Lady Cachetta Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Beste Kees, persoonlijk vind ik het grote aanbod in diversiteit van de caches juist leuk. Zo kun je kiezen of je in een verloren uurtje 'even een makkelijke' doet, of dat je een avond lang puzzelt op een hele ingewikkelde cache, waarna je om half twee 's nachts erop gaat om hem te vinden. Ik vind dat super! Wat ik minder super vind is dat er in Rotterdam vrijwel GEEN caches te vinden zijn. Daarom ben ik zo blij dat Delft zo'n grote cache-dichtheid per vierkante kilometer heeft. En wat de Tango betreft: die zit juist heel goed in elkaar. Ik denk dat de maker een grote fantasie heeft en dat hij op een heel originele manier iets leuks heeft gedaan. Persoonlijk kan ik dat erg waarderen. En wat mij betreft mogen ze een extra ster of een aparte categorie geven aan de supermoeilijke, maar er kunnen er voor mij niet genoeg van zijn! Juist in de winter is het ook leuk om thuis alvast ergens aan te puzzelen voor je met windkracht tien in je oliejas op pad gaat. Daarbij heb ik een paar moeilijke gevonden door vooral mijn fantasie te gebruiken (vrije associatie). Wiskunde? Nou nee. Succes met de Tango. Hij is echt te vinden.
Peetee Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Ook ik vind dat er alle ruimte moet worden gegeven aan de creativiteit van de plaatser, en dan zal het inderdaad best eens voorkomen dat je er een keer niet uitkomt, of dat het 'snel scoren' allemaal wat minder snel gaat. Maar is dat zo erg? Best kans dat je na een maandje of wat, als je wat meer ervaring hebt opgedaan, ineens een lichtje opgaat en de cache toch niet zo moeilijk blijkt als tevoren. En, hoewel ik er zelf nog lang niet op uitgekeken ben (want dit soort tochten leiden vaak door prachtige gebieden), weet ik dat er ook cachers zijn die inmiddels liever wat grotere uitdagingen zoeken dan het noteren van nummers op bordjes en simpele rekensommetjes. Aan de andere kant vind ik dat de eenvoudiger caches zeker de boventoon moeten blijven vormen, al was het alleen maar dat je zo de meeste beginnende en jongere cachers in de gelegenheid stelt om de tocht succesvol af te ronden. Dat er daarnaast ook wat pittiger tochten zijn, is alleen maar heel erg leuk.
Reintje de Vos † Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Als je kijkt naar het aantal moeilijke caches ( 3+) op het totaal van alle nederlandse caches dan is het aantal moeilijke zwaar in de minderheid. Kijk wat dat betreft maar op de kaart met moeilijke caches en je ziet hoe weinig het er zijn tov. het totaal. Wat voor moeilijke caches geld, geld in een andere vorm ook voor zware caches. Soms heb ik geen er geen zin in en soms heb ik wel zin in een lange wandelingen. Dan kies in b.v "tankbaan" uit. Wat ik wel heel belangrijk vind is dat je van te voren weet dat hij moeilijk is. En niet dat je ter plekke opeens geconfronteerd wordt met allerlei zaken waar je geen verstand van hebt. Dat geld niet alleen voor hogere wiskunde, maar ook voor b.v. bijbels. (Zie "De groene kathedraal"). Als je met kinderen gaat lopen weet je of de betreffende cache geschikt is. Voor mij is een gedeelte van de lol om de beschrijvingen op te lossen en hoef daarbij dus ook niet op de rails te worden gezet. De voldoening van het oplossen van de puzzels hoort er voor mij ook bij. Voor het uitzetten van zo'n cache geld voor mij hetzelfde. Tijdens het lopen van "Dodecagon" kreeg ik het idee voor "Het hoogtepunt". Dan is het kikken dat je na 20 bezoekjes in het gebied een cache hebt die er uit ziet zoals je bedacht had. Helaas moet ik het dan wel stellen met maar een log per maand. Ik denk dus dat er bij de makers ook enige vorm van zelfregulering plaats vind. Of elkaar in een gebied aanvullen. Als "Het hoogtepunt" wat lastig is, kun je in het zelfde gebied zonder probleem "Kootwijkerzand" lopen. Als in mijn omgeving niet al zoveel caches aanwezig zouden zijn, dan had ik er al lang veel meer neergelegd. In de huidige situatie vind ik dat ze iets moeten toevoegen.
Heirbaut Hunters Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Het blijft altijd een kwestie van vraag en aanbod. Cache te moeilijk? Geen bezoekers. Cache leuk en niet te moeilijk, veel bezoekers. Mij maakt het niet uit. Ik kijk of het te doen is, zo niet, pech. Die dan maar niet. Tja, ik doe het nog steeds voor de lol, en zeker niet om een berg frustraties te sparen. Dus als Delft een berg caches heeft die ik te moeilijk vind? Dan ga ik niet naar Delft! Of Den Bosch, Emmen, Wognum, Sittard, .... (Delft maar als voorbeeld genomen. Ik klim ook niet in een boom naar 12 meter hoogte. Ik ga met de F-jeugd (7/8 jarigen) van de voetbal toch ook niet voetballen tegen de C-tjes (13/14 jarigen)? Of je moet masochistische voorkeuren hebben en een kick krijgen van verliezen en incasseren.... Nee, vooralsnog maak ik me drukker om de bergen rotzooi die je in de caches tegenkomt. Waarde 0,0. De kistjes hebben regelmatig een prullenbak karakter. Dat vind ik veel "erger"; de NINU's zijn bij mij meer regel dan uitzondering. De kinderen gaan al niet eens meer mee, mede daarom. Maar da's een ander draadje.
Jan en Jany Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Inderdaad de cache's die de laatste tijd geplaatst worden in de driehoek Den Haag , Delft , Zoetermeer worden steed moeilijker. Het is alleen maar om elkaar uit te dagen met wie de hoogste moeilijkheidsfactor haalt. Al dat reken / uitzoek werk om een simpel klein doosje te kunnen loggen. En dan de maker van zo'n cache is zelf weken bezig om het te stand te kunnen brengen en b.v. Pyne leest en rekent even een paar dagen en logt hem. Komt er een hoop stress van anderen en heen en weer geEmail en maar bedelen voor een hint scheve gezichten naar elkaar omdat er weer eentje schrijft/zegt dat hij een hint heeft gekregen. Al met al loopt vanzelf wel en keertje dood hoop ik. Ze zoeken het maar uit. Geef ons maar een lekker wandeling met een paar simple waypoints om uit te kunnen rekenen.
Peetee Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Al met al loopt vanzelf wel en keertje dood hoop ik. Ze zoeken het maar uit. Het blijft altijd een kwestie van vraag en aanbod. Cache te moeilijk? Geen bezoekers. Precies! Dat is natuurlijk de andere kant van de zaak: als een cache bijna nooit gevonden wordt zal hij op den duur vanzelf weer verdwijnen, want de plaatser wil natuurlijk ook dat zijn caches zo nu en dan ook eens gevonden worden. Ook ik zal vanuit het noorden niet snel een paar honderd kilometer rijden naar een gebied met enkel pittige caches, en daarmee de kans lopen dat ik aan het eind van de dag met 0 founds (of daaromtrent) huiswaarts moet keren. Dan ga ik toch liever naar een gebied waar ik wat meer kans van slagen heb. Trouwens, ik denk dat de meeste cachers toch vooral voor de mooie wandeling gaan, en niet in de eerste plaats voor de intellectuele uitdaging (hoewel een beetje puzzelen er natuurlijk wel bijhoort!! ).
andemo Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Inderdaad de cache's die de laatste tijd geplaatst worden in de driehoek Den Haag , Delft , Zoetermeerworden steed moeilijker. Huh, Zoetermeer , welke dan??? Misschien zouden we wel willen, maar we zijn nog steeds bezig met puzzelen
Wilxlii Carrotte Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Inderdaad de cache's die de laatste tijd geplaatst worden in de driehoek Den Haag , Delft , Zoetermeerworden steed moeilijker. Het is alleen maar om elkaar uit te dagen met wie de hoogste moeilijkheidsfactor haalt. Al dat reken / uitzoek werk om een simpel klein doosje te kunnen loggen. En dan de maker van zo'n cache is zelf weken bezig om het te stand te kunnen brengen en b.v. Pyne leest en rekent even een paar dagen en logt hem. Komt er een hoop stress van anderen en heen en weer geEmail en maar bedelen voor een hint scheve gezichten naar elkaar omdat er weer eentje schrijft/zegt dat hij een hint heeft gekregen. Al met al loopt vanzelf wel en keertje dood hoop ik. Ze zoeken het maar uit. Geef ons maar een lekker wandeling met een paar simple waypoints om uit te kunnen rekenen. Je begrijpt er nog steeds niks van Minouschka, ondanks dat ik het al meerdere keren heb uitgelegd. Blijkbaar heb je geen fantasie, zodat je mijn puzzeltjes niet kunt oplossen en reageer je je frustratie voortdurend af met opmerkingen als in deze quote. Vind ik niet leuk te lezen. Bovendien ben ik niet bezig met anderen uit te dagen om zo moeilijk mogelijke puzzels te maken. Ik heb een idee dat ik zelf leuk vind en voer het uit. En over het doodlopen, dat gaan we vanzelf zien. De fantasie-puzzels van mij behoeven niet door veel cachers worden gevonden, alleen maar door de liefhebbers en daar hoor jij blijkbaar niet bij. Kijk even terug in dit draadje en je ziet dat ik vele makkelijke caches heb liggen, maar daar haal je blijkbaar ook je neus voor op. Ik vraag je om te stoppen met vervelende opmerkingen richting mijn caches, omdat ik meen dit niet te verdienen.
Lex en Leo-team Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Ik voel wel heel erg mee met Kees, en ook ik ben een echte alfa, voor mij zijn de caches die je bedoelt ook veel te moeilijk. Toch denk ik dat het niet echt probleem, blijkbaar is er behoefte aan dit soort caches en zij voorzien simpelweg in die behoefte. Als je de logs leest bij de diverse caches dan zie je dat er een soort van strijd ontbrandt tussen de mensen die dit soort caches leuk vinden, wie lost hem als eerste op? Leuk hoor! Als ik het zou kunnen zou ik me er zeker in mengen, maar ach, zo voorziet iedere cache weer in behoeftes en gelukkig maar, blijft er voor ieder wat wils. @Willi Volgens mij kan je van je eigen caches, zeker die van jou die niet erg standaard zijn, onmogelijk goed inschatten of ze nu wel of niet moeilijk zijn. Ik heb er nog nooit 1 gedaan, ze wel allemaal ooit bekeken, en ik geloof best dat je er geen hogere wiskunde voor nodig hebt. Maar je zult er wel een bepaalde denkstap voor moeten maken of een bepaalde 'logische' redenering op moeten los laten die voor jou misschien heel logisch is maar voor een ander dat misschien helemaal niet is. Met andere woorden ik vind jou caches bijna allemaal wel HEEL moeilijk Alexander
steensnoeper Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 En laat ik nu nog eens herhalen, dat je voor mijn moeilijke puzzels, maar ook die van Boudewijn, en dan hebben we over TOTAAL 5 PUZZELS, absluut GEEN HOGERE WISKUNDE nodig hebt. Wat dan wel? FANTASIE! En dat hebben we toch allemaal? Niet dan? Ja toch! Jazeker, gelukkig heeft iedereen Fantasie. Alleen omdat je niet allemaal de zelfde levenservaring hebt, beleef je de wereld om je heen ook anders. Dus iets wat voor de een in zijn/haar leven of Fantasie heel normaal is, kan voor de ander misschien niet te begrijpen zijn. Ik zou natuurlijk een cache kunnen bedenken waarin formule 1 racen een rol speelt, daarbij een berekening verzinnen wat de gemiddelde tijd is dat een (niet nader te noemen nederlandse) coureur zijn bolide in de grindbak parkeert, en daarmee een berekening kunnen maken. Geen wiskunde, maar wel fantasie. (MIJN FANTASIE!) Maar als je nu helemaal niets hebt met Formule 1, of auto's in het algemeen, dan zal je daar niet achter komen vrees ik. Als je niet kunt starten (omdat je geen idee hebt waar het over gaat), zul je ook niet finishen . Misschien is het een overweging om wat prominenter gebruik te maken van de hint? Iets van "verstopt achter een boom" zegt mij niet zoveel als ik in het bos sta, wel als ik op een strand sta, dan ben ik dus duidelijk op de verkeerde plaats . Maar als ik al niet eens weet waar ik moet wezen.... dan ben ik ook geneigd om te zeggen, bekijk het maar. Persoonlijk zou ik het waarderen als er iets in Hint/Omschrijving naar voren zou komen in welke richting ik moet zoeken. En kom ik er niet uit.............. jammer, we hoeven nou eenmaal niet allemaal van Formule 1 te houden, en dat is met (lastige-)/puzzel caches ook zo.
Wilxlii Carrotte Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 ...@Willi Volgens mij kan je van je eigen caches, zeker die van jou die niet erg standaard zijn, onmogelijk goed inschatten of ze nu wel of niet moeilijk zijn. Ik heb er nog nooit 1 gedaan, ze wel allemaal ooit bekeken, en ik geloof best dat je er geen hogere wiskunde voor nodig hebt. Maar je zult er wel een bepaalde denkstap voor moeten maken of een bepaalde 'logische' redenering op moeten los laten die voor jou misschien heel logisch is maar voor een ander dat misschien helemaal niet is. Met andere woorden ik vind jou caches bijna allemaal wel HEEL moeilijk Alexander Je hebt gelijk, Alexander, dat ik niet kan inschatten hoe moeilijk iemand mijn puzzeltjes vindt. Het enige wat ik beweer, dat je er FANTASIE voor nodig hebt en GEEN HOGERE WISKUNDE. Neem als voorbeeld V. Nog bijna door niemand gevonden. Waarom niet? Dat leer ik uit de mails die ze me sturen. Ze turen teveel naar de (kabouter)kaarten. Wat moet je wel doen? Als je de 13 punten die ik geef op een blanco stuk papier uitzet en je laat je fantasie gaan, je verbindt wat punten links en rechts met elkaar, dan zeg je ineens: "Hé, dat lijkt wel een ...." Als je zover bent, dan pak je de hint erbij en kunt gaan rekenen. Maar nog steeds geen moeilijke berekeningen. Mijn dochter, die je echt niet kunt beschuldigen van grote gaven op rekengebied, rekende het daarna bijna uit haar hoofd achteloos uit. Ben je niet zeker daarna of je goed hebt gerekend dan is de speciale Carrotte-Coörd-Service. Je mailt je gevonden coords naar mij en ik mail je terug of het klopt. Hoef je dus nooit voor niks naar Delft. Het zelfde verhaal voor Coupe Carrotte en Cachandra. Verder zeg je dat mijn caches bijna allemaal wel HEEL moeilijk zijn. Voor mij het bewijs dat je de rest niet echt hebt geprobeerd. De FiGiLiLi's kun je zo pakken, b.v. Kijk nog even terug in dit draadje voor een overzicht van al mijn caches.
Tornado Bram Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Hallo Kees, ik ben het wel met je eens. Ook ik wil niemand voor het hoofd stoten maar mijn mening is dat een cache voor iedereen te vinden moet wezen. Ik ben nu ook met een bezig, gaat over boeken, ik kan de antwoorden niet vinden ook niet op internet Dus kun je de coordinaten voor de wandeling ook niet vinden. Is wel jammer. Een leuk puzzeltje kan ik wel waarderen. Groeten Bram
Banjer Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 mmm Williii... je bericht hierboven bevat een aardige spoiler... het kwartje valt.. en ik snap nu waar V ligt
Wilxlii Carrotte Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Hallo Kees, ik ben het wel met je eens. Ook ik wil niemand voor het hoofd stoten maar mijn mening is dat een cache voor iedereen te vinden moet wezen. Ik ben nu ook met een bezig, gaat over boeken, ik kan de antwoorden niet vinden ook niet op internet Dus kun je de coordinaten voor de wandeling ook niet vinden. Is wel jammer. Een leuk puzzeltje kan ik wel waarderen. Groeten Bram Bedoel je dat je elke cache in je eentje moet kunnen vinden? Er staat toch nergens dat je geen hulp zou mogen vragen? Grijp je slimme neefje in de kraag, schiet je intelligente buurvrouw aan, vraag hulpvaardige collega's op je werk, etc. Gewoon doen en maak er wat leuks van i.p.v. mopperen, ook al wil je niemand voor het hoofd stoten.
Gast bubbelaar Geplaatst 14 februari 2004 Geplaatst 14 februari 2004 Persoonlijk vind ik de indeling in sterren nogal verwarrend, het lukt mij vaak niet om thuis een goede indruk te krijgen van wat mij te wachten staat. Hoe moeilijk of makkelijk caches zijn maakt mij eigenlijk niet uit. De ene keer bereid ik me grondig voor en gooi ik bijvoorbeeld mijn kano op de auto om een anders onbereikbaar waypoint te vinden, de andere keer heb ik gewoon zin in een lekkere boswandeling langs een met waypoints uitgezette route. En ik denk inderdaad dat er voor iedereen wel iets naar zijn zin te vinden is. Het wordt alleen vervelend als je zin hebt in een boswandeling en je de hele weg met een kano op je nek loopt, of als je zin hebt in een stevige uitdaging en je loopt zo naar het einddoel. Hoe het gerealiseerd moet worden weet ik niet maar het zou leuk zijn als je aan de moeilijkheidsgraad of de beschrijving van de cache beter zou kunnen zien wat je te wachten staat. En volgens mij moet dit toch mogelijk zijn zonder de plot van de cache te verraden. Verder erger ik mij nogal eens aan de verstopplek van de cache zelf. Persoonlijk heb ik zoiets van eigenlijk zou de moeilijkheid moeten zitten in de weg naar het eindpunt toe. Op het eindpunt zelf zie je nogal eens dat er behoorlijk geploegd en gegraven is om een cache te vinden. Enerzijds is het best frustrerend om aan het eind de cache niet te kunnen vinden als je allerlei andere zaken wel opgelost hebt, maar dat is min of meer -part of the deal-, anderzijds voel ik me behoorlijk bezwaard als ik in de buurt van het eindpunt allerlei toeren uit moet halen om de cache te bemachtigen en dan met name als dit (behoorlijke) gevolgen heeft voor het gebied waar ik toch eigenlijk te gast ben.
Aanbevolen berichten