Spring naar bijdragen

Kan ik sneller en beter geocachen?


Megbob

Aanbevolen berichten

Beste cachers hier weer een vraag aan jullie!!!

Ik ben inmiddels begonnen met het cachen en heb de eerste 11 caches binnen.

Ik vind het leuk maar het kan volgens mijsneller.

Ik heb een GEKO 301 en daar voer ik de coordinaten van de waypoint in. Vervolgens kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld een sloot tussen zit of een snelweg. Hoe kan ik dit op voorhand weten? Ik heb ook gekeken op Mapsource maar daar zie je ook geen wegen of rivieren? Moet ik dan een andere GPS aanschaffen? Heeft iemand advies? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je zult TOPO kaarten moeten aanschaffen. TOPO NL uitgaande dat je in NL wilt cachen.

 

Fierljeppen is ook een optie, in ieder geval als het gaat om een sloot, maar TOPO NL komt denk ik meer in de richting van je vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste cachers hier weer een vraag aan jullie!!!

Ik ben inmiddels begonnen met het cachen en heb de eerste 11 caches binnen.

Ik vind het leuk maar het kan volgens mijsneller.

Ik heb een GEKO 301 en daar voer ik de coordinaten van de waypoint in. Vervolgens kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld een sloot tussen zit of een snelweg. Hoe kan ik dit op voorhand weten? Ik heb ook gekeken op Mapsource maar daar zie je ook geen wegen of rivieren? Moet ik dan een andere GPS aanschaffen? Heeft iemand advies? :)

Als je een recente versie van Mapsource hebt, dan vindt je onder de knop "beeld" als laatste de optie "weergeven in Google Earth" ;)

Ben je thuis dan kun je je op die manier voorbereiden, of door naar een GPS met kaarten of een PPC met Oziexplorer en kaarten :P

 

Groeten,

Ating

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste cachers hier weer een vraag aan jullie!!!

Ik ben inmiddels begonnen met het cachen en heb de eerste 11 caches binnen.

Ik vind het leuk maar het kan volgens mijsneller.

Ik heb een GEKO 301 en daar voer ik de coordinaten van de waypoint in. Vervolgens kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld een sloot tussen zit of een snelweg. Hoe kan ik dit op voorhand weten? Ik heb ook gekeken op Mapsource maar daar zie je ook geen wegen of rivieren? Moet ik dan een andere GPS aanschaffen? Heeft iemand advies? :)

Moet het sneller gaan dan? Je bent lekker aan het buiten spelen. Die sloot die in de weg ligt maakt er een avontuur van. Bekijk anders eens of er kaarten in je gps kunnen. Dat valt vast in je handleiding terug te vinden. Ook de website van de fabrikant van je gps zal info geven over mogelijke kaarten. Met een topo heb je wat meer zicht. Goedkoper is de aanschaf van een topografische atlas.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste cachers hier weer een vraag aan jullie!!!

Ik ben inmiddels begonnen met het cachen en heb de eerste 11 caches binnen.

Ik vind het leuk maar het kan volgens mijsneller.

Ik heb een GEKO 301 en daar voer ik de coordinaten van de waypoint in. Vervolgens kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld een sloot tussen zit of een snelweg. Hoe kan ik dit op voorhand weten? Ik heb ook gekeken op Mapsource maar daar zie je ook geen wegen of rivieren? Moet ik dan een andere GPS aanschaffen? Heeft iemand advies? :)

al eerder gezegd in dit draadje.... kaarten aanschaffen. dit helpt je een heel eind.

 

ik heb voor de ruwe bepaling mijn sat-nav in de auto en voor in het veld een 60csx met TOPO

 

maar het is ook wel aardig om zonder kaarten te lopen en alleen met de GPS pijl

 

JK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Geko 301 kan geen kaarten laden. Dus: als je kaartmateriaal mee op pad wil hebben dan moet je een andere GPS aanschaffen. Met TopoNL als kaartproduct kom je dan een heel eind. Verder kun je nog topografische kaarten meenemen (die zijn nauwkeuriger dan TopoNL, maar heel veel schiet je daar niet mee op is de ervaring hier).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen kaart hebben heeft ook zijn voordeel, je komt op plekjes waar je anders niet zou komen, zo hebben wij een keer een pasgeboren kalfje gered en een veulen vanaf de weg terug de wei in geholpen. Beiden keren kwamen we daar langs omdat we verkeerd reden!

 

Als we een kaart op onze gps hadden gehad waren we vast niet verkeerd gereden en was dat kalfje zeker doodgegaan en dat veulen ????

 

Ja, je maakt wat mee als je gaat cachen!!!!

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb jaren met een Geko 201 gewerkt en daarmee meer dan 1000 caches gevonden, de meeste op de fiets. Vooral multi's waarbij je onderweg de waypoints moet berekenen, maken het geocachen dan erg avontuurlijk, omdat je elke keer weer moet uitproberen wat de slimste route is.

In de boekhandel heb ik toen de Compact Provincie Atlas van Zuid-Holland gekocht (alle provincies zijn verkrijgbaar). Die bevat kleurenkaarten van de Topografische Dienst op schaal 1:50.000. Daarmee kan je heel goed je route voorbereiden.

 

Pas onlangs (na 5 jaar) heb ik een Garmin Legend gekocht, die geschikt is voor topografische kaarten. Ik fiets nu wat sneller, maar het is wel wat minder avontuurlijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij doen het zoeken naar de caches ook met de garmin geko 201. Altijd leuk om te ontdekken welk weggetje je moet hebben. Omdat we toch een autonavigatiesysteem nodig hadden, hebben we een Garmin Nuvi 250 gekocht, die gebruiken we in de auto om op de parkeerplek te komen, maar als we dan een multi doen, gebruiken we in het veld gewoon de geko en volgen het pijltje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf een Geko 101, en de Geko - serie kan geen kaarten laden. Je hebt wel zo'n stipjeskaart met waar je gelopen hebt, maar daar heb je niks aan in jouw geval. Je kunt zelf een kaart meenemen maar ik zou een andere GPS kopen die wel kaarten kan laden. Veel cachers gebruiken de Garmin GPSMap 60cx en die kan dat. Maar je moet dan ook TopoNL kaarten aanschaffen.

 

Trouwens, mij maakt het helemaal niet uit om geen kaart te hebben, zonder kaart kom je nog eens ergens! :dribble: Mijn neef vindt geocachen met kaart saai en dat begrijp ik eigenlijk best wel. Maar als ik 500 caches heb gevonden ga ik denk ik ook een GPS met kaart aanschaffen. Dat schiet toch wat meer op... :blush:

 

Veel succes!

 

DiedB :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Megbob,

Ik zie dat je net een weekje bezig bent. Natuurlijk is dan alles nog nieuw, bijzonder en verslavend en ben je het liefste 24 uur per dag 7 dagen in de week bezig met geocachen. Natuurlijk kijk je een beetje op tegen de mensen met de grote aantallen, mensen die tig-founds per dag hebben en heb jezelf het liefst in een week tijd 300 caches gevonden. Allemaal begrijpelijk.

 

Toch adviseer ik om gewoon voorlopig door te hobbelen met je Geko 301, zoals je al in andere posts hebt kunnen lezen, kan het achter het pijltje aanlopen regelmatig zorgen voor (on)aangename verrassingen. Het is natuurlijk even balen als je pijltje volgt en nog 50 meter van de cache af bent, maar je er van gescheiden wordt door een groot kanaal. Achteraf zal je die cache blijven herinneren door dat incident, terwijl het anders één van de vele caches geweest is, waar je je auto naast geparkeerd hebt, je naam in het rolletje hebt geschreven en doorgereden bent naar de volgende van de dag.

 

Daarnaast als je een andere GPS koopt, moet meestal ook nog afzondelijk betalen voor de Topo kaarten voor je GPS. Wil je het dan nog sneller willen, dan moet je ook Premium Member worden, dan is het weer handig om GSAK te hebben en ach waarom ook niet een PocketPC...

 

Kortom voordat je honderden dan niet duizenden euro's spendeert aan een hobby die je net een week uitoefend, zou ik eerst kijken of deze hobby het over een tijdje nog wel voor je waard is. Het lijkt mij jammer als je daar een hoop geld aan uitgeeft en je GPS vervolgens op zolder ligt te verstoffen.

 

Als je trouwens op de computer wilt zien waar een cache ligt en hoe je die het beste kan benaderen, dan bestaat er ook iets als Google Maps. Werkt uitstekend en kost geen cent (ja wat tijd qua voorbereiding)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste cachers hier weer een vraag aan jullie!!!

Ik ben inmiddels begonnen met het cachen en heb de eerste 11 caches binnen.

Ik vind het leuk maar het kan volgens mijsneller.

Ik heb een GEKO 301 en daar voer ik de coordinaten van de waypoint in. Vervolgens kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld een sloot tussen zit of een snelweg. Hoe kan ik dit op voorhand weten? Ik heb ook gekeken op Mapsource maar daar zie je ook geen wegen of rivieren? Moet ik dan een andere GPS aanschaffen? Heeft iemand advies? :crybaby:

Bedankt voor jullie tips. Ik zoek inmiddels ook op Google earth en dat gaat vast een hoop schelen. :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...