Spring naar bijdragen

Gps Kopen, Again...


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

ik ben mijn bejaarde Garmin etrex kwijt!!! Echt geen idee waar hij kan zijn!! Ik kan natuurlijk niet zonder GPS.

 

Ik wil dus graag een andere. Hoeft niet nieuw te zijn en ook niet het beste van het beste. Ik heb al een heleboel opgezocht met de zoekfunctie. Heb ook al een hoop adviezen gezien. Maar toch: willen jullie mij helpen met een persoonlijk advies?

Tot nu toe ging het prima met de oude Garmin etrex (alleen een pijltje) en mijn smartphone voor de cachebeschrijving (al is de batterij heel snel leeg).

 

Maar nu ik toch een andere moet aanschaffen, wil ik graag:

 

* lange batterijduur

* stevig (laat nogal eens iets vallen :-) )

* iets wat ook in de zon goed leesbaar is en goede schermverlichting

 

 

Hopelijk hebben ze dit allemaal. Maar verder wil ik nu ook graag:

 

* mogelijkheid om open source kaarten in te laden

* makkelijke bediening

* max. 150 euro

 

Heb al zitten kijken naar Garmin etrex 20 serie.

 

Een collega heeft een oude garmin 60 csx ter overname. Zou dat iets zijn?

 

Liefs Domi en bedankt alvast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij hebben de etrex 30, erg fijn apparaat, hadden (en hebben) ook een oude etrex en als je die gewent was, dan zul je deze helemaal fijn gaan vinden. Het verschil tussen de 20 en de 30 is de draadloze overdacht (dus ook het ontvangen van chirps) en een elektronisch kompas. Zelf gebruik ik de draadloze overdracht vaak, geocache zappen van onze oregon naar de etrex. Ik denk dat je aan de 20 een fijn apparaat hebt, ik heb zelf alleen geen ervaring met de 60csx.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al jaren de 60Cx en deze bevalt zeer goed. Prima ontvangst en d.m.v. de Sd-kaart ruimte genoeg om allerlei kaarten te laden.

 

Het verschil met de Csx, is volgens mij dat de Csx o.a. een echte hoogtemeter heeft ( die ik nog nooit heb gemist of nodig heb gehad )

 

Gr.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al jaren de 60Cx en deze bevalt zeer goed. Prima ontvangst en d.m.v. de Sd-kaart ruimte genoeg om allerlei kaarten te laden.

 

Het verschil met de Csx, is volgens mij dat de Csx o.a. een echte hoogtemeter heeft ( die ik nog nooit heb gemist of nodig heb gehad )

 

Gr.

Met de {b]"S"{/b] wordt sensor bedoelt, maw het magnetisch kompas en de barometrische hoogte meter.

Bedenk wel dat deze sensoren extra stroom kosten, dwz de accuus gaan minder lang mee.

Ik fiets rond met een 60Cx in een Ram mount, ik heb geen moment spijt gehad van de afwezigheid van die sensoren, ik rij altijd strak af op de cache.

Een magnetisch kompas is meer voor mensen met de honden aan een lange looplijn die ter plaatse al wwer de weg kwijt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....Budget opschroeven naar 200 en de etrex 30 of de dakota 20 kopen.....

 

Als de oude 60Csx inderdaad €150,- zou kosten én geld geen probleem is, dan zou ik inderdaad overwegen om het budget verhogen. Maar als het minder is dan €150,-, dan is dat toch mooi meegenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De enige overweging die ik nog niet heb gezien is of je knopbediening wilt of een touchscreen.

 

Bij dat laatste kun je een Dakota 20 overwegen - al vinden sommigen de leesbaarheid van touchscreens soms een probleem.
De Dakota heeft deze een lange batterrijduur, is compact, heeft een electronisch kompas, werkt met open source kaarten

(:persoonlijk kan ik de OpenFietsMap Benelux aanbevelen), extra SD-kaart mogelijk en kan je chirps ontvangen.

Zowel Etrex 30 als Dakota kosten nieuw rond de 200 euro - tweedehands kun je wellicht onder 150 euro terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die OpenFietsMap Benelux is aardig, echter er is ook zoiets van Europe Open fietsmap..

Niks geen gefriemel van betalen voor kaarten waar net een slootje meer op staat.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En kan ik die open source kaarten zowel in een etrex 30, dakota 20 als in die garmin 60 csx laden?

 

Ook in etrex 20? Die is iets eenvoudiger, dat wel.

 

Ontvangen van chirps, is dat echt meerwaarde? Komt dat steeds meer?



O ja, ik denk dat ik knoppen fijner vind dan touchscreen. heb toch eht idee dat dat eerder vastloopt allemaal. En het scherm is leesbaarder, heb ik begrepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt die open source mappen zo op je sd kaart zetten met je kaartlezer, dat gaat ff wat sneller dan naar de gpsr sturen.

M'n netbookje heeft zo'n sd kaartlezer en dan is 4 gb aan kaarten zo weg gezet.

ff de zooi binnen halen op http://www.openfietsmap.nl/ want dat duurt toch weer langer dan het wegschrijven op sd kaart.

Ga niet pochen over de snelheid van je glasvezel, want je zuigt toch weer bij Sikko.

Als het binnen is, kun je genieten van een fietskaart van midden Zweden tot aan Marokko.

Voldoende kaart om de trainingrondjes op zondag morgen net ff wat verder weg te zetten.

Genieten als je met fiets en de fietskaart op de gpsr onderweg bent en je ziet gegeven moment onderweg

een bord met Kopenhagen 106 km.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Open street maps op de etrex 20 gaan prima, heb ik zelf ook. Heb voor de 20 gekozen omdat ik liever geen touchscreen had en het geavanceerde kompas van de 30 niet ambieer. Caches laden van internet gaat prima. De kast is stevig, maar bij ongelukkig vallen kan natuurlijk alles kapot (zelf een keer het scherm gebriken gehad omdat ie precies op een rand van een steentje viel), maar er kan natuurlijk ook een hoesje omheen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verschil tussen Etrex 30 en dakota 20 is idd de knop of de touch bediening. Mijn vrouw zweert bij de touch, ik zou liever de knop doen.

 

En chirp? Ja dat komt wel voor en levert je dan gelijk hele leuke caches op. Ik weet een tunnen in frankrijk waar je ze nodig hebt (je hebt daar geen satteliet ontvangst in), een brug en zo meer van dat spul.

 

Maar dat is niet waar het meest die draadloze overdracht voor wordt gebruikt. Het gaat meer om het overzetten naar medecachers van wp's, geocaches, enz. Werkt beregoed. En levert je soms in het veld een nieuwe cache op als je iemand tegenkomt.

 

Dus niet moeilijk doen en gaan voor die dakota 20 of etrex 30. De rest doe je jezelf te kort mee. En die dakota 20 is al voor 190 te coren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O ja en het gerucht gaat dat het elektronisch kompas van de etrex 30 onnauwkeurig is... Iemand ervaring?

 

Ik neig toch naar etrex 30. Hoesje erbij, doen?

Kaartmateriaal kopen of kan alles via opensource?

 

Voor chirp... zo'n extra ding voor aanschaffen of hoeft dat niet?

 

Bedankt allemaal dat jullie zo meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O ja en het gerucht gaat dat het elektronisch kompas van de etrex 30 onnauwkeurig is... Iemand ervaring?

 

Ik neig toch naar etrex 30. Hoesje erbij, doen?

Kaartmateriaal kopen of kan alles via opensource?

 

Voor chirp... zo'n extra ding voor aanschaffen of hoeft dat niet?

 

Bedankt allemaal dat jullie zo meedenken!

Ik heb hier zelf de dakota 20, dus kan je over dekompas geen info geven. Behalve dat ik het in mijn zoektocht niet voorbij heb zien komen.

Altijd hoesje erbij, maar die kun je ook via ebay voor een stuk goedkoper kopen. En een screenprotector (ik heb nog wel ergens een email-adres waar je voor een leuke prijs hele goede hebt).

Kaartmateriaal koop je niet. Praktisch alles kan via OS.

Je hoeft er nix extra's voor aan te schaffen. Iemand anders koopt een chirp, plaatst hem in een tunnen, jij kunt hem dan uitlezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...