Spring naar bijdragen

Geocaching En Puntjes Jagers.


yurrie-currie

Aanbevolen berichten

...knip

 

 

Multi's zijn heel mooi, maar waarom worden die ten opzichte van de gemakkelijke grabbers niet zoveel bezocht ? Dus geocachers die multi's maken zoek dat eens uit en dan zal je zien dat ook de kwaliteit van de multi's zal verbeteren.

 

knip...

 

 

Deze redenatie is m.i. onzin.

Dat multi's niet zoveel bezocht worden t.o.v. makkelijke grabbers, daarvoor komen bij mij al snel twee hele simpele redenen op:

 

 

 

Je heb het prachtig gezegd en ik ben het met jou eens :rolleyes:

 

 

 

Multi's vind ik mooier dan Traditionals maar het zijn twee verschillende type cache's

 

Maar we zijn niet allemaal puntenjagers, en toch zie je dat veel geocachers liever Traditionals doen, dus de vraag kan gesteld worden waarom ? Heeft men geen zin om 5 km te wandelen of zijn multi's toch soms te lastig om te doen. Kan ik 1 Traditional niet vinden ga ik naar de volgende. Kan ik een waypoint niet vinden kan ik weer terug wandelen en misschien baal ik dan wel omdat ik hem niet gevonden heb. Dus doe ik de volgende keer dan maar Traditionals...... toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je hoeft niet direct negatief te zijn om aan te geven dat je een cache wat minder vindt. Veel algemene logjes als zonder diep op de inhoud van de cache in te gaan geven ook wat aan. Gewoon tussen de regels door lezen, dan kom je best wel wat te weten over de kwaliteit. En vergeet de combinatie met de GeoDor lijst niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft niet direct negatief te zijn om aan te geven dat je een cache wat minder vindt. Veel algemene logjes als zonder diep op de inhoud van de cache in te gaan geven ook wat aan. Gewoon tussen de regels door lezen, dan kom je best wel wat te weten over de kwaliteit. En vergeet de combinatie met de GeoDor lijst niet.

 

 

 

Een logje is best moeilijk, en niet iedereen wil negatief zijn of zo overkomen. De geoDor lijst zegt mij helemaal niets. 10 bezoekers 1 geodor is een schoolvoorbeeld van een 1. Dus ik vind de logs belangrijker dat verteld mij of een cache de kwaliteit heeft om hem te bezoeken. Een Geodor kan mij wel geintresseerd maken om de logs van een bepaalde cache te gaan lezen. en dan blijkt dat de reakties (logs) wel heel positief zijn, en weet ik dat ik kan cachen en een gezellige middag in een prachtige omgeving zal hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er word geschreven over de log dat je daar aan wel kan zien of het een "flutcache" is of niet.

 

Dus de "Flutcaches" worden gelogd met

  • snel gevonden.
  • # 92 TFTC 13.15 u
  • gevonden om 15.00 uur.
  • Eitje! Toch mooi meegenomen.
  • Vandaag weer eens op cachetour. Lang maar productief dagje. En weer een stip van de kaart weg
  • Was goed te vinden.

Als dat zo is legt iedere cache legger een "Flutcache" want er wordt zo nu en dan gewoon gelogd met de bovenstaande teksten of iets in die strekking.

 

Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er word geschreven over de log dat je daar aan wel kan zien of het een "flutcache" is of niet.

 

Dus de "Flutcaches" worden gelogd met

  • snel gevonden.
  • # 92 TFTC 13.15 u
  • gevonden om 15.00 uur.
  • Eitje! Toch mooi meegenomen.
  • Vandaag weer eens op cachetour. Lang maar productief dagje. En weer een stip van de kaart weg
  • Was goed te vinden.

Als dat zo is legt iedere cache legger een "Flutcache" want er wordt zo nu en dan gewoon gelogd met de bovenstaande teksten of iets in die strekking.

 

Masterchef

 

 

 

Helaas werk dat zo ook weer niet. Een aantal (teveel) geocachers kunnen of willen geen logsjes schrijven.

 

Daarom is het belangrijk dat men schrijft hoe men de cache vindt.

 

Uit de wel goed geschreven logjes kan je al heel wat halen. Puntenjagers jagen de logjes er ook door dus daar kan je ook niets van verwachten, ze hebben gewoon haast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat multi's niet zoveel bezocht worden t.o.v. makkelijke grabbers, daarvoor komen bij mij al snel twee hele simpele redenen op:

Reden 1.

Er is een tellertje en dat wordt met één opgehoogd voor iedere cache die je vind.

Reden 2

Beschikbare hoeveelheid tijd versus te investeren tijd voor een found.

 

Reden 3. Het "schoonhouden" van de kaart met niet-gevonden caches in de omgeving.

Ik merk bij mezelf ook dat ik er plezier aan beleef een zo 'leeg' mogelijke NotFound-kaart van mijn omgeving te hebben. Alle traditionals die er op verschijnen worden daarom door mij vrij snel gevonden. Voor multi's is meer tijd nodig. Vaak is het het ook waard daar ruim te rijd voor te nemen, omdat ze leuker en beter uitgedacht zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... De geoDor lijst zegt mij helemaal niets. 10 bezoekers 1 geodor is een schoolvoorbeeld van een 1. ...

 

Dit is werkelijk de raarste conclusie die ik heb gezien. 10 bezoekers en 1 geo d'or betekent een waardering van 10%. In de waarderinglijst sta je dan al redelijk hoog in de lijst. Het zou eerder overeen komen met een 7 ofzo. Niet van die gekke dingen zeggen aub.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er word geschreven over de log dat je daar aan wel kan zien of het een "flutcache" is of niet.

 

Dus de "Flutcaches" worden gelogd met

  • snel gevonden.
  • # 92 TFTC 13.15 u
  • gevonden om 15.00 uur.
  • Eitje! Toch mooi meegenomen.
  • Vandaag weer eens op cachetour. Lang maar productief dagje. En weer een stip van de kaart weg
  • Was goed te vinden.

 

Volgens mij heb je gelijk. Logs bij "flutcaches" voldoen vaak aan twee dingen:

  1. Ze zijn kort
  2. Ze lijken op elkaar

Dat roept om het schrijven van een relatief simpele formule die voor elke cache een score uitrekent die is gebaseerd op uniekheid en lengte van de logs (niet op het aantal logs). Hoe langer en unieker de logs, hoe meer energie men heeft gestoken in het schrijven er van, en hoe meer plezier men er aan beleefd heeft.

Uniekheid zou je kunnen inschatten aan de hand van het aantal verschillende woorden, of de overlap in woorden met andere logs.

De vraag is en blijft dan hoe je zo'n kwaliteits-score gebruikt om het leggen van goede caches te bevorderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mensen..... de regen is voorbij, het is mooi weer (althans hier in de polder) shutdown your PC en ga lekker lopen, oppakkertjes doen of letterboxen......

 

laat de discussie voor de herfst..................

 

wat is het uiteindelijke resultaat van deze hele discussie, van de 100 nieuwe caches is er 1 misschien 2 die niet aan de kwaliteits normen gaat voldoen...... bedenk dat het voor de reviewers moeilijk blijft alles op juiste waarde in te schatten, het is en blijft de perceptie van de legger die vertaald wordt naar de reviewer.

 

Hint, kijk eens naar andere landen daar speelt dit verhaal helemaal niet, past dit dan bij ons polderlandje? Ik denk het niet.

Er is de laatste tijd veel aandacht voor GPS en GPS gebruik, zie zomer nummer van Outdoor (voor info http://www.outdoormagazine.nl/pages/dezeeditie.aspx) leuk artikel

Veel mensen beginnen aan deze hobby vooral om het buiten zijn. Ik denk dat een van de doelstelling van gc.nl dan ook moet zijn om samen met de beheerorganisaties een leidend voorbeeld moet zijn over hoe je om gaat met de natuur in combinatie met deze hobby.

 

Al eens eerder laten vallen hier, waarom geen gc.nl event waarbij er speciale nadruk ligt op newbies en het geocachen, naast natuurlijk de die hards en anderen..... wat jaren geleden was er een newbie event in het loetbos, redelijk wat nieuwe mensen maar vooral die hards. Toch, ik was toen een newbie, heb ik veel geleerd op die dag.

Dit is een mooi platform om SBB, natuur monumenten en de diverse landschappen ook hun zegje te laten doen. tevens kan dan hier ook worden uitgelegd wat mensen vinden van kwaliteit en hoe een kwaliteits cache wordt gebakken :dribble: maar een hele serie flutcaches can voor mij nog steeds een boel kwaliteit bieden

 

oja.. ook zie ik een heleboel suggesties om de regels te veranderen voor nederland. bv een traditional moet een ammobox zijn ipv een kokertje......

Regels worden niet in Nederland gemaakt, suggesties wordt wel naar geluisterd, maar de "guidelines" zijn wereldwijd en moeten dan ook overal worden toegepast en bovenal worden geaccepteerd door iedereen. Er blijken nog steeds veel mensen te zijn die denken dat alles van gc.nl komt, dit geldt alleen voor de website in nederland, het forum en de andere rand verschijnselen zoals de stats en geo d'ors. Al het andere wordt door gc.com geregeld. Dus als je iets bedenkt denk dan ook "out of the box" in termen als: zou dit ook in de rest van de wereld toepasbaar zijn wanneer het gaat om cachetypes, eisen, formaten en wat nog meer

 

Perfect world! Nice to live in, hard to achieve..

 

 

En nu naar buiten :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Smaken verschillen.

 

Ik heb geen problemen met flutcaches, waar het mij omgaat is dat ik een schat zoek met een GPS, en dat hoeft niet altijd een pot met goud te zijn. Dus van Nano tot Zeecontainer is mij allemaal even goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... De geoDor lijst zegt mij helemaal niets. 10 bezoekers 1 geodor is een schoolvoorbeeld van een 1. ...

 

Dit is werkelijk de raarste conclusie die ik heb gezien. 10 bezoekers en 1 geo d'or betekent een waardering van 10%. In de waarderinglijst sta je dan al redelijk hoog in de lijst. Het zou eerder overeen komen met een 7 ofzo. Niet van die gekke dingen zeggen aub.

Geo D'ors zijn niet heel erg maatgevend. Ik zie geo d'ors die gegeven worden puur aan de maker van een hele serie caches. Sommige zijn traditionals die bv onder een steen bij een paal zijn verstopt. Als er dan 10 geweest zijn en er is 1 geo d'or gegeven... zou dat dan ook een 7 zijn.....

 

afgelopen winter een cache gelopen met bijna de meeste geo d'ors in nederland. Het was een multi in een bos, wij konden echt niet bedenken waarom deze cache zoveel geo d'ors heeft gekregen, de tocht was achteraf redelijk eenvoudig, er had meer in de omgeving gezeten en de terug tocht was direct naar de auto vanaf de verstopplek. Dit heeft voor mij de doorslag gegeven dat het niet maatgevend is voor een cache. Ja ik deel ze zelf ook uit maar dan moet ik wel heel erg overtuigd zijn van kwaliteit en de lol die ik er aan heb beleefd, de geo d'ors gebruik ik als mijn eigenlijstje van mooie caches die ik soms nog een keer doe ook al heb ik ze al gevonden :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat multi's niet zoveel bezocht worden t.o.v. makkelijke grabbers, daarvoor komen bij mij al snel twee hele simpele redenen op:

Reden 1.

Er is een tellertje en dat wordt met één opgehoogd voor iedere cache die je vind.

Reden 2

Beschikbare hoeveelheid tijd versus te investeren tijd voor een found.

 

Reden 3. Het "schoonhouden" van de kaart met niet-gevonden caches in de omgeving.

Ik merk bij mezelf ook dat ik er plezier aan beleef een zo 'leeg' mogelijke NotFound-kaart van mijn omgeving te hebben. Alle traditionals die er op verschijnen worden daarom door mij vrij snel gevonden. Voor multi's is meer tijd nodig. Vaak is het het ook waard daar ruim te rijd voor te nemen, omdat ze leuker en beter uitgedacht zijn.

 

Reden 3; Huh?

Het schoonhouden van de kaart zou juist een reden moeten zijn om wel de multi's te doen.

Je geeft zelf al aan dat de tijd bepalend is, hetgeen weer terugkomt op reden 2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het schoonhouden van de kaart zou juist een reden moeten zijn om wel de multi's te doen.

Je geeft zelf al aan dat de tijd bepalend is, hetgeen weer terugkomt op reden 2.

 

Het klopt dat het veel te maken heeft met tijd. Traditionals zijn vaak makkelijker, en dus sneller 'van te kaart' te halen (in mijn omgeving zijn helaas weinig echt leuke traditionals).

Mijn punt was dat ik niet echt naar het cache-tellertje kijk, maar naar de kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Hint, kijk eens naar andere landen daar speelt dit verhaal helemaal niet, past dit dan bij ons polderlandje? Ik denk het niet.

...

 

Onlangs heb ik van de reviewers begrepen dat dit probleem wel dergelijk in een aantal landen speelt...

 

...

Al eens eerder laten vallen hier, waarom geen gc.nl event waarbij er speciale nadruk ligt op newbies en het geocachen, naast natuurlijk de die hards en anderen..... wat jaren geleden was er een newbie event in het loetbos, redelijk wat nieuwe mensen maar vooral die hards. Toch, ik was toen een newbie, heb ik veel geleerd op die dag.

Dit is een mooi platform om SBB, natuur monumenten en de diverse landschappen ook hun zegje te laten doen. tevens kan dan hier ook worden uitgelegd wat mensen vinden van kwaliteit en hoe een kwaliteits cache wordt gebakken :( maar een hele serie flutcaches can voor mij nog steeds een boel kwaliteit bieden

...

 

Enigszins offtopic: Ben ik ook een voorstander van; tijdens de laatste teammeeting hebben wij echter besloten dat onze prioriteiten nu even ergens anders liggen oa. aanpassen forum, opschonen gebruikers, website, goodiesshop ed. In oktober (dan is de volgende meeting weer) komt het weer op de agenda.

 

...

oja.. ook zie ik een heleboel suggesties om de regels te veranderen voor nederland. bv een traditional moet een ammobox zijn ipv een kokertje......

Regels worden niet in Nederland gemaakt, suggesties wordt wel naar geluisterd, maar de "guidelines" zijn wereldwijd en moeten dan ook overal worden toegepast en bovenal worden geaccepteerd door iedereen.

...

 

Klopt, maar wat ik van de reviewers begreep is er wel dergelijk ruimte voor aanvullende 'voorwaarden' per land.

 

Tja, en niet elke locatie leent zich toch voor een ammobox?! Soms is de verstopwijze ook ondergeschikt aan de locatie toch?

 

...

En nu naar buiten :(

...

 

Goed idee :) !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enigszins offtopic: Ben ik ook een voorstander van; tijdens de laatste teammeeting hebben wij echter besloten dat onze prioriteiten nu even ergens anders liggen oa. aanpassen forum, opschonen gebruikers, website, goodiesshop ed. In oktober (dan is de volgende meeting weer) komt het weer op de agenda.

Of er een gc.nl-event komt ligt helemaal aan het team natuurlijk.

Alleen vind ik de reden waarom niet die gegeven wordt naast prijzenswaardig ook op te lossen.

 

Alle dankbare bezoekers kunnen het event toch 'organiseren', het enige wat het team hoeft te doen is op te komen draven met een luisterend oor en een zak vol tips, tools en adviezen :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...