Spring naar bijdragen

Een Goed Begin Is Het Halve Werk


kipje1402

Aanbevolen berichten

Ik ben beginnend geocacher maar foei...wat is het een verslavend spelletje! Nu maak ik nog gebruik van de app op mijn Windows Phone (die overigens heel nauwkeurig is), maar ik wil toch graag een GPS aanschaffen.

 

Ik heb er 3 uitgezocht die mij wel wat lijken, aan jullie ervaren geocachers met GPS graag een goed advies:

 

Ik denk dat ik voor een GPS met knoppen zou kiezen en niet voor touchscreen ivm leesbaarheid bij licht dus dan zal de Dakota 20 waarschijnlijk afvallen. Of er moeten duidelijke pro's zijn.

Verder hoorde ik via via dat je moet opletten welke software je nodig hebt voor de GPS. Sommigen schijnen het alleen te doen op windows XP. Voor de GPS-en die het alleen op windows XP doen zou je wel een driver kunnen downloaden voor bijv. windows 7 maar dat geldt niet dan weer niet voor alle gps merken. Weten jullie waar ik het over heb en weten jullie hier meer van???

 

Graag jullie reactie!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Windows ziet de huidige generatie gps'en gewoon als een extra drive, net als bv een USB-stick. Hoef je geen extra drivers voor te hebben. Pas als je gaat stoeien met caches overzetten vanaf Geocaching.com heb je te maken met drivers, maar die kan je gewoon van de website downloaden.

Ik gebruik zelf een Oregon 450t en die heb ik gebruikt onder XP, Vista, 7 en 8 en nog nooit problemen gehad.

 

Voor het type kan ik je niet adviseren, dat is een persoonlijke keuze. De werking is min of meer hetzelfde, het grote verschil is snelheid en de capaciteit. De een kan meer caches en waypoints aan dan de ander, waarbij de 62s momenteel koploper is. Ook het kompas is belangrijk, een 3-assig elektronisch kompas is heel fijn bij het cachen.

 

Als je nog een paar weken geduld en het geld er voor over hebt kan je wachten op de Oregon 600, die schijnt een bijna onbeperkte hoeveelheid caches te kunnen bevatten. Het is een touchscreen, maar diverse fora melden dat deze beter beeld heeft dan de bestaande gps'en.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals het er nu voor staat zou ik kiezen voor de GPSMAP 62s. Op de eerste plaats is het een wat ouder model dat gewoon alles kan wat jouw geocachers-hartje begeert. Dat het model al wat langer op de markt is houdt in dat hij software-matig redelijk is uitontwikkeld en dus voor weinig verrassingen meer zal zorgen. Bij de rijzende ster - de Oregon 600 - is dat laatste (zeker gezien de software die de laatste tijd de Garmin labs verlaat) maar afwachten. Desondanks is de introductie van een nieuw hoog in de markt gepositioneerd model toe te juichen, want dat betekent dat de oude toppertjes in de aanbieding gaan (bij Het Knaagdier zag ik laatst al prijsjes die tot voor kort waren voorbehouden aan webshops).

 

Bedenk ook dat je kan beginnen met het huren van een paar modellen ... als je het van te voren bespreekt hoef je bij aanschaf dan over het algemeen geen huur te betalen.

 

Veel succes met jouw keuze.

 

Edit: Grammaticale uitglijder.

bewerkt door Triskelle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van de Dakota 20. Ik heb lang getwijfeld tussen de Etrex 30 en dit exemplaar, daarbij was eigenlijk de afweging: een beter leesbaar scherm versus bedieningsgemak (touchscreen). Uiteindelijk besloten gewoon in de winkel beide exemplaren te bekijken en eens vast te houden. Het bedieningsgemak won het; ook al omdat het scherm van de Etrex 30 wat kleiner is. Ik heb gemerkt dat ik nu tijdens het geocachen veel vaker even de kaart raadpleeg; (aan welke kant van het water moet ik zijn?). Zeker bij het navigeren over de weg naar de cache omgeving, is een iets groter scherm wel lekker. De leesbaarheid van het scherm is tot nu toe geen enkel probleem. Men gaf in de winkel ook aan dat bij lopen met een GPSr dit eigenlijk nauwelijks een probleem oplevert omdat je de GPSr altijd wel iets kunt kantelen wanneer je last van de zon hebt.

Het aansluiten op de PC is zoals al aangegeven geen enkel probleem, wordt inderdaad gezien als een extra drive.

 

Ik gebruik de Dakota met 2500 mAh accu's ( met een volle accu hoef je ook bij een lange dag nooit te wisselen) en de gratis Openstreetmap kaart.

 

Veel suc6!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay...thx voor jullie reacties!!

 

Ben op pad geweest om ze real live te kunnen bekijken. Ben er denk ik wel uit. Voorkeur gaat voor nu uit naar de Garmin GPSMAP 62s.

Ik lees dat er vooral drie kaarten op worden gezet:

(moet dit, is het beter om het zo te doen, kan je met één van de drie volstaan???)

 

* wandelkaarten

* fietskaarten

* topokaarten

 

Deze zijn best prijzig maar vast ook wel ergens for free te downloaden???

Graag een goede raadgever in deze, ook graag even advies wat je echt nodig hebt aan kaarten om goed te kunnen geocachen.

 

THX!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb Basecamp gedownload, evenals de OpenFietsMap. Er is nog een Hiking layer, iemand bekend mee? Schijnt iets te zijn met wandelroutes en ik zoek eigenlijk de gewone wandelpaden. OpenWandelMap lijkt niet meer te bestaan??? Of heb je voldoende aan de OpenFietsMap?

bewerkt door kipje1402
Link naar opmerking
Deel via andere websites

This mapset is a (non-routable) transparent layer with OSM hiking route relations

'route relations', geen routes. Vrij vertaald: 'met wandelroutegerelateerde zaken', net zoals OFM 'fietsroutegerelateerde zaken' weergeeft. Wandelpaden zijn volgens mij gewoon wandelroutegerelateerde zaken.

bewerkt door Goonies Oosterhout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dakota 20 of Etrex 30. Ligt eraan of je touchscreen wilt of knopjesbediening. Dakokta heeft iets groter scherm. etrex 30 is nieuwer.

 

62s zou ik niet nemen, is uitontwikkeld. Dakota 20 en zeker deetrex 30 komen nog nieuwe updates voor.

 

Is met de 62s net aslof je een nieuwe computer koopt, maar dan wel een model van 6 jaar oud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...