J-Thread Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Of dat je in een vrij toegankelijk bos van Staatsbosbeheer de kleur van een paaltje zoekt. Moet ik dan ook toestemming vragen? Voor SBB weet ik het niet zeker, maar in het geval van het Utrechts Landschap moet je ook daarvoor toestemming hebben. Dat is iets wat de reviewers nog wel controleren, alhoewel ze er natuurlijk niet achteraan gaan bellen. Ik vind dit nog steeds een beetje vreemd maar blijkbaar zijn er tussen Groundspeak en het UL ooit afspraken daarover gemaakt, omdat het UL niet wil dat je mensen hun gebieden instuurt, ook al zijn die vrij toegankelijk, houden de bezoekers zich aan de regels en plaats je nergens fysieke WPs. Wel jammer, want hier in de buurt is een prachtig stukje natuur wat wel toegankelijk is, maar door UL een soort van 'verborgen' wordt gehouden voor het grote publiek. Een cache mag daar dus helaas ook niet omdat ze bang zijn dat daar teveel mensen op af komen...
barny Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Utrechts landschap dat volledig gefinancierd door subsidies en baten van derden willen niet dat te veel mensen die hun die baten geven van hun eigen landschappen genieten, rare wereld leven wij in Barny
Phoenix-night Geplaatst 15 maart 2013 Auteur Geplaatst 15 maart 2013 Toestemming om naar een paaltje te mogen kijken? Lijkt me niet. PN
Team Aragorn Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Utrechts landschap dat volledig gefinancierd door subsidies en baten van derden willen niet dat te veel mensen die hun die baten geven van hun eigen landschappen genieten, rare wereld leven wij in Barny De landschappen (vast niet alleen UL) willen natuurlijk ook graag dat er nog iets bijzonders te zien en te beleven is in hun gebieden - en dat strookt helaas niet altijd met de manier waarop recreanten de gebieden 'gebruiken', denk bijvoorbeeld aan loslopende honden! En wat betreft toestemming: ik vind het nog steeds vreemd dat veel mensen daar zo tegenaan hikken. Als je een goed plan hebt, er iets bijzonders van wilt maken (dus geen potjepleuren!) en persoonlijk contact opneemt zodat je je eigen enthousiasme kunt overbrengen, lukt het bijna altijd. OK, de beheerders willen soms dat je op bepaalde plekken wegblijft. Maar ze kunnen ook heel goed aangeven waaróm ze dat graag willen en daar leer je dan weer van. Ook heb ik van een boswachter tijdens het overleg wel een goede tip gehad, over een bijzondere plek in het gebied waar mijn route niet langskwam. (Gelijk aangepast!) Dus je kunt er ook profijt van hebben.
Odlaniger Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Toestemming vragen vind ik geen enkel probleem. Ik wil het geocachen niet in discrediet brengen. Maar ik denk omgekeerd: zit een boswachter te wachten op onnozele verzoeken? Waar Staatsbosbeheer het bezoek aan een terrein aanmoedigt, is het niet aan mij om de mensen daar juist weg te houden.
@rend Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Odlaniger, ik weet niet wat ik lees. Natuurlijk wil SBB weten wat er op zijn terrein gebeurt. Als iemand bij jou wat op je landgoed pleurt wil je dat toch ook graag weten. En inderdaad als we potjes om de 161 meter op een heideveld gaan neerleggen dan zal SBB dat nooit goed vinden, maar een mooie wandeling over de heide zal waarschijnlijk geen enkel probleem zijn.
Odlaniger Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 @rend, ook ik weet niet wat je leest. De discussie was een andere.
snoopy and woodstock Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Of dat je in een vrij toegankelijk bos van Staatsbosbeheer de kleur van een paaltje zoekt. Moet ik dan ook toestemming vragen? Voor SBB weet ik het niet zeker, maar in het geval van het Utrechts Landschap moet je ook daarvoor toestemming hebben. Dat is iets wat de reviewers nog wel controleren, alhoewel ze er natuurlijk niet achteraan gaan bellen. Ik vind dit nog steeds een beetje vreemd maar blijkbaar zijn er tussen Groundspeak en het UL ooit afspraken daarover gemaakt, omdat het UL niet wil dat je mensen hun gebieden instuurt, ook al zijn die vrij toegankelijk, houden de bezoekers zich aan de regels en plaats je nergens fysieke WPs. Wel jammer, want hier in de buurt is een prachtig stukje natuur wat wel toegankelijk is, maar door UL een soort van 'verborgen' wordt gehouden voor het grote publiek. Een cache mag daar dus helaas ook niet omdat ze bang zijn dat daar teveel mensen op af komen... Dit is toch ook een vervroegde 1 april grap zeker. Zijn we nou helemaal gebrainwashde aapjes aan het worden??? Als er iemand is die toestemming gaat vragen om naar de kleur van een paaltje te kijken, zie ik 'm echt niet meer voor vol aan. Ik heb hier al veel zien langskomen maar dit slaat echt alles ps dit is niet naar de schrijvers hier bedoeld maar naar de personen die dit afgesproken hebben. Het lijkt me verstandig als ze eens bij zichzelf te rade gaan wat er aan ze mankeerd.
Twentse Mug Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Toestemming vragen vind ik geen enkel probleem. Ik wil het geocachen niet in discrediet brengen. Maar ik denk omgekeerd: zit een boswachter te wachten op onnozele verzoeken? Waar Staatsbosbeheer het bezoek aan een terrein aanmoedigt, is het niet aan mij om de mensen daar juist weg te houden. Nou en of! Er zijn vele voorbeelden van organisaties die zélf geocaches (laten) neerleggen om bezoek aan hun gebied aan te moedigen. Helaas wel vooral in het buitenland.
Vlindertje Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Boswachters zitten inderdaad niet te wachten op onnozele verzoeken en omdat ze daar steeds vaker mee worden geconfronteerd is hun grondhouding in de loop der tijd veranderd van een enthousiast 'Ja! Waarom niet?' in 'Nee! Waarom zou ik?'. Na adoptie van een klassieker ben ik een middag met een boswachter op stap geweest om de route en aanwijzingen te controleren. Toen heb ik in 4 uur meer geleerd over het gebied dan in alle jaren dat ik er met de hond heb gewandeld. Honden mogen in een groot deel van het bos loslopen, maar dat terzijde. 's Avonds liet de boswachter mij in zijn kantoortje een map zien met brieven en mailtjes die hij in de loop der jaren van geocachers had ontvangen en die hij ook had beantwoord. Bij de laatste mailtjes waren de antwoorden kort en eenduidig. Mijn tenen krulden van plaatsvervangende schaamte. Bij de oudste en ietwat vergeelde afdrukken betreft het verzoeken die worden toegelicht met een uitleg van het spel en de reden waarom de afzender juist in dit gebied een cache wil plaatsen. In alle gevallen zit er een kaartje bij waarop de route en de cachelocatie zijn aangegeven. Ook de cache, de inhoud en de verstopmethode worden beschreven. Bij de brief van de cacher wiens creatie ik heb geadopteerd zitten zelfs twee kaartjes. Eén met de route die de cache-eigenaar in eerste instantie zelf had uitgezet en één met de huidige veel mooiere en vooral meer interessante tocht die in overleg met de boswachter tot stand is gekomen. Het contrast met de meer recente verzoekjes is schrijnend. Uitleg van het spel ontbreekt of er wordt volstaan met een verwijzing naar de website. De enige poging om aan te geven waar het bij geocachen om gaat strandt in de infantiele voorstelling van het spel als een wedstrijd doosjes zoeken met het GPS. En in dat kader zijn alle recente mailtjes opgesteld. Het gebied grenst aan het belangrijkste verkeersknooppunt ten zuiden van Eindhoven en de wandelroutes starten op de meest nabij gelegen parkeerplaats. Van wandelen is in de mailtjes echter geen sprake. De langste 'wandeling' is amper 100 meter, heen en terug. En uit geen van de recente mailtjes blijkt enige belangstelling voor het gebied dat aan de zorg van de boswachter is toevertrouwd en waar hij zijn hart aan heeft verpand. Het meest stuitend is het voorlaatste mailtje, in feite een kennisgeving dat op de aangegeven tijd en locatie een geocache zal worden geplaatst en dat de boswachter daar wordt verwacht. Dat ontsloeg hem overigens niet van de verplichting om ook per mail toestemming te verlenen, want dat was een vereiste 'formaliteit'. De boswachter was op de aangegeven tijd en plaats aanwezig, maar de cacheplaatser kwam niet opdagen. Dat was waarschijnlijk zijn geluk. Twee dagen later heeft er héél kort een potje gelegen en op de 'herinnering' die de boswachter in zijn mailbox aantrof heeft hij niet gereageerd. Overigens is de betreffende 'cacher' niet langer actief. Zijn banner staat nog wel op dit forum. Ruim 1400 'founds' in 3 maanden zonder ooit een echte geocache te hebben gezien.
mmjjt Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Ben zo blij dat wij Vlinder hebben om ons op te voeden, want alleen hij weet hoe het hoort. Nou ja behalve dat 1 april gedoe met loggen dan.
Team Tabak Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 (bewerkt) Het contrast met de meer recente verzoekjes is schrijnend. Uitleg van het spel ontbreekt of er wordt volstaan met een verwijzing naar de website. De enige poging om aan te geven waar het bij geocachen om gaat strandt in de infantiele voorstelling van het spel als een wedstrijd doosjes zoeken met het GPS. En in dat kader zijn alle recente mailtjes opgesteld. Het gebied grenst aan het belangrijkste verkeersknooppunt ten zuiden van Eindhoven en de wandelroutes starten op de meest nabij gelegen parkeerplaats. Van wandelen is in de mailtjes echter geen sprake. De langste 'wandeling' is amper 100 meter, heen en terug. En uit geen van de recente mailtjes blijkt enige belangstelling voor het gebied dat aan de zorg van de boswachter is toevertrouwd en waar hij zijn hart aan heeft verpand. Conform de snelheid, waarmee een deel van de huidige generatie jongeren zich door het leven meent te moeten begeven..... Héél erg jammer! We moeten echter oppassen niet te generaliseren, want ongetwijfeld zijn er nog genoeg cachers, die de boswachter wél op de juiste wijze zullen benaderen. Nu maar hopen, dat zij niet onder de kwaden zullen lijden. 15 maart 2013 bewerkt door Team Tabak
Sporenrondalkmaar Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Nu maar hopen, dat zij niet onder de kwaden zullen lijden. Dat hoop ook ik van harte en steun ook grotendeels het schrijven van Vlindertje. Ik volg dit topic al een tijdje met veel interesse en vaak een grote glimlach. Tenenkrommend dat er zo onzorgvuldig met goedkeuringen wordt omgegaan. Zeer recentelijk heb ook ik veelvuldig kontakt met een boswachter van PWN gehad. Na ca 2 maanden heen en weer mailen en bellen ben ik uiteindelijk samen met de boswachter de cache gaan begraven. Het begon allemaal met een goede uitleg geven, (google)kaart meegestuurd en de bedoelingen duidelijk gemaakt. Zelf was ik al 3 keer op de bewuste plek geweest en had alles uitgedacht. De goedkeuring was ter plaatse meteen geregeld. Voorberiding is het halve werk. Over en weer is een heel goed begrip en kontakt ontstaan. Dit beloofd wat voor de toekomst. Heb nog 4 munitiekisten klaarliggen en het gebied is groot genoeg. Kortom: met de juiste instelling houden we het leuk! Wat ik nog meer geleerd heb? Een aantal geplaatste kokers gaan binnenkort het archief in. Geen toegevoegde waarde voor het spel. Al doende leert men. 3
de kikkers Geplaatst 15 maart 2013 Geplaatst 15 maart 2013 Wow! Dit klinkt goed We zijn goed in sporen zoeken en Alkmaar weten we ook nog te vinden. mmjjt: In kustplaatsen zijn ook wel opvoeders te vinden hoor! Die blijven, óók na 1 april! We plannen binnenkort wel een weekend zodat we elkáár kunnen opvoeden
Aanbevolen berichten