Spring naar bijdragen

Geochecker


Odlaniger

Aanbevolen berichten

De geochecker is een handig hulpmiddel om met vertrouwen op pad te gaan, maar het geocachen wordt er wel minder spannend door. Alles onder controle, het kan niet meer misgaan, we houden niet van not-founds. Voor de CO biedt het een voordeel, de coördinaten worden niet meer gecheckt via mail. Maar als je dan toch gebruik wilt maken van de checker, waarom moet je dan twee woorden typen en (wat ik echt niet begrijp) waarom zijn die woorden dikwijls onleesbaar?

Mijn conclusie: geen geochecker plaatsen. Cachers mogen mij mailen en dan kan ik gerichte hints geven.

Hoe denken jullie hierover? Ik twijfel of ik ze nog plaats.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb bij 1 cache een checker geplaats en ik vind het super.

Verlost van de mails met mensen die er niet uitkomen... Top!

 

Maar, ieder z'n ding. Cachen bied vele mogelijkheden en trekt veel verschillende mensen. Ieder z'n meug!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een geochecker bepaalt deels de moeilijkheid van een puzzel. In bebouwd gebied kun je vaak met Google Earth & Streetview de juistheid van een oplossing checken. In het open veld is dat soms niet mogelijk en geeft de checker je een stukje zekerheid. Daarbij ga ik vaak buiten mijn regio cachen en dan is het ook fijn om met corrected coordinates op pad te kunnen gaan.

 

Heb ik twijfel dan mail ik gewoon met de cache eigenaar of bevriende cachers die hem al hebben gevonden voor dat stukje zekerheid.

En ja, ook een DNF op zijn tijd hoort erbij. Zo heb ik laatst pas bij de vierde poging een cache gevonden. Dat was wel een interessante en intrigerende plek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk snap ik de mensen niet die een tjekker bij hun puzzelcache plaatsen, volgens mij snappen ze het spelletje geocachen dan ook niet helemaal.

 

Het is allemaal goed en aardig dat mensen om verschillende redenen puzzels maken bij hun cache maar met grote regenmaat zie ik dat de puzzel veel belangrijker is dan de cache, en daar gaat de scheefgroei volgens mij.

 

Als je zo graag puzzels maakt of puzzels oplost zijn er toch veel beter sites te vinden dan geocaching.com?

 

Zeker als er gebruik word gemaakt van die tjekkers dan komt het blijdschap van het goed oplossen van de vraagstuk thuis achter de computer als de tjekker groen licht geeft en is daarmee meteen in de meeste gevallen de werkelijke cache simpel gedegradeerd tot een koker achteloos geworpen achter een lantarenpaal en beleeft men bij het werkelijke geocachen geen enkele TJAKKA gevoel meer.

 

En als men een tjekker gebruikt om verlost te zijn van smeek meels dan is het misschien handig om eens achter je oren te krabbelen of die cache wel zo goed is als je zelf denkt laat de mensen hem zelf oplossen, met als beloning een mooie cache te vinden, dat geeft toch veel meer voldoening voor de puzzelfanaten dan aan het handje genomen worden naar de cache toe? Maak anders gewoon een tradie daarmee word je niet “lastig” gevallen met smeekbedes.

 

 

Wat me ook even van het hart moet is dat de puzzelmakers in het kadertje van de hint ook bijna allemaal daar een gedeelte van de oplossing verklappen, waarom doen ze dat nu juist daaro? Zijn ze echt zo stom dat ze het niet doorhebben dat een puzzelaar als eerste dat met een simpele druk op de knop die tekst dycript? zou je als puzzeleigenaar die de oplossingsrichting al meteen wil verklappen dan niet meteen bij de tekst op de pagina al dan niet dycript kunnen zetten? dan blijft het kader van de hint open voor de hint om de cache in het veld zonder al te veel natuurschade op te kunnen sporen

 

 

Mijn mening als je een serieuze puzzel cache wil maken zet je er zeker geen tjekker bij dan hebben de mensen die de puzzel wel goed hebben opgelost de euforie het opgeluchte “YES” gevoel bij de prachtig mooie cacheuitvoering in het veld en niet achter de computer.

 

Hebben ze de oplossing niet goed hebben ze “pech” en is de mogelijkheid voor een Not Found en kunnen terug naar de tekentafel

 

 

Word daardoor de cache minder bezocht, jammer dan, als je wil dat een cache veel bezocht word maak je zelf een trail of leg hem achter een paaltje naast de weg desnoots vlak bij een trail en gooi daarna elk weekend achteloos de stortvloed van binnenkomende ownermeeltjes ongelezen weg.

 

Maak je daarentegen wel een mooie (puzzel) cache brengt elke log die je op die cache krijgt door de geschreven verhalen elke keer weer een glimlach op je gezicht.

 

 

 

Barny

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben persoonlijk wél een voorstander van een checker bij een puzzel. Ik ben niet 1 van de meest bedreven puzzelaars en ben dus al blij als ik toch een puzzel tot een goed einde weet te brengen. Dan kan je wel zeggen 'ga tradi's doen', maar zeker in mijn directe omgeving vind ik 't wel leuk om alles in smiley's omgezet te zien. Daardoor hoef ik dus nog niet direct het hele land door om overal alleen de makkelijke krenten uit de pap te vissen.

Zie een puzzel-cache dus als een opdracht met 2 onbekenden. Dit geeft zonder checker wel heel veel onzekerheid in het veld. Door in elk geval groen licht te hebben gehad op je puzzel, wéét je dat je coörds goed zijn. Niets is vervelender dan een half uur tot een uur ergens te zoeken op een plek die best logisch zou kunnen zijn, maar naar later blijkt 'volkomen verkeerd'. Als de cache dan mooi (moeilijk) verstopt is, heb je daar toch voldoende aandacht voor zonder dat je steeds het gevoel bekruipt of je wel op de goede plek bent.

 

De vraag van wel of niet een checker plaatsen, zal dus afhangen van de CO of hij/zij het leuk vindt om mailtjes te ontvangen én te beantwoorden binnen een zeer korte termijn. Als je slechts 1x per week je mail bekijkt, schiet 't natuurlijk niet op (zeker niet voor de puzzelaar). Wil je dus laagdrempelig werken, dan plaats je een checker. Wil je 't iets lastiger en hoogdrempeliger maken, dan doe je niets en gaan puzzelaars je vanzelf mailen.

Daarbij, als je een puzzel maakt waarbij je als een veiligheidsofficier van de hoogste klasse een sleutelcode moet zien te vinden waar de makers van de Enigma in WO2 stinkend jaloers op zouden zijn geweest, dan gaan de puzzelaars tóch wel mailen. :yes:

 

Succes met het nemen van je beslissing.

Groet, Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke dooddoener, gebruik de checker niet als je iets tegen die dingen hebt.

 

Maar even over een opmerking van Barney, iets waar ik me ook vaak aan stoor, de puzzel wordt belangrijker dan de cache.

Je moet soms allerlei tooltje downloaden anders kun je al niet tot een oplossing komen. Het lijkt er vaak op dat de CO wil laten zien hoe goed hij/zij op een bepaald gebied wel niet is. Elke relatie tot geocachen ontbreekt. Uren googlen om dan een micro te vinden op een plek die nog niet eens gerelateerd is aan de puzzel :crybaby:

Een thema-puzzel zou je naar een plek moeten brengen die iets toevoegt aan geocachen of naar een startplek van een wandeling.

Maar nee de trend is helaas anders geworden, 5 ster moeilijkheid en 1 ster terrein. Mijn advies ga daarmee naar denksport pagina's e.d. maar kom er niet mee op geocaching sites.

Blijft daarover natuurlijk ook een dooddoener over, dan doe je ze toch niet :rolleyes:

:beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet van een CO die een best makkelijke puzzel (en via GM ook prima te controleren of je goed zit) bij een cache heeft, en toch om de haverklap mailtjes kreeg: heb ik de puzzel goed opgelost? Die werd dat zo zat, dat hij er toch een checker op gezet heeft. Maar ik ben het wel met hem eens: eigenlijk is het onzinnig om bij zo'n eenvoudige puzzel een checker neer te zetten. Helemaal omdat ik al voor het maken van de puzzel wist waar de cache ongeveer zou moeten liggen. Ik kwam daar ook niet in eerste instantie bij terecht, nog even wat beter gezocht naar antwoorden en voila, logische plek en daar lag de cache dan ook. Had ik een checker nodig? Welnee, alleen stukje gezond verstand en gewoon goed lezen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet van een CO die een best makkelijke puzzel (en via GM ook prima te controleren of je goed zit) bij een cache heeft, en toch om de haverklap mailtjes kreeg: heb ik de puzzel goed opgelost? Die werd dat zo zat, dat hij er toch een checker op gezet heeft......

 

Toch vind ik het wat merkwaardig.

Wanneer je een puzzel-cache maakt dan kun je van te voren bedenken dat je daar mail over kunt krijgen.

Wel of geen checker, we schrijven hier ook regelmatig het advies neer dat wanneer iemand een hint nodig heeft, je dat het beste aan de CO kunt vragen.

Wanneer je deze mail over jouw puzzel-cache eigenlijk helemaal niet wilt hebben, maak dan geen puzzel-cache (of wanneer de hoeveelheid mail je verrast, pas de puzzel aan of archiveer de cache na drie maanden)

Geocachen gaat toch vooral over het plezier dat je wilt hebben ?

In dit geval dan de CO die het leuk vindt dat anderen serieus met zijn/haar bedachte puzzel bezig zijn...

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als je dan toch gebruik wilt maken van de checker, waarom moet je dan twee woorden typen en (wat ik echt niet begrijp) waarom zijn die woorden dikwijls onleesbaar?

 

 

 

Er zijn verschillende checkers. Bij de ene moet je inderdaad twee moeilijk leesbare woorden intypen, bij een andere een duidelijk leesbaar getal van 5 cijfers. De keuze van de checker heeft de CO gemaakt, misschien daar te rade gaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij ( team Linka-Lovers ) lopen het liefste lange multi's en proberen daarbij natuurlijk ook de andere omliggende geocaches mee te nemen.Het gaat ons echter niet om de punten en ook de hersen-krakers zijn niet aan ons besteed. Misschien zijn we wel mooi weer lopers yes.gif? Niet iedereen vindt puzzels leuk en niet iedereen zit qua oplossend vermogen op het hoogste niveau. EN we zijn natuurlijk niet allemaal doorgewinterde geocachers met duizenden gevonden caches op naamno.gif.

 

De geochecker is voor ons een ideaal middel om te controleren of de'gevonden' coördinaat de juiste is, voordat we al dwalende ( = zoeken op deverkeerde plaats ) de natuur vertrappen. Omdat een puzzel soms meerdere oplossingen lijkt te hebben ( of juist geen ), kan je met de geochecker rustig een gok doen, voordat je terplekke gaat kijken. Mocht we, met al onze ideeën/oplossingen, geen groen licht krijgen van de geochecker, dat wordt soms nog om een hint gevraagd bij de CO of de cache wordt door ons niet gelopen.

Het gebruik is net zoals met de hint: geheel vrijwillig, je bepaald zelf of je de checker/hint wel of niet wil gebruiken. Je kan het dus zo'spannend' maken als je zelf wilt.

 

Voordat wij een planning maken van welke routes en caches we gaanlopen, gebruik ik altijd ( indien aanwezig ) de geochecker. De hint gebruiken we pas na een bepaalde zoek tijd ( o.a. afhankelijk van b.v. het weer, aanwezigheid van dreuzels, de natuur,… ), maar 30 min of meer zoeken is geen probleem.

 

Maar wat ons ( mij ) echt irriteert is een "not Found" na een middag wandelen, dus CO's a.u.b. thumbup.gif graag een goede hint en een geochecker.

 

De Captcha code ( "…die dikwijlsonleesbare woorden…" ) is ontworpen, om te voorkomen dat het automatisch (b.v. met een script of programma ) kan worden uitgevoerd en daarna kan worden ingelezen.

 

 

Edit: Chronisch dikke vingers?

 

Gr. & B.V.D.

 

Paul

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees met verbazing dat sommige mensen lange zoektijd geheel geen probleem vinden.

 

Als je (en dan ben je zeker de enigste niet) op pakweg 10 4kante meter een half uur of zelfs meer aan het rondstappen/zoeken ben met alle graai en wroet momenten klopt er echt iets niet aan die cache.

 

De hint is er voor te zorgen dat de natuur zo min mogelijk word beschadigt, en bevind de puzzelcache weer eens op een hondenpoepveldje ben je niet gezond in je hooft als je daar een half uur+ wil gaan lopen zoeken

 

Een duidelijke hint zou meer dan voldoende moeten zijn om van de zoekende een vinder te maken

 

 

Mijn mening

 

 

Barny

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een mix van meningen en iedereen heeft op zijn/haar manier gelijk, is namelijk afhankelijk wat je van geocachen verwacht. Onder andere de opmerking van Barny:

 

“Mijn mening als je een serieuze puzzel cache wil maken zet je er zeker geen tjekker bij dan hebben de mensen die de puzzel wel goed hebben opgelost de euforie het opgeluchte “YES” gevoel bij de prachtig mooie cacheuitvoering in het veld en niet achter de computer”

 

brengt mij tot de volgende uitgangspunten (die ik grotendeels al hanteerde, maar waar ik nu nog meer aandacht aan ga geven) bij het maken van een nieuwe cache :

- een eventuele puzzel nog meer dan in het verleden voor één uitleg vatbaar maken;

- als je de oplossing hebt, dan weet je dat je goed zit en heb je geen checker nodig;

- twijfelaars mailen mij toch wel en het huidige gemiddelde van 3 mailtjes per avond vind ik eigenlijk wel

leuk; ik weet dat mensen bezig zijn met mijn cache en ik kan gericht advies geven;

- de puzzel is onderdeel van de cache, maar niet het doel;

- de eindcache moet in overeenstemming zijn met de tijd die aan de puzzel is besteed, dus geen

filmkokertjes meer.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...