MacDD Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 (bewerkt) Ik denk dat je best een algemeen topic zou kunnen maken .... Zelf zie ik de lol wel in van het proberen te achterhalen wat voor kronkels de bedenker van de cache allemaal gemaakt heeft. ... Helemaal mee eens. Algemeen topic kan. Maar dan is de vraagstelling, wat voor mysterietechnieken zijn er allemaal en wat voor verstoptechniekn. En dat kan dan wel weer andere mensen op een idee brengen. Maar vragen wat voor techniek er bij welke cache hoort gaat mij in ieder geval mijlen te ver. En verder ; hints vraag je aan de CO. Ik geef altijd aan wat ik al heb gedaan. En dat is dan heel leuk. Want vaak blijk ik al heel ver in de goede richtingh te zitten, maar dan net een manier van meten niet te kennen. En door dat ik in mijn vraag uitleg wat ik al heb gedaan krijg ik een uitermate toegepaste hint. En dat vind ik erg leuk. 6 november 2011 bewerkt door MacDD
Broosha Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 (bewerkt) Ik denk dat (mijn) waarheid ergens in het midden ligt. Een handvat geven voor een denkrichting is denk ik wel anders dan een echte oplossing geven, maar ik snap dat soms zelfs de meest eenvoudige hint feitelijk al rechtstreeks naar het antwoord lijdt. Als ik alles zo lees denk ik dat als grote gemene deler kan worden begrepen dat het probleem zich met name toespitst op het feit dat de hintvraag op het forum wordt geplaatst. Omdat anderen dan mee kunnen lezen en zich daaraan kunnen storen. Prima. Helder antwoord waar de TS wat mee kan. Zelfs het prima alternatief wordt geboden: post een PM naar de CO. We zijn nou eenmaal met zo veel dat een beetje meebuigen de onderlinge sfeer alleen maar ten goede kan komen. Overigens: ik snap ook vaak geen barst van de puzzels. Mijn oplossing was simpel; ik doe ze niet meer. Dat is nou mijn vrijheid en ik berokken niemand enige schade. PS: ik vind het voorstel van Fotogravinnetje best goed. 6 november 2011 bewerkt door Broosha
Waldio Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Hiervoor heeft ervani een geweldig stuk op zijn site gezet: http://cachehunters.nl/code.htm (zie de uitleg en links onderin het bericht). Hier staan zo'n beetje alle technieken.
n0kk0 Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Wij doen nooit moeilijk over een hintje bij een van onze caches. Ook als iemand een hint wil over een cache van een ander vinden we niet erg om deze te geven. Maar een hint, en niet de hele oplossing. Als je hulp bij een cache nodig hebt, mail maar hoor, als we hem nog niet opgelost hebben kunnen we samen puzzelen, vaak leer je daar het meeste van, dan komen er verschillende technieken aan bod, net zolang tot er een coordinaat staat.. en als het niet lukt... dan leg ik de puzzel vaak even opzij en kijk er later nog een keer naar... en coordinaten over twitter gooien is echt not done, de mensen die ik erop betrapt heb, heb ik al uit mijn lijst met volgers gegooid. Doe het dan via DM naar degene die erom vragen.
IvdK Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Ieder speelt zijn spel, voor de ene is dit FTF jacht, voor de andere het gezellig puzzelen, en voor nog een aantal het gezellig buiten naar deze doosjes zoeken. ik ben zelf een persoon van het laatste type, niet eerst de meest idiote toeren uithalen om de coordinaten te pakken te krijgen, maar om bij de cache te komen! Puzzelen heb ik nog nooit wat aan gevonden, en zal ik ook nooit gaan doen ook. Ja, ook ik zit op twitter, en ook bij mij vliegt er af en toe een coordinaat voorbij. Deze word opgevangen door de gene die ze wilt hebben, de rest kijkt over deze berichten heen, want het is erg lastig om alle getallen van een coordinaat te onthouden als je nog zelf wilt puzzelen hoor. al vaker komt het gejank naar voren dat het delen van corrected coords niet mag, en dat Geo-Leaks verbannen moet worden, maar het blijft nog steeds een spel, en ieder speelt dat spel volgens zijn eigen weg, met uiteindelijk doel een leuke route te lopen/fietsen/rijden en een logrolletje te stempelen. Waarom zou je je dan druk maken of de puzzel dan zelf opgelost is? zelf gepuzzeld: Gefeliciteerd! niet zelf gepuzzeld: Wauw! mooie omgeving mensen, hier kwam ik voor! zo simpel is het. Sommige mensen nemen dit uiterst hoog op en sturen zelfs de meest idiote dreigmailtjes, waarin staat dat het beter is dat je geen events meer bezoekt, omdat het wel eens je laatste kan zijn, en als ze je in levende lijve tegenkomen dat ze je dan wat aan doen! Voor deze groep mensen word het maar eens serieus tijd om na te denken of dit voor hun nog wel een "spelletje" is! 1
de-fam Geplaatst 6 november 2011 Geplaatst 6 november 2011 Sommige mensen nemen dit uiterst hoog op en sturen zelfs de meest idiote dreigmailtjes, waarin staat dat het beter is dat je geen events meer bezoekt, omdat het wel eens je laatste kan zijn, en als ze je in levende lijve tegenkomen dat ze je dan wat aan doen! Blijkbaar niet veel vrienden gemaakt. In de bijna 4 jaar dat ik cache heb ik nog niet 1 keer een mail gehad in die strekking. We kunnen allemaal wel schouderophalend zeggen "ieder speelt zijn spel", maar er zijn richtlijnen. Is dat nou zo moeilijk om je daaraan te houden.
Udoos Geplaatst 6 november 2011 Auteur Geplaatst 6 november 2011 Ojee, ik heb geloof ik wel een bommetje gegooid Zoveel mensen zoveel wensen blijkt wel. En natuurlijk zit overal een kern van waarheid in. Punt blijft dat ik met alle liefde de legger wil mailen, maar hij/zij zal dan willen weten wat ik al geprobeerd heb. Er zijn echter echt (waarschijnlijk heeeeel eenvoudige) puzzels waar ik niks geprobeerd heb, omdat ik alleen een foto, of 6 pijlen (bijvoorbeeld) zie. Je moet maar net weten dat er mogelijkheden in een foto kunnen zitten. Dat wist ik dus niet! Weet ik veel dat al die dingen die fotogravinnetje net noemde mogelijk zijn? Hoe had ik dit kunnen weten? Door de legger te mailen en zeggen ik zie een foto en nu? Dan krijg ik vast geen duidelijke hint. En de nonogram was voor mij ook nieuw maar absoluut leerzaam! Als nieuweling ken ik trouwens nog/ook geen andere cachers dus daaraan vragen is ook lastig En om nog even terug te komen op de hint: 'als je die nodig hebt kun je beter een andere hobby zoeken' daar heb ik de legger dan wel weer over gemaild. Hij was verbaasd dat ik zijn 'grapje' niet begreep... de-fam: er zijn richtlijnen inderdaad, vandaar dat ik deze topic ben gestart, het waarom van een bepaalde richtlijn. En richtlijnen zijn geen regels toch? Regels horen we ons aan te houden, richtlijnen zijn een leidraad volgens mij. Maar dat zou zo maar een nieuw topic kunnen worden en dat is natuurlijk niet mijn bedoeling @Waldio: thanks! En ik ben voor een algemeen topic!
Casteel Geplaatst 7 november 2011 Geplaatst 7 november 2011 Nee hoor, Udoos. Je hebt helemaal geen bommetje gegooid! Dit 'bommetje' betaat al heel erg lang en zal altijd blijven bestaan. De discussie hierover komt steeds weer terug, dat is niet erg! Juist goed! Zoveel mensen, zoveel meningen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, vind ik. Iedereen hoopt natuurlijk dat zijn mening gedeeld wordt, maar dat gebeurt niet altijd. Pas als personen anderen voor rotte vis gaan uitmaken omdat zij niet dezelfde mening hebben als hij, ontstaat er een bommetje... En dan ook maar even mijn mening: het maakt mij niet uit hoe iemand een cache opraapt. Wel vind ik dat de cacher de cache netjes moet terugleggen zodat de volgende cacher hier ook weer plezier aan kan beleven. In dat geval maakt het toch niet uit hoe aan de oplossing van een puzzel is gekomen?
jvdbroek Geplaatst 7 november 2011 Geplaatst 7 november 2011 Zorg je wel dat je berichten een mailadres bevatten? Ik krijg ook nog wel eens mail over caches die ik recent gevonden heb en zo. Maar mailtjes met noreply@geocaching.com krijgen geen antwoord bij ons. Misschien speelt dat 'probleem' bij meer mensen? Volgens mij krijgen alle mailtjes die via je profiel lopen standaard dit "afzenderadres". Dus iedereen die jou via je profiel probeert te bereiken krijgt geen antwoord. Mijn ervaring is, maar dat kan na recente updates wel weer anders zijn, dat je via reply toch een antwoord kan sturen aan de vraagsteller. Groundspeak stopt ook het reply-adres in het mailtje, alleen is dat niet zichtbaar als afzender. Daar kan de vraagsteller verder niets aan doen of veranderen.
thex Geplaatst 7 november 2011 Geplaatst 7 november 2011 Heerlijk! Ik doe geocachen om buiten te zijn, niet om een onoplosbare puzzel te maken. En die nachtcache dan van je ?
Tovenaartje Geplaatst 7 november 2011 Geplaatst 7 november 2011 Volgens mij krijgen alle mailtjes die via je profiel lopen standaard dit "afzenderadres". Dus iedereen die jou via je profiel probeert te bereiken krijgt geen antwoord. Mijn ervaring is, maar dat kan na recente updates wel weer anders zijn, dat je via reply toch een antwoord kan sturen aan de vraagsteller. Groundspeak stopt ook het reply-adres in het mailtje, alleen is dat niet zichtbaar als afzender. Daar kan de vraagsteller verder niets aan doen of veranderen. Dat is inderdaad altijd het afzenderadres. Alleen kun je bij het opstellen van het mailtje een vinkje zetten bij het zichtbaar maken van je eigen e-mailadres. Alleen als je daar een vinkje zet, kan de ontvanger op de reply knop drukken om het mailtje te beantwoorden (jouw e-mailadres komt dan als antwoord naar-adres in de mail te staan). Ik heb het tot nog toe pas 1 keer meegemaakt dat ik een hulpvraag kreeg zonder e-mailadres erbij. Je moet dan inloggen op gc.com om een mailtje terug te sturen. Toch net wat meer werk dan met de antwoord knop. De meeste cachers sturen gewoon hun e-mail adres mee.
smetsersjes Geplaatst 7 november 2011 Geplaatst 7 november 2011 Als je hulp nodig hebt bij een cache dan moet je dat gewoon aan de legger vragen. Die geeft dan echt wel een hint. Bovendien is het voor de legger dan leuk om te weten, dat niet iedereen er zomaar uitkomt, dus dat hij een goede puzzel in elkaar heeft gezet.
Casteel Geplaatst 7 november 2011 Geplaatst 7 november 2011 (...) dus dat hij een goede puzzel in elkaar heeft gezet. Dat hoeft niet per se...
De GEO Ridders Geplaatst 7 november 2011 Geplaatst 7 november 2011 en coordinaten over twitter gooien is echt not done, de mensen die ik erop betrapt heb, heb ik al uit mijn lijst met volgers gegooid. Doe het dan via DM naar degene die erom vragen. Helemaal goed !
De GEO Ridders Geplaatst 7 november 2011 Geplaatst 7 november 2011 Ieder speelt zijn spel, voor de ene is dit FTF jacht, voor de andere het gezellig puzzelen, en voor nog een aantal het gezellig buiten naar deze doosjes zoeken. Prima niks mee met deze stellingname. ik ben zelf een persoon van het laatste type, niet eerst de meest idiote toeren uithalen om de coordinaten te pakken te krijgen, maar om bij de cache te komen! Puzzelen heb ik nog nooit wat aan gevonden, en zal ik ook nooit gaan doen ook. Prima, ieder wat ie leuk vindt. Ja, ook ik zit op twitter, en ook bij mij vliegt er af en toe een coordinaat voorbij. Deze word opgevangen door de gene die ze wilt hebben, de rest kijkt over deze berichten heen, want het is erg lastig om alle getallen van een coordinaat te onthouden als je nog zelf wilt puzzelen hoor. Jij bent bij deze volledig in de ban. Je gaat geen coordinaten van een puzzel op een openbaar medium ter beschikking stellen aan de hele community. Dan hadden de puzzels net zo goed tradis kunnen zijn, evenals die van multis, letterboxes etc. En hadden alle antwoorden al bij earthcaches gezet kunnen worden. Op deze mnaier verkl**t je de inspanning van een CO die een puzzel heeft gemaakt om mensen plezier te laten beleven in het pijnigen van hun grijze cellen. En als jij je hersenen neit wilt pijnigen, prima, en kom je via via aan het coordinaat, prima. Maar ga ze niet opebaar maken. al vaker komt het gejank naar voren dat het delen van corrected coords niet mag, en dat Geo-Leaks verbannen moet worden, maar het blijft nog steeds een spel, en ieder speelt dat spel volgens zijn eigen weg, met uiteindelijk doel een leuke route te lopen/fietsen/rijden en een logrolletje te stempelen. Waarom zou je je dan druk maken of de puzzel dan zelf opgelost is? Hoezo janken. Jij/jullie willen niet puzzelen, maar alleen een vraagteken die irriteert wegwerken. Hoezo liggen alle vraagtekens dan op een mooi plekje of krijg je een mooie route te zien naar een vraagteken? Flauwekul. Respecteer de tijd en inspanning van een CO die hij/zij er in gestoken heeft om voor jou/jullie een cache te maken, waarmee je je teller 1tje kunt ophogen. zelf gepuzzeld: Gefeliciteerd! niet zelf gepuzzeld: Wauw! mooie omgeving mensen, hier kwam ik voor! zo simpel is het. Zoals ik als schreef, niet elk vraagteken eindigt bij een wauw plekje. Zelfs tradis eidingen steeds vaker achter een verkeersbord. Is dat een wauw voor jou? Is een multi voor jou die eindigt in een hondenstrontbosje dan ook een lekkere wauw, en doe je die dan veel liever dan een vraagteken oplossen? Ik denk het niet. Sommige mensen nemen dit uiterst hoog op en sturen zelfs de meest idiote dreigmailtjes, waarin staat dat het beter is dat je geen events meer bezoekt, omdat het wel eens je laatste kan zijn, en als ze je in levende lijve tegenkomen dat ze je dan wat aan doen! Begrijpelijk. Maar not-done. Ik sta er dus ook niet achter om dit soort dingen te doen. Je moet dit met het woord 'uitvechten'/ uitpraten. Eventueel face2face. Dan wordt meer duidelijk. Voor deze groep mensen word het maar eens serieus tijd om na te denken of dit voor hun nog wel een "spelletje" is! Sorry, maar voor jou kan hetzelfde gezegd worden, want ik ben en blijf van mening dat cachers zoals jij hier pretendeerd en waardeerd, het spel voor de CO, de tijd teniet doet. EN dat lijkt me niet de bedoeling. Ik blijf zeggen: bannen dat geoleaks (en alle andere openbare media) en alle 'leden'. En als je toch graag coords uitdeelt, HOU DAT DAN VAN HET PUBLIEKE MEDIUM !!! Dat maakt me geen ene moer uit.
Aanbevolen berichten