Spring naar bijdragen

Opencaching/Wild & Free geocaching


Aanbevolen berichten

Ja, hier moet ik dan toch even op reageren, want ik geloof dat je me onderschat, Kruimeldief.

 

Ik begrijp je conclusie niet dat ik niet weet waar het over gaat. Die klikkende nederlandse geocachers kunnen toch net zo goed landeigenaren undercover zijn!

 

En: de gehele discussie over Yotian Soldier, de gc.com, de polls etc. heb ik van A tot Z meegemaakt. Ik heb ook gestemd voor meer vrijheid en een nederlandse beoordelaar.

 

En ik kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen wat er dom is aan mijn opmerkingen bij jouw verhaal. Ze waren zeker genuanceerd, wat niet jouw sterkste kant is.

Het lijkt er meer op dat je niet tegen kritiek kunt.

 

 

Maar waar het allemaal om gaat is dat ik in dit draadje tegengas geef tegen het propageren van nog een cacheorganisatie. Die ook nog eens als uitgangspunt heeft een vorm van vrijheid die op de duur alleen maar averechts voor het geocachen kan uitpakken. Dat nog afgezien van de verzwakte positie tgv. versnippering.

 

Verder Kruimeldief, ben ik het wel met je eens dat we maar eens moeten ophouden met op de man te spelen.

Het gaat om de inhoud!

 

Geopatra.

 

 

O ja, al mijn caches dateren van voor de betreffende hektiek op het forum!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ja, hier moet ik dan toch even op reageren, want ik geloof dat je me onderschat, Kruimeldief.

 

Ik begrijp je conclusie niet dat ik niet weet waar het over gaat. Die klikkende nederlandse geocachers kunnen toch net zo goed landeigenaren undercover zijn!

Laat ik me toch nog een keer verleiden :P

 

Uit de quote blijkt dat ik je niet onderschat.

 

Weet je wat ik denk? Dat je niet voor niets meerdere pseudoniemen gebruikt op dit forum. Weet je wat ik denk? die klikkende Nederlanders zijn geen undercover landeigenaren. Het zijn Aliens. :ph34r: Ze willen ons bos naaien.

 

Tuurlijk. Boer Biet die de cache van Dutch Locutus niet heeft goedgekeurd, heeft een een mailtje gestuurd naar een voor hem onbekende club en een voor hem onbekend persoon. nergens vind je dat je bij de Yotian Soldier moet zijn, Boer Biet wel.

En dan heb ik je onderschat? Nuh, ik dacht eerder nog behoorlijk overschat.

 

Je bent net zo halstarrig bezig en blind voor argumenten als toen je nog Redrocks heette :no:

 

Jij krijgt de beker. :wine:

 

GRTZ

 

kruimeldief :blush: Bond, James Bond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]Maar waar het allemaal om gaat is dat ik in dit draadje tegengas geef tegen het propageren van nog een cacheorganisatie. [...]

De zinvolheid van opencaching is een onderwerp van deze draad en daarbij vanzelfsprekend de gevolgen van Totally Free Geocaching in ons land die zo mogelijk worden.

Wat ik tot nu toe mis is enige betrokkenheid van de voortrekkers van opencaching.nl. GeoGerard beheert nu samen met Megaheks de site maar hij heeft zich niet geprofileerd in dit draadje als spreekbuis van dit initiatief. Misschien iemand anders?

Het is nu nog allemaal heel pril en in een aanvangsstadium, dus misschien vraag ik gewoon te veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ontdekt dat er inmiddels een Duitse Opencaching is.

Daar vinden we een 'Geocacher-Organisation: Leitidee' oftewel 'Organization of Geocachers: Vision Statement' want er is ook een Engelse vertaling. Voor de kwieke fladderaars en de drukdrukdruk-kers een paar citaten (vertaald):

+

Het begon allemaal (de oprichting van opencaching, red) simpelweg door de moeilijkheden die men ondervind om een statistiek site te onderhouden.

 

Omdat wij aan zelfregulering doen en verantwoordde en toch praktische regels voorstellen voor die door terreinheerders overgenomen kunnen worden, kunnen wij het vertrouwen van landeigenaren winnen, want van deze personen zijn wij met onze sport afhankelijk.

 

Als groep (community) kunnen we het ons niet veroorloven gespleten te worden, al was het alleen maar vanwege het fet dat de integriteit van de caches- en log database verzekerd moet zijn. Inderdaad is dit reeds aan de gang. De ontevredenheid over hoe de zaken lopen drijft de miensen in verschillende richtingen.

+

En over de maatregelen:

+

Een team van IT-mensen. Hun eerste taak is het statistieken te maken want dat is het wat de deelnemers nu nodig hebben.

+

Laat ik het kort houden: er zijn de volgende teams nodig volgens het lijstje:

1. samenwerkingcontacten

2. IT-team

3. adminstratie

4. kunstenaars/grafici

5. marketing

6. leden kontakten, werving

7. juridische zaken

8. financieele zaken

9. naamgeving

 

In het opencaching forum wordt gepraat over de zelfregulering. En ook daar komen dezelfde uitgangspunten naar voren als in onze discussies hier.

Ze willen alle versnipperde activiteiten en sites onder één paraplu brengen; een "national and international geocaching organization created, owned and maintained by its members. "

 

Nergens iets over 'wild and free geocaching'. Ook zij willen overkomen als een respectabele organisatie:"we can promote uniformity of rules and keep policies reasonable. ".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant die duitse versie van opencaching.

 

Wat mij -natuurlijk- het meest opvalt is dat het een heel andere insteek heeft dan hier op het forum. En ook veel gematigder is.

Daarnaast lijkt de behoefte aan statistiek als hoofdoorzaak aanwijsbaar te zijn voor de opkomst van opencaching bij onze oosterburen. Dit terwijl in Nederland toch mn. onvrede over het toestemmingsbeleid van de .com als oorzaak gezien moet worden.

 

Deze opencaching pleit zelfs voor regelgeving en verbeteren van contacten: hallo zeg!

 

Neemt niet weg dat ik het propageren van weer een nieuwe organisatie niet wenselijk vind: versplintering! Beter ishet dit te integreren in het .com , .nl etc.-verhaal. Daar staat alles al op, hij is goed georganiseerd, prachtige site en ook standaard statistiek erop.

En: hoe je het ook doet, je kunt het toch nooit iedereen naar de zin maken. Dus er blijven altijd lui die wel weer een reden kunnen vinden om wat anders te willen. Kleine minderheden dus.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[vingertje op]Heftige discussie. Pas op dat het geen ongenuanceerd gevecht wordt, anders leest het niet meer leuk.[vingertje naar beneden]

 

Maar af en toe de knuppel het hoenderhok in smijten, dat kan geen kwaad. Toch ??!

 

Zwijgende meerderheid. Tja, zijn dat niet gewoon de mensen die lurken/leechen? De mensen die en cache uitprinten, een zondagje gaan sjokken en daar veel plezier aan hebben? (niet denigrerend bedoeld)

Maakt het die mensen wat uit of er toestemming is of niet? Kan het hun iets schelen wie Yothian Soldier is? Of Geopatra en Kruimeldief elkaar wel of niet aardig vinden (zijn het niet dezelfde :) )

 

Er is een handjevol actievelingen die er lol aan hebben om Nederland vol te leggen met caches. Die ondervinden de problemen. Dus ik denk niet dat er sprake is van een zwijgende meerderheid met een mening. Overigens weet ik dat er zat mensen zijn die dit ge-ouwe-h... op het forum maar flauwekul vinden.

 

Regels zijn prima, alleen zijn er zoveel. Met alle plezier (nou jaaaa) vraag ik om toestemming, maar dat krijg je nu eenmaal niet of niet makkelijk hier. Dus moet je iets anders verzinnen. Allerlei constructies om de zut maar virtueel te maken. Ik heb er echt geen zin in om dagen, weken te lopen leuren bij instanties "mag ik aub mijn doosje bij u begraven?" omdat ene Soldier dat graag wil. Ik heb wel meer te doen. Wat je dus krijgt in NL is allerlei gebieden waarin het propvol wordt met doosjes, kistjes en tupperware. Andere volledig leeg. Niet omdat het daar leuk is maar omdat het daar niet mag. Afhankelijk van de zogenaamde beheerders.

 

En dan zeg ik, weg met de regels van net die ene boswachter, ambtenaar, ik neem de kans en ben burgerlijk ongehoorzaam. En die wil ik dan wel kwijt, op eigen verantwoordelijkheid, in opencaching.bla.

En dat alleen maar omdat ik meer "natuurliefhebbers" zie die niet geocachen en het vooral nodig vinden de paden te verlaten, dan het handjevol fatsoenlijk geocachers die het wel netjes doen.

 

Moraal: gc.com, prima mits ze niet te veel "zeuren", anders ga ik verhuizen naar "opencaching" of een NL of benelux-site

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Heirbaut Hunters:

 

*fluistermode aan* Wil je niet zo vloeken? Je mag echt alles tegen me zeggen maar niet het vermoeden uitspreken dat Gp/RR en Kruimeldief dezelfde zijn. Foei. Ik ben niet degene die zijn eigen caches logt... *fluistermode uit*

 

Hallo Hunters, eindelijk weer eens een duidelijke mening. Ik kan er nog iets aan toevoegen. Je schrijft:

Wat je dus krijgt in NL is allerlei gebieden waarin het propvol wordt met doosjes, kistjes en tupperware. Andere volledig leeg. Niet omdat het daar leuk is maar omdat het daar niet mag. Afhankelijk van de zogenaamde beheerders.
Weet je wat er nog bij komt? Dat er in dezelfde omgeving cachers zijn die toestemming krijgen van een landeigenaar voor een bepaalde gebied terwijl een andere cacher in hetzelfde gebied geen toestemming krijgt. Dat is frustrerend, Pure willekeur van een einzelgänger. Ik krijg van niemand in Z-O Drenthe toestemming voor nog geen fotorolletje en een andere cacher, ook forumlid, babbelt met de boswachter en dat lijkt wel voor elkaar te komen....

 

Weet je wat ook vervelend is? Ik ben nu al maanden bezig met een aantal caches in een groot bosperceel te plaatsen. Allemaal netjes en fatsoenlijk. Alle caches zijn apart en horen uiteindelijk bij elkaar. Ze voldoen aan alle regels hier. Toch krijg ik geen toestemming.

Een andere cacher gaat op een zondagmiddag ff wandelen in hetzelfde stuk bos, plaatst een cache, meldt het aan en krijgt op een dinsdag de aproval........ Notabene daar waar ik alles al klaar heb, waypoints, foto's, route enz.

Ik ben er zo 2 maanden mee bezig en een ander heeft binnen 3 dagen toestemming.

 

Iemand van SBB zei tegen mij dat ze geen tijd hadden voor zulke kinderachtige spelletjes......

 

Hier ligt nog vlakbij een stuk grond en niemand weet van wie het is, dus binnenkort ga ik het claimen.

 

Het is toch logisch dat het allemaal leuk en aardig is daar waar het wel lukt, maar dat is toch niet belangrijk? Het gaat om de mensen die het niet voorelkaar krijgen om een cache geplaatst te krijgen? Logisch dat je dan afhaakt. Ik heb verdorie zegge en schrijve, maar een cache geplaatst. Die haal ik dan ook weer gewoon weg. Het ding ligt illegaal en wie wil er nu als Geocacher exact een cache verstopt hebben? Ik niet. Mijn andere cache moest weg nadat we aan de landeigenaar toestemming hadden gevraagd. (Essent)

Ik ga wel bij die "zwijgende meerderheid" wandelen in het bos en caches van een ander zoeken. Ik ben er wel zo doorheen dan omdat ik echt geen 100den kilometers ga rijden voor een cache. De 4 noordelijke provincies is mij zat genoeg. ;)

Ik heb genoeg andere zorgen aan mijn hoofd dan me door dit gehannes gek te laten maken.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :)Als je niet mag rijden als je dronken bent, waarom hebben bars en café's dan parkeerplaatsen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot op heden heb ik gezwegen, maar het lijkt er op dat er toch door het gekissebis aan het e.e.a. te snel voorbij wordt gegaan.

 

Immers, vergeten jullie niet dat momenteel in een aantal gevallen Geocaching alleen maar wordt gedoogt en dat de sport nog hard groeiende is, hetgeen ook nog de nodige overlast voor de gemeenschap, flora en fauna kan meebrengen in ons dicht bevolkte landje?

 

Ik denk dat het dan snel afgelopen is met dat gedogen, en dat als we ons zelf niet een beetje reguleren dat er dan vanzelf wel een anti-geocaching stemming - jurisprudentie en mogelijk zelfs wetgeving aan te pas komt.

 

Ik ben blij dat er redelijke richtlijnen zijn. Ik ben vooral blij dat die regels niet alleen maar star toegepast worden, maar dat ze keer op keer weer op redelijkheid worden beoordeeld. Jammer is het wel dat ze blijkbaar zo nu en dan even moeten worden aangetrokken omdat anders ieder individu zijn/haar eigen grenzen gaat maken, toepassen en vermoedelijk ook weer verleggen.

 

Ook is het soms wel jammer dat we van .com afhankelijk zijn en wat log worden, maar van de andere kant is het een ideaal om een uniforme database te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het dan snel afgelopen is met dat gedogen, en dat als we ons zelf niet een beetje reguleren ...

Kan best wezen, maar als je contact opneemt met een beheerder die je laat weten dat hij geen tijd heeft voor die onzin, ben je snel uitgereguleerd.

 

Kortom: als jij bereid bent met de ander te overleggen, maar de ander niet met jou, dan ben je uitgepraat.

 

... ieder individu zijn/haar eigen grenzen gaat maken, toepassen en vermoedelijk ook weer verleggen.

 

Dat geldt dus blijkbaar ook voor de beheerders: daar waar de ene plaatser welwillende beheerders treft, treft een ander dus zeer onwelwillende beheerders. Op de manier waarop het nu werkt (of niet werkt!) is te zeer afhankelijk van het individu en de manier waarop hij/zij tegen het cachen aankijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaar ook dat er initiatieven zijn om de contacten met die beheerders beter te stroomlijnen. Mogelijk dat we het zover krijgen dat er richtlijnen voor die beheerders komen hoe zij hun gastheer rol dienen in te vullen. Maar altijd zullen wij daar te gast zijn en ons als dusdanig dan ook weten te gedragen. Zolang die overleg structuur nog niet gestroomlijnd is zullen we het met de individuele beheerders / gastheren moeten doen. En daar waar ze echt vanwege de 'verkeerde redenen' niet in overleg wensen te treden dan is

e.e.a. echter ook (in goed overleg) aan de approvers (nu nog in de VS mogelijk te zijner tijd hier te lande) uit te leggen, waardoor het gezonde verstand een kans krijgt opnieuw de overhand te nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En daar waar ze echt vanwege de 'verkeerde redenen' niet in overleg wensen te treden dan is e.e.a. echter ook (in goed overleg) aan de approvers (nu nog in de VS mogelijk te zijner tijd hier te lande) uit te leggen, waardoor het gezonde verstand een kans krijgt opnieuw de overhand te nemen.

Ik help het je hopen, maar heb daar persoonlijk mijn zware twijfels over: als een beheerder duidelijk 'njet' zegt, kan ik me niet goed voorstellen dat YS daar vervolgens 'da' van maakt ...

 

Maar wellicht kan iemand een poging wagen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel, Jotian lijkt me heel redelijk. Je kunt op hem op het US-forum ontmoeten.

 

Bovedien ik vraag me so-wie-so af hoeveel caches er eigenlijk NOT-approved zijn.

Ik krijg steeds meer de indruk van een storm in een glas water, nav mogelijk lastige vragen van de approvers ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jos/Gotcha,

 

ik ben blij dat er ook eens een inbreng komt in dit draadje, waar ik me mee kan identificeren.

Ik kreeg onderhand de indruk dat ik de enige was die wat verder nadenkt dan zijn cache groot is.

Prima.

 

Verder wil ik nog wel kwijt, dat als sommige mensen iedere keer een negatieve ervaring hebben met beheerders en eigenaren, ze mogelijk ook eens de hand in eigen boezem moeten steken. Waarom de een wel en de andere niet?

Benaderingswijze?

Wat heb je te bieden?

Garanties?

 

Zie daarover ook mijn bijdragen in het draadje Regels voor toestemming!

 

Groet Geopatra.

 

p.s: Ik geloof dat ik de prof vergeten ben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...