Spring naar bijdragen

Opencaching/Wild & Free geocaching


Aanbevolen berichten

*** ----------------------------------------------------Edit Bytheway-------------------------------------------------------***

 

Dit onderwerp is een afsplitsing van Regels voor toestemming.

Omdat de het draadje teveel afweek is hij gesplitst. In dit draadje kun je vragen, opmerkingen, ideeën

plaatsen en discussiëren over opencaching.

 

Ook een nieuw draadje van de prof (Wild & Free geocaching) is samengevoegd, zodat we de discussies over dezelfde/soortgelijke onderwerpen een beetje bij elkaar houden.

 

***------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------***

 

YES

Zoals je ziet komt de zaak in beweging.

Mensen willen niet bedisseld worden.  :beerchug:

Wel Gerard, ik ben blij om te horen dat de daad bij het woord is gevoegd en je nu webmaster bent van het domain opencaching.nl onder de vleugels van de Stichting Geocaching. Gefeliciteerd :P

Nu wordt er nog gewoon doorgelinkt naar opencaching.com maar binnenkort zal er toch wel Nederlandse inhoud komen?

Tot voor kort bestond de groep om opencaching heen vooral uit mensen die negatieve gevoelens hebben over gc.com. Maar nu komen andere verbindende zaken ten tonele.

Voor zover ik uit alle gebabbel in hun forum op kan maken willen ze een nieuwe wereldwijde database voor caches opzetten op de manier (analoog) aan Kazaa en OEPS!!!!: de data gedistribueerd op zo'n manier dat niemand zeggenschap over de zaak heeft of de stop eruit kan trekken. Zo een taai netwerk van vele servers heeft voordelen; niet in de laatste plaats de kosten van hosting en dataverkeer die over vele vrijwilligers gespreid kan worden en de mogelijkheid om zaken in alle vrijheid per land te regelen.

Opengeocaching is dus tevens total free independent geocaching als ik het goed begrijp.

Gerard, misschien kan je e.e.a. toelichten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Potjandorie, inderdaad. Als ik je link volg lees ik een afscheidsbrief van de penningmeester aan het bestuur van Stichting Geocaching. Mij is niet duidelijk wat de gevolgen hiervan zijn. In hoeverre er nu sprake is van meer vrijheid en armslag voor Nederlandse initiatieven omtrend opengeocaching.

Wel zie ik dat de registratie van het domain veranderd is; gisteren was het nog Stichting Geocaching, nu is het JR Holding B.V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Potjandorie, inderdaad. Als ik je link volg lees ik een afscheidsbrief van de penningmeester aan het bestuur van Stichting Geocaching.  Mij is niet duidelijk wat de gevolgen hiervan zijn. In hoeverre er nu sprake is van meer vrijheid en armslag voor Nederlandse initiatieven omtrend opengeocaching.

De precieze impact van de huidige bestuurscrisis (waarvan Joseph's aftreden een onderdeel is) is nog niet duidelijk: zeker is wel dat er een paar harde noten te kraken zijn. Op zich verwacht ik dat het bestuur van de stichting zich in principe achter opencaching.com zal scharen, maar daar hebben we nog geen officieel standpunt over - simpelweg omdat we op dit moment onze handen vol hebben aan de crisis.

 

Het zal duidelijk zijn dat deze escalatie niet uit de lucht komt vallen. De huidige situatie is voor een klein deel het resultaat van al lang slepende verschillen in inzicht over de te volgen koers (op hoofdlijnen was men het eens, op details niet, waarbij de recent sterk verbeterde contacten met het .nl team een van de key-issues vormde), maar vooral (!) het gevolg van de incompatibiliteit tussen de managementstijlen van sommige bestuursleden. Op het .nu forum wordt e.e.a. uitvoerig uit de doeken gedaan: misschien is die openheid goed (het is in elk geval kenmerkend voor de open communicatie in het afgelopen jaar), misschien is het beter de vuile was niet buiten te hangen - ik weet het niet. Hoe dit af gaat lopen weet ik ook nog niet: vanavond zullen daar wat knopen over worden doorgehakt.

 

Voorop staat dat de stichting de belangen van geocachers in Nederland wil dienen. Hoe we dat in de toekomst het beste kunnen doen, daar zijn we nog niet uit. Wellicht dat deze rampspoed onvermoede kansen voor de samenwerking tussen .nl en de stichting oplevert... In elk geval is het zaak ervoor te zorgen dat we de gerealiseerde doelen behouden voor de geocaching community.

 

De kunst is niet om de boel in de hens te steken, maar om als een Phenix uit de as te herrijzen.

 

Wat betreft je vraag over meer vrijheid en armslag voor Nederlandse initiatieven: dat lijkt me nu bij uitstek een punt wat we samen zouden moeten oppakken. Rob Badnews is vergevorderd met de eigen database van .nu (bekijk maar eens de sublieme kaartengenerator op de .nu website (menu kaarten > kaart samenstellen). Een eigen (europese) database staat hoog op het prioriteitenlijstje van de stichting, zo mogelijk een mirror van de .com, indien nodig een hele nieuwe. Opencaching.com lijkt nu dezelfde kant op te gaan.

 

Dat brengt me op de tegenvraag: hoe kijkt het .nl team tegen opencaching.nl aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kom eigenlijk alleen maar hier.. en op gc.com...

baal eigenlijk een beetje van al die versnippering..

centraal op een voor iedereen geaccepteerde centrale database zou gewoon het mooiste zijn.

jammer dat er nu dus discussie's ontstaan die ergens wel zonde zijn, al die energie die in synergie veel effectiever ingezet had kunnen worden. begrijp de discussies wel hoor..

mirroring van de GC.com database zie ik nog niet 1234 gebeuren.. zou wel leuk zijn.. misschien moet het wel zo worden dat er in nl een site staat die gekoppeld is met een andere database? dus wel zelf de database van nederlandse caches hebben en approven maar wel te zien zijn in een wereldwijde db?

groets,

 

Michiel :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik spreek nu niet voor het .nl team, maar uit persoonlijke titel.

 

Het fenomeen "opencaching" kan ik nog niet plaatsen. Zelfs niet na een uitgebreid bezoek van de site en hun forum. Het lijkt dat het een idee is wat nog een hele lange weg heeft te gaan voor dat het uitgewerkt is, laat staan functioneert.

 

Er worden op het forum proefballonnetjes opgelaten waar men wel of niet op reageert. Sommige ideeën, zoals het plaatsen van caches zonder approval en laten aproven door cachers vind ik gevaarlijk. Het lijkt me dat je daar grote problemen mee gaat krijgen. Met als uiteindelijk resultaat dat geocachen in een kwaad daglicht komt te staan en geocachers in het algemeen steeds meer weerstand tegen gaan komen bij het uitoefenen van hun hobby. Maar zoals al eerder vermeldt, ik weet niet in hoeverre deze ideeën werkelijkheid gaan worden.

 

Het idee van een peer to peer sharing systeem klinkt interessant. Dat is natuurlijk ontzettend krachtig en niet plat te krijgen. Maar daar zitten ook nadelen aan, er kunnen bijvoorbeeld virussen of trojans meekomen met de gewenste informatie.

 

Daarnaast denk ik dat de .nl site te veel gelieerd is aan de .com site. Het lijkt mij niet wenselijk om die connecties onder druk te zetten door het supporten van dit soort alternatieven.

 

Nogmaals, dit zijn mijn persoonlijk ideeen. Maar ik luister natuurlijk graag naar goede argumentatie over de voor- of nadelen van opencaching.

 

Bytheway.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opencaching is mijn ogen hetzelfde als opensource (de software zoals Linux, Openoffice.org etc).

 

Ik maak een cache en stel die middels het internet beschikbaar. Of er nu wel of niet toestemming is, de cache goed of slecht, leuk of niet leuk, moeilijk of makkelijk, who cares. Ik ben verantwoordelijk voor de cache en niemand anders. Ik ben ook de eigenaar van die cache. Iedereen mag deze bezoeken, en gaat er mee akkoord dat ook hij/zij eventueel de regels moet overtreden. Elke persoon bepaald zelf in hoeverre hij (formeel) de regels wil overtreden (of rijden jullie allemaal keurig <120 op de snelweg ?).

Om informatie over een cache te kunnen verspreiden, heb je het internet nodig. Bijv gc.com, gc.nl, opencaching.bla, wat kan het schelen, als ik maar niet wordt gehinderd door bemoeierige website-beheerders over de inhoud. Uiteraard wel binnen grenzen qua taalgebruik en dergelijke. Als ik een waardeloze cache maak, zal ik geen bezoekers trekken. Is het een goeie, dan wel. Koppel daar een cijfer aan bij het loggen, zie je meteen of het de moeite waard is.

De website zou je moeten (proberen te) laten sponsoren door diverse organisaties in bijv. de buitensport en electronica (GPS aanbieders). Ik vind het niet erg om tegen banners aan te kijken. Of inderdaad, p2p netwerk. Evt zou ik zelfs wel willen betalen voor die diensten, mits redelijk (ben en blijf Nederlander).

 

Vergelijk kazaa (en soortgelijke), is dat strafbaar en overtreed je de regels? Niet als aanbieder van kazaa of het kazaa-netwerk. Wel als gebruiker voor het delen van copyrighted producten. Zo ook met caches. Is er toestemming, dan is er geen probleem; is het illegaal, dan is niet de aanbieder fout, maar de persoon die terplekke de regels overtreed.

Je zou evt kunnen volstaan met een vlaggetje bij de cache dat deze wel of niet met toestemming van de grondeigenaar is. Wil ik daar iets mee doen, dan is dat aan mij.

 

Opencaching = zelfregulatie

 

Wanneer beginnen we ? :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

*** ----------------------------------------------------Edit Bytheway-------------------------------------------------------***

 

Dit is het begin van het draadje van de prof met betrekking tot Wild & Free geocaching.

 

***------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------***

 

Als stuurman aan de wal wil ik ingaan op vragen die gesteld zijn over de taak van de Stichtingen.

 

Als er een grote meteor op de west-kust van de USA - in casu: Seattle - valt zodat daar een grote krater ontstaat dan is gc.com weg. De werkelijkheid overtreft je stoutste dromen en je ergste nachtmerries. Maar dit is een onzinnig voorbeeld: dan is de mensheid - net als de dino's toendertijd - wel aan het uitsterven. Maar de kans blijft aanwezig dat de stop er bij gc.com wordt uitgetrokken door wat voor oorzaak dan ook (b.v. groot eet klein in het kapitalistische systeem). En dan is het wenselijk om iets te hebben om op terug te vallen. Primair een backup op een mirror-site, secundair een andere organisatie met vergelijkbaar dienstenpakket.

 

Willen mensen wel versnippering van geocaching databases? En dan zeg ik: nee, als het even kan niet.

Laat ik een voorbeeld geven: iemand meldt zijn caches zowel bij gc.com als navicache aan en ook nog eens bij een landelijke database. En de bezoekers wordt gevraagd niet alleen in het logboekje te schrijven maar ook nog eens 3 sites te bezoeken en hun verhaal in drievoud te plaatsen.

Anders: als caches wel bij de één en niet bij de ander zijn aangemeld dan moet men diverse databases gaan raadplegen om te weten welke caches in een bepaald gebied liggen. Nationale sites zoals gc.de hebben dan een taak: kaarten met caches te maken die afkomstig zijn van gc.com en navicache en... en ...

En als men met een eenvoudige klik op de cachepage komt dan zal het velen worst zijn op welke database ze uitkomen.

Als ik ga kijken in mijn dagelijkse overzichten van nieuwsartikelen en iets (dat is dan een titel/aanhef) mijn aandacht trekt dan heb ik geen directe interesse in de informatie: wie is de uitgever (VNU, PCM, etc)? Zo werkt het voor de gemiddelde geocacher ook (denk ik).

Versnippering is lastig maar de scherpe kanten daarvan kunnen aardig opgevangen worden met kekke userinterfaces.

Als ik het interface bekijk van navicache en dat van gc.com dan bevalt de laatste me beter. Alleen al het verschil in aanpak van de homepage! En ja, het doet ook wat Linux-achtig aan kwa sfeer bij navicache. Het valt niet mee om een tekst van een cachepage bij ze netjes op te maken in HTML (ze zitten met cr/lf te knoeien).

 

De kwestie: gc.com is te commercieel bezig. Gewone cachers hebben daar geen weet van; ze kunnen caches opvragen, aanmelden en loggen zonder een cent te betalen. Maar hoe je ook wentelt of keert: veel gigabytes online (denk aan al die foto's van die loggers b.v.!) met het nodige dataverkeer kost geld. En wat voor business-modellen zijn werkzaam? Wat extra betaalde diensten maken, wat gc-goodies verzinnen en verkopen en wat adverteerders/sponsors vinden. En gc.com heeft geen storende pop-ups en andere vervelende commercieele uitingen bij gebruik.

De opponenten van gc.com zijn veel meer verguld van navicache.com (ook een .com!) maar ook daar zie ik op de homepage een advertentie (van Magellan). Over de financieen is geen duidelijkheid te krijgen.

 

Dan de kwestie van copyright. Gesteld wordt dat wij gecachers de data scheppen en er ook iets op een democratische manier over te zeggen hebben. Bijvoorbeeld er tegen zijn dat anderen op de commercieele toer gaan ermee.

En is er veel verschil tussen navicache en gc.com? Als ik de voorwaarden van navicache lees dat staat daar in:

1. You should assume that all content (everything you see or read) on the Site is copyrighted unless otherwise noted and may not be used except as provided in these Terms and Conditions[...]

4. Any communication or material you transmit to the Site by electronic mail or otherwise, including any data, questions, comments, suggestions, or the like, is and will be treated as, non-confidential and non-proprietary. Anything you transmit or post may be used by Navicache or its affiliates for any purpose[...]

Dit lijkt mij duidelijk genoeg: ook bij Navicache wordt alle binnenkomende data gezien als 'van hun'.

Ik zou zeggen: vergelijk dat eens met gc.com's 'terms and condition' en ik zie weinig verschil.

 

In ons land (en in de rest van de EU) bestaat naast auteursrecht ook het database recht.

Voorbeeld 1.

De wetsteksten van de overheid zijn copyrightvrij (sinds kort) en als je een database maakt van die teksten, verwijzingen aanbrengt, een zoekfunctie installeert en nog wat toeters en bellen dan heb je een beschermd werk. Niemand mag zonder jouw toestemming de database gebruiken ook al is de inhoud in strikte zin niet van jouw.

Voorbeeld 2.

Je zet een weblog op. Er komen vele bijdragen van andere mensen. Het geheel wordt zo leuk dat je er een boekje van maakt met grappige illustraties. Dan heb je auteursrecht (compilatie-recht is een betere term misschien) ook al zijn hele stukken tekst niet door jezelf geschreven.

Of de wet die over deze zaken gaat de rechtvaardigheid bevordert is een religieus/politieke afweging.

 

Toen ik over opencaching.com las was mijn eerste nadenk-punt: waarom .com als ze niet-commercieel willen zijn? Waarom niet zoals in de Linux wereld een .org?

En het tweede was dat ze medewerkers zochten en vooral een lawyer. Amerikaanse folklore? Laten we dat hopen.

Ergens lopen de mensen van oc.com met een idee rond: wat mogelijk is gebleken met Linux, zou dat ook voor ons lukken? Tenminste dat meen ik op te maken uit de teksten over een wereldwijd verdeelde database waar niemand de stop uit kan trekken en waar de fysieke opbergplekken ook niet bekend zijn met hun eigen inhoud. Alles is versleuteld. Niemand kan iets verwijderen dat niet van hem is en iedereen is ge-anonymiseerd.

Een manier om dit te doen is: als maar steeds een groot gedeelte van de deelnemers online is (leve aDSL!) en alles is in veelvoud aanwezig dan heb je geen netwerk van servers nodig. Dat maakt je database bestendig tegen aanvallen van buiten.

 

Maar OEPS!!!! - dat ik hier als voorbeeld aanhaal - heeft servers nodig om na te zoeken wat waar is en om de vragers/aanbieders met elkaar te verbinden. In een systeem waar iedereen server is wordt het nazoeken van wat waar is, tamelijk lastig.

Maar al deze oplossingen (ook gewone mirror-sites) genereren veel dataverkeer omdat alles gesynchroniseerd en ge-updated moet worden de hele tijd. En dat kost geld.

Verder: deze nieuwe technieken staan nog in de kinderschoenen; het maken van een non-central database die kan beantwoorden aan de wensen van de deelnemers zoals die nu zijn, lijkt mij een enorme krachttoer waarvoor je toegewijde deskundige techneuten nodig zal hebben die ook nog eens veel tijd ter beschikking hebben (lastige combinatie om te vinden).

 

Zonder twijfel hebben we naast wat dissidente figuren bij oc.com ook deelnemers met idealen. Open source, vrije caching, etc. klinkt best leuk en Linux-achtig. En het concept van 'gratis' Linux vs. 'kapitalistische' M$ doortrekken naar gratis Opencaching vs. commercieele gc.com vind ik wat ver gaan.

 

Ik krijg de indruk dat alle poeha over de nieuwe oc.com meer een PR-stunt is om het zieltogende navicache leven in te blazen.

Ik meen dit op te maken uit het feit dat tijdens de overbrugging navicache een centrale rol zal spelen en dat er allerlei gereedschappen ontwikkeld gaan worden om grootscheepse data-retrievel van daar mogelijk te maken. Er wordt gesproken over verbeterde statistieken, en allerlei dingen die we hier op gc.nl gewoon hebben vanuit gc.com. Er is een vaag doel gesteld: begin volgend jaar een non-centralised database maar dat sacht ik als er ambitueus in. Welk groot ICT project loopt op schema? En dan nog met vrijwilligers?

 

Als je een site met geocaches erop gaat runnen en je stelt geen voorwaarden aan de caches dan zal je inderdaad cowboy en wild-west situaties krijgen. En gaan boswachters zich als sheriffs gedragen. Geocachers zijn geen heilige boontjes en het kan een volkssport worden.

Net zoals 4WD auto's voor natuurliefhebbers. Zoals de bestuurder van de 4 WD uitlegde aan de boswachter nadat hij betrapt was op het rijden door wat jonge aanplant in een broedreservaat: "ik hou verschrikkelijk van de natuur, ik wil er zo dicht mogelijk in zijn en ik kan er met veel plezier uren doorheen rijden".

Stel dat per oekaze (van Balkie b.v.) Drente geocache-vrij wordt verklaard. Dan zullen er toch lieden opduiken die zich van dat gebod niets aantrekken en een 'vrije Drentse geocaching site' opzetten in b.v Rusland. Ze zullen niets en niemand om toestemming vragen maar hun cache gewoon leggen waar zij het leuk vinden. Confiscatie van caches en aanhouding van rebelse geocachers zal weinig uitmaken; zie het bolletjesslikkersprobleem.

Caches onder een wissel van de spoorbaan; caches temidden van broedende vogels, een condoom-cache op het kerkhof van de Christelijk Gereformeerde Kerk van Uffelte, eentje in Safari Park BB (in het leeuwenterritorium ;-) , in het Verboden Moeras van Vledderveen (geen GSM-dekking!).

Het zou allemaal kunnen.

 

 

Zou een geocaching stichting zich moeten verbinden met opencaching.com is de vraag? Als de Stichting kiest om te gaan voor 'vrij en ongebonden' en de groep Vrije Wilde Cachers wil bundelen: dat kan. Maar bedenk wel dat dit een klein gedeelte is van alle geocachers; je hebt een kleine thuisclub zal ik maar zeggen. En verder moet de Stichting zich dan (juist) verre houden van kontakten met autoriteiten want voordat je het weet spreken die de Stichting aan voor het gedrag van zijn deelnemers. En dan kan je het beste dood en doof spelen. Of nog beter: helemaal geen organisatie. Er bestaat per slot van rekening ook geen Stichting KabouterBond. Wat mij tot hetvolgende brengt:

Voorstanders van eigen verantwoordelijkheid kunnen dan wel zeggen dat het uberhaupt onzin is om toestemming te vragen aan landeigenaren maar waar blijft die eigen verantwoordelijkheid als je als cacheeigenaar niet naspeurbaar bent omdat je cachepage op een geanonymiseerd versleuteld netwerk zit? Want dat is de richting van de plannen bij oc.com als ik het goed zie; veel privacy.

 

Als je stelt dat de Stichting ten dienste staat van bijna de hele geocaching gemeenschap dan moet je bedenken dat de meeste caches op gc.com zitten en dat navicache tot op heden een kast met lege planken is. Het zou goed kunnen (gezien strubbelingen met goedkeuring door gc.com) dat er nu meer caches uitsluitend op navicache komen. Wil de Stichting een goed kontakt, overleg verstandhouding etc. met eigenaars/beheerders van terreinen - omdat men van mening is dat dit de weg is die voor het geocachen de juiste is - dan wordt het lastig te verdedigen dat je ook speciale moeite doet om de 'illegale caches' op de kaart zetten. Zenz heeft geloof ik al zo iets naar voren gebracht.

 

Of het nu bij navicache blijft of dat er een opencaching database netwerk komt: de kwestie kip en ei blijft geldig zolang het overgrote deel van de geocachers met gc.com blijft werken voor zijn hobby. Ik zie voor de nabije toekomst geen grote veranderingen bij gc.com gebeuren die een groot deel van de cachers daar weg zouden jagen en men massaal naar een alternatief op zoek gaat.

 

Het zal nu wel duidelijk zijn:

mijn mening is: Stichtingen moeten zich er niet mee bemoeien.

Ten eerste omdat het extra nut voor de gehele gc. gemeenschap minimaal is (te weinig caches) en ten tweede omdat je in een lastig parket kan komen met 'boswachters'. Onze hobby zal er over 20 jaar nog zijn en de boswachters ook.

 

Ik verwacht wel dat er een randgroepering gevormd zal gaan worden rond de vlag van 'alternatief ongebonden geocaching' die in een wedloop zal treden met de autoriteiten. Nu al gaan de eerste natuurbeheerders kijken op gc.com of er in hun beheersgebied soms caches liggen. We lopen wat dat betreft wat achter bij de USA. Op een geven moment zal navicache door ze ontdekt worden en de boswachters van tegenwoordig hebben ook email en hun forum.

Het begin is er al.

Hoe lang zal het duren of we krijgen op dit forum verslagen te lezen met als titel "Hoe Wij Ontkwamen Aan Een Bende Boze Boswachters".?

En zeker is er plaats in dit forum voor de Woeste Wilde Geocacher. Kranten berichten ook over moord en doodslag (M&D) zonder dat dit gezien wordt als een instemming van hun kant voor M&D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Whow prof, wat een bad boys drama. Ik kan je erg ver volgen. Ik vind dat je wel ietwat de zwarte kant van het verhaal schetst. Natuurlijk is jouw versie wel degelijk mogelijk. Toch vind ik het te zwart. Het lijkt nu alsof we met een eigen database, cq een versnipperde database ineens vogelvrij verklaard worden en hordes boswachtersherifs achter ons aan krijgen en wij als een wild bunch door de bossen jagen om de achtervolgende bospolitie kwijt te raken.

Ik vind het op zich wel spannend. Eigenlijk een jongensdroom. Schuilt in ons niet allemaal een beetje een botersmokkelaar?

maar als we het nu echt onder de loep bekijken dan weet je net zo goed als ik dat 99% van alle caches die nu geplaatst zijn in Nederland, illegaal zijn. Dus wat is het verschil?

Voor mij mag het illegaal blijven en dan moeten we bij steeds wijzer wordende boswachters maar een of ander versleutelde database maken. Lijk me niet zo moeilijk.

Ik zie het gevaar niet hoor. Nog steeds is de meest bezochte cache van nederland in al de jaren dat het er ligt, in totaal 157 x gelogd. Laat er nu gemiddeld 3 cachers in een team zitten, dan spreken we van 471 mensen die er in een paar jaar geweest zijn. Whow das veel. Die boscowboys lachen zich een bult in de broek als ze daar achter komen.

Ik kan je hier in de buurt een plak aanwijzen waar in dezelfde periode ieman meer dan 157 x is geweest en daar continu zijn/haar fietstassen met reclamefolders dumpt.

Ik vind het wel iets eng dat je Drenthe (met een h erin) aanwijst als cachevrij gebied. Dat is geen fabel meer. Rebels word ik dan sowieso. Als er niet overal zo'n poeha over werd gemaakt dan was er geen ene moer aan de hand.

Als .com niet zo moeilijk deed dan kunnen we hier gewoon doorgaan met cachen. Zoveel cachers zijn er niet hoor. Er zijn ruim 1800 cachers in Nederland en als je ziet hoeveel die met elkaar bijelkaar gecached hebben dan is dat waarschijnlijk niet meer dan het aantal mensen dat in een weekend in een bos komen.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :xmas: Die zijn bivakmuts maar weer eens tevoorschijn haalt. :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een punt van informatie:

er wordt niet alleen hier maar ook elders gepraat over deze zaken.

Ik verwijs in de eerste plaats naar het forum Opencaching zelf maar verder ook naar de newsgroep alt.rec.geocaching waar momenteel (vooral in het Duits) stevig wordt gekwebbeld. En daar kan je in de archieven lezen hoe e.e.a gegaan en tot stand gekomen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...