Spring naar bijdragen

Wanneer Noem Jij Een Foto Een Spoilerfoto?


Wad-Seekers

Aanbevolen berichten

Ik lees vaak dat "leggers" het leuk vinden als er foto's worden geplaatst bij een log. Tegelijk worden sommige foto's als spoilerfoto aangemerkt.

Ik vind hiervoor geen richtlijnen. Waarschijnlijk is er wel een ongeschreven regel of idee.

Waar ligt voor jou de grens tussen een leuke foto en een spoilerfoto?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als de foto aangeeft, waar de volgende bezoeker de cache kan vinden, dan is dat een spoilerfoto. Ik denk, dat iedereen met een beetje gezond verstand kan begrijpen, wanneer er sprake is van een dergelijke foto of niet. Het plaatsen van dergelijke foto's getuigt niet van veel respect ten opzichte van de leggers van de cache, die hun best gedaan hebben om er iets leuks van te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals de term 'spoiler' eigenlijk al aangeeft... Letterlijk betekent het namelijk 'berderver' (van 'to spoil' = bedervem)

Je praat dus van een spoiler als deze de pret van een cache kan bederven.

 

Je kan doorgaans rustig foto's posten van een cache, zolang deze maar niets verraden van waypoints en/of de cachelocatie.

Tenzij natuurlijk de cachelegger dat graag wil (dat komt namelijk ook voor)

 

Twijfel je of een foto een spoiler is of niet? Vraag de cachelegger dan eerst wat deze ervan vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een markant punt kan dus ook een spoiler zijn, bij b.v. een mysterie of een multi

pas hiermee op, sommige mensen kunne naan de hand van de foto zo de cache opsporen.

Bij een tradi is een omgevingsfoto mijns inziens geen spoiler, tenzij je de holle boom met de cache op de foto zet b.v.

Ik vind het leuk om bij mijn tradi's foto's te zien, maar niet van de methode of cacheplek, soms kan een foto van de cache ook een hoop verraden. Grote caches kunnen niet overal verstopt wordtn dit t.o.v. nano's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie wel eens een foto van bv iemand met een Cache in zijn hand.

En als ik dan een bepaald paaltje of bordje zie op 'al die foto's ' dan kan je wel bedenken dat DAT de plek is van de Cache.

Dat vind ik niet echt 'netjes'.

En dus Spoiler foto.

 

Als ik al een foto maak/plaats van iemand met Cache, dan probeer ik juist zodanig in te zoemen, dat je niks ziet van de omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal logden wij juist niet op de cache-plek zelf, maar ergens waar we lekker konden zitten. Dan verraadt de cache-plek ook niet zo snel.

Doen meerderen dit, dan heb je kans dat mensen gaan zoeken bij de logplek, maar dat is dus niet de cache-plek.

Sowieso moet je het gebied al bij voorbaat kennen wil je de eindlocatie in 1x herkennen op een spoiler.

Natuurlijk moet je wel een beetje oppassen en echte spoilers zijn zeker NOT DONE.

 

Maarre soms denken mensen een spoiler te zien, maar hebben ze het toch heel erg mis. Zo hebben wij tot treurens toe pb gehad over een foto bij een cache die een wp zou verraden. Maar iedereen die hem heeft gelopen weet wel beter en de eigenaar ook. Foto dus niet verwijderd, ondanks herhaaldelijk verzoek omdat het een spoiler zou zijn.

 

Als (niet meer) eigenaar vond ik het super als men een foto plaatste, als ik vind dat die niet kan, stuur ik wel een vriendelijk verzoekje of copy de foto, pas hem aan en verstuur hem met het verzoek de originele te vervangen door de aangepaste foto. Opties genoeg om samen tot een compromis te komen lijkt mij.

 

Maar altijd goed om er even bij stil te staan wat je upload, een foutje is zo gemaakt.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Alleen degene die hem heeft geplaatst kan een enkele foto verwijderen.

 

Je kan als eigenaar wel de hele log verwijderen, maar voor je dat doet:

 

- Contact de logger met de vriendelijke vraag de foto te verwijderen

 

- Krijg je geen reactie, kopieer dan de log voor je hem verwijderd en mail die tekst mee met de mail dat je de log hebt verwijderd, maar dat hij hem terug kan plaatsen zonder foto.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een spoilerfoto is volgens mij als je uit de foto redelijkerwijs kan opmaken waar de cache zich bevindt, of, in geval van een multi, ook de locatie van een tussenpunt of een antwoord op een vraag.

Dat hoeft niet eens een foto van de cache zelf te zijn.

 

Overigens zie ik vaak meer "spoilers" in de tekst van de logs dan op foto's :rolleyes: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de discussie: soms kan een cache-legger ook bewust een spoilerfoto plaatsen.

 

Bijvoorbeeld bij onze cache vlak voor de hoofdingang van het Centraal Station in Amsterdam. De lol is 'm daar dat je een cache kan pakken én loggen terwijl er per dag tienduizenden mensen binnen vijf meter passeren. Maar sommige mensen gingen op de meest rare plaatsen zoeken en de cache weer terugplaatsen, en liepen daar bijvoorbeeld zelfs bij over de tramrails. Dat vonden we bloedjelink, dus toen hebben we maar een foto geplaatst. Nog steeds wordt de cache vele malen per week gevonden en we krijgen heel veel enthousiaste reacties. Dus een 'spoiler' hoeft 'm de pret niet te drukken.

 

Alleen wel jammer van de - in onze ogen - perfecte hint: 'You will find it in the end'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verzoek meestal op de cachepagina uitdrukkelijk om geen foto te plaatsen waaraan je de cachelokatie kan herkennen. Vooral bij mijn offset-multi Zicht op Manhattan aan de Amstel wordt het veel te makkelijk om de verstopplek te vinden. En aan die oproep wordt gehoor gegeven.

Ik heb zoals iemand eerder in dit draadje meld, veel meer moeite met logs waarin tot in details wordt beschreven wat gedaan is.

bewerkt door Diafragma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verzoek meestal op de cachepagina uitdrukkelijk om geen foto te plaatsen waaraan je de cachelokatie kan herkennen. Vooral bij mijn offset-multi Zicht op Manhattan aan de Amstel wordt het veel te makkelijk om de verstopplek te vinden. En aan die oproep wordt gehoor gegeven.

Ik heb zoals iemand eerder in dit draadje meld, veel meer moeite met logs waarin tot in details wordt beschreven wat gedaan is.

 

 

Ik dacht dat de legger het altijd leuk vind om de "beleefde avonturen"" achteraf mee te beleven (uiteraard zonder zaken te verraden).

Vind ik zelf ook leuk bij "mijn" caches :rolleyes: !

bewerkt door Heracross
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...