Spring naar bijdragen

Galileo


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

  • 8 months later...

Ja dat wel.

Maar ik las ergens dat beperkt al 'een beetje' gewerkt kan worden ergens volgens jaar.

 

Achja, gewoon nog ff wachten.

 

Btw, hoe kan je zien waar je gps gebruik van maakt ?

Want zowel nieuwere gpsr's en telefoons hebben ook glonass of de chinese variant als ontvangst mogelijkheid.

Gaat dat vanzelf, of moet je switchen ?

 

(geen idee, mijnes ontvangst 'gewoon' alleen gps.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat wel.

Maar ik las ergens dat beperkt al 'een beetje' gewerkt kan worden ergens volgens jaar.

 

Achja, gewoon nog ff wachten.

 

Btw, hoe kan je zien waar je gps gebruik van maakt ?

Want zowel nieuwere gpsr's en telefoons hebben ook glonass of de chinese variant als ontvangst mogelijkheid.

Gaat dat vanzelf, of moet je switchen ?

 

(geen idee, mijnes ontvangst 'gewoon' alleen gps.)

Wat bedoel je met de chinese variant?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ja dat wel.

Maar ik las ergens dat beperkt al 'een beetje' gewerkt kan worden ergens volgens jaar.

 

Achja, gewoon nog ff wachten.

 

Btw, hoe kan je zien waar je gps gebruik van maakt ?

Want zowel nieuwere gpsr's en telefoons hebben ook glonass of de chinese variant als ontvangst mogelijkheid.

Gaat dat vanzelf, of moet je switchen ?

 

(geen idee, mijnes ontvangst 'gewoon' alleen gps.)

Wat bedoel je met de chinese variant?

 

Beidou neem ik aan. Daar zie ik er op dit moment 2 van op m'n telefoon verschijnen. Wel heel laag boven de horizon uiteraard (rond de 20 graden nu).

 

Op een android telefoon kan je dit alles mooi zien met de AndroiTS GPS Test Free app. Land (GPS, GLONASS, BEIDOU), nummer van de satelliet, ontvangststerkte, fix, locatie in zijn baan en hoogte boven de horizon.

(Op de Iphone is dit trouwens niet mogelijk omdat iOS deze informatie niet vrijgeeft aan een app)

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beidou neem ik aan. Daar zie ik er op dit moment 2 van

op m'n telefoon verschijnen. Wel heel laag boven de horizon uiteraard (rond de 20 graden nu).

Ik las opeens het woordje 'uiteraard', maar is het wel zo 'uiteraard' ?

Het lijkt logisch om chinese satelieten laag te verwachten, maar Beidou-2 is net als GPS en Galileo een globaal systeem.

De satelieten draaien dus netjes in banen rond de aarde, en zullen dus allemaal dan eens hoog, dan eens laag aan de hemel staan.

Het gebruik van het systeem wordt echter alleen aangegeven als bruikbaar tussen E55° en E180°

(ik neem aan vanwege het ontbreken van grondstations om de correctie te berekenen op de rest van de aardbol)

De engelse wikipedia is wat uitgebreider

 

Een uitzondering op rondtollende satelieten is het Beidou-1 syateem dat gebruik maakt van 3 (+1 reserve) geostationaire satelieten.

Maar dat systeem is alleen te ontvangen tussen E70° en E140° (dus ruim buiten ons 'zicht')

bewerkt door kalkendotters
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...