Remco1975 Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 Als ik iets wel irritant vind is dat een vorige logger een TB of coin wel meegenomen heeft maar niet als gevonden heeft geregistreerd. Heel soms ga je ook naar een cache omdat deze, naast de mooie omgeving of bijzondere plaats, een TB of coin heeft. Hoe is jullie ervaring hiermee en wat kunnen we er aan doen.
Waldio Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 Hoe is jullie ervaring hiermee en wat kunnen we er aan doen. Nog nooit meegemaakt, en ik ga ook niet naar een cache omdat daar een coin in ligt. Je kan een mailtje sturen naar de persoon (als je die weet)die hem heeft meegenomen. Of een note bij de coin zetten.
Wad-Seekers Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 Dat kan gebeuren. Lang niet alle geocachers hebben internet in het veld Ze zijn zelfs regelmatig meerdere dagen op pad zonder internet. Het komt alleen al daar door regelmatig voor dat een trackabel al weer is verder gereisd. Ik vind dat geen punt; ze moeten reizen. Ik ben nog niet naar een cache gaan zoeken vanwege een munt of bug. We ontdekken ze tijdens het geocachen en zien pas bij het loggen wat er over geschreven is.
Goedweerloper Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 Ja het gebeurt dat de coin er niet meer in zit. Omdat iemand eerder op de dag de coin eruit heeft gehaald, of eerder in het weekend. Het omgekeerde vind ik irritanter: dat een coin of TB die ik bij me heb al uit mijn hand wordt gegraaid voordat ik de kans heb om die in de cache te loggen. Dat is mij tijdens het MZLE nog overkomen, toen ik de avond na de poffertjes ging loggen. Ook vervelend voor de eigenaar, want zo maakt de coin of TB minder kilometers.
GeoVlinder Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 Nooit grabben, tenzij je gewacht hebt, de huidige eigenaar hebt gecontact en echt geen andere oplossing hebt. Dat is onze gewoonte. Ik wacht gerust een paar weken, zeker in de vakantie. Geduld is een schone zaak!
Charissa1404 Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 Ik ga niet naar een cache omdat daar toevallig een TB of coin ligt. Als die er is, is het mooi meegenomen, maar als je perse een TB of coin wilt, kan je misschien eens op bezoek gaan bij een coin+tb hotel. (dan is het niet de bedoeling dat je het gehele hotel dan ontruimt he) Het gebeurd zo vaak dat het lijkt of een coin in de cache ligt, maar er toch niet is. Sommige mensen zijn langere tijd op reis en kunnen niet loggen onderweg.
tejoos Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 Nooit grabben, tenzij je gewacht hebt, de huidige eigenaar hebt gecontact en echt geen andere oplossing hebt. Dat is onze gewoonte. Ik wacht gerust een paar weken, zeker in de vakantie. Geduld is een schone zaak! Helemaal mee eens
Sivota Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 (bewerkt) Tja, ik was vorige week bij een cache waar een Tjechische cacher in het logboekje had geschreven dat hij vier coins had meegenomen. Hij had op internet alleen de cache gelogd. Ik neem aan dat hij de coin/TB administratie thuis doet, maar dat zal misschien pas over een dag of 14 zijn. Er zat in de inventory van de cache een geocoin die ik best had willen verplaatsen, maar die had hij meegenomen (althans dat neem ik aan). Jammer dan, hoofddoel is de tocht/de cache, niet de trackables. Ik had vorige week ook een geocoin in een cache gestopt en nog voordat ik thuis was (2 uur later) had iemand hem gegrabbed en was de virtuele administratie in de war. Het koste me meer tijd dan het naar huis rijden om dat weer recht te krijgen. Wat kun je eraan doen? Je een beetje minder ergeren misschien, het hoort erbij. 30 juni 2010 bewerkt door Sivota
Pocileh Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 Ik ben ik meestal terughoudend als ik een travelbug aantref.......zal ik hem grabben of niet.....tenminste, als ik op vakantie ben. Ik ben namelijk van mening - zoals de meesten onder ons denk ik - dat ik een TB niet al te lang in mijn bezit moet houden. Daarom doe ik het normaal gesproken niet. Want ik weet dat ik hem vaak niet kan loggen. Ook deze vakantie is het me toch weer overkomen. Dacht dat ik een travelbug wel weer redelijk snel kon doorzetten, maar het liep toch weer anders. Tegen de verwachting in geen internet verbinding meer en dus ook niet kunnen loggen en ik wil hem niet weer droppen voor ik hem gelogd heb. Inmiddels weer thuis en nu zo spoedig mogelijk gelogd, maar ondertussen de betreffende TB al meer dan een week in mijn bezit. Het kan in eerste instantie dus lijken alsof ik hem gewoon heb meegenomen en hem "vergeten" ben te loggen, maar zo is het zeker niet. Ik denk dat je vooral in de vakantieperiodes wat langer geduld moet hebben met betrekking tot het loggen en je dus ook niet vreemd op moet kijken als een item gegrabbed is maar niet gelogd en het dus lijkt alsof hij verdwenen is als je een bepaalde cache bezoekt in de verwachting daar een bijv een bepaalde TB of Geocoin aan te treffen. Andersom kan dus ook voorkomen. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik heb me voorgenomen om in zo'n geval even af te wachten voordat ik log om degene die dat item in zijn bezit heeft rustig de kans te geven te loggen.
Tornado Bram Geplaatst 30 juni 2010 Geplaatst 30 juni 2010 Als ik iets wel irritant vind is dat een vorige logger een TB of coin wel meegenomen heeft maar niet als gevonden heeft geregistreerd. Heel soms ga je ook naar een cache omdat deze, naast de mooie omgeving of bijzondere plaats, een TB of coin heeft. Hoe is jullie ervaring hiermee en wat kunnen we er aan doen. Wat nog meer irritant is: Je hebt de coin of tb in de cache geplaatst. Diegene die na je komt niet even wacht totdat je de coin of tb via internet in de cache hebt geplaatst. Dan kunnen leuke reisjes of afstanden in de war raken.
SixpackNL Geplaatst 1 juli 2010 Geplaatst 1 juli 2010 (bewerkt) Wij hebben het 'probleem' van geen internet opgelost door mijn vader (ook een cacher) te sms-en als het prettig zou zijn als er meteen gelogd werd (dat is het dus sowieso als er tb's/coins in het spel zijn. Ik heb geen problemen met even wachten, maar veel mensen dus wel) Hij logt dan voor ons, na de vakantie kunnen we dan de logjes uitbreiden of er foto's bij doen. Ik denk dat de meeste mensen het wel op deze manier kunnen regelen? Daar hoef je niet perse een cacher voor te hebben. Overigens hoop ik dat degene die mijn tb in Benidorm heeft meegenomen uit een tbhotel van een lange vakantie geniet en binnenkort logt, anders is tie verdwenen, vrees ik (en dat is niet de eerste die weg is, helaas) 1 juli 2010 bewerkt door SixpackNL
Wad-Seekers Geplaatst 1 juli 2010 Geplaatst 1 juli 2010 .......zal ik hem grabben of niet..... Ik probeer het woord "grabben" te vermijden. Niet grabben maar retrieven. Tenzij het lang (1 maand?) duurt voordat deze wordt gedropt en de vorige cacher niet reageert op mail. Ik besef dat het in het veld niet uitmaakt of je grabt of retrievt maar een consequente woordkeuze kan wel helpen om de begrippen helder te krijgen; waardoor ook duidelijker wordt hoe je zo'n item logt.
Ellino Geplaatst 1 juli 2010 Geplaatst 1 juli 2010 De aanwezigheid van een bepaalde coin of TB kan mij wel over de streep trekken om een cachwe op een aangegeven moment te zoeken. Hoofdzaak is het echter niet. Ook als ik op vakantie ben en ik ga cachen (hetgeen heel waarschijnlijk is) dan zorg ik ervoor dat ik 's avonds in een internetcafe of hotel de trackables log. Is er geen gelegenheid om een internetverbinding te gebruiken kan je de trackables naar mijn mening beter laten liggen, hooguit discoveren. Maargoed, dat is hoe ik ermee omga. Laatst trof ik een coin in Kreta waarbij een briefje gevoegd was waarop stond dat degene die 'em verplaatst had, de coin op een bepaalde datum zou loggen. Ik heb de coin meegenomen en deze werd inderdaad op de aangegeven datum digitaal gedropped. Mooi oplossing als je het mij vraagt. Mensen die er slordig mee omspringen moeten zich realiseren dat ze zich commiteren aan gedragregels op het moment dat ze met trackables aan de haal gaan. Kan je daar niet aan voldoen; liggen laten die coins en TB's!
Pocileh Geplaatst 1 juli 2010 Geplaatst 1 juli 2010 .......zal ik hem grabben of niet..... Ik probeer het woord "grabben" te vermijden. Niet grabben maar retrieven. Tenzij het lang (1 maand?) duurt voordat deze wordt gedropt en de vorige cacher niet reageert op mail. Ik besef dat het in het veld niet uitmaakt of je grabt of retrievt maar een consequente woordkeuze kan wel helpen om de begrippen helder te krijgen; waardoor ook duidelijker wordt hoe je zo'n item logt. Hmm, als ik de GC-site er op na lees, zie ik: How do Travel Bugs work Each Travel Bug has its own unique tracking number stamped on it. This tracking number is used as proof by the user that they found the item. It also doubles as a way for the user to locate the personal web page for the travel bug. Travel Bugs are tracked with the help of users who go online and "grab" them from caches, or ................... Grabben betekent zoveel als pakken, grijpen, en dat is precies wat je doet. Retrieven betekent meer 'ophalen'..... Nou ja, maakt ook niet zo veel uit, maar gevoelsmatig vind ík grabben dus een juister woord
topzoekertje Geplaatst 1 juli 2010 Geplaatst 1 juli 2010 Het essentiële verschil is dat je 'retrieve' gebruikt als je een TB haalt uit de cache waarin hij volgens de website ook administratief aanwezig is. 'Grabben' doe je als de TB wel in een cache, maar administratief op een andere plek, bv. bij een cacher of in een andere cache. Grabben doe je liever niet, want misschien moet iemand anders zijn acties met die TB nog loggen. Grabben is meer een noodvoorziening om de zaken administratief weer te laten sporen.
Aanbevolen berichten