Spring naar bijdragen

Geocafé "het Opkikkertje" December 2012


hooningkorf

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

In het kader van..."uit de oude DOOS"

Mede in het licht van de discussie (in een ander draadje) over de eehhh....teleurstellende "inhoudelijke" kwaliteit van de huidige forumdiscussies....

Mede getriggerd door de opmerking van Thex over eehhh versgedraaide nog vochtige sigaren....

Om aan te tonen dat we destijds wel Forumdiscussies van zeer hoogstaand niveau hadden....

Ene verhandeling tussen Thex en mijzelve.....

of ...Gewoon een stukje leesvoer voor het slapen gaan om de mondhoeken wellicht nog in een voor het einde er tijden acceptabele plooi te krijgen

Er werden destijds heel intelligente vragen gesteld over links, dan wel rechtsdraaiende lichtknopjes en of je uberhaupt poepte met het licht aan of uit.
Als een offspin op dat topic kwamen we op remsporen en hoeveel water er nodig was om faecalien volledig weg te spoelen.
Dit nadat gebleken was, dat na poepen met het licht uit, na het spoelen bleek (de volgende morgen) dat vaak nog een groot deel van de 's avonds ervoor genoten maaltijd in minder herkenbare vorm in de pot was achtergebleven.


Om daar een betrouwbare berekening op los te laten dan wel conclusie aan te verbinden, gingen we natuurlijk niet over 1 nacht ijs.\

 

Lees en huiver....toen ging het tenminste nog ergens over.

Ik ga er meteen mee aan de slag.
Maar om wat meer licht in de duisternis te krijgen:

1: gemiddeld drolvolume: een hoop, kilo of 2, omvang in lengte tot 40 cm, doorsnee: 5 cm (jawel)
2: meest voorkomende samenstelling (op basis van eetgewoontes) dit in verband met soortelijk gewicht, te verwachten oplosbaarheid en viscositeit van de drol: zwaar, soms drijvend, meestal knetterend
3: aantal liters water per doorspoeling: 5 liter
4: vlakspoeler of diepspoeler: vlak
5: valhoogte vanaf de aarsopening tot het aardewerk, in geval van vlakspoeler (dit in verband met te bepalen mate van vastplakken): 30 cm vanaf de bilnaad gemeten
6: poep je met het licht aan of het licht uit? (weet niet waar dit voor dient in de berekening, maar ergens moet dit postje affiniteit met het topic hebben, heb ik begrepen): licht uit

En wat concludeer je uit deze data: ben ik nog te helpen ?

Nou Thex,


Dat was wel effe rekenen met die door jou opgegeven waardes. Maar je bent zeker nog wel te helpen hoor, er is nog hoop. (sterker nog; ik heb nog nooit zoveel hoop gezien)

Voor de berekening van de benodigde parameter Glijweerstandscoefficient heb ik gebruik gemaakt van een gekende formule welke voor het eerst op schrift werd gesteld in een thesis van de gebroeders Jean-Zack en Theophiel Grootaers, Bijzonder Hoogleraren GaWaLo en Phaecalien aan de R.U.F.T (Roesselaerse Universiteit voor Futuristische Technologie)
Glijweerstandscoëfficiënt X, is een van de belangrijkste specificaties van Faeces. Hoe lager de Glijweerstandscoëfficiënt X uitvalt, des te beter beweegt de drol door het toilet, tijdens de spoeling

De Glijweerstandscoëfficiënt X geeft het glijdend vermogen van Faeces weer, aangegeven met de natuurkundige eenheid W(m K). Deze eenheid bepaalt mede de benodigde waterhoeveelheid (Q) die gedurende een of meerdere spoelingen (waarde (t), met een bepaalde stroomsnelheid(AT) een drol met de lengte (I) en een omvang (A) stroomt.

De formule is tamelijk ingewikkeld en zal ik jullie besparen (al was het alleen omdat ik niet weet hoe ik die hierin moet typen met al die verschillende waardes en haakjes en operatoren boven en onder de breukstrepen)

De eenheid voor de Glijweerstandscoëfficiënt is J/(m-s-K) of W/(m-K). De Glijweerstandscoëfficiënt is daarnaast ook afhankelijk van viscositeit , densiteit, structuur, samenstelling (en dus ook het SG) en oplosbaarheid van de drol. De volgende externe factoren beïnvloeden tevens de Glijweerstandscoëfficiënt:

- Geleiding van de statische lucht in de toiletpotruimte

- Valhoogte (beinvloed de mate van "pletting" en dus het totale contactoppervlak van de drol in de pot.)

- Convectie. Dit alleen bij lagere temperaturen van het water (grote verschillen in temperatuur van de drol en het water) en geringe densiteit van de drol

Al deze factoren/waarden worden in de formule meegenomen.

Een met behulp van deze formule juist uitgevoerde berekening zal een zogeheten "Verplaatsingscoefficient" (vF) opleveren.
Deze waarde wordt voor de begrijpelijkheid (en hanteerbaarheid in een berekening, die bijv. elke JanBoerenLoodgieter moet kunnen doen) uitgedrukt in een getal met ten hoogste 1 decimaal.
Ook voor de leek is dit dus een wat eenvoudiger te bevatten getal, namelijk vF houdt het aantal centimeters verplaatsing van de drol in, per liter water, waarbij vF=1 dus 1 cm verplaatsing per 1 l. water aangeeft.
Eerdere waarden zoals gewicht, stroomsnelheid water, glijweerstand etc. spelen hierbij niet langer een rol, deze zijn immers al in de formule verwerkt, nodig om de uiteindelijke vF (voor die specifieke situatie)te bepalen.

Simpel gezegd: bij vF=12 zal de drol zich, per liter spoeling 12 centimeter verplaatsen.
Voor een drol van bijv. voornoemde 40 cm lengte zal bij vF=12 dus 3,5 l. water nodig zijn om deze weg te spoelen.

Met de door jou opgegeven waardes komen we uiteindelijk op vF=1,8 hetgeen betekent, dat er voor een volledige wegspoeling ruim 22 l. water nodig zal zijn.
Bij 5 liter per spoeling dus 5x spoelen.

Aangezien dit op jaarbasis een toch wel aanzienlijke hoeveelheid water betekent, loont het de moeite om je te bekwamen in eerder voorgestelde ontlastingstechnieken.

En jaje gaf al aan met het licht uit te poepen. Gezien al het bovenstaande, zou ik dat vooral niet veranderen.

Bijkomend voordeel: je hoeft je ook niet druk te maken over het type lichtschakelaar, dan wel in welke stand de schakelaar zich bevind, dan wel bediend wordt. tongue.gif

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sjonge, wat een verhaal. Mijn toiletgang zal nooit meer hetzelfde zijn.

 

Samenvattend kost het wel heel veel water. Wellicht heeft dan de ouderwetse pot, zoals wij die thuis hadden midden vorige eeuw, de voorkeur. Een pot met een gat dat uitkwam op de beerput, die twee keer per jaar werd leeggeschept door mijn vader. De stront werd verplaatst naar de moestuin en bloementuin, zodat dahlia's en boerenkool welig tierden. Ze werden wel gedrapeerd met niet verteerd krantenpapier, want geld voor toiletpapier was er niet. Mijn vader is slechts één keer gestruikeld en in de beerput gevallen.

 

Nu ga ik een plaatje aanvragen bij sirrius riekwest als ik verbinding krijg. Misschien maak ik er een raadsel van: welk nummer bedoel ik?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar snap ik dus niks van.

De laatste keer heb ik alles "ontvolgd" waar ik volkomen onvrijwillig als volger stond genoteerd.

Op de een of andere manier ben ik steeds weer volger van elk topic, waar ik in reageer.

Er staat vast ergens in mijn instellingen een vinkje niet goed, maar ik weet nog niet welk of waar.

"This calls for a thorough investigation"



Zo nu eerst nog een paar uurtjes werken en dan.... 2 weken vrij ....joepie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morge allemaal,

 

Twin wat een geweldig verhaal heb je gister geschreven, zoals Od ook al zei zal ik nu heel anders aankijken tegen mijn toiletgang.

 

Kikker, het was dus een leuke kerstmarkt? Heeft dochter kikkervis het ook naar haar zin gehad? En veel opgehaald voor het goede doel? Geweldig initiatief!

Het kerstdiner was erg leuk en gezellig! De mini pizza's en gehaktballetjes die ik had gemaakt vielen goed in de smaak. Alles is op gegaan! :thumbup: Ook wij hebben op school een paar acties gehouden voor het goede doel. Voor Serious Request.

 

 

Od, de puzzel opgelost?

 

Fijne dag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

 

Ik hoef vanmorgen even geen ontbijt :crybaby: IK heb het gevoel dat ik weinig eetlust heb.

 

Sterke koffie is aanwezig. Het eerste bakkie is voor Od, omdat hij de hele nacht bezig is geweest een simpel misterietje op te lossen.

Daarna ga ik snel koffie brengen naar de jongens van Serieus Request. Dan kunnen ze nog een paar uurtjes wakker blijven. Heel veel succes boys, maar gezien het resultaat van de afgelopen jaren gaat het in 2012 zéker goed komen!

 

Mooie dag :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemiddag allemaal! Heb een hoop spannende dingen gemist zie ik. Gelukkig kun je nog bijlezen.

 

Iemand al in voor een lekker bakkie thee? Er zijn nog kashartjes en gevulde eieren, over van het kerstdiner van Xiao long. Zoals altijd was er weer veel te veel eten.

 

maar het was beter dan bij de oudste waar medeleerlingen voor de anderen gekookt hadden :fish: . Tja wie denkt er dan ook dat tweedeklasser van blauwschimmelkaas houden?

bewerkt door Jiejie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...