Spring naar bijdragen

Paperless cachen


marijtje

Aanbevolen berichten

In de zomervakantie gaan we op vakantie en dan willen we graag een aantal caches doen, maar we weten nog niet precies welke. Dus om nou heel veel caches uit te gaan printen, dat vind ik zonde. Nou heb ik hier op het forum wel het een en ander gelezen over paperless cachen, maar ik snap het nog niet helemaal.

 

Kun je met een smartphone paperless cachen of moet het persé een PDA zijn?

Moet de smartphone of PDA over een windows besturingsysteem beschikken?

Welke software heb je nodig om caches inclusief coördinaten en beschrijving op je smartphone of PDA te krijgen?

 

Ik heb wel iets gelezen over GSAK. Klopt het dat dit programma op je computer moet installeren? Maar moet je dan ook nog iets op je smartphone of PDA installeren?

 

Ik weet het, het zijn veel vragen :offtopic:

Marije

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi Marije

 

Even snelle bantwoording van je vragen:

 

Kun je met een smartphone paperless cachen of moet het persé een PDA zijn? Kan met beiden. Je moet de cachepagina leesbaar op het scherm kunnen krijgen. PDA's hebben een groter scherm en dus is de pagina leesbaarder. Alleen scrollen van hoog naar laag en niet in de breedte.

Moet de smartphone of PDA over een windows besturingsysteem beschikken? Hij moet documenten kunnen lezen in HTML of HTM paginavorm. Ja dus. Werkt het gemakkelijkst.

Welke software heb je nodig om caches inclusief coördinaten en beschrijving op je smartphone of PDA te krijgen? Van de smartphone weet ik het niet. Voor de PDA zie mijn uitgebreide beschrijving. De software die standaard in je PDA zit voldoet eigenlijk al. Geen extra kosten dus.

 

Ik heb wel iets gelezen over GSAK. Klopt het dat dit programma op je computer moet installeren? Maar moet je dan ook nog iets op je smartphone of PDA installeren? Ja, wel op je computer instaleren, niet op je smartphone of PDA. Voor je Smartphone of PDA heb je weer een ander programma nodig om de GSAK bestanden die je hebt geselecteerd uit te lezen. Voor zover ik het heb begrepen kost dit weer extra geld.

 

GSAK werkt met pocket queries. Dit kun je het beste vergelijken met een doosje samengestelde caches die je in GSAK stopt. Om een pocket querie aan te maken moet je premium member zijn. Vervolgens prop je met een muisklik dit doosje in je GPS. Je kunt het doosje caches ook verder selecteren voordat je ze in je GPS stopt. Dit kan door een aantal instellingen (voorkeuren) te wijzigen in GSAK. Je wilt bijvoorbeeld alleen tradi caches in een straal van 5 km rond een bepaald coordinaat hebben. Of alle multis waarvan de cache groter is dan een micro. Allemaal geen probleem binnen GSAK. Het werkte bij mij echter niet goed doordat ik iets verkeerds deed. Het programma heeft voor mij teveel mogelijkheden waardoor ik het overzicht ben verloren. Ik wil twee a drie klikken en dan lekker weg op cachejacht. Zie lange beschrijving.

 

Lange beschrijving. Neem even de tijd.

Ik heb een tijdje gezocht naar wat ik het beste kon doen mbt paperless geocachen. Ik heb veel gelezen over GSAK maar om er optimaal gebruik van te maken moest ik premium member worden. Hier had ik geen behoefte aan. Ik ben helaas geen dagelijkse geocacher maar als ik een dagje vrij heb dan wil ik er zoveel mogelijk doen of een paar hele mooie!! GSAK heeft vreselijk veel mogelijk heden en als je bijvoorbeeld dagelijks een grote route bestrijkt voor bijvoorbeeld je werk, dan is het handig om alleen de snelle oppikkers eruit te halen of hele snelle multi's. GSAK biedt je dan de mogelijkheid.

Ikzelf ben een gebiedsgeocacher. Op mijn vrije dag trek ik een gebied met caches binnen en die werk ik af naar waar mijn behoefte van dat moment ook maar ligt.

 

Het kan heel simpel. Ik heb een tweedehands PDA aangeschaft, teweten een HP Ipaq in de 2400 serie. Liefst een zo jong mogelijk model dan is de batterij het best. Voor 50 euro gekocht omdat er geen navigatie ingebouwd zat. Heb ik ook niet nodig want met mijn 60csx kom ik overal.

Let er bij de aanschaf op dat er een windows programma werkprogramma inzit anders kun je er niets mee. Let wel... deze zit er over het algemeen standaard in. Ook even letten op de levensduur van de batterij. De mijne is na een week standby toe aan energie. Na een dag intensief geocachen waarbij ik hem veel aan en uit doe en veel en lang gebruik maak van het ingebouwde schermlicht is er misschien 1 kwart van de batterij gebruikt. Valt dus wel mee. Vraag er even naar bij de verkoper.

Verder moet de PDA een geheugenkaartslot hebben. Slot is geen slot van slot en sleutel maar zo noemt men de gleuf waarin je het geheugenkaartje schruift.

 

Verder even kijken naar een geheugenkaartje. Koop geen dure. In de mijne zit een 512 mb kaartje en hierop staan geloof ik al zo'n 200 cachebeschrijvingen + foto's en de eerste 10 logjes. Het kaartje is ongeveer voor een tiende gebruikt. Niets dus.

 

Nu het gebruik op internet. In je vraag lees ik dat je naar een gebied wilt gaan en daarvan in een straal van zoveel kilometer de cache wilt bezoeken.

 

Een geheugenkaartlezer in je laptop of computer werkt sneller dan dat je hem via een cradle en dus nog in je PDA laat zitten. Plaats de geheugenkaart in de lezer.

 

Ga met google maps naar het gebied waar je heen wil en klik op cache die je wilt gaan doen.

 

In de cachebeschrijving staat onder het coordinaat "PRINT"

Dan zie je een printertje met daarnaast: simple (no logs) (5logs) (10 logs)

Ik klik dan 1 keer op 10 logs en je krijgt een vereenvoudigde cachebeschrijving te zien. Alles staat hierin beschreven en ook de foto's welke in de cachebeschrijving zijn opgenomen staat zichtbaar vermeld.

 

Ga naar dan naar "BESTAND" en vervolgens naar "OPSLAAN ALS"

Je krijgt dan het subscherm waarin je kunt kiezen waarheen je deze beschrijving wilt hebben. Zoek even waar je geheugenkaartje staat en klik deze dan aan. SLA DAN NOG NIET OP!!

Het volgende is gebeurd:

- Je hebt nu geregeld waar je de cachebeschrijving naartoe "geschreven" wilt hebben

- Automatisch wordt de naam van de cache meegenomen startend met het GC nummer

 

Je moet nu nog een keuze maken onder welke type bestand je hem gaat opslaan:

Kies voor " Webpagina, volledig (*.htm; *.html) "

Klik dan op opslaan en hij slaat de cache beschrijving op je geheugenkaartje.

 

Vervolgens ga je weer terug naar de cachebeschrijving en druk je op het knopje "SEND TO GPS". Indien je je GPS hebt aangesloten op je computer of laptop en je hebt hem ingeschakeld, dan zoekt de computer zelf de GPS op. Indien hij hem vindt dan krijg je de keuze om het waypoint of de waypoints op te slaan. Als het een multi betrefd en de waypoints zijn ingevoerd in de cachebeschrijving, dan hoef je niet meer onderweg en tijdens de route de coordinaten in te toetsen. Ik werd daar op het laatst een beetje kriebelig van omdat daar het meeste tijd in gaat zitten. ( En de meeste fouten :crybaby: )

De computer of laptop stuurt vervolgens de waypoints naar de GPS met als herkenning de GC code.

 

Dit herhaal je tot je alle caches in je PDA en GPS hebt ingelezen.

 

Ikzelf werk zoals gezegd met de 60GSX. Ik plan niet echt van te voren welke cache ik ga doen maar meer naar welk gebied ik wil rijden. Ik zet de GPS aan en ga rijden. Ondertussen zie ik al rijdend een cache verschijnen. De GC code die eraan vasthangt is snel terug te vinden in de documentenlijst van mijn PDA. Ikzelf heb dezelfde icoontjes welke voor een traditionele, multi, mysterie etc etc gedownload in mijn GPS dus ik weet al snel wat voor een cache het is. Bij het SEND TO GPS moet ik dit wel aanpassen anders zie ik alleen van die grote bruine kisten die mijn GPS standaard gebruikt voor het geocachen (Garmin dan) in gebruik heeft. Dit moet je ook als je vanuit GSAK werkt en heeft niets te maken met paperless geocachen.

 

Oke, lang verhaal, lijkt misschien niet simpel, maar is het echt. Ik ben zelf geen wizkid heb er zelfs een hekel aan om urenlang achter het schermpje te zitten terwijl ik buiten kan zijn. Dit is voor mij de snelle manier om snel een cachebeschrijving in de PDA te zetten en de coordinaten in de GPS te kloppen en woesjjjj weg ben ik.

 

Als je vragen hebt stel ze gerust. Ik zou het me kunnen voorstellen na zo'n lang verhaal. Sorry ik was even lekker op dreef. Je moet het een keer in werking zien dan is het beslissen makkelijker omdat je dan beter ziet wat je qua gebruiksgemak handiger vindt. Kijk een keer mee met geocachers bij jouw in de buurt! De GSAK meetings bieden ook veel verheldering.

 

Succes

Davince

a.k.a.

Vince

bewerkt door Davince
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de heldere uitleg. :rolleyes:

Ik heb het even geprobeerd en ja hoor ik heb een cachebeschrijving op mijn smartphone gekregen.

Het scherm is niet heel groot, maar het gaat om het idee dat het gelukt is.

 

Maar je stuurt de waypoints dan naar je GPS en verandert de icoontjes naar multi, traditional enz..

Hoe doe je dit dan of kan dat niet bij een Garmin GPS 60?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar je stuurt de waypoints dan naar je GPS en verandert de icoontjes naar multi, traditional enz..

Hoe doe je dit dan of kan dat niet bij een Garmin GPS 60?

Dit kan je met GSAK doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik stel het programma SmartGPX voor (google even) deze vind ik uitermate geschikt voor mijn Symbian telefoon.

Daarnaast -> zie Davince voor de windows mobile variant. Het voordeel hier van vind ik dat je geen internet op je telefoon nodig hebt.

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de heldere uitleg. :punk:

Ik heb het even geprobeerd en ja hoor ik heb een cachebeschrijving op mijn smartphone gekregen.

Het scherm is niet heel groot, maar het gaat om het idee dat het gelukt is.

 

Maar je stuurt de waypoints dan naar je GPS en verandert de icoontjes naar multi, traditional enz..

Hoe doe je dit dan of kan dat niet bij een Garmin GPS 60?

 

Via dit forum kun je de icoontjes die gebruikt worden in geocaching uploaden naar je GPS. De 60csx heeft een map en kleurenscherm en dan zie je gelijk in je kaart aan de kleur en vormgeving van de cache wat voor een cache het is. De gps60 gebruikt meerdere grijstinten maar heeft geen kaart. Ik heb geen idee of dit dan ook werkt zodat je misschien aan de vormgeving kunt zien wat voor een cache het is, daar kan ik je helaas niet aan helpen. Ik weet ook niet of je je GPS middels een usb kabel aan de computer kunt koppelen? Top dat het gelukt is op je smartphone. Scheelt al weer een kopietje. Misschien kun je iets doen met in en uit zoomen op je telefoon zodat de beschrijving leesbaarder wordt.

 

Heel veel succes en veel zoekplezier!!!

Groeten

Vince

bewerkt door Davince
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marije,

 

Als je een smartphone hebt met GPS (intern of extern, maakt niet uit), kun je ook proberen of het Windows Mobile-programma GateCacher iets voor je is.

Het is geschreven door de mannelijke helft van team Melusine en is gratis te downloaden. Je kunt het vinden via de banner in mijn handtekening.

Ik ben zelf erg enthousiast over de werking, maar ben misschien wel een beetje onpartijdig :yes:

Zie voor meer info ook dit draadje: Nieuwe Windows Mobile / Smartphone Cache-applicatie: Gatecacher

 

Groetjes Laurette

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Weet iemand welk programma ik nodig heb om in 1 keer van een hele berg caches de beschrijvingen te downloaden ?

Ik wil ze in mijn garmin nuvi 350 zetten om op vakantie te gaan cachen zonder een laptop mee te hoeven nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet iemand welk programma ik nodig heb om in 1 keer van een hele berg caches de beschrijvingen te downloaden ?

Ik wil ze in mijn garmin nuvi 350 zetten om op vakantie te gaan cachen zonder een laptop mee te hoeven nemen.

 

In principe heb je hier geen software voor nodig maar een premium account, je kunt dan Pocket Queries definieren die je dan per mail kunt ontvangen. Ik ken echter de nuvi 350 niet en weet derhalve niet of deze rechtstreeks GPX of LOC files kan inlezen. Erg handig is....daar zijn we weer.....GSAK. Deze kan de Pocket Queries (GPX files) inlezen en in vele formaten weer exporteren naar diverse merken GPS of HTML and many many more, vast ook naar de Nuvi.

 

Maar puur voor downloaden van grote hoeveelheden cachebeschrijvingen in GPX formaat heb je geen additionele software nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo allemaal.

ook wij zijn nieuw hier, hebben al wat schatten gevonden.

en nu wil ook ( net als zovelen) de locaties mee nemen op mijn PDA.

 

de handleidingen hier boven allemaal gevolgd, even premiumlid geworden. en gsak aangeschaft.

 

alles werkt, MAAR in mijn PDA krijg ik de info niet te zien.

 

keurig een index bestand, kan ik kiezen uit afstand , nog niet gevonden, op naam ,op nummer.

 

maar als ik op het nummer klik ( wat blauw is ) dan geeft hij de fout, webpagina kan niet worden geopend.

 

ik heb alles weggeschreven als htlm , je ziet ook keurig het logo van windows explorer er voor staan.

maar openen gaat niet.

 

weet iemand de oplossing.

 

BVD

 

bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...