Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

  • 1 month later...
ReizenReizen

Ik ontdekte drie weken terug een teek bij mezelf tijdens het douchen. Gewoon door de week, zonder de dag ervoor in het bos gewandeld te hebben. Die zat dus in de bosjes in de wijk of is in m'n trui blijven zitten na een boswandeling en heeft toegelagen toen ik die trui een paar dagen later 's avonds weer aandeed. Afgelopen weekend zat er een rode kring om de beet. Meteen 's maandags naar de dokter en een kuur van 10 dagen meegekregen. Ook bloed laten prikken, uitslag moet ik nog krijgen.

(...)

 

Heb ik ook altijd: dat teken er opeens zomaar zitten, terwijl het toch minimaal een dag geleden was dat ik in een bos zat. Vooralsnog heb ik ze op zeer bereikbare plaatsen gehad zoals kuit, scheenbeen en knie. Ook makkelijk te verwijderen plaatsen... Hierdoor weet ik echter wel zeker dat ze er nog niet waren nadat ik me omgekleed en gedoucht heb en zo.

 

Hoelang kunnen die beestjes in huis overleven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de zoveelste keer wil ik vermelden dat een rode kring helemaal niet wil zeggen dat je besmet bent!!!! Zelf heb ik nooit een rode kring gehad, maar ben wel positief bevonden op Lyme. Bij aanhoudende griepverschijnselen altijd op lyme laten testen het liefst met een Imunoblod test en niet alleen met een Elisatest.

 

Ik neem aan dat je dit andersom bedoeld? Geen rode kring wil zeggen niet zeggen dat je niet besmet bent.

Bij aanwezigheid van een kring met je wel besmet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teken kunnen tussen de 1 en de 3 jaar oud worden heb ik ooit ergens gelezen. Verschilt per soort...

Ze kunnen dus gewoon ook in huis leven. Er zijn zelfs soorten die een jaar lang kunnen zonder voedsel...

Vrouwtjes leggen ook eitjes die uit kunnen komen. Ik denk dat ze dat wel buiten zullen doen aangezien daar meer voedsel voorradig is.

 

Niet meteen in paniek raken lijkt me, want de meeste cachers zullen ooit wel in aanraking zijn gekomen met teken. Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van een teek kijken, maar als een teek in een huis zit, dan zal hij liever weer naar buiten gaan omdat hij daar makkelijker aan voedsel kan komen. De reden dat ik dat denk is het volgende:

 

De meeste teken komen niet hoger dan een meter boven de grond en kunnen niet springen of vliegen. Hoog gras vinden ze prettig om op te gaan zitten. Zodra een prooi langs loopt (honden, reeen, herten, muizen, e.d.) kunnen ze snel overstappen op hun gastheer.

 

Goed stofzuigen, eventueel een insectenspray zou voor je geruststelling prima kunnen werken lijkt me

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn sinds 3 weken pas actief in het Geocachen samen met onze hond...

En ook wij merken dat het tekengehalte enorm is.

 

De hond heeft er al 2 meegenomen vanuit het bos en 1 van ons had er eentje op der rug zitten.

 

Naar mijn idee pik je ze razend snel op, wanneer je tussen de struiken / bladeren aan het zoeken bent naar de cache.

Na deze incidenten, wordt je ineens toch wel een stuk voorzichtiger met zoeken.

En na elke cache ronde weer op zoek naar die enge beesten!

 

@ Team Galaen: een kring zegt niets over een wel of geen besmetting van Lyme.

bewerkt door Krusko
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar mijn idee pik je ze razend snel op, wanneer je tussen de struiken / bladeren aan het zoeken bent naar de cache.

Klopt. Daarom loop ik liever even om een groep struiken heen als dat mogelijk is, i.p.v. er doorheen. Ik let daar de laatste 2 jaar extra op, en daardoor heb ik nu veel minder last van tekenbeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Team Galaen: een kring zegt niets over een wel of geen besmetting van Lyme.

 

Dat is toch vreemd, volgens mij staat toch overal dat indien je een beet van een teek hebt gehad en je krijgt daar een rode kring omheen dan is het zeker dat met Lyme besmet bent.

 

Dan zou ik toch wel eens willen lezen waar iets anders staat......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Team Galaen: een kring zegt niets over een wel of geen besmetting van Lyme.

 

Dat is toch vreemd, volgens mij staat toch overal dat indien je een beet van een teek hebt gehad en je krijgt daar een rode kring omheen dan is het zeker dat met Lyme besmet bent.

 

Dan zou ik toch wel eens willen lezen waar iets anders staat......

Ik weet inderdaad ook niet beter, dan dat wanneer je een kring krijgt, dat je dan besmet bent. Andersom is het wel zo, dat als je geen kring krijgt, dan wil dat niet zeggen dat je niet besmet bent.

 

Er bestaat zelfs een kans dat je wel besmet raakt, maar hier niets van merkt en ook nooit ergens last van krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net nog even gegoogled.

En welke site ik ook kijk (o.a. www.saag.nl, www.lymenet.nl):

 

De rode ring na een tekenbeet is voldoende om de diagnose te stellen -> aan de antibiotica.

 

Andersom geldt dat echter zeer duidelijk niet!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de zoveelste keer wil ik vermelden dat een rode kring helemaal niet wil zeggen dat je besmet bent!!!! Zelf heb ik nooit een rode kring gehad, maar ben wel positief bevonden op Lyme. Bij aanhoudende griepverschijnselen altijd op lyme laten testen het liefst met een Imunoblod test en niet alleen met een Elisatest.

 

Ik neem aan dat je dit andersom bedoeld? Geen rode kring wil zeggen niet zeggen dat je niet besmet bent.

Bij aanwezigheid van een kring met je wel besmet.

 

 

 

Met of zonder rode kring, je hebt even veel kans op besmetting!! De kring is een reactie op de beet, niet op de besmetting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teken kunnen tussen de 1 en de 3 jaar oud worden heb ik ooit ergens gelezen. Verschilt per soort...

Ze kunnen dus gewoon ook in huis leven. Er zijn zelfs soorten die een jaar lang kunnen zonder voedsel...

Vrouwtjes leggen ook eitjes die uit kunnen komen. Ik denk dat ze dat wel buiten zullen doen aangezien daar meer voedsel voorradig is.

 

Niet meteen in paniek raken lijkt me, want de meeste cachers zullen ooit wel in aanraking zijn gekomen met teken. Ik kan natuurlijk niet in het hoofd van een teek kijken, maar als een teek in een huis zit, dan zal hij liever weer naar buiten gaan omdat hij daar makkelijker aan voedsel kan komen. De reden dat ik dat denk is het volgende:

 

De meeste teken komen niet hoger dan een meter boven de grond en kunnen niet springen of vliegen. Hoog gras vinden ze prettig om op te gaan zitten. Zodra een prooi langs loopt (honden, reeen, herten, muizen, e.d.) kunnen ze snel overstappen op hun gastheer.

 

Goed stofzuigen, eventueel een insectenspray zou voor je geruststelling prima kunnen werken lijkt me

 

Jammer genoeg wonen we in een appartement: 2 hoog. Dat scheelt weer springen voor die teek :thumbup:

En hij wordt dan ook niet verleid door lekker geurig gras in de achtertuin.

 

Komende 2 weken wordt cachen met een burka aan, ik heb net een kuurtje gekregen en moet nu uitkijken met zon.

(en dit kuurtje is dus op basis van telefonisch consult, niks bloedonderzoek!)

bewerkt door pelley
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, een dokter ben ik niet natuurlijk, maar zo had ik het begrepen van de huisarts...

(wellicht probeerde deze alleen onze ongerustheid weg te nemen) :thumbup:

 

Maar 1 ding is zeker! Altijd in de gaten houden en bij twijfel laten onderzoeken!

 

(overigens is de plek op de rug bij ons zo goed als verdwenen na een week, goed nieuws dus)

bewerkt door Krusko
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...