Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Goedenmorgen. Fijn dat jullie nog steeds meedenken.

kdv heeft gelijk. Ik wist voor ik er hier op het forum over begon, dat ik niet goed voorbereid aan de cache begonnen was. Heb me niet goed ingelezen. Ben er dus achtergekomen dat de "foto"caches die ik heb volbracht er nog staan, maar dat nieuwe niet zo meer gemaakt mogen worden.

Ik begrijp wat oliphientje bedoelde met zijn idee om mijn cache op te zetten.

Het gaat er mij ook niet om dat een cache vaak gevonden moet worden. Ik zou het leuk vinden als Nederlanders met plezier mijn cache zouden bezoeken omdat het een Nederlandse cache is (en natuurlijk vanwege de cache zelf).

Sivota heeft een interesante link toegevoegd waar ik zojuist ook gebruik van heb gemaakt.

Geplaatst

Zou je het cache plaatsen in Londen niet gewoon aan de londenaren moeten overlaten en het zelf iets dichter bij huis gaan zoeken? Je doet net of je het vreemd vind dat jouw idee niet kan. Gelukkig is groundspeak er enkele jaren ook achter gekomen dat iedere cache een logrol moet hebben, alleen zijn ze toen ff vergeten de earthcaches te verbannen. Als jij dus te ver weg woont om een logrolletje te vervangen, kan je daar geen cache leggen. Dan kan je wel heel veel willen, maar dan gaat het gewoon niet. Simpeler dan dat kan het volgens mij niet zijn.

Een cache is niet zoiets als ergens in de wereld een fotorolletje neerplempen. Het is als een kind. Als het geboren is moet je er ook nog voor kunnen zorgen.

Geplaatst

Zou je het cache plaatsen in Londen niet gewoon aan de londenaren moeten overlaten en het zelf iets dichter bij huis gaan zoeken?

Een cache is niet zoiets als ergens in de wereld een fotorolletje neerplempen. Het is als een kind. Als het geboren is moet je er ook nog voor kunnen zorgen.

Ik ben het in principe met je eens. Toch zijn er uitzonderingen. Er zijn landen waar weinig caches liggen omdat de inwoners nauwelijks bekend zijn met het fenomeen geocaching. Dan kan, altijd uiteraard in overleg met de reviewer, afgeweken worden van deze regels. Inderdaad leg je dan je kindje te vondeling en hoopt dat het uitgroeit tot een volwaardige cache. (Trouwens, meer dan plempen van een kokertje maar volwaardige doosjes met toelichting en goodies) En als het fout afloopt, jammer dan. En voordat in zo'n geval het logrolletje vol is, dat duurt veeeeel langer dan de levensduur van de cache.

Wij hebben dit bij de hand gehad in Namibie. Voordat we daarheen gingen, uitgebreid emailcontact gehad met de reviewer over beoogde streek en dergelijke. Het belang van caches op mooie plekken en mogelijkheden voor geocachers woog iets zwaarder dan de onderhoudsplicht. Dit is natuurlijk een uitzondering op de regel v.w.b. onderhoud en toestemming. En uitzonderingen bevestigen de regels :yes:Maar we nodigen natuurlijk alle cachers uit om cachecontrole en onderhoud uit te voeren :lol1:

Geplaatst (bewerkt)

Ik dacht eigenlijk dat het inmiddels verplicht was om ook iemand in de buurt van de cache te zoeken (en op de cachepagina te vermelden) die het cache-onderhoud ter plekke verzorgt?

bewerkt door Sivota
Geplaatst

alleen zijn ze toen ff vergeten de earthcaches te verbannen.

Jammer dat er steeds weer tegen de earthcaches wordt aangetrapt. Als je ze niet leuk vindt dat laat je ze toch gewoon voor wat ze zijn? (Heel veel cachers maken een dergelijke keuze, ik doe bijvoorbeeld geen wherigo... maar je zal me niet horen roepen dat ze de wherigo caches moeten afschaffen.) Earthcaches zijn geen virtuals. Earthcaches hebben een educatief doel, en dat hebben virtuals niet.

Geplaatst

Ik dacht eigenlijk dat het inmiddels verplicht was om ook iemand in de buurt van de cache te zoeken (en op de cachepagina te vermelden) die het cache-onderhoud ter plekke verzorgt?

Het is bij mijn weten niet verplicht dit op de pagina zelf te vermelden. Voor wat betreft het onderhouden van de cache moet je met een gedegen plan komen. In mijn geval (mystery in Finland) heb ik ter plaatse een bevriende cacher en mijn oom gevraagd eventueel onderhoud op zich te nemen. Er liggen wat 'reservecaches' in de buurt van de eindlokatie (op eigen terrein waar minimale kans op rip is) zodat de betreffende cache bij verdwijning en/of onderhoud snel vervangen kan worden.

De reviewer in Finland heeft onderstaande in de publishnote opgenomen:

To avoid any grapevine: the cache owner has presented a reasonable and acceptable maintenance plan for this cache.

Geplaatst

Gelukkig is groundspeak er enkele jaren ook achter gekomen dat iedere cache een logrol moet hebben, alleen zijn ze toen ff vergeten de earthcaches te verbannen.

Zo is het niet precies gegaan. ALLE virtuele caches zijn op een gegeven moment verbannen, maar na een tijdje heeft men alleen de Earthcache weer gereanimeerd. Wie weet welke kant het nu op zal gaan met de aanstaande nieuwe virtual-achtige caches...

Geplaatst

Gelukkig is groundspeak er enkele jaren ook achter gekomen dat iedere cache een logrol moet hebben, alleen zijn ze toen ff vergeten de earthcaches te verbannen.

Zo is het niet precies gegaan. ALLE virtuele caches zijn op een gegeven moment verbannen, maar na een tijdje heeft men alleen de Earthcache weer gereanimeerd. Wie weet welke kant het nu op zal gaan met de aanstaande nieuwe virtual-achtige caches...

En zelfs dat antwoord is niet helemaal goed :)

In 2005 heeft groundspeak de bezem door de cachetypes zonder logboek gehaald: locationless caches en virtual caches mochten na 2005 niet meer aangemaakt worden. Alle locationless caches zijn daarbij omgezet naar waymarks, en gelocked op de geocaching website. De virtual caches mochten als 'grandfathered' blijven bestaan.

Voor virtuals betekent dat dus: geen nieuwe virtuals worden toegestaan; virtuals moeten onderhouden blijven door de cacheowner; ze mogen geen locationless cache zijn(!).

In 2007 is door een samenwerkingactie met http://www.earthcache.org/ het nieuwe type Eartcache ontstaan. Deze worden gepubliseerd door speciale earthcache-reviewers, en moeten een geologisch verschijnsel uitleggen aan de bezoekers.

Geplaatst

En om het dan nòg vollediger te maken: wat voor de virtual caches geldt, geldt ook voor de webcam caches!

Geplaatst (bewerkt)

In 2007 is door een samenwerkingactie met / het nieuwe type Eartcache ontstaan. Deze worden gepubliseerd door speciale earthcache-reviewers, en moeten een geologisch verschijnsel uitleggen aan de bezoekers.

Een kleijne aanvulling is op zijn plek:

1n 2007 heeft de toenmalige op sterven na dood zijnde zich ver/ingekocht aan groundspeak.

Tot die tijd waren ze van mening dat er in Europa geen enkele earthcache volgens hun regels kon zijn, maar natuurlijk toen het zak geld eenmaal was overgemaakt werden abrupt alle virtuele caches verbannen van Geocaching,com om een tijd later de ziel van het geocachen voor $$ te vertrappen door met deze kolder aan te komen,

Nu 4 jaar later zijn de oorspronkelijke regels van earthcache.org nog verder en tot scheurens toe opgerekt om dan toch maar zoveel mogelijk aarde cache's toe te laten, om het toch nog een beetje op een succes te laten blijken, zelfs ik bemerk als het "verhaaltje" maar enigszins een beetje geloofwaardig over komt, worden alsnog alle al weinige principes die er nog waren ook al makkelijk overboord gezet.

Iedereen die ook maar iets aan earthcachen doet en er van overtuigt is dat het ook maar iets met geocachen te maken zou kunnen hebben, heeft geen flauw benul waar hij mee bezig is en verloochend de grondbeginselen van het geocachen zoals ooit was begonnen.

edit:

Ow ja de vraag, het is heel goed mogelijk om de vraag in Londen te moeten beantwoorden waardoor je in de voortuin van de cachelegger uitkomt, het makkelijkste en vaker toegepast, is het leuk? Nee, maar dat lijkt soms niet het belangrijkste

Barny

bewerkt door barny
Geplaatst (bewerkt)

Wij hebben dit bij de hand gehad in Namibie. Voordat we daarheen gingen, uitgebreid emailcontact gehad met de reviewer over beoogde streek en dergelijke. Het belang van caches op mooie plekken en mogelijkheden voor geocachers woog iets zwaarder dan de onderhoudsplicht. Dit is natuurlijk een uitzondering op de regel v.w.b. onderhoud en toestemming.

Maar mag de reviewer deze uitzonderingen wel maken van Groundspeak?

Earthcaches zijn een speciale variant van virtuele caches, die dus wel mogen. Dus wat TuurOnTour zegt, dat een virtuele cache gewoon niet kan, klopt dus niet helemaal.

Het klopt WEL. Als ik het over virtuals heb, heb ik het over de cachetype "Virtual Cache" en niet over de cachetype "Earthcache"... Earthcaches noem ik gewoon Earthcaches en geen virtuals :lol:

bewerkt door TuuronTour
Geplaatst

Earthcaches zijn een speciale variant van virtuele caches, die dus wel mogen. Dus wat TuurOnTour zegt, dat een virtuele cache gewoon niet kan, klopt dus niet helemaal.

Het klopt WEL. Als ik het over virtuals heb, heb ik het over de cachetype "Virtual Cache" en niet over de cachetype "Earthcache"... Earthcaches noem ik gewoon Earthcaches en geen virtuals :lol:

Daarom zei ik dus dat het niet HELEMAAL klopte. Met name ook omdat de gestelde vraag over het plaatsen van een earthcache gaat, leek me deze aanvulling wel op zijn plaats.

Geplaatst

Daarom zei ik dus dat het niet HELEMAAL klopte. Met name ook omdat de gestelde vraag over het plaatsen van een earthcache gaat, leek me deze aanvulling wel op zijn plaats.

Al in het begin van dit onderwerp was aangegeven dat een earthcache uitgesloten was, omdat de cache niet over geologie ging. Ik gaf aan dat de andere optie, een gewone Virtual, ook niet kon.

Geplaatst
Deze worden gepubliseerd door speciale earthcache-reviewers, en moeten een geologisch verschijnsel uitleggen aan de bezoekers.

Die reviewer was inderdaad een speciale Eartcache-reviewer.

Geplaatst

Nu 4 jaar later zijn de oorspronkelijke regels van earthcache.org nog verder en tot scheurens toe opgerekt om dan toch maar zoveel mogelijk aarde cache's toe te laten, om het toch nog een beetje op een succes te laten blijken, zelfs ik bemerk als het "verhaaltje" maar enigszins een beetje geloofwaardig over komt, worden alsnog alle al weinige principes die er nog waren ook al makkelijk overboord gezet.

Heb je daar voorbeelden van? Mijn ervaring is dat het steeds lastiger is om een earthcache gepubliceerd te krijgen. Maar misschien komt dat omdat ik probeer om er iets bijzonders van probeer te maken. Ik zie inderdaad ook dat zo ongeveer iedere watermeter een earthcache is.

Tc

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...