Spring naar bijdragen

Opencaching/Wild & Free geocaching


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Door wie ???

 

Door de gebruiker zelf denk ik. Bij moderatie-ingrepen in het forum door admins/mods volgt altijd een korte verklaring en meestal niet in hoofdletters. Laten we maar terug naar het onderwerp gaan.

 

Bytheway

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk inderdaad dat het lastig is om hier snel een oplossing voor te vinden. de gc.com club heeft inderdaad centjes nodig om zaken te regelen en aan de andere kant zijn veel andere plekkies/databases met caches ook niet wat ik heel graag zie..

 

groets,

 

Michiel

:dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We krijgen zo langzaamaan een dominoeffect. Eén database op gc.com is niet goed genoeg, dus maken we navicache.com erbij. Maar die werkt niet en gc.com is te streng dus doen we opengeocaching.com. Als we even doorgaan zijn is er straks voor bijna iedere cache een apart site + database ;)

 

Gevolg hiervan is dat er ook weer frontends worden gemaakt die deze sites koppelen. Natuurlijk niet alle sites, dus komen er frontends die frontends koppelen en frontends die die weer koppelen.... etc.

 

Wat ik me afvraag is, waar zal dit eindigen? Zoals ik ergens al in een post heb geroepen mijns inziens tot een einde van onze hobby(/sport). Beetje cru, maar als er een onwerkbare situatie ontstaan - de boswachters gaan op oorlogspad :dribble: - dan is het al zo goed als gedaan. Dan kan je nog wel de profs bolletjes blijven slikken, maar je zal harder worden aangepakt en verplicht moeten poepen :).

 

Ik ben het helemaal eens dat er iets moet gebeuren tegen gc.com, maar zie geen oplossing in de oprichting van (vele) nieuwe cachesites. Iedereen is voor rede vatbaar, zelfs op gc.com. En om even in te haken op de kwestie in de thread over regels en toestemming; als wij, die 1800 actieve cachers, er al niet uitkomen, dan zijn we zowiezo al ten dode opgeschreven.

 

Maar goed, ik wens de mensen die het initiatief voor opengeocaching hebben genomen veel succes en hopelijk wordt het geen tweede navicache, want dan is jullie tijd toch wel verspild.

 

Flupke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]

Voor mij mag het illegaal blijven en dan moeten we bij steeds wijzer wordende boswachters maar een of ander versleutelde database maken. Lijk me niet zo moeilijk. [...]

Ik volg deze draad met veel belangstelling en (behalve wat storend gezoem) zit er inhoud in. Zo ook bovenstaand citaat waar ik op wil inspringen.

 

Wat Kruimel schetst is een wapenwedloop. Het bestaan van een illegale cache kan niet meer aan de grote klok gehangen worden en de beschrijving wordt in een obscuur hoekje van het net gezet buiten bereik van de Grote Google.

Dan wordt het een soort in-crowd die na aanvraag per email o.i.d. ingeweid wordt in het bestaan van die cache. Maar ja, op het net kan je alles en iedereen zijn, ook een niet-boswachter terwijl je dat wel bent.

Nee, de aard van de sport (of hobby, maar dat is een ander draadje) is dat je wilt dat iemand af en toe je cache vindt nietwaar? Het enige dat je kan doen met al die capriolen op het net is tijdrekken totdat de 'verboden' cache opgeruimd wordt. Wat je wel kan doen is proberen om zelf buiten schot te blijven (niet letterlijk bedoeld) met versleuteling, anonymiserring etc. Maar waar blijft dan dat accepteren van de eigen verantwoordelijkheid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus, eigenlijk is het alleen maar een kwestie om er voor te zorgen dat men in Amerika toch onze aangevraagde caches goedkeurt, alhoewel ze hier illegaal geplaatst zijn.

Wij dragen dan de verantwoording voor onze eigen caches en natuurlijk in mindere mate ook de bezoeker.

Dan hebben we geen wapenwedloop en ook geen opencachings enz nodig.

 

Nog mooier zou zijn dat wij hier in nederland de touwtjes in handen hebben met, nogmaals benadrukt, versoepelde regels. Wat kan ons nu schelen wat er in de rest van de wereld te cachen is? Wil ik cachen in Belgie, ga ik ff op de belgische site een cache zoeken, idem voor Duitsland, idem voor welk land an ook. Ieder land gewoon zijn eigen database met zijn eigen regels.

Wat kan mij nu schelen welke, en hoeveel caches een of ander yank heeft gelopen?

Rankings en dergelijke zijn leuk, maar meer ook niet. Het heeft geen waarde. Of ik nu 10 caches heb, 100 of 500, wie kan dat wat schelen, wie wordt daar beter van?

 

Ik denk dat we voor dat alles versnipperd gaat worden, het kwaad bij de wortel moeten aanpakken.

 

Wat is de reden dat al die versnipperde groepen gaan komen? Onvrede met GC.com dus. Niet meer en niet minder.

 

That's the rule of all evil.....

 

Wordt het niet tijd dat iemand ze daar wakker maakt?

 

GRTZ

 

Kruimeldief :dribble:Als de waarheid ergens in het midden ligt, dan is elk dilemma een leugen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat een gedistribueerde db en/of mirror van gc.com een goed idee is. Maar meer als fault tolerant oplossing, dan voor de illegale cachers bond of zo. :dribble:

 

/me gaat over een weekje weer een cache plaatsen en heeft 'm op voorhand maar even op nc.com en gc.com aangemeld. nc.com is al live, gc.com moet nog goedkeuren. Ben benieuwd... want ik heb geschreven dat de cache op publiek terrein ligt (klopt ook nog) en er dus geen toestemming nodig is. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het wel iets eng dat je Drenthe (met een h erin) aanwijst als cachevrij gebied

Tja, die 'h' in de naam. Maar ik ben niet de enige daarmee. :ph34r: Mijn oog viel op een artikel in de krant met als kop "Tuurlijk weet Martin Bril niks van wetenschap" waar een citaat staat uit zijn boekje 'Grote Kleine Dingen' (Geschreven voor de nationale Wetenschapsweek :eek: ):

"...knoppen in de boom voor het raam, billen op Zantvoort, een suikerbiet in Drenthe. .... "

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het epistel van de prof. bevat mijns inziens veel goede gedachten en conclusies. Ik ben het ook grotendeels met dit verhaal eens, alhoewel ik een aantal techniese zaken echt niet kan volgen. Maar daar gaat het mij niet zo om.

 

Wat ik wel belangrijk vind: ik voorzie voor de toekomst van het geocachen -zeker in het overbevolkte Nederland- veel problemen als de stroming die van de regels afwil gaat doorzetten.

 

We zitten in een overbevolkt land met weinig natuur en dus veel mensen per vierkante meter grond. Dit leidt tot een sterke behoefte om te behouden en te reguleren. Zeker ook in een land dat al erg veel reguleert. Dat geeft beperkingen en is daardoor natuurlijk ook van tijd tot tijd hinderlijk. Aan de andere kant denk ik dat ons landje er nu al anders uit zou zien als die regels en die natuurbehoudorganisaties er helemaal niet waren.

 

Gaan we nu massaal besluiten om ons niets van regels en niets van al of niet toestemming aan te trekken- op zich een begrijpelijke neiging- dan zal dit er ongetwijfeld toe leiden dat er een sterke tegenstroom gaat ontstaan vanuit beheers-, behoudorganisaties, eigenaren -en wellicht verenigingen van eigenaren- de overheden en particulieren.

Deze tegenstroom zal er -zeer wel- mogelijk toe leiden, dat het geocachen steeds meer in een kwaad daglicht komt te staan en steeds meer bestreden gaat worden:

"Wie kwaad doet, kwaad ontmoet!"

Kortom : de zucht naar vrijheid gaat averechts weken ----> steeds meer belemmeringen.

Het is voor iedereen mogelijk de geocaching sites te bezoeken en er alle info te vinden. Dus ook voor diegenen die het willen bestrijden. Versleutelde teksten etc. helpt niet, want men komt er toch wel bij/ kan makkelijk infiltreren.

 

Het lijkt mij dan ook zinvoller om ook als geocachers het poldermodel op te zoeken: Overleg met allerlei instanties, organisaties etc., opdat het geocachen een goede naam en goed vertrouwen krijgt ipv. wantrouwen en slechte naam en tegenwerking en verboden. En een heksenjacht.

Dit zou landelijk het mooist zijn, ware er niet zo'n versnippering van instanties. En mogelijk straks ook nog versnippering van geocachingorganisaties.

 

Daarom is het zonder meer zinvol om als individuele cachelegger contacten te maken en te benadrukken dat je in overleg met hen wilt hobbyen!!

 

Dan kom je er al vlot achter dat zij vooral willen dat je op de paden blijft en je houdt aan de verdere regels zoals vermeld op de bekende groene bordjes. En dat men er toch vanuit gaat dat de doorsneemens onvoldoende inzicht heeft in wat kwetsbaar is en wat niet. Dat geloof ik graag.

 

Deze houding is echter-zeker in eerste instantie- tijdrovend en intensief. Maar op de duur verwcht ik hiermee veel goodwill te kweken.

Maar je moet er wel voor over hebben dat sommige lokaties die je op het oog hebt kunnen wegvallen.

 

Ik ben deze weg ingegaan en tot nu toe valt mij de respons erg mee, of is zelfs positiever dan verwacht. Wel ontving ik een stevig njet van een particuliere grootgrondbezitster. Het blijkt dat ze alles op haar terrein probeert af te remmen, ondanks dat het voor wandelen is opengesteld. Maar dat zijn de teleurstellingen die er bij horen. Zeg maar investeringen.

 

Dan tav. gc.com: het lijkt erop dat de laatste tijd de zaak wat gekalmeerd is na het rumoer van een maandje geleden.

Ook hierbij denk ik dat het wijzer is wat rustig aan te doen en minder te schoppen. Schoppen werkt bij mij ook averechts ----> hakken in het zand.

Neemt niet weg dat ik het idee heb dat men de nederlandse cacher wat harder aanpakt cq. wat meer regeltjes neukt dan in andere landen, waarvandaan men geen verzoeken tot verscherping van de controle heeft gekregen. Vanuit nederland is dat blijkbaar wel gebeurd: vanuit het bovenstaande verhaal bezien zou je daarbij kunnen denken aan een bevestiging van mijn redenatie. Jammer dat niemand zich meldt om toe te geven dat hij het gedaan heeft. Met redenen omkleed.

 

Let wel: ik pleit er niet voor om maar naar "boven" te likken en alles over je heen te laten komen. Maar wel: gebruik je gezonde verstand, beuk niet overal tegenaan. Een beetje geven en nemen. En:

 

"If you can't beat them, join them!"

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...