Spring naar bijdragen

LLink en geocaching


team wolfje

Aanbevolen berichten

'Stiekem' slaat inderdaad meer op het zoeken van de cache. Dat moet je stiekem doen.

In dit kader zou 'geheim' meer op zijn plaats zijn.

 

Natuurlijk is geocaching.com gewoon 'openbaar' te bekijken, doch waar we volgens mij voor moeten waken is dat geocaching door eigen succes ten onder gaat. Het breed uitdragen van onze fantastische hobby zou dat wel met zich mee kunnen brengen.

Als tussen de nieuwe lichtingen er enthousiaste cachers zitten die leuke caches maken, goede logjes schrijven, stiekem zoeken, cache goed terugstoppen, goodies ruilen (bllrrk) etc. etc. is daar niets mis mee.

 

Maar als bij de nieuwe lichting ook mensen zitten, net als bij een afspiegeling van deze maatschappij, het minder serieus nemen, niet stiekem doen, natuur vernielen, naast paden lopen, dan bestaat het risico dat zij het voor de rest verpesten. Volgens mij hebben we daar nu al last van, en dat wordt dan alleen maar erger.

 

En na de hype kan vervolgens nergens meer toestemming gekregen worden voor een cache, of is er een (extra) gilde actieve cacherippers geboren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Heb eind maart contact gehad met Marieke en die was zeker serieus. Llink vind ik ook een leuke omroep, maar dat ter zijde.... :thumbup:

 

Wij mij betreft is het trouwens wel de moeite waard om af en toe in de publiciteit te komen, gezien het feit dat bekendheid ook een hoop losmaakt bij natuurbeheerders.

 

Mijns inziens is iedereen die stiekeme dingen doet bang voor publiciteit. Aangezien "wij" niets stiekem doen ben ik er zeker niet bang voor en werk ik meestal graag mee aan uitzendingen (radio / tv).

 

Dat was dan mijn stuiver stuiver1.jpg, of eigenlijk mijn 5 eurocentje 5C_COM.JPG natuurlijk, stuivers hebben we helaas al een tijdje niet meer :clap:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijns inziens is iedereen die stiekeme dingen doet bang voor publiciteit. Aangezien "wij" niets stiekem doen ben ik er zeker niet bang voor en werk ik meestal graag mee aan uitzendingen (radio / tv).

 

hehe, precies zoals ik denk.

 

Daarnaast, ik denk dat er meer mensen op geocaching komen zoals ik, zonder dat ze er met iemand over gesproken hebben, zonder dat ze het in de media gehoordt/gelezen hebben. Maar 'gewoon' door interesse voor de techniek en gps-en en een beetje surfen op internet.

 

Ik denk trouwens dat eenvoudige oppikkers veel meer ellende mee brengen dan alle berichten (de meeste dan toch) in de media. Zodra er een flink stuk gelopen moet worden vallen mi toch veel cachers af, maw eenvoudige oppikkers worden vaker gevonden dan langere multicaches!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ben, onder mijn playername, gevraagd mee te helpen voor een cache in een zwaar beschermd natuurgebied in Noord Drenthe. Men schijnt dus overal caches te willen deponeren :)

 

Eerlijk gezegd heb ik het mailtje al rijdend in de auto gelezen en met due reden is het erg vluchtig gelezen en ik heb er verder niet over nagedacht of nog bij stilgestaan.

 

Het geocachen is niet geheimzinnig, maar wel in zoverre "afgeschermd" dat je moet wel eerst aangemeld en ingelogd zijn als geocacher wil je überhaupt kunnen gaan cachen. Vroeguh, was het wel geheimzinnig omdat er toen zo goed als geen regels waren en iedereen maar dumpen kon waar hij wilde, er was geen controle.

 

Nu is het in zoverre nog steeds geheimzinnig omdat anders zo'n geocache snel verdwenen is, of zoals we het noemen: geript.

 

Ik ben vanaf dag één tegen al het media aandacht, maar als we er niet omheen kunnen dan graag media aandacht waarin we niet als een stel randdebielen worden neergezet en dan een media aandacht dat ook daadwerkelijk de juiste manier van geocachen laat zien.

 

Er zijn al meerdere media "figuren" geweest die een stukje totale nonsens van het geocachen belichten en dan ineens ook nog eens een cache willen verstoppen. Al met al is daar zo goed als niets van terecht gekomen en als er al iets van is terechtgekomen dan zijn (lees is) bewuste cache(s) al lang weer verdwenen.

 

Al een paar jaar geleden heeft ene Giel Beelen een cache ter review aangeboden. Er mankeerde van alles aan en de cache(pagina) is door de bewuste reviewer daarom teruggestuurd met de op- en aanmerkingen en bewuste cache is nooit meer aangeboden.

 

De enige cache die een tijdje heeft meegedaan was een cache van Carlo en Irene :(

 

Ik ben nog steeds geen voorstander van media aandacht omdat, de goeden daargelaten, na een media aandacht het forum weer wordt overstroomd van wannabee geocachers die van de hoed noch de rand weten en meer verstoren dan meedoen. Hetzelfde geldt voor het aanbieden van geocaches. We stromen nu al over met caches van nul en generlei waarde en met extra media aandacht zal dit nog grotere vormen aan gaan nemen.

 

Ik moet even diep gaan zoeken tussen al mijn emailboxen om bewuste mailtje weer terug te halen, maar wat ik me nu afvraag op dit moment is wie dan de caches gaat beheren die her en der in de lande neer gelegd gaan worden. Worden die beheerd door bewuste programmamakers of zijn het de lokale geocachers die daar dan voor op mogen draaien?

 

Bedenk wel dat iedere cache aan de gestelde voorwaarden moet voldoen en ook de caches die voor een programma op TV bedoeld zijn. Het gebied waar ik dan voor gevraagd ben zal zeker moeilijkheden gaan opleveren bij desbetreffende beheerder van het grondgebied. Mocht er al toestemming komen dan kan zoiets soms wel maanden duren.

 

Nepcaches voor de show lijkt me geen goed idee. Ook een nepper die dan pas later aangevraagd zal worden, kan al de nodige problemen opleveren bij bepaalde natuurbeheerders/eugenaren. De volgorde is immers.

 

1. cache verzinnen

2. Eventuele route verzinnen.

3. Cacheplek uitzoeken.

4. Toestemming vragen aan de beheerder/eigenaar van het gebied waar de cache komt te liggen. Dit geldt ook voor openbaar terrein of wat voor terrein dan ook, behalve terrein wat van jezelf is.

5. Heb je toestemming? Cachepagina aanmaken.

6. Alles nog eens nalopen, kloppen de coördinaten, klopt je cachepagina.

7. Tevreden? Cache plaatsen.

8. Cache ter review aanbieden op geocaching.com en dan maar afwachten wanneer een van de reviewers de tijd heeft of zin heeft de cache te reviewen. Als de reviewer tevreden is, komt de cache direct of op een afgesproken datum/tijdstip online. Is de reviewer niet tevreden, krijg je de cache(pagina) retour en kun je de fouten wegwerken of de aanvullingen geven waar de reviewer om gevraagd heeft.

 

Dan is er nog het bewuste punt van het onderhouden van de cache. om een cache in de regel goed te kunnen onderhouden, mag de cache niet te ver van je huis of werkplek geplaats zijn omdat er van je wordt verwacht dat je toch binnen 14 dagen onderhoud gaat plegen aan je cache. Onderhoud kan al zijn het omwisselen van een logrol of logboekje.

Wil je een cache op grotere afstand plaatsen dan moet je een lokale, actieve geocacher bereid zien te vinden de cache voor je te onderhouden en deze actieve geocacher moet dan met zijn geocachernaam (playername) vermeld worden op de cachepagina als degene die voor het onderhoud zorgdraagt...

 

Dat zijn mijn vijf centen. Mocht je een paar van die munten (stuivers) willen hebben Hawkeyes, ik heb er wel een paar over voor je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Kruimeldief,

 

Ik begrijp dat jullie in de media niet neergezet willen worden als randdebielen. Daarom willen we ook juist niet zomaar op eigen houtje geocaches gaan verspreiden, maar vragen wij jullie - de enige echte experts- om ons daarbij te helpen. Zodat alles op de juiste manier gebeurd.

Wij willen niet overal in Nederland caches verspreiden. Het gaat om 6 caches in verschillende natuurgebieden in heel Nederland. In alle gebieden hebben we al goed contact met de beheerder en hebben wij nog geen problemen ondervonden met het krijgen van toestemming. Wij vragen ook altijd toestemming aan de beheerder, en willen geenszins de schoonheid en stilte van de natuur verstoren.

De details van de actie zijn besproken met de cachers die het een leuk initiatief vonden en ons hierbij wilden helpen. Zij waren allen erg enthousiast en wij zullen proberen om er een leuk item van te maken.

Als je vragen hebt kun je mij ook persoonlijk mailen op marieke@llink.nl. Ik ben bereid een en ander toe te lichten.

 

Groet, Marieke

Redacteur LLiNK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lastig hoor.

 

Ik vraag me af; zijn de 'gevolgen' van zoveel media-aandacht vooraf te overzien?

 

Er is al gesproken over rips en is die massale toeloop op die 6 natuurgebieden echt iets wat de beheerder graag ziet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als Llink het voor elkaar heeft gekregen om toestemming te krijgen voor een gebied waar de gemiddelde Geocacher de deur in het gezicht krijgt door de boswachter, dan zie ik die caches graag komen.

Misschien mag het project dan nog wel wat uitgebreid worden tot alle gebieden waar jullie het mogen.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er ooit al eens gekeken naar het aantal nieuwe cachers (in Nederland) direct (1 a 2 weken) na een media optreden? En dan met name een media optreden dat door veel mensen gezien/opgemerkt wordt.

 

Volgens mij valt dat wel mee. Dat zou je volgens mij moeten kunnen zien in de statistieken, anders gaat het om heel kleine aantallen. En het enige dat je volgens mij in de statistieken ziet zijn de normale pieken elk jaar. (Wellicht steeds een beetje grote, maar ok)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Mijns inziens is iedereen die stiekeme dingen doet bang voor publiciteit. Aangezien "wij" niets stiekem doen ben ik er zeker niet bang voor en werk ik meestal graag mee aan uitzendingen (radio / tv).

 

hehe, precies zoals ik denk.

 

Daarnaast, ik denk dat er meer mensen op geocaching komen zoals ik, zonder dat ze er met iemand over gesproken hebben, zonder dat ze het in de media gehoordt/gelezen hebben. Maar 'gewoon' door interesse voor de techniek en gps-en en een beetje surfen op internet.

 

Ik denk trouwens dat eenvoudige oppikkers veel meer ellende mee brengen dan alle berichten (de meeste dan toch) in de media. Zodra er een flink stuk gelopen moet worden vallen mi toch veel cachers af, maw eenvoudige oppikkers worden vaker gevonden dan langere multicaches!

 

Je kunt natuurlijk ook proberen te begrijpen wat ik met stiekem bedoel. Zo kortzichtig zijn diegenen toch niet die problemen hebben met het woord stiekem.

Je kunt dan natuurlijk ook nog gewoon je kop in het zand steken en blijven roepen dat alles altijd en eeuwig wel meevalt, omdat jij/jullie menen er niets van te merken. Je komt dan vanzelf wel een keer met die steen onder de grond in aanraking die dan toch nog zorgt voor de "aha-Erlebnis" , die anderen in een veel vroeger stadium beleefden.

 

Stiekem slaat natuurlijk op de activiteiten in het veld zodat je niet opvalt en buitenstaanders niet nieuwsgierig gemaakt worden. Een deel van de nieuwsgierige buitenstaanders ontaardt namelijk in rippers. Doe je het stiekem , dan hoef je ook niet met regelmaat aan mensen uit te leggen wat je aan het doen bent en dat het zo leuk en prachtig is. Ook dat leidt tot mogelijke rippers. Publiciteit werkt niet altijd positief uit en de aard van het spel is - mi - ten enen male niet geschikt voor massale deelname.

WEES STIEKEM dus.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching is al vele malen eerder een thema in grote tv programma's geweest. En dan bedoel ik programma's waar half het land gedurende prime time naar zit te kijken. Dan lijkt het me toch niet echt een groot probleem als een kleine omroep met een select publiek ook iets met geocaching doet.

 

Bovendien vind ik het kortzichtig om je zo te distanciëren van de media. Het is juist goed dat programmamakers cachers benaderen. Als cachers niet bij de productie worden betrokkken gaan redacteuren zelf dingen verzinnen en wordt er een verkeerd beeld van geocaching gegeven.

 

Q :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn onder andere benaderd door Llink om mee te werken aan het maken van een route. Ik heb daarom de vraag voorgelegd aan de mensen die er, lijkt mij, een beslissing over dienen te nemen; het bestuur van geocaching.nl. Daar zit een voorzitter en een secretaris (met PR in het pakket zag ik). Het lijkt me dat zij degenen zijn die beslissen of geocaching wél of niet genoemd moet/mag worden in Llink. Overigens heeft Llink vorig jaar een cache op Terschelling gelegd en op de Llink-pagina staat dan ook een link naar geocaching.nl. Ik vraag me inderdaad af tot hoeveel rips dit geleid heeft.

 

En nogmaals: ik ben het wel degelijk eens met het 'stiekeme' gedeelte voor wat betreft het benaderen, zoeken, openen en terugplaatsen van de daadwerkelijke cache. Maar als mensen mij onderweg, terwijl ik nog kilometers bij de cache verwijderd ben, vragen wat ik aan het doen ben geef ik wel degelijk uitleg. Geopatra doet dat niet begrijp ik? Of zie ik dat nou verkeerd. En wat zeg je dan wel als er om informatie gevraagd wordt, sta je dan gewoon een partijtje te liegen? 'Ik sta de grondwaterstand op te meten..' of zo? :)

 

Ik wacht de reactie van het bestuur dus even af. Als zij akkoord zijn dan zijn wij bereid Llink te helpen een route uit te zetten. Als dit vervolgens leidt tot een cache in een gebied waar wij normaal gesproken niet snel toestemming voor zouden krijgen is het inderdaad alleen maar winst voor geocachers lijkt me. Als het bestuur fel tegen is dan zal ik ze vragen dat ook naar de programmamakers kenbaar te maken zodat zij misschien ook het linkje van vorig jaar van de site kunnen verwijderen en dit jaar geen nieuwe kunnen plaatsen.

bewerkt door rope
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nogmaals: ik ben het wel degelijk eens met het 'stiekeme' gedeelte voor wat betreft het benaderen, zoeken, openen en terugplaatsen van de daadwerkelijke cache. Maar als mensen mij onderweg, terwijl ik nog kilometers bij de cache verwijderd ben, vragen wat ik aan het doen ben geef ik wel degelijk uitleg. Geopatra doet dat niet begrijp ik? Of zie ik dat nou verkeerd. En wat zeg je dan wel als er om informatie gevraagd wordt, sta je dan gewoon een partijtje te liegen? 'Ik sta de grondwaterstand op te meten..' of zo? :thumbup:

 

Als het er van komt geef ik natuurlijk informatie, maar ik probeer wel te voorkomen dat mijn gedrag opvalt. Zeker in de nabijheid van de cachelokatie of van een waypoint waar info is te vinden.

Liegen doe ik niet, maar ik probeer actief eea. te voorkomen.

Ik houd het stiekem dus.Althans dat probeer ik. Verrassingen overkomen mij/ons ook wel eens.

Je kunt je info ook beperkt houden "we wandelen een puzzelroute" of zo.

 

Maar het gaat me bovenal om het geen aandacht trekken en terughoudend te zijn bij waypoints en cachelokatie.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...