Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Nou, ik zie helemaal niets in samenwerkingsverbanden regionaal , in het onderling afspraken maken over wie,wat en/of waar.

Wat mij betreft is het wie het eerst komt, die het eerst maalt.

Vol is het mi. echt niet, je moet alleen leren mogelijkheden te herkennen als interessante lokatie. Daarnaast kan het geen kwaad om ook eens wat verder dan een straal van 500m. van je huis te zoeken.

En dat gedoe wat Hawkeyes voorstelt: dat wordt mogelijkerwijze alleen opgevolgd door mensen die echt bewust bezig zijn met goede kwaliteit caches, waardoor juist al kwalitatief goede caches verdwijnen en de overdaad aan brandhout blijft dan liggen en wordt steeds overdadiger.

Geopatra.

Geplaatst
Tja, dan blijft over het contact met grondeigenaren. Ambtenaren worden al moe van het opnemen van de telefoon, dus dit soort reacties zijn onvermijdelijk. We kunnen het leven van deze ambtenaren niet leuker maken, maar wel makkelijker. Het contact met grondeigenaren centraliseren bv bij geocaching.nl lijkt me ook geen goed idee. Heel veel cachers zijn niet bekend met geocaching.nl en gaan dus buiten deze partij om contact leggen met grondeigenaren. Wat mij wel een goed idee lijkt is een zeer regionale opzet waarin de verschillende cachers in een regio vertegenwoordigd zijn. Een soort regio praatclub dus. Het is de taak aan de leden van deze club om alle cachers uit hun regio erbij te betrekken, om elkaar te ondersteunen in bijvoorbeeld contacten met derde partijen (standaardisering) maar ook voor andere doeleinden (zoals kwaliteitsverbetering?).

hmmm wachtout here :) dit zijn hele leuke topics die hier al redelijk vaak zijn besproken. er zijn al een aantal regio clubs en daar is de nodige samenwerking echter het reguleren hiervan is echt geen optie. Daarbij komt nog dat het een individuele hobby blijft waarbij jezelf verantwoordelijk bent voor je cache, je page, je toestemming en het onderhoud. Maar zoals Geopatra ook zegt mensen moeten misschien eens verder kijken dan de 500m bij hun huis vandaan, en jia idd als een cache niet meer vaak gelogd wordt dan kun je misschien er toe overgaan de cache te verwijderen....

Geplaatst
... en jia idd als een cache niet meer vaak gelogd wordt dan kun je misschien er toe overgaan de cache te verwijderen....

Dat lijkt me geen aanbeveling in algemene zin.

Carpoolcaches worden in de regel het meeste gelogd, en lange wandelcaches door natuurgebieden waar je wel iets voor moet doen, beduidend minder.

Geplaatst (bewerkt)

Een regionale club is er m.i. niet om regels te maken maar om informatie te delen zoals ‘welke persoon moet ik hebben bij deze instantie?’

Reguleren vind ik een vies woord. Ik spreek liever van facaliteren.

Het principe wie het eerst komt, wie het eerst maalt vind ik prima. Als iemand denkt dat hij in hetzelfde gebied een betere cache kan leggen moet dat vooral ook doen.

Naast geocachers te wijzen op onopvallend handelen is het wellicht ook zinvol om cacheplaatsers erop te wijzen om erover na te denken wat hun cache toevoegd aan het huidige assortiment. Dat zou een hoop brandhout voorkomen.

bewerkt door rhr_nl
Geplaatst
... en jia idd als een cache niet meer vaak gelogd wordt dan kun je misschien er toe overgaan de cache te verwijderen....

Dat lijkt me geen aanbeveling in algemene zin.

Carpoolcaches worden in de regel het meeste gelogd, en lange wandelcaches door natuurgebieden waar je wel iets voor moet doen, beduidend minder.

okay misschien iets te kort door de bocht :) maar in het algemeen dan... vraag je af of je cache echt wat toevoegd aan het geheel. zo niet... dan opruimen denk je van wel... dan laten liggen

Geplaatst

Hahaha, ik heb de oplossing: een cache wordt gearchiveerd zodra het logboekje vol is. Carpoolcaches gaan dan snel voorbij, mooie pittige wandelingen blijven voldoende lang bestaan, onoplosbare mysteries blijven je eeuwig lastig vallen, zodat men op een gegeven moment wel samen moet gaan werken om weer plaats te maken voor een nieuwe cache. Je krijgt er een term bij: LTF, de Last to Find, die als laatste zijn naam in een logboekje schrijft. En dan is het over.

Kortom, er ontstaat een geheel nieuw cache-landschap met nieuwe regels. Dat houdt het fris.

Geplaatst
Of archiveer alles met minder dan 10 Geo d'Ors en ouder dan 6 maanden ... :rolleyes:

Jammer. 5-sterren puzzels, waar ik juist dol op ben, gaan dan niet lang mee. Kost me wel eens 6 maanden om er sowieso wat van te maken....

Geplaatst
Of archiveer alles met minder dan 10 Geo d'Ors en ouder dan 6 maanden ... :rolleyes:

Jammer. 5-sterren puzzels, waar ik juist dol op ben, gaan dan niet lang mee. Kost me wel eens 6 maanden om er sowieso wat van te maken....

Ik zie de behoefte ontstaan aan een Myst-o-door: een ranking voor mooie mysteries (beetje zoals bookmark list om wakker van te liggen).

Maar misschien is dan de Geo d'Or rating wel een betere: aantal nominaties per vinder.

Geplaatst (bewerkt)
Maar misschien is dan de Geo d'Or rating wel een betere: aantal nominaties per vinder.

Dan zou je de caches die geschikt zijn voor starters tekort doen. Want starters kunnen nog geen geodors uitdelen. Die krijgen daardoor een relatief (geodors gedeeld door vinders) lage score. Volgens mij worden geodors ook relatief weinig toegekend aan traditionals. Dat zou het cachlandschap te veel versoberen naar mijn idee.

Maar ik maak me geen zorgen. In de korte tijd dat ik hier mee bezig ben heb ik wel ontdekt dat veel cachers niet van regels houden; de meesten gaan zich hier niet aan houden, als er al regels komen dan...

bewerkt door Wad-Seekers
Geplaatst
Zijn er statistieken van de groei van het aantal caches en cachers in Nederland?

Deze is van Duitsland. Waarom ik toch de link plaats is omdat dit filmpje zo goed de "explosie" laat zien.

You Tube

Geplaatst (bewerkt)

De oplossing: het aantal caches dat je mag plaatsen is afhankelijk van het aantal caches dat je zelf gevonden hebt.

Mijn voorstel: 1 cache per 200 founds. Dan laat je het wel uit je hoofd om een domme carpool- of voortuincache te gaan maken.

Te veel voordelen om op te noemen!

:rolleyes:

Dank u!

bewerkt door Casteel
Geplaatst

ik denk juist dat mensen met veel founds vaak puntjesjagers zijn.

Dan zouden zij juist veel caches neerleggen.

Deze caches zijn naar mijn mening vaak oppikkers zonder fantasie.

Een ander idee is om elke cache na de 200 finds te archiveren.

Dan is er weer ruimte voor een andere cache.

Ook zin de oppikers dan sneller weg als een multi.

Scoutvinder

Geplaatst
1 cache per 200 founds. Dan laat je het wel uit je hoofd om een domme carpool- of voortuincache te gaan maken.

Onzin, ook mensen zonder founds kunnen priam leggen en mensen met 1000 kunnen er een potje van maken.

Met onze 1400 zouden we er 7 mogen leggen, dus de voortuin en carpool blijven dan ook gewoon.

Een ander idee is om elke cache na de 200 finds te archiveren.

Dan is er weer ruimte voor een andere cache.

Nog meer onzin, als je net een dag te laat bent kun je dus niet meer meedoen, leuk als je vanuit Limburg eens in Groningen wilt cachen, leuk ook als je een prachtroute hebt zoals bijvoorbeeld Raiders of the lost ark.

Daarbij leggen we caches voor iedereen en niet voor die eerste 200

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...