Geopatra Geplaatst 25 april 2011 Geplaatst 25 april 2011 (bewerkt) Recent was ik weer eens een weekje aan het cachen. Vaak trof ik op de cacheplaats na lang zoeken tenslotte een cachedoos aan in een mooie bekisting met deksel. Absoluut kwaliteit ! Maar ik ervaar dat deze kwaliteit ook zijn nadelen heeft. Om te beginnen zie je dan vaak in de cachetekst staan dat een prikstok nuttig zal zijn. Bij het woord prikstok gaan mijn haren overigens al vele jaren overeind staan, want prikstokken zijn meestal garant voor een omgewoelde omgeving en zouden dus eigenlijk helemaal niet nodig moeten zijn en horen derhalve nmm. thuis in het museum van geocaching ==> zo iets van "en dit vreemde item werd in de beginjaren van het geocachen gezien als een vast onderdeel van de uitrusting van geocachers. Aangezien mede daardoor vaak grote gebieden werden omgeploegd is er tenslotte de regel gekomen dat geocaches niet meer zomaar ergens in de grond verstopt mochten worden.Hierdoor is het item enigszins obsoleet geworden !". Maar helaas : er kwamen mooie cachebekistingen met een vlak dekseltje. Laagje blaadjes en zand erover en niemand ziet er nog wat van. Te vaak zie ik dat de plaats waar deze bekisting werd ingegraven van elke logica is gespeend: normaal gesproken leg je een cache ergens bij, langs, onder, op of zo. In ieder geval zodanig dat een geocacher enigszins gericht kan zoeken en niet de hele boel hoeft om te ploegen. De mooie bekistingen hebben echter ruimte nodig, waardoor direct bij een boom oid. neerleggen niet meer lukt. Kortom, ik heb de afgelopen week nogal eens veel meer moeten zoeken en bladeren en grond opzij schuiven om tenslotte nog bijna toevallig het bekende holle geluid te horen. Het is nooit de bedoeling geweest van geocachen om de grond om te ploegen, maar helaas zien we het nog vaak gebeuren, omdat een cachedoos te goed en op een niet voor de hand liggende plaats werd verstopt. Hopelijk denken cacheeigenaren ook over dit soort zaken wat meer na : prikstokken moeten in het museum thuishoren. Cachers moeten door goed kijken en enige ervaring de cachelokatie kunnen vaststellen, waardoor minder en korter zoeken en ook minder opvallen ! Geopatra. 25 april 2011 bewerkt door Geopatra
thex Geplaatst 25 april 2011 Geplaatst 25 april 2011 Wil je die paarden weghalen, die steeds toekijken waar ik de micro verstop. Ze zouden eens op een weinig voedzaam idee kunnen komen.
brouwertjes Geplaatst 25 april 2011 Geplaatst 25 april 2011 Bij het woord prikstok gaan mijn haren overigens al vele jaren overeind staan, want prikstokken zijn meestal garant voor een omgewoelde omgeving en zouden dus eigenlijk helemaal niet nodig moeten zijn en horen derhalve nmm. thuis in het museum van geocaching Kortom, ik heb de afgelopen week nogal eens veel meer moeten zoeken en bladeren en grond opzij schuiven om tenslotte nog bijna toevallig het bekende holle geluid te horen. Het is nooit de bedoeling geweest van geocachen om de grond om te ploegen, maar helaas zien we het nog vaak gebeuren, omdat een cachedoos te goed en op een niet voor de hand liggende plaats werd verstopt. Geopatra. Misschien toch eens vaker een museum bezoeken dan. Dan wordt waarschijnlijk duidelijk dat je met een ploeg ploegt en met een prikstok prikt. Kortom koop een prikstok, lees de gebruiksaanwijzing goed, en ook jij hoeft niet onnodig grond opzij te schuiven (of zoals je het zelf noemt : om te ploegen)
solletjes Geplaatst 25 april 2011 Geplaatst 25 april 2011 Ik begrijp goed wat Geopatra bedoelt. Heb je al eens een cache midden tussen een aantal bomen gezocht, ipv "keurig" bij een boom? Het hoeft natuurlijk niet altijd makkelijk te zijn, maar omploegen/kapotprikken kan nooit de bedoeling zijn. Overigens vind ik dat als je ter plekke aankomt het best overduidelijk mag zijn waar de cache ligt. (Met name in natuuromgeving.) Ik zag laatst een prachtige oplossing voor het "probleem". Bovenop het deksel was een stammetje rechtop vastgeschroefd. Als dat een beetje opvallende vorm heeft, is een hint "stammetje" of "stronkje" wellicht genoeg.
Zuurtje Geplaatst 25 april 2011 Geplaatst 25 april 2011 (bewerkt) Prikstokken zijn prima te gebruiken en kunnen zeer nuttig zijn. Bv voor die caches waar gebruik gemaakt is van een natuurlijke afdekking. Naar mijn mening is het beter CO's te vragen een duidelijke hint of goede omschrijving op de pagina te zetten. Daarnaast moet je er als CO gewoon rekening mee houden dat er prikstokken gebruikt gaan worden. Dus als je de cache afdekt met natuurlijk materiaal, gebruik dan een metalen kist of zorg voor een afdekking die tegen de prikstok kan. Ikzelf gebruik de prikstok voornamelijk om die vieze/smerige plastic zakken aan te prikken die je om waterdichte cachedozen vindt Zonnig spoor Zuurtje 25 april 2011 bewerkt door Zuurtje
Geopatra Geplaatst 25 april 2011 Auteur Geplaatst 25 april 2011 (bewerkt) Wil je die paarden weghalen, die steeds toekijken waar ik de micro verstop. Ze zouden eens op een weinig voedzaam idee kunnen komen. Wat is dit voor een uiterst nergens opslaande opmerking nav. een serieus en goed bedoeld onderwerp ? En dat voor een Groundspeak Volunteer ! Solletjes begrijpen tenminste wat ik bedoel. Geopatra. 25 april 2011 bewerkt door Geopatra
J-Thread Geplaatst 25 april 2011 Geplaatst 25 april 2011 Het probleem is volgens mij dat veel COs lijken te proberen de cache voor cachers te verstoppen: volgens mij is dit nooit de bedoeling geweest. De cache wordt verstopt zodat dreuzels hem niet vinden! Natuurlijk kan het soms heel leuk zijn om ze op mooie/spannende/moeilijke wijze te verstoppen, maar dan alleen waar het kan. Overigens vind ik de bekisting in de grond juist heel mooi, zolang je maar wel duidelijk kan herkennen waar de cache ligt, bijvoorbeeld met een boomstronk erop of duidelijk aan de voet van een boom of noem maar op. De container blijft (meestal) lekker schoon maar ligt toch volledig uit het zicht in de grond. Beter dan die grapjassen die een ammobox gewoon in de grond begraven...
De Oliva's Geplaatst 25 april 2011 Geplaatst 25 april 2011 (bewerkt) Het probleem is volgens mij dat veel COs lijken te proberen de cache voor cachers te verstoppen: volgens mij is dit nooit de bedoeling geweest. De cache wordt verstopt zodat dreuzels hem niet vinden! Precies! Topic: Een van onze caches is ook in de grond verstopt echter deze is niet zo heel moeilijk te vinden. Prikstok gebruiken kan, maar goed om je heen kijken en hier en daar wat aarde met je voeten verschuiven werkt ook. Het gaat het best als je dat op het nulpunt doet. Is dat omploegen? Een beetje misschien. De grond in kwestie is droge bosgrond en kan wel wat hebben( want, wat kan je tenslotte stuk maken aan een hoop zand?). "Vroeger", spreken we drie a vier jaar geleden, was dat ook niet zo'n punt, er kwam misschien eens in de twee weken een cacher langs. Met de huidige populatie staan ze zowat in de rij en krijg ik soms meerdere logs per dag. Dat is slechter voor de natuur ter plekke, natuurlijk, een gevormd cacherspaadje herstelt zich niet zomaar. Mijn mening: een prikstok per week kan niet zoveel kwaad. 5 stuks per dag wordt al heel wat anders. Gebruik de prikstok dan ook alleen wanneer je na aandachtig rondkijken nog steeds geen idee hebt waar de cache ligt. 25 april 2011 bewerkt door De Oliva's
GeoGorkum Geplaatst 25 april 2011 Geplaatst 25 april 2011 Vandaag toevallig ook zo'n kistje gevonden dat mooi was ingegraven, echter na verloop van tijd valt er heel wat zand, blaadjes en takjes in de bekisting waardoor de ammobox er niet meer mooi in past en het bovenste gedeelte van de box in het zicht komt. Vaak worden er dan nòg meer takken en bladeren overheen gegooid waardoor de stashlocatie meer weg lijkt te hebben van een brandstapel en dus juist weer in het zicht valt. In onze cache-backpack zit standaard een inklapbaar schepje waarmee we dan de bekisting weer wat uitbaggeren zodat de box er weer in past. Plankje erover en hooguit een wat grotere tak. Niets meer dan dat. De plankjes met een neptakje erop vastgemaakt zijn inderdaad erg goed gevonden en bewijst een grote vorm van huisvlijt van de CO
Team WilP Geplaatst 25 april 2011 Geplaatst 25 april 2011 Het verstoppen van een cache dient te gebeuren met respect voor de natuur. Dat betekent m.i. dat een cacher met een beetje geoefend oog moet kunnen zien waar de cache verstopt ligt. Een hint toevoegen kan dan zeer handig zijn op dreuzelrijke plaatsen. In de natuur zou een prikstok niet nodig moeten zijn, teveel kom je tegen dat cachelocaties lijken op een door everzwijnen omgewoelde locatie. Met name daar moet het duidelijk zijn waar te zoeken. Door te zeggen zoeken bedoel ik dat het voor dreuzels een niet opvallende plek is maar voor cachers wel. Ach, eigenlijk bedoel ik maar een ding, heb als CO en cacher respect voor de natuur! 1
Lemon Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 (bewerkt) Mijn reactie (die gedeeltelijk herhaalt wat anderen al hebben geantwoord): 1. Gebruikers van prikstokken woelen juist niet de grond om. Hooguit maken ze kleine gaatjes. Het omwoelen gebeurt door mensen die geen prikstok bij zich hebben, en daarom met takken of met hun schoenen gaan "vegen" of "graven". 2. Eigenlijk zou ook een prikstok niet nodig moeten zijn. Een cache moet zó zijn weggelegd dat een cacher de plek kan vinden door scherp opmerken, terwijl een dreuzel niets zal opvallen. Een kist met een stammetje, stronkje of tak op het deksel waardeer ik hoog. 3. Additional hints zouden beter kunnen. Hoe vaak lees ik nog: "Achter een boom" (over een cache die in een bos ligt). 4. "De cache-legger heeft altijd gelijk" zegt men. Als dat zo is, schept dat een grote verantwoordelijkheid. Een cache-legger moet zich ervan bewust zijn dat zijn cache bezoekers lokt. En dat de natuur daarvan schade kan lijden. Ik heb wel eens het idee dat niet iedere cache-legger zich realiseert wat de gevolgen kunnen zijn van een cache op een bepaalde plaats in de natuur. 5. Er zijn kennelijk ook cachers (ik bedoel hier: vinders) die zich geroepen voelen om een cache moeilijker weg te leggen dan ze 'm zelf hebben gevonden. Zij verwijderen bijv. een stapeltje takken boven de kist (hoewel misschien afkomstig van de cache-legger zelf) en begraven de kist onder een paar centimeter zand. Soms vermelden ze dat zelfs trots in hun log. Mijns inziens een foute mentaliteit. Ook dat lokt weer prikken en/of omwoelen uit. 6. Waar ik wél waardering voor heb (en ik doe het zelf ook) is dat een vinder ook een beetje onderhoud pleegt: bijv. door een met zand e.d. volgelopen kist weer even leeg te graven. En uiteraard feedback aan de legger (in log of indien echt van belang via maintenance log) als er echt iets mis is waarvan herstel door de legger zal moeten plaatsvinden (bijv. kapot deksel, kist onder water etc.) 26 april 2011 bewerkt door Lemon 1
Aanbevolen berichten