk dan voor wat het is en ga ik wandelen in het Dommeldal, samen met de GeoWolf. Ja dat waren nog eens tijden, De wolves of värmland hebben we gevonden tijdens een meerdaagse kanotocht in dit schitterende gebied. Ik weet nog goed dat we bij de kanoverhuurder aankwamen. Omdat we nog nooit in een kano gevaren hadden kregen we een korte instruktie: bocht links, bocht rechts, zo maak je de bagage vast en deze pioniersschep is om je toilet te graven! veel plezier en we zien jullie over zes dagen Doei!!! Heerlijk volk die Zweden. Schitterende week gehad en ook weer een cache gevonden. "s avonds zaten we met ons tentje op onbewoonde eilandjes of een kleine baai heerlijk. na afloop van de vakantie bleek de cache van de zelfde legger als de ijzeren rijn. Geowolf dus en zo bleek de cache wereld in die tijd weer heel erg klein. Leuk dat Geo zich dit ook nog zo goed herinnerd.
Team Aragorn Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Ik vind nog steeds een super hobby maar ik besteed er toch minder tijd aan omdat je steeds verder moet rijden voor een mooie multi. Meer tijd om een cache te leggen, zou ik dan zeggen! Zeker, maar sommige caches zijn héél bijzonder en kosten daarom ook héél veel tijd ;-). Zorg wel dat-ie niet serotien wordt ... Met afstand onze meest bijzondere cache-ervaring was het event 'Wie durft?' : op een koude dag in de winter, over een strekdam de rivier in, om aan het einde een speelgoed-dinosaurus uit een emmertje mee te nemen. Kleddernat tot aan het middel, uitkiijken dat je niet kopje onder ging op de glibberige stenen! Teruggekomen, bleek dat we de coördinaten van het aluminium-plaatje aan het einde van de dam (waar het eigenlijk om ging) niet eens genoteerd hadden ... Na gedane arbeid alle natte zooi uitgetrokken (enigszins beschut achter de autodeuren), en het spul in een grote bak achterin de auto gekieperd. Dat was thuis nog een paar uurtjes werk. En daarna was er koffie en erwtensoep bij het Gele Bussie, waarvoor na al die jaren nog steeds hartelijk dank. De foto's van dit event hangen bij ons nog in een lijstje aan de muur, en de plastic dino staat er bij. Ook nog heel helder zijn trouwens de herinneringen aan de week erna, toen alle teamleden een paar dagen met griep in bed hebben gelegen!
MacDD Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 (bewerkt) Welke ik me eigenlijk ook nog goed herinner is een cache afgelopen zomer. 33 km lopen (16,5 heen, 16,5 terug), 2200 meter stijging/daling (van 570-2770 meter en van 2270-570 meter) en dat om op de hoogste piek in de buurt een tradi te vinden. En dat alles in 7 uur. Dus zeg me nooit meer dat ik een puntjesjager ben. Het grappige was, ik wist voor mijn vakantie al dat hij er lag. Maar toen ik daar was, de berg zag, de route zag en de afstand wist en dat in combinatie met de hitte had ik zoiets, dat gaat hem niet worden. Mooi dat het hem 2 weken later echt wel werd. En nooit spijt gehad. En weer eens grensen verlegd ivm mijn hoogtevrees. Het jammere daarvan is echter dat het weer erger wordt als je er enige tijd niet tegen hebt gevochten. 4 mei 2013 bewerkt door MacDD
Odlaniger Geplaatst 4 mei 2013 Geplaatst 4 mei 2013 Even een off-topic vraag: hoe start ik een nieuw topic?
Djoekster Geplaatst 5 mei 2013 Geplaatst 5 mei 2013 1 pagina terug staat er rechtsboven een knop " start nieuw onderwerp"
Linkalovers Geplaatst 5 mei 2013 Geplaatst 5 mei 2013 (bewerkt) Even een off-topic vraag: hoe start ik een nieuw topic? - Ga naar: http://forum.geocaching.nl/index.php?act=idx ( Forums 'root' ) - Kies de juiste 'Subforums' - Kies de juiste Sub-Sub-Sub-'Subforums' totdat je rechtsboven de knop "Start Nieuw Onderwerp" ziet. - Dié, moet je hebben Hé Od, voorzichtig aan he! Edit: Had ik je bijna het verkeerde bos in gestuurd. 5 mei 2013 bewerkt door Linkalovers
Aanbevolen berichten