Vlindertje Geplaatst 19 maart 2013 Geplaatst 19 maart 2013 Honderden geocachers heb ik in de loop van 11 jaar leren kennen en velen willen inderdaad niets meer met welk forum dan ook te maken hebben. Zonder uitzondering geven zij als reden op dat zij volledig zijn afgeknapt op de egocultuur van het koldercachen, die draait om statistieken, vluchtigheid en snelle kicks. Op dit forum is de verdwazing echter nog niet compleet en kunnen de koldercachers rekenen op tegengas, zoals weer is gebleken in de draadjes over de Stippenstupiditeit. Naarmate meer weerstand wordt geboden aan het koldercachen laten authentieke geocachers weer van zich horen. Je kunt het een strijd noemen of een natuurlijke schifting. Ik zie de koldercachers, die schijt hebben aan de uitgangspunten van dit leuke spel en zich uitleven in een zelfverzonnen competitie met bijbehorende uitwassen, graag vertrekken zodat dit forum weer aantrekkelijk wordt voor de oorspronkelijke doelgroep: geocachers.
Diederikus Geplaatst 19 maart 2013 Geplaatst 19 maart 2013 En zolang geocachers zich storen aan de gemakzucht en onnozelheid van kokerkneuzen zullen zij het spelbederf aan de kaak stellen, in de hoop dat voortschrijdend inzicht zal leiden tot meer kwaliteit (voorbeelden genoeg) en nieuwkomers beseffen dat geocaching meer inhoudt dan het strooien en rapen van potjes. Het is niet eenvoudig te discussiëren op een forum waar zo heftig wordt gemodereerd. Maar ik zal er toch een gooi naar doen. Ik moet inmiddels wel aannemen dat je echt gelooft in wat je hier zegt. Laatst werd ik in het bos ingehaald door iemand die ik zou typeren als een typische puntjesjager. We raakten aan de praat en al spoedig bleek dat we in een totaal verschillend universum leefden. Het werd al snel duidelijk dat ik nooit overgehaald zou kunnen worden tot zijn standpunt, en dat hij nooit iets van mijn standpunt zou kunnen begrijpen. Twee dingen sprongen er voor mij toen uit: het puntjesjagen gaat nooit meer weg, sterker, het zal blijven groeien, en ten tweede, iedere poging deze mensen door "heropvoeding" tot andere gedachten te brengen is bij voorbaat tot mislukken gedoemd. De eerste vraag die dan oprijst is: je bent, voor zover ik kan nagaan, al vele jaren bezig met het uitdragen van je standpunt. Heb je de indruk dat je in die tijd ook maar één puntjesjager hebt bekeerd? Ik kan het me niet voorstellen na dit gesprek in het bos. Je denigrerende toon ("gemakzucht","onnozelheid","kokerkneuzen") zal ze waarschijnlijk ook niet over de streep trekken. De meeste mensen zullen tussen deze twee uitersten in zitten: "de echte geocacher" voorzien van het waarmerk van Vlindertje en de puntjesjager. Misschien zelfs het ene weekend het ene en het volgende weekend het andere. Als "heropvoeding" onmogelijk is, dan blijven er nog twee opties over. Je vind een modus vivendi, zodat je elkaar zo min mogelijk overlast bezorgt, of je streeft naar een algehele afscheiding. Dus: blijf je vasthouden aan een onmogelijke heropvoeding, zoek je een modus vivendi of streef je algehele afscheiding na? 7
Odlaniger Geplaatst 19 maart 2013 Geplaatst 19 maart 2013 De doelgroep, de puntjesjagers, bereik je hier niet. Zij hebben geen tijd voor dit forum.
Vlindertje Geplaatst 19 maart 2013 Geplaatst 19 maart 2013 Puntenjagers bekeren? Die illusie heb ik nooit gehad. Wat in aanleg ontbreekt kan niet worden ontwikkeld. Een puntenjager heeft voor het spel gekozen vanwege de vele slechte voorbeelden en het waanidee dat het om een wedstrijd gaat. Het vermeende competitieve aspect spreekt hem of haar aan en niet de principes van geocaching. Een geocaching-mentaliteit kun je niet aanleren, net zo min als je een vis kunt leren boomklimmen. Wel hoop ik dat puntenjagers zich hier niet thuisvoelen en zullen kiezen voor een GPS-spel bij een website die het competitieve element ondersteunt, bijvoorbeeld Munzee.com. Dat is voor alle partijen beter.
jeroen78 Geplaatst 19 maart 2013 Geplaatst 19 maart 2013 De doelgroep, de puntjesjagers, bereik je hier niet. Zij hebben geen tijd voor dit forum. Ach, ik ben al door diverse mensen uitgemaakt hier op het forum als een puntjesjager. Laat ze dat dan maar lekker denken, ik stoor me er weinig aan. Op normale vragen krijg je vaak antwoorden dat je bijna denkt dat het een exclusiviteit clubje is gerund door 2, 3 man. Maar dan motiveer ik me elke keer weer met dat ene normale antwoord wat er bij staat. Dus odlaniger, er is er eentje (en die probeert er wel iets van te snappen) 1
Diederikus Geplaatst 19 maart 2013 Geplaatst 19 maart 2013 (bewerkt) Puntenjagers bekeren? Die illusie heb ik nooit gehad. Wat in aanleg ontbreekt kan niet worden ontwikkeld. Een puntenjager heeft voor het spel gekozen vanwege de vele slechte voorbeelden en het waanidee dat het om een wedstrijd gaat. Het vermeende competitieve aspect spreekt hem of haar aan en niet de principes van geocaching. Een geocaching-mentaliteit kun je niet aanleren, net zo min als je een vis kunt leren boomklimmen. Wel hoop ik dat puntenjagers zich hier niet thuisvoelen en zullen kiezen voor een GPS-spel bij een website die het competitieve element ondersteunt, bijvoorbeeld Munzee.com. Dat is voor alle partijen beter. Dat is helder. Je streeft dus naar algehele afscheiding. Ik heb de indruk dat de beheerder/moderators van dit forum er ook zo over denken. Men moet mij maar corrigeren als ik het mis heb. Ik denk wel dat je er redelijk in slaagt de puntjesjager hier zich niet thuis te laten voelen. Ik wil je er wel op wijzen dat dit niet beperkt blijft tot de puntjesjager. Ik voel mij ook niet thuis bij zo'n respectloze benadering. Maar goed, dat is collateral damage neem ik aan. Missie op forum: dat gaat lukken. Maar hoe had je dat gedacht met geocaching.com? Ik kan me niet voorstellen dat die bezwaar hebben tegen puntjesjagers. Sterker nog, ik denk dat ze dat best aanmoedigen. Voor afscheiding zul je dus niet op de medewerking van .com kunnen rekenen. De enige mogelijkheid lijkt me dan om een alternatief voor .com te maken of te zoeken, geschikt voor "de echte geocacher". Ben je daar al mee bezig of hoop je nog steeds iets te kunnen bereiken bij .com? 19 maart 2013 bewerkt door Diederikus 1
Hogelanders Geplaatst 19 maart 2013 Geplaatst 19 maart 2013 Ik denk dat je een hopeloze "strijd" voert, Vlindertje. Accepteer het nou maar en speel je eigen spel. Sowieso beter voor je bloeddruk. Zolang het allemaal maar kan en mogelijk is voor G.com is er niets voor je te behalen. Wellicht zal je je pijlen op G.com moeten richten? Maar dat heb je vast ook al wel gedaan....
Goonies Oosterhout Geplaatst 19 maart 2013 Geplaatst 19 maart 2013 Maar hoe had je dat gedacht met geocaching.com? Ik kan me niet voorstellen dat die bezwaar hebben tegen puntjesjagers. Sterker nog, ik denk dat ze dat best aanmoedigen. Voor wat het waard is: Als je een geocache gaat plaatsen, denk dan aan de reden waarom je mensen naar die plek brengt. Als de enige reden de geocache is, zoek dan een betere plek. Staat helemaal bovenaan bij de richtlijnen. Een serie caches die de naam 'lantaarnpalen en elektrischiteitshuisjes van west-vinexië' of 'carpoolplaatsen langs de A2' zou kunnen dragen, zou op basis van de richtlijnen uitgesloten moeten worden. Ik denk niet dat het 'puntjesjagen' het probleem is. Dat is een wedstrijd in je eigen hoofd. Veel plezier daarmee, als dat je ding is. Het probleem zijn de caches die bestaan met geen ander reden dan het faciliteren van dat puntjesjagen. 1
snoopy and woodstock Geplaatst 20 maart 2013 Geplaatst 20 maart 2013 Het aaneenrijgen van volstrekt zinloze caches kan toch tot een mooie cache beleving voeren Huh wat???? Dit is natuurlijk niet overal mogelijk, maar zelf kies ik vaak willekeurig strooigoed uit om een MTB tocht samen te stellen. Ik kies een bij voorkeur landelijk gebied, rij er naar toe en door dan willekeurig van cache naar cache te fietsen komen er toch vaak leuke verrassende routes uit rollen.Voor de caches zelf neem ik geen hints mee en ik zoek max één a twee minuten. Niet gevonden? pech gehad. Het logverhaaltje voor de found's is standaard: gevonden tijdens een mtb tour. Meer kunnen de leggers ook niet verwachten lijkt me. De not found's log ik in dit geval helemaal niet, ik heb immers niet al te goed gezocht. Kom ik toevallig wel een bijzondere cache tegen, krijgt deze natuurlijk ook meer aandacht in de log. Het strooigoed is toch niet tegen te houden en op deze manier doe je er nog iets leuks mee. Sterker nog als fietsroute zijn ze eigenlijk geschikter dan de meeste multi's waar de wp's meestal te dicht bij elkaar liggen en er ook vaak opdrachten of rekenwerk gedaan moet worden. Ook powertrails heb ik wel eens geprobeert met de mtb maar dat is geen optie omdat ze natuurlijk veel te dicht bij elkaar liggen.
Goonies Oosterhout Geplaatst 20 maart 2013 Geplaatst 20 maart 2013 (bewerkt) Het aaneenrijgen van volstrekt zinloze caches kan toch tot een mooie cache beleving voeren Huh wat???? Dit is natuurlijk niet overal mogelijk, maar zelf kies ik vaak willekeurig strooigoed uit om een MTB tocht samen te stellen. Ik kies een bij voorkeur landelijk gebied, rij er naar toe en door dan willekeurig van cache naar cache te fietsen komen er toch vaak leuke verrassende routes uit rollen.Voor de caches zelf neem ik geen hints mee en ik zoek max één a twee minuten. Niet gevonden? pech gehad. Het logverhaaltje voor de found's is standaard: gevonden tijdens een mtb tour. Meer kunnen de leggers ook niet verwachten lijkt me. De not found's log ik in dit geval helemaal niet, ik heb immers niet al te goed gezocht. Kom ik toevallig wel een bijzondere cache tegen, krijgt deze natuurlijk ook meer aandacht in de log. Het strooigoed is toch niet tegen te houden en op deze manier doe je er nog iets leuks mee. Sterker nog als fietsroute zijn ze eigenlijk geschikter dan de meeste multi's waar de wp's meestal te dicht bij elkaar liggen en er ook vaak opdrachten of rekenwerk gedaan moet worden. Ook powertrails heb ik wel eens geprobeert met de mtb maar dat is geen optie omdat ze natuurlijk veel te dicht bij elkaar liggen. Ook ik gebruik traditionals om een wandeling of fietstocht mee vorm te geven. Het zijn dan voornamelijk de stukken tussen de caches die verrassend zijn, al tref ik af en toe ook een cache die me daadwerkelijk aangenaam verrast. Het klopt inderdaad dat de afstanden tussen caches handiger zijn voor een stuk stevig stappen of trappen. Als ik zo op plekken kom waar ik niet wil zoeken omdat het onaantrekkelijke locaties zijn, log ik dat in een note. Niet met een kort, nietszeggend logje, maar ik beschrijf mijn ervaring. Als die ervaring "bah, wat een nare plek" is, zal ik dat ook loggen. Ik zou willen dat iedereen dat deed, zodat ik niet tussen de regels hoef te lezen om een cache wel of niet te kiezen. 20 maart 2013 bewerkt door Goonies Oosterhout
MacDD Geplaatst 20 maart 2013 Geplaatst 20 maart 2013 En dat is dus iets wat je veel ziet en tegenkomt. De kokertjes gebruiken voor je eigen doel (of het nu een mooie MTB-tocht is of een heerlijke wandeling, dat maakt niet uit). De cache is het doel (en dan pak je dus de mooie mee) En soms is het een combinatie. Aankomend wkdn zit ik in de vogezen en zal daar zeker een stel tradi's meepakken tijdens onze wandeling.
Twentse Mug Geplaatst 20 maart 2013 Geplaatst 20 maart 2013 Waarom vinden zoveel mensen het zo belangrijk voor hun cache-plezier hoe anderen cachen en hoeveel founds andere cachers hebben? 5
Team Tabak Geplaatst 20 maart 2013 Geplaatst 20 maart 2013 Geen idee, maar het lijkt erop, alsof sommigen hier er slecht door kunnen slapen.... Ego? 3
de kikkers Geplaatst 20 maart 2013 Geplaatst 20 maart 2013 Wáár kan ik een pondje ego uit een cache halen TT? Laat ik nu denken dat een naam op een logrolletje schrjiven voldoende was. Ben ik nu al die tijd vergeten om ego er uit te halen? Jammer! Ik heb het gevoel dat ik echt iets mis nu
Linkalovers Geplaatst 20 maart 2013 Geplaatst 20 maart 2013 .....Ben ik nu al die tijd vergeten om ego er uit te halen..... @Kikkert: Gelukkig maar, anders was je nu een
Aanbevolen berichten