Spring naar bijdragen

Natte logrol bij micro's


Team 53° Noord

Aanbevolen berichten

Nee hoor, dit was een door mij als serieus ervaren opmerking.

Als ik het expres laat staan pleeg ik op de cachepagina - en als note - lekker vet te vragen of een volgende het kokertje eventueel vervangt, alvorens ik ertoe kom.

Aha, die moet ik onthouden. Als een cache van mij onderhoud nodig heeft vraag ik gewoon de eerstvolgende cacher. :thumbup:

 

gc.nl

Als cache-eigenaar ben je ook verantwoordelijk voor het regelmatig fysiek controleren van je cache, in het bijzonder wanneer iemand een probleem met de cache meldt (vermist, beschadigt, nat, etc.) Je kan de cache tijdelijk op inactief zetten om anderen te laten weten dat ze niet op jacht kunnen tot je een kans hebt gehad om het probleem op de lossen. Dit geeft je de mogelijkheid om binnen een redelijke termijn (normaal een paar weken) de cache te bezoeken. Indien de cache niet fatsoenlijk onderhouden wordt, of voor langere tijd op inactief staat, kunnen we de cache archiveren.

 

Wordt met een verzoek voor de volgende cacher, zoals beschreven, dan niet de verantwoordleijkheid een beetje gemakkelijk afgeschoven?

 

Fire5

 

Neen, ik zie dat niet als afschuiven van verantwoordelijkheden, maar meer als elkaar helpen.

Ik zie daar geen enkel probleem in. Ik vraag dit alleen bij caches met een microcache.

 

Ipv. alleen procedureel te denken kun je soms ook pragmatischer te werk gaan, nl. .

 

Om even open kaart te spelen: ik heb een meer dan volledige baan, ik ben verslaafd aan geocaching : meer specifiek aan ontwerpen en maken van geocaches. Ik heb er inderdaad heel wat en het onderhoud daarvan is niet altijd even makkelijk.

Je zou ook kunnen redeneren als volgt: door mijn verslaving bied ik heel veel cachers veel mogelijkheden om hun hobby uit te oefenen.Ik meen ook op een heel behoorlijk nivo. Gelukkig zijn er regelmatig medecachers die inzien dat het onderhoud daarvan niet altijd snel kan lukken en daarom bieden ze dan spontaan aan eea. voor mij te doen. In andere gevallen vraag ik in algemene zin om voor mij een rolletje te vervangen. Dat functioneert heel aardig.

Ik neem de vrijheid om van tijd tot tijd meer tijd uit te trekken alvorens onderhoud gepleegd wordt.

Overigens ben ik ook van mening dat dit grotendeels mijn zaak is en dat ik ondanks het grote aantal caches altijd zeer alert ben en snel reageer op berichten, vragen, op- aanmerkingen ed.

 

Overigens: als het iemand na deze verklaring nog niet bevalt, dan zijn er genoeg andere caches van andere cacheeigenaars om te doen.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nee hoor, dit was een door mij als serieus ervaren opmerking.

Als ik het expres laat staan pleeg ik op de cachepagina - en als note - lekker vet te vragen of een volgende het kokertje eventueel vervangt, alvorens ik ertoe kom.

Aha, die moet ik onthouden. Als een cache van mij onderhoud nodig heeft vraag ik gewoon de eerstvolgende cacher. :thumbup:

 

gc.nl

Als cache-eigenaar ben je ook verantwoordelijk voor het regelmatig fysiek controleren van je cache, in het bijzonder wanneer iemand een probleem met de cache meldt (vermist, beschadigt, nat, etc.) Je kan de cache tijdelijk op inactief zetten om anderen te laten weten dat ze niet op jacht kunnen tot je een kans hebt gehad om het probleem op de lossen. Dit geeft je de mogelijkheid om binnen een redelijke termijn (normaal een paar weken) de cache te bezoeken. Indien de cache niet fatsoenlijk onderhouden wordt, of voor langere tijd op inactief staat, kunnen we de cache archiveren.

 

Wordt met een verzoek voor de volgende cacher, zoals beschreven, dan niet de verantwoordleijkheid een beetje gemakkelijk afgeschoven?

 

Fire5

 

Neen, ik zie dat niet als afschuiven van verantwoordelijkheden, maar meer als elkaar helpen.

Ik zie daar geen enkel probleem in. Ik vraag dit alleen bij caches met een microcache.

 

Ipv. alleen procedureel te denken kun je soms ook pragmatischer te werk gaan, nl. .

 

Om even open kaart te spelen: ik heb een meer dan volledige baan, ik ben verslaafd aan geocaching : meer specifiek aan ontwerpen en maken van geocaches. Ik heb er inderdaad heel wat en het onderhoud daarvan is niet altijd even makkelijk.

Je zou ook kunnen redeneren als volgt: door mijn verslaving bied ik heel veel cachers veel mogelijkheden om hun hobby uit te oefenen.Ik meen ook op een heel behoorlijk nivo. Gelukkig zijn er regelmatig medecachers die inzien dat het onderhoud daarvan niet altijd snel kan lukken en daarom bieden ze dan spontaan aan eea. voor mij te doen. In andere gevallen vraag ik in algemene zin om voor mij een rolletje te vervangen. Dat functioneert heel aardig.

Ik neem de vrijheid om van tijd tot tijd meer tijd uit te trekken alvorens onderhoud gepleegd wordt.

Overigens ben ik ook van mening dat dit grotendeels mijn zaak is en dat ik ondanks het grote aantal caches altijd zeer alert ben en snel reageer op berichten, vragen, op- aanmerkingen ed.

 

Overigens: als het iemand na deze verklaring nog niet bevalt, dan zijn er genoeg andere caches van andere cacheeigenaars om te doen.

 

Geopatra.

 

 

Prima, morgen ga ik van bevriende cachers een pot vervangen door een kistje, zelf wonen ze te ver weg. Dit maakt cachen ook leuk :thumbup: Tja jouw caches liggen niet in de buurt van mijn regio, maar er zitten wel erg mooie bij en wie weet in de toekomst :blush:

Groet Tiuri

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neen, ik zie dat niet als afschuiven van verantwoordelijkheden, maar meer als elkaar helpen.

Ik zie daar geen enkel probleem in. Ik vraag dit alleen bij caches met een microcache.

 

Ipv. alleen procedureel te denken kun je soms ook pragmatischer te werk gaan, nl. .

Het is geen kwestie van procedureel denken, maar van verantwoordelijkheid nemen. Ik heb ook caches die verder weg liggen van mijn woonplaats, maar ik ben pragmatisch te werk gegaan door een in de buurt wonenende bekende of specifieke cacher te vragen om, indien nodig, onderhoud te plegen. Pragmatisch, maar vooral ook verantwoordelijk. Ik heb het onderhoud geregeld. Pragmatisch is in jouw woorden dan "een-willekeurige-andere-cacher-die-mijn-write-note-ziet-en-het-voor-me-oplost"?

 

Je zou ook kunnen redeneren als volgt: door mijn verslaving bied ik heel veel cachers veel mogelijkheden om hun hobby uit te oefenen.Ik meen ook op een heel behoorlijk nivo.

Ik ontken niet dat je wellicht in een bepaalde behoefte voorziet, maar is het niet wat te kort door de bocht door te zeggen " ik voorzie in een behoefte, en veel, maar een ander moet dan als tegenprestatie of hulp onderhoud plegen"?

 

Ik neem de vrijheid om van tijd tot tijd meer tijd uit te trekken alvorens onderhoud gepleegd wordt.

Overigens ben ik ook van mening dat dit grotendeels mijn zaak is en dat ik ondanks het grote aantal caches altijd zeer alert ben en snel reageer op berichten, vragen, op- aanmerkingen ed.

Die mening ben ik niet toegedaan. Los van de regels, snap ik dat het soms langer duurt voordat je onderhoud klunt plegen. Echter hoe meer caches hoe meer onderhoud er gepleegd moet worden, daar kun je zeker van zijn lijkt me. Vraag is dan wat een maximum aantal is waarvoor je onderhoud kunt plegen. Natuurlijk is dat mede afhankelijk van de grootte of wijdsheid van de regio waarin ze zijn geplaatst.

 

Een van mijn caches staat nu ook op disabled omdat de cache weg is. Normaal gesproken is deze zo vervangen (onderhoud), maar gezien het snoeiwerk moet er nu meer gebeuren en is het maar de vraag of deze bewuste cache terug komt. Dat kan ik helaas niet laten doen door de ingeschakelde bekende.

 

Overigens: als het iemand na deze verklaring nog niet bevalt, dan zijn er genoeg andere caches van andere cacheeigenaars om te doen.

Waarom deze stelling over de verklaring moet worden gedeponeerd is mij een raadsel? Beetje buiten de discussie als je het mij vraagt. Ik had het over onderhoud en niet over caches die je niet meer zou moeten doen of de kwaliteit ervan? Ze liggen er en ik zou ze 'meenemen' los van je stelling over onderhoud. Ik heb een andere mening of onderhoud en dat er een (onbepaalde) limiet (afhankelijk van regio, bereikbaarheid etc....) zou kunnen zitten op het aantal caches dat je zou kunnen onderhouden.

 

morgen ga ik van bevriende cachers een pot vervangen door een kistje, zelf wonen ze te ver weg. Dit maakt cachen ook leuk :thumbup: Tja jouw (Geopatra) caches liggen niet in de buurt van mijn regio, maar er zitten wel erg mooie bij en wie weet in de toekomst :thumbup:

Groet Tiuri

Prima als je je aanbiedt om andere cachers te helpen met onderhoud! Lovenswaardig! Maar waarschijnlijk is hier enige mate van communicatie vooraf aan gegaan?

 

Fire5

bewerkt door Fire5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij komen regelmatig een natte logrol tegen en inderdaad het blijft een probleem.

Misschien moet er voor andere oplossing gekozen worden.

Kunnen er geen papiertjes/pinns/stickers of iets anders kleins in worden gedaan?

Pins lijkt me helemaal leuk, vooral als je als cacher je eigen pin kan ontwerpen (geen idee of dat mogelijk is).

Er kan dan een leuke ruilhandel onstaan.

Of de maker doet inplaats van een logrol bv een knikker of ander klein voorwerp in de cache waarna de vinder bij het loggen van de cache op internet ook een mailtje moet sturen wat voor voorwerp er in de cache zat.

 

Gr, Team Superstein

bewerkt door superstein
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij komen regelmatig een natte logrol tegen en inderdaad het blijft een probleem.

Misschien moet er voor andere oplossing gekozen worden.

Kunnen er geen papiertjes/pinns/stickers of iets anders kleins in worden gedaan?

Pins lijkt me helemaal leuk, vooral als je als cacher je eigen pin kan ontwerpen (geen idee of dat mogelijk is).

Er kan dan een leuke ruilhandel onstaan.

Of de maker doet inplaats van een logrol bv een knikker of ander klein voorwerp in de cache waarna de vinder bij het loggen van de cache op internet ook een mailtje moet sturen wat voor voorwerp er in de cache zat.

 

Gr, Team Superstein

 

Voorwaarde nr. 1 voor een cache: er moet een logboek inzitten. In wat voor vorm dan ook !

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neen, ik zie dat niet als afschuiven van verantwoordelijkheden, maar meer als elkaar helpen.

Ik zie daar geen enkel probleem in. Ik vraag dit alleen bij caches met een microcache.

 

Ipv. alleen procedureel te denken kun je soms ook pragmatischer te werk gaan, nl. .

Het is geen kwestie van procedureel denken, maar van verantwoordelijkheid nemen. Ik heb ook caches die verder weg liggen van mijn woonplaats, maar ik ben pragmatisch te werk gegaan door een in de buurt wonenende bekende of specifieke cacher te vragen om, indien nodig, onderhoud te plegen. Pragmatisch, maar vooral ook verantwoordelijk. Ik heb het onderhoud geregeld. Pragmatisch is in jouw woorden dan "een-willekeurige-andere-cacher-die-mijn-write-note-ziet-en-het-voor-me-oplost"?

Het is maar hoe je het opvat. Aan de ene kant geef de cachelegger namelijk aan dat hij/zij (momenteel) niet in staat is onderhoud te plegen. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat iemand het als afschuiven van onderhoud-verantwoordelijkheid beschouwt.

 

Maar dat laatste kun je al vermijden door er iets van te maken als:

"Ik ben de eerste tijd niet in staat om onderhoud te plegen. Mocht er iemand het logrolletje willen en kunnen vervangen zou ik dit zeer op prijs stellen". En dan het liefst "eerste tijd" definieren (dus komende 2 weken, maand, jaar, eeuw :) )

bewerkt door Nemelis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe simpel kan het zijn, ik heb tijdens het cachen altijd een micro met lege logrol bij me. (ook nog 1 in de auto en ook nog 1 in de rugzak)

Kom ik een natte logrol of kapotte micro tegen gewoon ff vervangen.

De logrol meenemen en een mailtje naar de cacheplaatser met de vraag wat hij er mee wil.

Iedereen tevreden en wat kost het?

Een stukje papier, een leeg filmrolletje en een mailtje verzenden! (misschien zelfs 2!) :lol1:

 

Voor iedereen een stuk makkelijker en we gaan gewoon weer verder met ONZE hobby.

:thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij vervangen ook regelmatig de plastic zipbag als de "orginele' niet meer in staat is om het logboekje droog te houden.

Hiervoor hebben we altijd een paar lege in de tas zitten.

En een blanco logrol een goed idee, neemt geen ruimte in en voor de volgende cachers een groot plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vanochtend kreeg ik bericht dat mijn cache voor het lapje houden het slachtoffer is geworden van een onhandig persoon die zonder mijn medeweten, toestemming of zelfs een bericht van zijn stompzinnige onwelkome daden naar mij toe hebben gedaan.

 

Er is waarschijnlijk nadat de originele cache niet gevonden is er onder de smoes van cacheonderhoud 20 meter verderop een pot in de grond gedouwd met een wit lapje er in waar dan lapje op geschreven is.

Tuurlijk de makkelijkste manier toch om dat owzo belangrijke puntje binnen te halen maar geheel niet mij bedoeling van de cache

 

Maar dat deed een grove afbreuk van mijn opzet en daardoor gaat deze cache het vuilnisvat in.

 

Weer een stukje geocache geschiedenis dat verdwijnt omdat sommige lieden zich met dingen bemoeien waar ze niets mee te maken hebben, en zelfs niet het fatsoen hebben gehad om dat even aan de cachemaker te melden.

 

Zelf heb ik veel plezier gehad aan de verzinsels die mij toegekomen zijn. jammer dat juist dat soort lieden de boel verpesten

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

bewerkt door barny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

(...)

 

Er is waarschijnlijk nadat de originele cache niet gevonden is er onder de smoes van cacheonderhoud 20 meter verderop een pot in de grond gedouwd met een wit lapje er in waar dan lapje op geschreven is.

 

(...)

b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

 

Mmmmmm, dan heb je het niet begrepen... toch?

Logboekjes/rolletjes, caches, zipzakjes vervangen ... niet zelf plaatsen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja !!!

 

Tegenwoordig moeten en zullen de meeste geocachers, vooral nieuwkomers, zelf zo snel mogelijk een eigen cache leggen.

Het gaat dan veelal om de bekende filmrolletjes met een logboekje.

Lekker makkelijk, het kost niet wat, maar helaas is het vaak ook niet wat.

 

Met een beetje moeite en een paar knaken kun je ook zelf een waterdicht potje maken met wat PVC materiaal wat bij elke bouwmarkt te krijgen is.

 

En dan nog eerst eens kijken of de plek ook de moeite waard is voor mensen om er naar toe te gaan.

Want als je de meeste van deze potjes onder de loep neemt zouden ze gewoon van geocaching.com verwijderd moeten worden.

 

Het is de bedoeling, met een cache, om anderen te wijzen en te attenderen op een leuke plek waar je normaal nooit zou komen.

 

Dat zijn zeker geen potjes ergens achter een prullenbak, bij een lantaarnpaal of een verkeersbord ergens in een wijk of iets dergelijks.

 

In de ban doen die prut.

De nieuwe caches gaan controleren en keuren.

Als een nieuwe cache niet voldoet de eigenaar aanspreken op de kwaliteit en als het niet veranderd verwijderen.

 

Het is niet de bedoeling om negatief te doen of over te komen maar tegenwoordig komen er niet zo veel geweldige caches meer bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet de bedoeling om negatief te doen of over te komen maar tegenwoordig komen er niet zo veel geweldige caches meer bij.

Er zijn natuurlijk utzonderingen, maar af en toe lijkt geocaching wel een puzzelclubje met al die nieuwe mysteries :thumbup: . Uren puzzelen en dan ook nog een kokertje vinden die niets met de puzzelopdracht van doen heeft :thumbup:

 

sorry, ik was Off Topic

bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zijn zeker geen potjes ergens achter een prullenbak, bij een lantaarnpaal of een verkeersbord ergens in een wijk of iets dergelijks.

 

En wie beslist of dat voor mij interesante plekjes zijn?

Misschien vind ik het juist wel erg mooi om een nieuwe wijk oid onder de aandacht te brengen.

Dat dat voor een ander niks is, daar kan ik dan niks aan doen.

Er zijn ook genoeg plekjes die mij totaal niks zeggen, maar voor een ander wel interesant zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...