Spring naar bijdragen

aantal km voor caches

De broekies

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Dat zal ook gebeuren. Als je nu kijkt naar de caches waarvan de lengtes bekend zijn (in database), zie je dat deze lengtes ook in de cachebeschrijving staan.

Dit lijkt mij een goed compromis, alleen de afstand van de caches geven waarvan het ook daadwerkelijk in de beschrijving staat.

Dit geldt dan natuurlijk voor alle caches ook mysteries natuurlijk. Indien het in de cachebeschrijving staat wordt dit overgenomen. Hier in dit draadje werd al eerder aangegeven dat dit wel goed was.

Hiermee ga ik ervan uit dat niemand hier bezwaar tegen kan hebben.

(Overigens krijg ik nu van cacheeigenaren zelf ook de afstand door. En dan maakt het natuurlijk niet uit of het in de beschrijving staat).

Lijkt mij inderdaad ook een prima compromis.

Overigens: aantal offtopic berichten gegumd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zal ook gebeuren. Als je nu kijkt naar de caches waarvan de lengtes bekend zijn (in database), zie je dat deze lengtes ook in de cachebeschrijving staan.

Dit lijkt mij een goed compromis, alleen de afstand van de caches geven waarvan het ook daadwerkelijk in de beschrijving staat.

Dit geldt dan natuurlijk voor alle caches ook mysteries natuurlijk. Indien het in de cachebeschrijving staat wordt dit overgenomen. Hier in dit draadje werd al eerder aangegeven dat dit wel goed was.

Hiermee ga ik ervan uit dat niemand hier bezwaar tegen kan hebben.

(Overigens krijg ik nu van cacheeigenaren zelf ook de afstand door. En dan maakt het natuurlijk niet uit of het in de beschrijving staat).

Dit vind ik een prima compromis. Komen we uiteindelijk toch nog tot iets.

Kijk, er is niets mis met een aantal van de initiatieven van de Broekies, dat heb ik al eens eerder gezegd.

Waar het mis gaat is meestal de manier waarop het tot stand komt c.q. gebracht wordt.

Kijk nu naar dit onderwerp.

- De Broekies lanceert een idee over het vermelden van afstanden. Op zich niks mis mee, maar er zijn wat kanttekeningen

- Daar wordt 2,5 pagina lang over gepraat en mij is na die 2,5 pagina duidelijk hoe men het wil hebben, maar vooral hoe mensen het NIET willen hebben.

- Vervolgens wordt door de Broekies de functionaliteit gelanceerd en wat blijkt? die discussie ervoor heeft niets uitgehaald. Het is gewoon het oorspronkelijke idee.

Eerder voorgestelde keuzemogelijkheden voor een cachelegger zitten er aanvankelijk niet in. Daar wordt in een later stadium een "Opt out" voor geboden. Een "keuze"mogelijkheid waar ook niet iedereen blij van wordt.

en ja....daar hebben veel mensen natuurlijk moeie mee en dan ontstaan er irritaties en ontspint zich een discussie die hier en daar minder vriendelijk is.

en ja....ook ik raak dan geirriteerd. Dat mag duidelijk zijn. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar. Ik ben ook maar een vervelende kwast met een eigen mening.

En dan zijn er vervolgens nog 6 pagina's hakketakken voor nodig tot er uiteindelijk toch een compromis is, waar iedereen mee kan leven.

In mijn optiek 7 pagina's teveel.

Zoals gezegd: de ideeen zijn best goed, dat wil ik zeker niet ontmoedigen. Maar sta open voor de ideeen en aanvullingen van anderen en doe daar dan ook iets mee voordat het eindprodukt wordt gelanceerd en niet erna.

Dat voorkomt een boel irritatie.

:beerchug: Volledig mee eens ! :birthday:

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu kan er natuurlijk gediscussieerd worden over of de eigenaar het in zo'n geval verstandig gedaan heeft, of het random zoeken naar de cache wel sneller gaat enz enz

Dat neemt niet weg dat er m.i. door de discussie daarop te focussen wederom voorbij wordt gegaan aan de idee van de legger, soms met wat minder, soms met wat meer respect van de zoeker voor de legger.

Greetz, Bloodwoosj.

En datzelfde geldt natuurlijk ook andersom.

Maar goed, als ik naar mezelf kijk, vaak zal ik een cache waarvan ik de afstand niet weet niet snel doen, tenzij ik in een bijzonder gebied ben of het de enige cache mijlen in de omtrek is. Maar ja dat is wat ik doe.

(Off-topic: PS Er zijn een drietal zeer korte multi's in Limbricht bijgekomen, zie ik net). Alhoewel ik zelf in dit geval iets had gezegd van minder dan een kilometer dan een aantal meters, maar goed, dat is aan de legger.

Zeker geldt dat andersom ook.

Deze hele draad en de daaropvolgende discussie is met name ontstaan door de verschillende standpunten die de deelnemers hebben/hadden over het publiceren van info waarvan de cachemaker dat niet of niet bewust vermeldt of zelfs helemaal niet (ook ergens anders niet) vermeld wil hebben.

Helaas zijn er deelnemers die (bewust?) niet op argumenten ingaan en daarmee de discussie uit de weg gaan.

Ik kies ook als ik weet dat ik drie uur tijd heb om een multi te doen alleen voor die multi als ik ook weet dat het mogelijk is in die drie uur. Weet ik dat niet zeker, dan kies ik voor een multi waarbij ik dat wel kan doen in drie uur.

Heb ik geen tijdslimiet dan kan ik daar wel voor kiezen en de onzekerheidsfactor maakt het dan vaak nog leuker.

Dat neemt echter niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat in eerste instantie de cachelegger bepaalt welke info hij over de cache kwijt wil. Als we met zijn allen behoeft hebben aan meer info, dan vind ik dat we moeten proberen cache-eigenaren te overtuigen zoveel mogelijk nuttige info bij hun cache te laten vermelden, of hun van inzicht te doen veranderen waardoor ze sommige zaken van de kant van de loper ook kunnen zien.

Om dan maar te zeggen: "als de cache-eigenaar zijn wandelafstand niet vermeldt, dan ga ik het zelf wel doen en publiceren" vind ik nog steeds niet kies.

Greetz, Bloodwoosj.

Edit, die vervelende typevauten ook. Mijn vingers zijn te groot voor het toetsenbord ;-)

:beerchug: Goed geschreven ! Volledig mee eens. :birthday:

Dat is wat mij betreft de kern van deze zaak .

Nog even kort en bondig: het is de cache eigenaar die bepaalt wat hij bekend wil maken en wat niet. En daar hebben andere cachers het maar mee te doen of je het ermee eens bent of niet.

Dat heet heel eenvoudig : respect voor het werk van de cacheeigenaar.

Gelukkig zijn er tegenwoordig eindeloos veel caches, dus als je een bepaalde selectie wilt maken blijft er meer dan genoeg over. Zelfs Wilxii C. kan er niet meer tegenop.

Het compromis dat er nu ligt lijkt mij dan ook ok. De weg er naartoe was bepaald niet ok en hopelijk een les voor verdere broedsels.

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even kort en bondig: het is de cache eigenaar die bepaalt wat hij bekend wil maken en wat niet. En daar hebben andere cachers het maar mee te doen of je het ermee eens bent of niet.

Dat heet heel eenvoudig : respect voor het werk van de cacheeigenaar.

Geopatra.

Ahh, wat zou ik graag willen dat dit klopte. Maar de realiteit is gewoon, dat je cache vogelvrij is vanaf het moment van publicatie. Mensen kunnen de eindcoördinaten aan elkaar doorgeven, elkaar onderweg even bellen als ze er niet uitkomen, info op eigen sites zetten enz.

Het is alweer een paar pagina's geleden geloof ik dat Phoenix Night voor het laatst reageerde. Ik kan me best voorstellen dat je, wanneer je een écht bijzondere cache hebt gemaakt (en dat is Waardeloos! volgens mij), graag wilt dat er wat mysterie omheen blijft hangen. Zoiets is zeker in zijn geval de lol van het caches leggen. 't Is dat ik niet geschikt ben voor nachtcaches, anders stond deze hoog in mijn to-do lijstje ...

Er is al bij allerlei 'klachten' opgemerkt: keus genoeg, voor elk wat wils. Wil of kun je niet puzzelen, niet nachtcachen, geen traditionals of juist geen multi's doen: Nederland ligt vol met doosjes. Ik raad de mensen voor wie het belangrijk is om de afstand te weten, aan om alleen caches te doen waarbij de plaatser de afstand in de beschrijving heeft vermeld. Dan is er waarschijnlijk nog steeds keus genoeg!

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat de goede kant op, het aantal caches waar de afstand van bekend is groeit gestaag.

Nu kan ik mij voorstellen dat een aantal mensen die gegevens ook in GSAK willen hebben. Op die manier hebben ze het altijd bij de hand.

Is er iemand die weet hoe dit moet? Ik kan wel een bestand aanmaken wat weer door GSAK (met of zonder script) ingelezen kan worden. Alleen moet ik weten hoe dit bestand eruit moet komen te zien en misschien moet er ook een GSAK scriptje komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat de goede kant op, het aantal caches waar de afstand van bekend is groeit gestaag.

Alleen moet ik weten hoe dit bestand eruit moet komen te zien en misschien moet er ook een GSAK scriptje komen.

Hier op gc.nl

vind je dat wat aangemaakt wordt voor gsak voor geo d'or. Het zou mooi zijn als beiden onanfhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden en dat ik niet moet kiezen voor afstand of geo d'or.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen moet ik weten hoe dit bestand eruit moet komen te zien en misschien moet er ook een GSAK scriptje komen.

Hier op gc.nl

vind je dat wat aangemaakt wordt voor gsak voor geo d'or. Het zou mooi zijn als beiden onanfhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden en dat ik niet moet kiezen voor afstand of geo d'or.

Bedankt The Scorpios!

Ok, de .loc file zal binnenkort te downloaden zijn.

Wat betreft het GSAK script, indien het een integer (geheel getal) is, zou ik het wel kunnen bewerken, maar de afstand is een gebroken getal.

Nu kan ik wel wat 'hacken'...eh ik bedoel...bedenken, maar ik kan het niet testen.

Kun jij het script (of iemand anders) zo bewerken dat hij 1 (en dus geen keuze) gebroken getal gebruikt.

Zoals ik het nu zie zal het formaat iets zijn als XXX.X (bv 012.5). Indien het niet uitmaakt en GSAK het behandelt als een string, dan kan ik het zelf wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft het GSAK script, indien het een integer (geheel getal) is, zou ik het wel kunnen bewerken, maar de afstand is een gebroken getal.

Ik kan wel een scriptje in elkaar knutselen denk ik. Maar ik weet niet goed hoe er omgegaan moet worden met de data die al in Usernote of Usernote2. Zou die gegevens daar niet zomaar willen overschrijven. Iemand suggesties?

De kolom Usort valt sowieso af omdat deze alleen gehele getallen accepteert

Kun jij het script (of iemand anders) zo bewerken dat hij 1 (en dus geen keuze) gebroken getal gebruikt.

Zoals ik het nu zie zal het formaat iets zijn als XXX.X (bv 012.5). Indien het niet uitmaakt en GSAK het behandelt als een string, dan kan ik het zelf wel.

String is prima.

Genereer maar eens een voorbeeld .loc met meerdere waypoints graag :thumbup:

bewerkt door Wammus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan wel een scriptje in elkaar knutselen denk ik. Maar ik weet niet goed hoe er omgegaan moet worden met de data die al in Usernote of Usernote2. Zou die gegevens daar niet zomaar willen overschrijven. Iemand suggesties?

De kolom Usort valt sowieso af omdat deze alleen gehele getallen accepteert

String is prima.

Genereer maar eens een voorbeeld .loc met meerdere waypoints graag :thumbup:

Hij komt dit weekend naar je toe. (zal waarschijnlijk zondag worden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Op de site van De broekies staat sinds zojuist een GSAK macro die in staat is de afstandsgegevens te importeren in GSAK.

Een "kort door de bocht" handleiding:

• maak een geschikte kolom in GSAK zichtbaar; Usernote of Usernote2
    ( Tools | Options | Display)
  • Stel eventueel eerst een filter in (bijv alleen multi caches). Het script zal dan alleen voor dit filter de afstandsgegevens importeren
  • start het script
  • geef aan in welke kolom je de data wilt toevoegen
  • druk op de knop "Downloaden afstanden tabel" (de afstandsgegevens zullen achteraan worden toegevoegd dus bestaande info blijft bestaan, er is ook een mogelijkheid om de afstandsgegevens later weer te verwijderen)
  • filter instellen en voila...
  • het is ook mogelijk van te voren in GSAK een filter in te stellen (bijv. alleen multi caches) en pas dan de macro te starten. De resultaten van het actieve filter en de resultaten uit de macro zullen dan worden samengevoegd
  • De macro gaat er altijd vanuit dat de afstandsgegevens achteraan in het gekozen veld staan. Zet je er dus zelf nog iets anders achter dan zal vanaf dat moment de macro de gegevens niet langer herkennen

Op- en/of aanmerkingen hier in het draadje of via PB, afhankelijk van beschikbare tijd zal ik kijken of er nog eea te verbeteren valt.

Veel plezier ermee!

(met dank aan Smeule en Wimyv voor het beta-testen!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IK ben van mening dat je de maker van een cache om nadere info kan vragen omtrent zijn cache.

Dat geeft meteen een vorm van verbondenheid met de cacher en cache legger.

Ik ben het dan ook absoluut niet mee eens dat gegevens van mijn cache op een andere site dan geocaching.com of geocaching.nl geplaatst worden.

Ik heb dan ook verzocht om deze van de bewuste site te halen.

Aangezien daar geen gehoor aan gegeven wordt, rest mij niet anders dan mijn caches te disablen en later het archief in.

"Dierenverhalen" is al op disabled en "Bos en Dijk" volgt zodra ik in de gelegenheid ben om hem op te halen.

bewerkt door buzzarsdseye
Link naar opmerking
Deel via andere websites

IK ben van mening dat je de maker van een cache om nadere info kan vragen omtrent zijn cache.

Dat geeft meteen een vorm van verbondenheid met de cacher en cache legger.

Ik ben het dan ook absoluut niet mee eens dat gegevens van mijn cache op een andere site dan geocaching.com of geocaching.nl geplaatst worden.

Ik heb dan ook verzocht om deze van de bewuste site te halen.

Aangezien daar geen gehoor aan gegeven wordt, rest mij niet anders dan mijn caches te disablen en later het archief in.

"Dierenverhalen" is al op disabled en "Bos en Dijk" volgt zodra ik in de gelegenheid ben om hem op te halen.

Alleen omdat de afstand er bij staat ,welke ook op de cache pagina staat? Meer extra info over je cache staat er toch niet?

Mischien zal je cache ook wel op een persoonlijke pagina van iemand staan , die zijn stats publiceerd of alle logs.

Dan zou die hier toch ook af moeten?

bewerkt door alkie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor "Dierenverhalen" gaat het niet op net als veel andere oprapers.

Maar voor "Bos en Dijk" en er zullen er zeker veel meer zijn, gaat het wel op.

Ik schep er als cachelegger plezier in om cachers op weg te helpen als ze vast zitten.

Dat kunnen verschillende cachers beamen.

Op de cache pagina(Bos en Dijk) staat duidelijk dat hij niet of nauwelijks te doen is met kinderwagen e/o rolstoel.

Ook dat je zeker niet je beste pak aan moet trekken.

Wil je nog meer info, dan is een pb mijn kant op genoeg om duidelijkheid over het een of ander te krijgen.

Daar schep ik plezier in en dat wordt mij ontnomen.

Maak een website met een tool waarop je ingewikkelde berekeningen kunt doen, best. (GCTool)

Of GSAK prima.

Maar de mooie meneer spelen met caches van een ander, nee dat vind ik stijlloos.

Mijn mening !!!

Ik bepaal zelf wel of en hoe ik meer cachers kan lokken.

Ik heb tweemaal vriendelijk verzocht de caches van zijn pagina te verwijderen.

Maar heeft dat niet gedaan alsof de cache van hem is.

Dus vandaar de stap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...