Spring naar bijdragen

Gps Kopen, Again...


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

1 uur geleden zei Wigher:

Een expres 35

eTrex Touch 35 bedoelt u?


Een gps kiezen is altijd moeilijk. Zoveel smaken en zoveel prijzen. Veel moderne gps'en lijken qua basis geocache opties en functies op elkaar.

Als ik een keuze zou moeten maken, dan is de prio/keuze lijst als volgt:
- Wat is het maximaal bedrag
- Knoppen of touchscreen
- Scherm/display grote
- Losse accu/batterij
- Elektrisch kompas
- Grote cache geheugen ( dat is wat anders dan GPS geheugen, zie hieronder )


Zo maar wat bedenkingen:

- De grote van het GPS geheugen is belangrijk, maar het is tegenwoordig altijd mogelijk om een SD geheugen kaart te plaatsen. Dus of een gps nu 4GB of 8GB heeft, als u meer kaarten heeft dan geheugen, dan is een goedkope ( grotere ) SD kaart de oplossing.

- Bijna alle standaard meegeleverde kaarten zijn ( zo goed als ) waardeloos. Betaal vooral niet voor extra ( vaak veel te dure ) TOPO kaarten. Goede GPS kaarten kan u namelijk zelf gratis en legaal downloaden bij verschillen websites, zoals OpenstreetmapOpenfietsmap en Mapsforge.        
Wilt u toch een kaart kopen, lees u dan eerst goed in. B.v de laatste Garmin TOPO kaart van Nederland is de BeNeLux versie die ( meen ik ) in 2015 uitgebracht. Ondank dat deze kaart dus 6 jaar oud is, zal Garmin u nog steeds het volle pond daarvoor vragen.

- Ook standaard geladen caches ( 250.000 ) zijn waardeloos. Het is oude data en het zijn ook geen Nederlandse caches ( zoveel liggen er lang niet in Nederland ).

- Een foto camera in/op uw gps is leuk, maar grote kans dat uw smartphone veel betere foto's maakt. Die smartphone hebt u zo-wie-zo toch ook altijd op zak, dus waarom extra betalen voor een ( vaak peperdure ) foto camera in uw gps?


Hebt u één en ander bekeken, gelezen en uitgekozen, dan naar een winkel zoals waypoint. Daar heeft men werkelijk verstand van een gps, kan men u adviseren, uitleggen, voordoen en kan u vaak meerdere gps'en in de hand nemen en bekijken.


Ps. Ik heb een GPSmap64s en deze bevalt mij uitstekend. Hiervoor had ik een GPSmap60Cx ( ook een prima apparaat ), u merkt, ik ben een 'knoppen' fan.

 

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij cachten jarenlang met een Garmin Oregon en ikzelf met een Etrex 30. Mijn echtgenote heeft een voorkeur voor het touchscreen en ik voor de knoppen uitvoeringen. Beide hebben voor en nadelen. Touchscreen is wat directer en heeft als nadeel dat deze in je zak of bij ongewenste aanrakingen een eigen leven gaat leiden. Bovendien is het scherm van de knoppenuitvoering bij daglicht iets beter leesbaar. Zowel de Oregon als de Etrex hebben beide een probleem wat zich veel voordoet op de langere termijn, het aan/uit schakelaartje gaat stuk. Derhalve eerst weer een nieuwe Oregon aangeschaft en later ter vervanging van de Etrex een GPSmap 64sx.

Beide apparaten voldoen goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Linkalovers:

eTrex Touch 35

Al weer een paar jaar in gebruik, en tot op heden lukt zo ongeveer alles ermee.

 

10 uur geleden zei Linkalovers:

Als ik een keuze zou moeten maken, dan is de prio/keuze lijst als volgt:
- Wat is het maximaal bedrag

Gerelateerd aan bovenstaande, misschien ook van invloed hoe vaak je deze gebruikt... dagelijks / wekelijks / maandelijks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dagelijks gebruik ik hem niet, maar met perioden meerdere dagen tot soms weken aan een stuk, buiten geocache gebruik ik hem ook voor mijn andere hobby , hoe zal ik het benoemen off Road de dichte natuur in.

Vandaar goed ontvangst, goed weergave, robuust.... en zo juist mogelijke positie bepaling

Prijs niet echt een probleem, maar er staan soms zoveel toeters en bellen op die je misschien nooit gebruikt maar wel de prijs de hoogte in jagen.

Oja een groot scherm zou ook mooi meegenomen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Wigher:

Oja een groot scherm zou ook mooi meegenomen zijn.

Dan denk ik dat een andere dan de Etrex eerder in aanmerking komt, deze is denk ik in de categorie "normaal" qua formaat te plaatsen.

Helaas kan ik je dan ook niet verder helpen, maar ongetwijfeld met wat uitzoek werk dat het wel lukken gaat, en inderdaad andere criteria (zoals batterij / accupack) even in de gaten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de meeste GPSr's kun je het bijgeleverde accupack al gaandeweg vervangen door batterijen. Ikzelf heb een 10 tal oplaadbare batterijen, lege GPS? Wisselen kost hooguit 1 minuutje. Geen echt probleem dacht ik. Op termijn zijn de oplaadbare batterijen veel goedkoper.

Ik ben erg tevreden over mijn 64sx, kun je behalve de gps satellieten ook de Europese gallileo's gebruiken. Hoewel de GPS onder normale omstandigheden ruim voldoende is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik zelf de 66SR (en 65S als reserve) voor Geocachen.

De 66SR heeft een ingebouwde accu maar deze is echte VELE malen beter dan de AA’s. Ik red makkelijk 30-40 uur uit een volle accu. Geen gepruts meer met klepjes en wisselen.

Beiden hebben de multiband technologie en zijn daarmee iets nauwkeuriger (alhoewel specifiek voor Geocachen geen echte toegevoegde waarde).

bewerkt door rgschmidt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe het meeste met de Garmin64s. Ook bij het gewoon wandelen zoals in de Ardennen neem ik hem mee en eventueel met voorgeladen routes. Deze zijn best robuust en kunnen tegen een flink stootje.

Helaas ben ik geen fan van die knoppen dus de volgende wordt weer een touchscreen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met touchscreen vond ik ook niet altijd ideaal (uitgebreide ervaring met 750T, 680, 750i). Toch altijd wel gedoe met regen, met handschoenen aan, met per ongeluk aanraken (en dan een waypoint aanmaken). Ze hebben allebei voordelen en nadelen maar voor mij hebben knoppen voorkeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei rgschmidt:

De 66SR heeft een ingebouwde accu maar deze is echte VELE malen beter dan de AA’s. Ik red makkelijk 30-40 uur uit een volle accu. Geen gepruts meer met klepjes en wisselen...

 

30-40 uur is een prima waarde ! Overigens is het vervangen van de batterijen in een 64s echt een hele simpele actie.


Het 'probleem' met vaste batterijen/accu's is niet alleen hoelang men daarmee kan werken, maar vaak ook, dat als ze op leeftijd komen de capaciteit minder wordt.

Heel veel apparatuur wordt na een paar jaar vervangen, niet omdat deze defect is, maar o.a. omdat de vaste accu/batterij het steeds sneller laat afweten.



Ps. m.b.t. het vervangen van de batterijen, een extra tip : ik gebruik ik een lusje van touw. Dat lusje om batterij één en het andere einde ( van het touwtje ) onder batterij 2 door. Zo kan je ook de vaak wat langere oplaadbare batterijen, die inderdaad soms wat vast zitten, er zonder problemen in één keer uittrekken.

Links lusje, rechts touwtje.
IMG_20210425_122757596.thumb.jpg.39dfc70257a586145747047f2bda5e00.jpg

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Touchscreen is inderdaad gevoelig, ik had daar ook soms problemen mee met nog per ongeluk dit aan te raken.

Met een vaste accu vraag ik mij dan weer af, als deze leeg is dan sta je daar tenzij er ook een externe pack erop kan aangesloten.

Daar heb ik juist dikke pech gehad zoals je al kon lezen, 

Losse accutjes kan je wel ook kwijt in je rugzak. Ik heb wel de ervaring dat ze nogal snel leeg zijn, maar dat kan onderdom en slijtage zijn.

Op moment spreek mij de GPSMAP serie wel aan. Natuurlijk link de verleiding om het allernieuwste recente versie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...