Spring naar bijdragen

93X Dubbel 5* Te Loggen


barny

Aanbevolen berichten

 

Barny, je hebt gelijk waar het de logjes betreft. Mooie caches verdienen een mooie log en die krijgen ze ook van ons!!!

 

ofzoiets als deze waar een "oude stomp" een new bee de grond in......

 

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=b76104fe-cd9c-4071-a7f5-20a665ce8ed1

 

Zo zie ik het niet. Dit is jist een voorbeeld van dat beroemde potjepleur gedoe. Komen er veel te veel van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

een beproefde methode om de opdringerige hype cacher te regulieren

maak een simpel pusseltje en verzin een verhaal dat er alleen toestemming is voor een aantal personen per dag/week/maand

maakt niet uit wat er staatde de revieuwers trappen in alles wat iets lijkt (dan is het hun verantwoording niet meer

 

ik ga met mijn nieuw uit te komen cache's ook zo werken, regulieren die hap, echte geocacher die echte cache's willen bezoeken de TFTC prutsers weeren van cache's met stijl (prima plan)

 

laat de echte cachers opstaan en een vuist maken tegen iedereen die koste wat kost puntjes wil vergaren

 

Barny

Precies! Gewoon een beetje creatief wezen. Daar zie ik veel meer in. Mooie multi gemaakt? Gewoon een tweede eindstash maken als bliksemafleider op een plek waar een olifant geen kwaad kan en waarvan je de coördinaten op de website zet. Met wat creativiteit valt er vast veel meer te verzinnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon na publicatie de opmerking toevoegen dat de cache ook zonder bezoek als 'found' mag worden gelogd, mits het logje uitsluitend bestaat uit de letters TFTC. De puntenjagers blijven dan weg en je helpt mee om het spel weer gezond te maken.

 

Heb je als CO principiële bezwaren, bedenk dan dat personen die caches online loggen zonder deze te vinden GEEN geocachers zijn en de richtlijnen van gc.com niet voor hen gelden. Hoe je ook denkt over puntenjagers, niemand op dit forum zal bestrijden dat wie een cache logt zonder deze te (be)zoeken zichzelf diskwalificeert als geocacher.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom vind ik het zo gek, dat jij "gelouterde geocachers", die deze wijze van loggen uit een vorm van protest/sjachrijn hanteren als zodanig wilt kwalificeren... Soms ontbreekt er enige logica in je stellingen ook al besef ik, dat je uitgangspositie (teleurstelling omtrent de huidige trent van puntjesjagen en potjesleuren) oprecht is. Iedereen die een bepaalde mate van affectie met geocaching heeft zal diezelfde gevoelens hebben. Ik ook. Alleen de wijze van protest, die jij voorstaat stuit mij tegen de borst. Volgens mij lost het niets op en is er niemand mee gebaat. Maar kennelijk heb jij wat dat betreft een andere zienswijze.... het zij zo.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij de aanmoediging om caches ook onbezocht als 'found' te loggen als een vorm van protest/chagrijn blijft zien zul je de logica van mijn stellingen ook nooit doorgronden.

 

Het is pure berekening, gebaseerd op de motieven van de pure puntenjager. Jij behoort overigens niet tot die categorie, want jij kan oprecht genieten van het zoeken en vinden van geocaches. Dat jij een vondst als een spelpunt beschouwt komt omdat die misvatting jou, en het merendeel van de cachers, met de geopaplepel is ingegoten. Het kost veel moeite om de onzin te doorzien van iets dat je vanaf het begin door nagenoeg iedereen als vanzelfsprekend is voorgehouden, ook als niets op de website gc.com wijst op een competitie met puntentelling.

 

Pure puntenjagers zijn de mafkezen die eergisteren massaal Signal's Time Machine hebben gelogd, in de veronderstelling daarmee gemakkelijk te scoren in een wereldwijde wedstrijd. Het is deze gemakzucht die er voor heeft gezorgd dat ons land is bezaaid met onnozel strooigoed. En door in te spelen op die gemakzucht kan dat strooigoed ook weer verdwijnen.

 

Waarom zou iemand, die raapt voor puntjes, nog op pad gaan als er caches zijn die vanuit de leunstoel veelvuldig als 'found' mogen worden gelogd?

 

Waarom zou iemand nog kokers strooien als er geen hond op afkomt omdat er caches zijn die vanuit de leunstoel veelvuldig als 'found' mogen worden gelogd?

 

Een puntenjager hecht waarde aan puntjes, maar wat is nog de waarde van een puntje als iedereen er met minimale inspanning zoveel bij kan schrijven als men maar wil?

 

Zou een nieuwkomer, met ambities als puntenjager, nog aan het spel beginnen als iedereen minstens 10.000 punten heeft?

 

Daarom: VERZADIG HET SPEL MET PUNTJES. Niet uit protest/chagrijn, maar om de waarde van een puntje te reduceren tot NIETS. Als een puntje niets meer voorstelt vervalt de drijfveer voor de puntenjacht en daarmee het fundament van de krankzinnige kokercultuur. Wat overblijft zijn geocaches. En geocachers die zich niet langer hoeven te schamen omdat hun hobby wordt afgeschilderd als een kinderachtig spelletje dat neerkomt op 365 dagen per jaar paaseieren rapen om te scoren in een niet bestaande competitie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu zie ik dus twee soorten puntenjagers. De neppuntenjagers die home alone zorgen voor onevenredige slijtage van de letters T, F en C op het toetsenbord van hun PC (Puntjes Centrum). En de echte puntenjagers die toch graag hun sticker willen plakken op een rolletje als bewijs dat zij echte geocachers zijn en een warm gevoel hebben bij het feit dat hun puntjes echte puntjes zijn. Vlinder, denk je dat je die tweede groep bereikt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt best twee soorten puntenjagers onderscheiden, maar er bestaat slechts één soort geocacher: de speler die na een avontuurlijke GPS-speurtocht zijn/haar sticker plakt in het logboek van een container met ruilspullen op een bijzondere locatie. Als die geocacher op dat moment een warm gevoel heeft bij het (waan)idee tevens een puntje te hebben gescoord is dat prima. Het leven draait om warme gevoelens.

 

Ik probeer geen doelgroep te bereiken en te overtuigen, maar geef mijn mening en wissel kennis en ervaringen uit op een forum dat geldt als een belangrijke bron van informatie voor nieuwkomers die zich oriënteren op het spel. Ik hoop dat die nieuwkomers gaan geocachen of een andere hobby gaan zoeken, maar in geen geval kokers gaan strooien of rapen om na drie maanden weer verveeld af te haken, zoals de vele duizenden puntenjagers die hen zijn voorgegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is pure berekening, gebaseerd op de motieven van de pure puntenjager. Jij behoort overigens niet tot die categorie, want jij kan oprecht genieten van het zoeken en vinden van geocaches. Dat jij een vondst als een spelpunt beschouwt komt omdat die misvatting jou, en het merendeel van de cachers, met de geopaplepel is ingegoten. Het kost veel moeite om de onzin te doorzien van iets dat je vanaf het begin door nagenoeg iedereen als vanzelfsprekend is voorgehouden, ook als niets op de website gc.com wijst op een competitie met puntentelling.

 

OK, dat accepteer ik dan maar. Wij vinden het "op pad gaan" leuk, wij vinden de "sensatie van het vinden van een cache" leuk en wij vinden het "achter de computer zitten om de logjes te verzenden" leuk. Daarnaast vinden we het dan ook nog leuk om "die hele combinatie van zaken te verwerken in een grafiekje met bijbehorende punten". Kortom, ik denk te kunnen beweren, dat wij daarmee een afspiegeling vormen van de grootste gemene deler van het cacherslegioen... Ik heb niet het idee, dat ik me voor dat beeld hoef te schamen....

 

Ik ken geen cachers, die om de door jou genoemde reden 's avonds achter hun computer gaan zitten om eens lekker honderden caches te gaan loggen waar ze nooit geweest zijn. Ik kan me daar helemaal, maar dan ook helemaal niets bij voorstellen.... Ik WIL me er ook niets bij voorstellen, want ik vind zoiets ziekelijk...

Ken jij cachers in je eigen omgeving, die zoiets doen? Ongeacht de motieven, waarmee je dat doet ben je dan in mijn ogen toch niet helemaal goed snik.... Maar wellicht denk ik te rationeel.

 

Waarom kan de door jou (althans hier op dit forum) vertegenwoordigde groep niet gewoon accepteren, dat er mensen zijn die wellicht iets anders denken dan jij en zij en toch plezier beleven aan een een vorm van geocaching, anders als door jou en hen gewenst? Waar is jullie tolerantie? Geocaching is toch geen reden om opnieuw de Hoekse en Kabeljauwse twisten van het stof te ontdoen?

 

Mijn vrouw en ik hebben (net als jij en vele anderen hier) ook een hekel aan puzzeltjes die onder een omgekeerde bloempot in een slecht onderhouden voortuin eindigen of aan een trailtje, waar je de volgende petling al aan de boom kan zien hangen op de plek waar je de voorgaande staat te loggen.... Maar ik heb toch ZELF de keus of ik er aan mee wil doen of niet? Dat heb jij toch ook? Die mogelijke keuze ga ik toch niet beïnvloeden door bijvoorbeeld 's avonds op pad te gaan om al die petlings in mijn rugzak te duwen... Ik noem maar iets geks.... En dat is nu juist wat jullie doen. Jullie bedenken een wel zo onnozele actie (het plaatsen van honderden logjes van achter je computer) om "de ander" zijn of haar spelplezier te ontnemen, dat ik mij echt met mijn volle verstand afvraag waar dat van jullie zich ophoudt....

 

Ik heb werkelijk alle begrip voor jullie achterliggende frustraties. Jullie willen graag het geocachen beleven op een avontuurlijke wijze, compleet met prachtige waypoints, al dwalende door een betoverende natuur en aan het einde wil je verrast worden met een prachtige box met inhoud. Heerlijk! Afgezien van het gegeven, dat dit niet voor ons allemaal haalbaar is mag je ook wel eens blij zijn, dat er dus een fiks aantal "geocachers" hier niet aan toekomt en zich dus -vaak gedwongen- moet uitleven op de "puntjes" in het Westen van het land. Op die manier blijft het voor jou mogelijk om jouw hobby op de door jou gewenste wijze te blijven uitvoeren. Wat wil je nou meer?

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon na publicatie de opmerking toevoegen dat de cache ook zonder bezoek als 'found' mag worden gelogd, mits het logje uitsluitend bestaat uit de letters TFTC. De puntenjagers blijven dan weg en je helpt mee om het spel weer gezond te maken.

 

Heb je als CO principiële bezwaren, bedenk dan dat personen die caches online loggen zonder deze te vinden GEEN geocachers zijn en de richtlijnen van gc.com niet voor hen gelden. Hoe je ook denkt over puntenjagers, niemand op dit forum zal bestrijden dat wie een cache logt zonder deze te (be)zoeken zichzelf diskwalificeert als geocacher.

Op zich is het een heel charmant idee als het zou werken.

 

Het zwakke punt in het verhaal is dat er niets wordt gedaan met het momentum. Het puntjesjagen heeft inmiddels een flink momentum en jij hoopt dat dat momentum spontaan zal oplossen en dat alles vanzelf weer wordt zoals vroegah. Volgens mij is dat niet mogelijk. Een dergelijk momentum zal altijd ergens een uitweg zoeken. Spontaan verdwijnen is geen optie. In het gunstigste geval gaan deze mensen naar Munzee, maar waarschijnlijker is dat er een roep om regulering zal ontstaan. Omdat Groundspeak een commercieel bedrijf is is het lastig voor te stellen dat die roep tot in het oneindige zal worden genegeerd. Met jouw plan versnel je dit proces.

 

Aan de andere kant ben ik geen helderziende, dus ik kan niet weten waar een dergelijk momentum zijn uitweg zal vinden. En dus misschien moeten we het maar gewoon proberen. Bij wijze van experiment. Maar dan moet je later niet bij mij aankomen met klachten over de nieuwe regels. Dat heb je dan zelf over je afgeroepen en ik zal je daar met plezier van tijd tot tijd aan herinneren :hammer: . En mocht het wel werken, dan kom ik je schoenen poetsen.

 

<innerlijk gesprek aan>

Diederikus, waar ben je mee bezig? Je hebt zelf helemaal geen probleem. Waar bemoei je je mee?

Je raadt iedereen ten alle tijden af tegen windmolens te vechten. Proberen Vlindertje van mening te doen veranderen valt daar ook onder. Ja maar er kijken ook anderen mee die het wel kunnen en willen begrijpen. Dit schrijf je niet voor Vlindertje. Nou ja, je kunt nu eenmaal niet je grote mond houden, dan moet je het zelf maar weten.

<innerlijk gesprek uit>

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

<innerlijk gesprek aan>

Diederikus, waar ben je mee bezig? Je hebt zelf helemaal geen probleem. Waar bemoei je je mee?

Je raadt iedereen ten alle tijden af tegen windmolens te vechten. Proberen Vlindertje van mening te doen veranderen valt daar ook onder. Ja maar er kijken ook anderen mee die het wel kunnen en willen begrijpen. Dit schrijf je niet voor Vlindertje. Nou ja, je kunt nu eenmaal niet je grote mond houden, dan moet je het zelf maar weten.

<innerlijk gesprek uit>

 

 

Net als jij ken ik geen enkel probleem als ik aan het geocachen ben (in welke vorm dan ook) maar als ik net als jij vaststel, dat anderen dat dus blijkbaar wel hebben, dan is het toch onze taak om deze persoon of personen weer met argumenten tot rust te laten komen om zodoende het leven dat zij jaren geleden geleefd hebben weer te kunnen hervatten? En ja Diederikus.... een grote mond komt dan best wel eens gelegen.... Probeer dat alsjeblieft niet te maskeren.... :-)

 

En let wel he.... Dit is nog altijd de minst belangrijke discussie van alle, die je ooit in je leven hebt gevoerd.... Maar wel oh zo leuk.... (en ik weet helemaal zeker dat @Vlindertje er ook zo over denkt....) Hou het nog even vol. Ooit zullen de wieken van de molen, die hij bevecht hem vol treffen en zijn hersens weer het juiste evenwicht terug geven..... En dan wordt het tijd om gezamenlijk op te trekken naar Eindhoven om daar - al discussiërend - zo'n heerlijke cache te doen, waar hij (volkomen terecht) zo van kan genieten. Want laten we eerlijk zijn.... We hebben natuurlijk allemaal wel een heel klein beetje gelijk ook al vinden jij en ik (terecht) dat wij het net iets meer hebben dan hij..... haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is het eigenlijk toch heel eenvoudig.
Een log in het logboek van de cache rechtvaardigt een log op internet.
Staat die log niet in het boek of op de rol dan verdwijnt de log op internet.
(Ik vond het wel aardig dat de 1 april grap van Groundspeak in die zin ook, al dan niet bedoeld, een kleine boodschap inhield voor de leunstoel cachers)

 

Verder houd ik er wel een sterke mening op na, die ik ook wel af en toe ventileer, maar tenzij anderen, de caches of de natuur schade worden aangedaan, heb ik niet te bepalen bij welk soort van cachen een ander een prima of warm gevoel heeft (ook niet wanneer ik die beleving zelf niet snap).

 

Tijdelijke ergernissen kan ik mij goed voorstellen, frustraties en contra productieve acties niet, die verzuren alleen vele cachers en maken vaak de onderlinge verstandhouding afstandelijk en soms zelfs grimmig.
Lieve hemel zeg, geocaching is nog steeds een (leuke) hobby hoor en er komen ook nog steeds prachtige caches, om van te genieten uit.
Ga liever na hoe enthousiasme en plezier in mooie caches en wandelingen aanstekelijk kunnen werken op nieuwe generaties cachers.
Wil je een bepaald soort caches niet meer zien, log ze dan gewoon eens niet en geef qua houding in het spel zelf het goede voorbeeld.

 

 

 

Toevoeging in aanvulling op de actie van Vlindertje en zijn groep: Voor mij is ook eenvoudig dat je een cache maar 1 maal kunt vinden.

Daarna weet je immers waar die ligt en heeft de term "found it" geen enkele waarde meer. Dat weten de statistiek cachers ook en extra loggen brengt hun "unieke" vondsten staatjes in de war.

Los van allerlei andere, hier al benoemde, bezwaren, denk ik dat alleen daarom deze actie weinig navolging zal krijgen.

bewerkt door Sivota
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve hemel zeg, geocaching is nog steeds een (leuke) hobby hoor en er komen ook nog steeds prachtige caches, om van te genieten uit.

Ga liever na hoe enthousiasme en plezier in mooie caches en wandelingen aanstekelijk kunnen werken op nieuwe generaties cachers.

Wil je een bepaald soort caches niet meer zien, log ze dan gewoon eens niet en geef qua houding in het spel zelf het goede voorbeeld.

 

Zo is het en niet anders!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgezien van het grafiekje ga ik om dezelfde redenen op pad als jullie. Het aantal keren dat in één maand de lijst met meervoudig logbare caches is aangevraagd maakt pijnlijk duidelijk dat er veel meer spelers zijn bij wie het uitsluitend om het grafiekje gaat dan ik ooit heb gedacht.

 

Ziekelijk of niet, mensen mogen van mij doen en laten wat ze willen, zolang ze daarmee geen schade toebrengen. De puntenjacht is schadelijk voor het spel geocaching, om de drie redenen die ik ook heb genoemd in het draadje 2.000.000 Caches:

 

1. Nepcaches verstikken de database; zij nemen de ruimte in van geocaches en beperken geocachers in hun mogelijkheden om routes uit te zetten.


2. Terwijl een geocacher zijn auto parkeert om vervolgens wandelend een dag van de natuur genieten, rijdt een nepcacher een dag langs parkeerplaatsen om zo veel mogelijk nepcaches te rapen. Een geocacher bedrijft een milieuvriendelijke buitensport, terwijl een nepcacher zijn competitiedrift bevredigt met het verstoken van fossiele brandstoffen.

 

3. Nepcachers bezorgen geocaching een slechte naam. Ooit had geocaching het aura van een avontuurlijk high-tech spel. Als je tegenwoordig in gezelschap het woord 'geocaching' laat vallen kijken mensen je aan alsof je net hebt verteld dat je suikerzakjes verzamelt. Je hebt heel wat uit te leggen voordat de spottende glimlachjes verdwijnen die passen bij het beeld van een volwassene die filmkokertjes zoekt om zijn kruisje te zetten op een beduimeld propje.


Tolerantie eindigt waar belangen botsen. Gedogen heeft een grens. Als mensen plezier willen beleven aan een GPS-spel dat draait om het verzamelen van puntjes moeten ze gaan Munzeeën. Geocaching gaat niet om puntjes, maar omdat er te veel mensen zijn die dat met alle geweld willen geloven liggen er te veel caches die niets anders bieden dan een puntje. Honderden cachebeschrijvingen beginnen met de regel: "Een simpele oppikker om snel een puntje te scoren". Jij hebt het nooit anders meegemaakt en bent er aan gewend. Voor sommigen went het nooit. Je kunt deze 'caches' negeren, maar niet de ongezonde bijverschijnselen en uitwassen van de raapcultuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgezien van het grafiekje ga ik om dezelfde redenen op pad als jullie. Het aantal keren dat in één maand de lijst met meervoudig logbare caches is aangevraagd maakt pijnlijk duidelijk dat er veel meer spelers zijn bij wie het uitsluitend om het grafiekje gaat dan ik ooit heb gedacht.

 

Nee, het bewijst, dat heel veel mensen gewoon ziek in hun hoofd zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...