Bariet Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Deze week heb ik, om nu na enkele jaren zelf ook een cache te gaan plaatsen, contact opgenomen met de gemeente waarin ik woon (Uden) om toestemming te vragen. De eerste reactie van de contactpersoon waar ik mee sprak had was : niet alweer ! Later reageerde hij wel positiever maar ik kreeg toch wel de indruk de grens aan het aantal caches in deze gemeente bereikt wordt. Misschien heb ik iets fout gedaan, maar toch. Is het niet mogelijk om tot een vorm van afstemming te komen binnen een regio (gemeente) om zo een wildgroei van caches en daardoor negatieve reacties van eigenaren te voorkomen ? Misschien wordt dat al gedaan maar dan heb ik er niets van gehoord of gezien. Bariet
Sivota Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 (bewerkt) Wanneer je vraagt naar een overkoepelend orgaan o.i.d. dat dit soort zaken regelt: Nee, dat is er niet. Geocachen is een indivuduele hobbie en afstemming over caches, of problemen met de gemeenten gebeurt (als het goed is) in onderling overleg met de cachers/cache-eigenaren ter plaatse. Geocaching.nl probeert wel iets te doen aan het reguleren van toestemming in natuurgebieden voor alle cachers en dat hier voor iedereente publiceren, maar zij vertegenwoordigt ook hierin de gemeenschap niet. Iedere cache-eigenaar blijft zelf verantwoordelijk voor de cache en locaal moeten geocachers dus onderling het e.e.a. afstemmen, willen ze het in hen stad of regio goed houden of problemen oplossen. Er zijn ook wel locale initiatieven. Nog niet zo lang geleden dit bijvoorbeeld. Hoewel het misschien ook wel de vraag is (zoals ik lees) of er daadwerkelijk een probleem is, zou je kunnen overwegen om de Udense cache-leggers een PM te sturen of bijeen te roepen. Het aardige van zaken locaal organiseren is natuurlijk wel dat er leuke contacten en allerlei mooie ervaringen uit voort kunnen komen. Voor je het weet heb je bijvoorbeeld dit of dit 3 juni 2010 bewerkt door Sivota
De Wijngemachtigde Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Deze week heb ik, om nu na enkele jaren zelf ook een cache te gaan plaatsen, contact opgenomen met de gemeente waarin ik woon (Uden) om toestemming te vragen. De eerste reactie van de contactpersoon waar ik mee sprak had was : niet alweer ! ... Ik ben er van overtuigd dat vanwege de pyramidevorm van het aantal geocachers dat actief wordt, en dus alleen maar exponentieel zal toenemen (door elke nieuwe geocacher worden er 10 voormalige dreuzels op de hoogte gebracht/aangestoken/medeverslaafd/omgeturnd tot geocacher), dit alleen maar erger zal worden. Reden voor mij persoonlijk ook niet meer met 'onwetenden' in mijn omgeving over mijn hobby te praten.
Track_leader Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Mensen, kom op... het is geen vrijmetselaarij........ De tijd van een geheime hobby is voorbij (als die al bestaan heeft) merken als tomtom garmin en nadere prijzen hun waar aan met teksten al ook te gebruiken voor geocaching... hoe meer zielen hoe meer vreugd. Echter de mensen die net komen kijken hebben af en toe hulp nodig Ik denk dat de SBB's, provincies en gemeente meer last hebben van mensen die de regels aan hun laars lappen dan last hebben van geocachers.. Neem nu de lopikerwaard, de boswachter alhier heeft meer last van mensen op een mountainbike die op de houtkaden fietsen dan van geocachers. Het begint bij de juiste instructie en het beantwoorden van vragen. Te veel caches in Nederland... Nee hoor, misschien moeten de leggers ook eens kijken of dat wat er ligt nog wel leuk is.....
De Armadillo's Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Deze week heb ik, om nu na enkele jaren zelf ook een cache te gaan plaatsen, contact opgenomen met de gemeente waarin ik woon (Uden) om toestemming te vragen. De eerste reactie van de contactpersoon waar ik mee sprak had was : niet alweer ! Later reageerde hij wel positiever maar ik kreeg toch wel de indruk de grens aan het aantal caches in deze gemeente bereikt wordt. Misschien heb ik iets fout gedaan, maar toch. Is het niet mogelijk om tot een vorm van afstemming te komen binnen een regio (gemeente) om zo een wildgroei van caches en daardoor negatieve reacties van eigenaren te voorkomen ? Misschien wordt dat al gedaan maar dan heb ik er niets van gehoord of gezien. Bariet Er is inderdaad een wildgroei aan caches ... Helaas liggen in Nederland op vrijwel alle leuke plekken al caches, dus nu worden de minder interessante plekken uitgekozen.
Twin Peaks Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Er ziijn rond Uden, maar ook in veel andere gemeenten inderdaad veel caches weggelegd, door de jaren heen. Zo'n ambtenaar denkt al snel: "Jee daar heb je er weer een" Wellicht loont het de moeite om die ambtenaar te laten zien hoeveel ACTIEVE caches er nog in de buurt liggen, want door de jaren heen zijn er natuurlijk al redelijk wat gearchiveerd, maar dat weet die ambtenaar natuurlijk niet. Die denkt dat er ondertussen 40 liggen, terwijl dat er in werkelijkheid misschien nog maar 15 zijn.
Twin Peaks Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 (bewerkt) Wellicht loont het de moeite om die ambtenaar te laten zien hoeveel ACTIEVE caches er nog in de buurt liggen, want door de jaren heen zijn er natuurlijk al redelijk wat gearchiveerd, maar dat weet die ambtenaar natuurlijk niet. Die denkt dat er ondertussen 40 liggen, terwijl dat er in werkelijkheid misschien nog maar 15 zijn. Bedenk me ineens dat daar wellicht ook een nadeel aan kleeft: Die ambtenaar ziet dan dat er 15 actieve caches liggen, terwijl hij maar toestemming heeft gegeven voor 5 3 juni 2010 bewerkt door Camo Crew
De Wijngemachtigde Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Wellicht loont het de moeite om die ambtenaar te laten zien hoeveel ACTIEVE caches er nog in de buurt liggen, want door de jaren heen zijn er natuurlijk al redelijk wat gearchiveerd, maar dat weet die ambtenaar natuurlijk niet. Die denkt dat er ondertussen 40 liggen, terwijl dat er in werkelijkheid misschien nog maar 15 zijn. Bedenk me ineens dat daar wellicht ook een nadeel aan kleeft: Die ambtenaar ziet dan dat er 15 actieve caches liggen, terwijl hij maar toestemming heeft gegeven voor 5 Nee, die ambtenaar denkt: er lagen er over de jaren wel 40, maar ik heb maar toestemming gegeven voor 5... (die ook nog eens allemaal al gearchiveerd zijn... )
De Wijngemachtigde Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Mensen, kom op... het is geen vrijmetselaarij........ De tijd van een geheime hobby is voorbij (als die al bestaan heeft) merken als tomtom garmin en nadere prijzen hun waar aan met teksten al ook te gebruiken voor geocaching... hoe meer zielen hoe meer vreugd. Echter de mensen die net komen kijken hebben af en toe hulp nodig Ik denk dat de SBB's, provincies en gemeente meer last hebben van mensen die de regels aan hun laars lappen dan last hebben van geocachers.. Neem nu de lopikerwaard, de boswachter alhier heeft meer last van mensen op een mountainbike die op de houtkaden fietsen dan van geocachers. Het begint bij de juiste instructie en het beantwoorden van vragen. Te veel caches in Nederland... Nee hoor, misschien moeten de leggers ook eens kijken of dat wat er ligt nog wel leuk is..... Oneens. Als ik dit moet geloven hoeft stealth gedrag ook niet meer. "Wat bent u aan het doen met dat apparaat?." "Oh, ik ben aan het geocachen, ik zoek bij u in de voortuin een filmkokertje. En verderop in de straat ligt een munitiekist in die grote holle eik, en driehonderd meter die kant op het weiland in ligt een grote waterdichte kanoton, u weet wel met zo'n rode dop. Daarin zitten allerlei leuke spulletjes en hele mooie munten die mensen soms sparen. Leuk he, moet u ook gaan doen, geocachen...". Ik zeg niet dat de hobby geheim is, maar dat het wat prettiger zou zijn als er een rem zou zitten op de toename van het aantal cachers. Begrijp heus wel dat Groundspeak dat vanuit een commercieel oogpunt heel anders ziet, maar ik ben geen voorstander van hoe meer zielen hoe meer vreugd. Daarmee wordt de dichtheid van caches (en evenredig daarmee de dichtheid van onbenullige caches) alleen maar groter, de kans op rippen wordt alleen maar groter en de kans dat een gemeenteambtenaar zo gaat reageren als in de start van dit draadje, wordt ook alleen maar groter. Mag best wat minder. (Maar ik ben een roepende in de woestijn, volgens mij)
De Oliva's Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Mag best wat minder.(Maar ik ben een roepende in de woestijn, volgens mij) Maar dan wel dezelfde woestijn waar ik ook roep.... We hadden ooit een nieuwe cache gelegd waar in een paar dagen al 10 logs op waren. Nog wat dagen later was 'ie geript. Tweede en derde container maakten het ook niet lang en de cache hebben we al vrij vlot moeten archiveren. Mijn vermoeden is dat iemand al die drukte op dat anders zo rustige plekje was opgevallen, dat niet aanstond en de oorzaak verwijderd heeft . Sommige cacheplaatsen zien eruit alsof men er een paar weken lang een kudde kamelen heeft geparkeerd. Wat "vroeger" cacherspaadjes waren, zijn nu cacherssnelwegen geworden. Het is leuk dat de sport zo groeit maar ik ben bang dat we aan ons eigen succes ten onder gaan als het zo doorgaat....
superboppe Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Toename van het aantal cachers houd je niet tegen. Maar in mijn omgeving zijn er genoeg mensen die mij maar een vreemde vogel vinden als ik er met een GPS op uit trek. Hopelijk gaan zij ook nooit geocache. Niet iedereen vindt het leuk. Maar ik ben wel eens benieuwd naar de geocacher-demografie. Gaan die nieuwe cachers ook voor de 25 km lopen, met 15 tussenpunten waar gerekend moet worden, of gaan ze toch meestal voor het snelle scoren? Geen idee. Maar dat soort informatie valt wel wat mee te doen. Kijk, het is voor iedereen leuk een cache te plaatsen. Maar is zo'n eerste cache niet vaak een "Eerste Carpool Cache Lutjebroek"? Moet mogen, maar wellicht kunnen we een regel verzinnen waardoor dit soort oninteressante-maar-voor-een-nieuwkomer-een-leuke-vingerfoening-caches daadwerkelijk eendagsvliegen worden, en na een half jaar weer worden gearchiveerd. Leuk geweest, tijd voor het echte werk. Zo blijven er genoeg nieuwe caches over voor de puntjesjagers. Maar blijft de verhouding tussen echte leuke originele geocaches en hop-weer-een-fotorolletje's wat prettiger.
Twentse Mug Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Zijn er statistieken van de groei van het aantal caches en cachers in Nederland?
Itserik Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 Zijn er statistieken van de groei van het aantal caches en cachers in Nederland? Jazeker, hier http://www.geocaching.nl/stats/grafiek.php de maand april 2010 viel mij al erg op. Maar de maand mei heeft werkelijk alles overtroffen.
Twentse Mug Geplaatst 3 juni 2010 Geplaatst 3 juni 2010 En dat is dan alleen nog maar wat geregistreerd is. Mij valt ook op dat ik soms logjes op een logrol nét voor me zie die ik niet op internet terug vind. Afgelopen weekend had ik dat zelfs.
Aanbevolen berichten