Spring naar bijdragen

Logbericht Onterecht Verwijderd


Lady & de Vagebond

Aanbevolen berichten

M'n kernvraag is een formele:

bestaat er een klachtenprocedure of een vorm van arbitrage (de cachende rechter :) ) indien je van mening bent dat jouw log ten onrechte door de eigenaar is verwijderd?

 

De kwestie:

Onlangs trof ik in een cache een TB aan: de PRUNIETB32 - PISTOL

Het betreft een neppistool. Het ding is griezelig echt en (daarom) in Nederland verboden. Met zoiets gaat Vagebond liever niet over straat dus ik heb 'm alleen gediscovered.

In m'n logje heb ik de eigenaar geadviseerd om iets aan het uiterlijk van de TB te doen.

De volledige tekst van m'n logbericht luidde:

Deze TB lijkt veel te sterk op een echt handvuurwapen. Daardoor wordt hij volgens de Nederlandse wapenwetgeving als vuurwapen aangemerkt en is het illegaal om 'm voorhanden te hebben. Ik adviseer de eigenaar met klem om een spuitbus met vrolijk gekleurde verf ter hand te nemen en het uiterlijk een veel onschuldiger aanzien te geven. Zolang die maatregel achterwege blijft loopt iedere cacher die deze TB met zich meevoert de kans op een forse boete en een strafblad. Ik wil dat risico zelf in ieder geval niet lopen en heb 'm daarom uitsluitend gediscoverd.

 

Uit eerdere logjes blijkt dat meerdere cachers moeite met deze TB hadden:

 

Dit op een echt gelijkende en derhalve illegale handvuurwapen uit de cache gehaald. We zullen het in een andere cache stoppen. (Cairnteam - GR)

 

Pak de volgende keer een ander iets dan een neppistool om aan jouw bug te hangen. Er zijn veel kinderen aan het geocachen. Voor onze kids die hem vonden ook niet leuk. (Team Legacy)

 

Deze TB vonden wij maar raar dus hebben we hem laten liggen. We vragen ons af of deze wel is toegestaan in NL. (whitesheperd)

 

Op 31 december heeft de eigenaar m'n logje verwijderd. Hij heeft me niet even gemaild en de reden daarvan verteld en/of me de kans gegeven m'n tekst aan te passen, welnee: deleten die hap. Punt. En puntje eraf.

De andere hierboven geciteerde logjes heeft hij, tot op heden althans, laten staan.

 

Zoiets vind ik in de eerste plaats enorm onfatsoenlijk; ik zou het van heel wat meer wellevendheid vinden getuigen als de eigenaar je vooraf mailt dat hij moeite heeft met de inhoud van je log en je de kans geeft om de tekst aan te passen. Als dat teveel gevraagd is zou hij ook na de druk op de delete-button je een bericht kunnen sturen met: ik heb je log verwijderd om die-en-die reden.

In dit geval is dat dus allemaal niet gebeurd en m'n logje is patsboem verwijderd.

 

Toevallig 'zag' ik het online gebeuren en heb ik de eigenaar al binnen 5 minuten na de verwijdering gemaild met de vraag: "waarom is mijn log verwijderd?".

Daarop heeft hij niet gereageerd. Ook op latere mails heb ik geen enkele reactie van hem ontvangen. Hij negeert me blijkbaar hetgeen ik ook al niet bijster fatsoenlijk vind.

 

De vraag dient zich dan ook aan: kun je als cacher nog iets anders doen dan proberen om contact met de eigenaar te krijgen?

Of zijn we eigenlijk compleet overgeleverd aan de willekeur van een eigenaar?

Op die formele vraag probeer ik een antwoord te vinden.

 

Dank&dag,

Vagebond

bewerkt door Lady & de Vagebond
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Of er iets tegen te doen is, weet ik niet. Maar ik zou de log gewoon weer terug plaatsen.

Heb wel gezien dat de eigenaar uit Belgie komt en daar zijn dit soort nep dingen weer niet verboden, maar dat wil nog niet zeggen dat zo'n ding in een cache thuishoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het niet goedschiks gaat..............

Laatst is er nog ergens Politie ingezet omdat men dacht dat een cachecontainer een explosief was. Zulke dingen kunnen we niet gebruiken. Zo helpen we onze hobby om zeep. Zo'n pistool draagt daar naar mijn mening ook aan bij.

Ohh....wat gebeurd er....?....Ik heb m'n handen niet meer onder controle.....GOOI DAT PISTOOL WEG EN HANG ER EEN ROZE WATERPISTOOL AAN.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In België misschien niet verboden, maar hij ligt nu wel op Nederlands grondgebied.

En dan ook nog in één van jouw caches.

Waarom niet even aan de politie laten zien???

Van tevoren de eigenaar van de TB op de hoogte stellen welke stappen je gaat ondernemen.

Grote kans dat ie dan wél reageert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, je kunt hier weinig aan doen ben ik bang. Ik zou wel een berichtje met uitleg naar GS doen en de situatie uit leggen dat dit soort wapens in Nederland verboden zijn. Misschien dat zij actie kunnen ondernemen.

Verder kan je natuurlijk ook gewoon de tb grabben en droppen bij een politie bureau (te vinden in de meeste steden). Dan is het wel einde reis van de tb. Persoonlijk zou ik daar geen moeite mee hebben, moet je maar geen (nep) wapens aan een tb hangen.

 

Uiteindelijk zal je je puntje niet terug krijgen maar dat zou ik zelf voor lief nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In België misschien niet verboden, maar hij ligt nu wel op Nederlands grondgebied.

En dan ook nog in één van jouw caches.

Waarom niet even aan de politie laten zien???

Van tevoren de eigenaar van de TB op de hoogte stellen welke stappen je gaat ondernemen.

Grote kans dat ie dan wél reageert.

 

Niet in een van mijn caches volgens de link.

Slecht gelezen, zie nu pas dat het niet aan mij gericht was. :)

bewerkt door Remunj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vertel de politie maar wat je aan het doen bent als je net een munitiekistje uit de grond trekt waar deze TB in zit .. heel de hobby is dan om zeep. Ik zou hem op het bureau afgeven. Hiermee wordt m.i. de goede wil, en bedoelingen, van het cachen getoond. En de eigenaar van de TB .. die heeft wat te verklaren .. jammer voor zijn pistooltje maar ach ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit vond ik op de site:

 

Cache Contents/Cache Inhoud

 

Gebruik in alle gevallen je gezonde verstand. Explosieven, vuurwerk, minutie, aanstekers, messen (inclusief zakmessen en multi-tools), drugs, alcohol of elk ander niet gewenst materiaal hoort niet thuis in een GeoCache. Respecteer de wet! GeoCaching is een familie-activiteit en de inhoud van Caches moet geschikt zijn voor alle leeftijden.

 

Als cache eigenaar ben je verantwoordelijk voor je eigen cache en dus ook voor de inhoud dus wat mij betreft eruit met dat ding of hang er zoals gezegt een rose waterpistool aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31 december heeft de eigenaar m'n logje verwijderd. Hij heeft me niet even gemaild en de reden daarvan verteld en/of me de kans gegeven m'n tekst aan te passen, welnee: deleten die hap. Punt. En puntje eraf.

De andere hierboven geciteerde logjes heeft hij, tot op heden althans, laten staan.

 

Begrijp ik het goed dat het om het logje op de TB pagina gaat? Dus niet het found log van de betreffende cache? Daar zou ik (maar dat is mijn mening en andere referentiekader) niet om malen. Ik vind het leuk om TB's en Coins te verplaatsten maar als de eigenaar mijn log niet op prijs stelt verwijdert hij hem maar. Ik zie dit niet als een gemiste 'punt'. Ik doe de TB eigenaar een plezier .. door deze items te verplaatsen .. maar uiteindelijk gaat het mij om de cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Richtlijnen van .com:

 

Cache Contents

Use your common sense in most cases. Explosives, fireworks, ammo, lighters, knives (including pocket knives and multi-tools), drugs, alcohol or other illicit material shouldn't be placed in a cache. As always respect the local laws. Geocaching is a family activity and cache contents should be suitable for all ages.

 

Food items are always a bad idea. Animals have better noses than humans, and in some cases caches have been chewed through and destroyed because food items (or items that smell like food) are in the cache. Even the presence of mint flavored dental floss has led to destruction of one cache.

 

If the original cache contents list any of the above items or other questionable items, or if a cache is reported to have the questionable items, the cache may be disabled, and the owner of the cache will be contacted and asked to remove the questionable items before the cache is enabled.

 

Lijkt me duidelijk, zo'n TB zou niet mogen...

En het zonder pardon verwijderen van een log is al helemaal not done

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...