Spring naar bijdragen

LLink en geocaching


team wolfje

Aanbevolen berichten

Gezien het stiekeme, heb ik dus ook min of meer iets tegen caches in een stad. Een paar weken geleden in Florence op zoek naar een paar caches. Los van het feit dat de gps ontvangst vaak slecht is en je (bijna altijd) een micro moet zoeken, val je nog al op als je met een rugzak op een beetje sneaky overal achter zit te voelen. En als je dan omhoog kijkt en er hangt een camera, is voor mij de lol snel over. Dus als ik zelfs met hint die stad-cache niet in een minuut of 5 vind, dat stop ik met zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hallo Kruimeldief,

 

Ik begrijp dat jullie in de media niet neergezet willen worden als randdebielen. Daarom willen we ook juist niet zomaar op eigen houtje geocaches gaan verspreiden, maar vragen wij jullie - de enige echte experts- om ons daarbij te helpen. Zodat alles op de juiste manier gebeurd.

Uitstekend. Wat niet wegneemt dat de 2 genoemde voorbeelden van mij, Carlo en Irene en Chiel Beelen, ook in een vorm van samenspraak met geocachers is gegaan.

Van al de andere media-aandacht kan ik me niet meer herinneren hoe de gang van zaken is geweest.

Daarbij komt dat als LLINK een geocacheraccount heeft, "ze" dezelfde rechten en plichten hebben dan ieder geocacher en dus eigenlijk, gelijk als alle geocachers, op eigen houtje geocaches mogen verspreiden :beerchug:

 

Wij willen niet overal in Nederland caches verspreiden. Het gaat om 6 caches in verschillende natuurgebieden in heel Nederland. In alle gebieden hebben we al goed contact met de beheerder en hebben wij nog geen problemen ondervonden met het krijgen van toestemming. Wij vragen ook altijd toestemming aan de beheerder, en willen geenszins de schoonheid en stilte van de natuur verstoren.
Dan heeft geen enkele reviewer een probleem met je cache, tenminste, voor wat de cacheplek/toestemming betreft.

 

De details van de actie zijn besproken met de cachers die het een leuk initiatief vonden en ons hierbij wilden helpen. Zij waren allen erg enthousiast en wij zullen proberen om er een leuk item van te maken.

En dan heb ik het goed begrepen dat deze geocachers bereid zijn de caches te onderhouden in hun omgeving? Het zijn dus lokale, actieve geocachers?

Als je vragen hebt kun je mij ook persoonlijk mailen op marieke@llink.nl. Ik ben bereid een en ander toe te lichten.
Eigenlijk zijn dit al mijn vragen voor de diverse petten die ik draag. :)

In ieder geval zie ik de caches vanzelf wel verschijnen als ze ter review aangeboden worden.

 

Wij zijn onder andere benaderd door Llink om mee te werken aan het maken van een route. Ik heb daarom de vraag voorgelegd aan de mensen die er, lijkt mij, een beslissing over dienen te nemen; het bestuur van geocaching.nl. Daar zit een voorzitter en een secretaris (met PR in het pakket zag ik). Het lijkt me dat zij degenen zijn die beslissen of geocaching wél of niet genoemd moet/mag worden in Llink.

Klinkt leuk maar klopt natuurlijk niet. OK, "we" worden gevraagd, maar ook het bestuur van geocaching.nl kan LLINK niet verbieden of ze het geocachen onder de (media)aandacht brengen en het bestuur van geocaching.nl kan LLINK natuurlijk al helemaal niet verbieden of ze een cache of meerdere caches mogen plaatsen in Nederland.

 

Maar als mensen mij onderweg, terwijl ik nog kilometers bij de cache verwijderd ben, vragen wat ik aan het doen ben geef ik wel degelijk uitleg. Geopatra doet dat niet begrijp ik? Of zie ik dat nou verkeerd.

Ook ik doe dat niet. Ik geocache al 6 jaar, ben admin hier op het forum en reviewer bij geocaching.com en bijna niemand in mijn eigen omgeving weet wat ik uitspook. Collega;s weten het niet, familie weet dat het iets met wandelen en een apparaat is, maar het hoe en het waarom heeft men geen benul van. Het is ook never een onderwerp van gesprek als er niet meerdere geocachers bij elkaar zijn.

 

En wat zeg je dan wel als er om informatie gevraagd wordt, sta je dan gewoon een partijtje te liegen? 'Ik sta de grondwaterstand op te meten..' of zo?

Dat is in ieder geval één van de leugens die ik al heb gebruikt. Allereerst vraagt men niet zoveel onderweg, maar als ze me in de weg zitten omdat ze op een bepaalde WP zitten, dan vraag ik ze vriendelijk te verdwijnen omdat ik nu juist daar aan het werk moet. en ja, we hebben al eens in een droge zomer een aantal mensen weggepraat door te zeggen dat we het grondwaterpeil daar moeten meten. Wat niet weet, dat niet deert. Er zijn genoeg nieuwsgierige ogen om onze sport/spel/hobby te verzieken.

 

Ik wacht de reactie van het bestuur dus even af. Als zij akkoord zijn dan zijn wij bereid Llink te helpen een route uit te zetten. Als dit vervolgens leidt tot een cache in een gebied waar wij normaal gesproken niet snel toestemming voor zouden krijgen is het inderdaad alleen maar winst voor geocachers lijkt me. Als het bestuur fel tegen is dan zal ik ze vragen dat ook naar de programmamakers kenbaar te maken zodat zij misschien ook het linkje van vorig jaar van de site kunnen verwijderen en dit jaar geen nieuwe kunnen plaatsen.

Als LLINK en lokale actieve geocadchers op diverse plekken in Nederland een geocache willen plaatsen volgens de geldende regels, dan kan het bestuur wel fel tegen zijn, maar dat is dan van nul en generlei waarde. Het bestuur beslist niet of er caches geplaatst worden of waat wel of waar niet :)

Hooguit kan het bestuur vragen aan LLINK om met hun te overleggen hoe "we" geprofileerd worden. het bestuur kan daarbij proberen exact uit te leggen wat het geocachen inhoudt en dan hoop ik maar dat ze niet vergeten te melden dat het geocachen geen wedstrijd is van zo snel mogelijk, zo veel mogelijk caches te vinden, maar dat het bedoelt is als een ontspannend iets om bijvoorbeeld eens lekker een dagje eruit te zijn in de antuur. Dan hoop ik dat LLINK en de bewuste lokale geocachers er een aantal leuke caches neer gaan leggen en, ondanks toestemming, en ondanks natuurgebieden, deze caches de moeite van het zoeken waard zijn en niet weer de zoveelste totaal nietszeggende geocache gaat worden a la flutcaches. Met andere woorden, laat zien dat het de bedoeling is, eventueel met behulp van leuke opdrachtjes etc, een geocache te zoeken en te vinden in een WOW omgeving en niet een "hup, weer eentje erbij en nu snel verder naar de volgende", omdat er eigenlijk niets te WOWen is in de omgeving. Ook natuurgebieden hebben plekken zat waar ik helemaal niet bij zit te WOWen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had geen idee dat het zo werkt wat toestemming betreft. Wel wat betreft de toestemming voor het plaatsen van een cache maar wat betreft het plaatsen van een link naar geocache.nl daarvan dacht ik dat dat via het bestuur zou moeten. . Je bent in ieder geval weer erg verhelderend Kruimel! :beerchug:

 

 

Wij zijn gevraagd voor een cachelocatie die nog geen 10km bij ons huis vandaan ligt en we zullen dus zeer zeker in staat zijn hem te onderhouden. Het lijkt mij niet dat Llink van plan is een nietszeggende cache te maken. Hun doel is mensen naar de natuur te brengen dat doe je niet door een flutcache neer te leggen op een parkeerplaats of zo. Als het aan ons ligt wordt het gewoon een degelijke multi met meerdere waypoints en een mooie eindlocatie. Maar goed, ik heb verder nog geen idee, zal hier maandag wel weer contact over hebben. Het lijkt me dat eerst de beheerder maar eens aan moet geven wat mag en kan in dit gebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar als mensen mij onderweg, terwijl ik nog kilometers bij de cache verwijderd ben, vragen wat ik aan het doen ben geef ik wel degelijk uitleg. Geopatra doet dat niet begrijp ik? Of zie ik dat nou verkeerd.

Ook ik doe dat niet. Ik geocache al 6 jaar, ben admin hier op het forum en reviewer bij geocaching.com en bijna niemand in mijn eigen omgeving weet wat ik uitspook. Collega;s weten het niet, familie weet dat het iets met wandelen en een apparaat is, maar het hoe en het waarom heeft men geen benul van. Het is ook never een onderwerp van gesprek als er niet meerdere geocachers bij elkaar zijn.

 

 

 

Zelfde verhaal. :beerchug:

Zo ga ik er ook mee om. Geocaching staat niet op mijn voorhoofd, mijn buik, armen, mijn auto en mijn huis geschreven. En ik praat er eigenlijk alleen over met medecachers, waarvan mijn vrouw Red er een is.

 

Verder ben ik er blij mee dat naast "Stiekem" ook de "wow-factor" ingeburgerd raakt op het forum. Nu nog maar afwachten of het niet bij het forum blijft, maar ook in praktijk gebracht wordt ! :):)

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

In de uitzending van dinsdag 9 september 2008 van 'LLiNK in Natura' is de cache 'Amsterdamse Bos' gepresenteerd.

 

"... De eerste vinder krijgt een bijzondere prijs en mag deze mee naar huis nemen...."

Zie -> 'Zoek de LLiNKE schat!'

Ik ben benieuwd of een collega geocacher die bijzondere prijs kent en/of gevonden heeft?

 

Wordt of is deze ook op Geocaching.com gepubliceerd?

Als ik zoek op 'Amsterdamse' of 'Amsterdamse Bos' dan vind ik 'm niet.

Zoeken op de username 'LLiNK' levert ook geen resultaten op.

 

De link naar Geocaching.nl staat op de '... schat!' pagina. Op een mooie manier vormgegeven vind ik.

 

Ik ben benieuwd welke caches uit de reeks wel en welke niet tijdelijk zullen zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De caches zullen pas na het aflopen van de serie LLiNK in Natura op www.geocaching.com geplaatst worden als de desbetreffende 'cacher' die de route voor ons heeft uitgezet deze ook daadwerkelijk wil beheren. Dit doen we omdat wij als omroep niet allerlei caches willen gaan beheren, dit laten over aan mensen die dit leuk vindeno m te doen en geocaching als hobby hebben! Morgen weer een uitzending met een nieuwe cache - deze is alleen per boot te bereiken op een van de mooiste plekjes van Nederland... www.llinkinnatura.nl

bewerkt door LLiNK
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De caches zullen pas na het aflopen van de serie LLiNK in Natura op www.geocaching.com geplaatst worden als de desbetreffende ćacher'die de route voor ons heeft uitgezet deze ook daadwerkelijk wil beheren. Dit doenw e omdat wij als omroep niet allerlei caches willen gaan ebheren, dit laten over aan mensen die dit leuk vindeno m te doen en geocaching als hobby hebben! Morgen weer een uitzending met een nieuwe cache - deze is alleen per boot te bereiken op een van de mooiste plekjes van Nederland... www.llinkinnatura.nl

 

Het zou leuk zijn als deze cache daadwerkelijk online komt. Zo'n mooi gebied kan best nog wel wat mooie multi's gebruiken. Tijdens ons eerste (en vooralsnog enige) bezoek aan het Amsterdamse bos een maand of 4 geleden hebben we ons verbaasd dat er hier maar zo weinig caches liggen. helaas wonen we te ver weg om hier een fysiek aanwezige cache te onderhouden. Een earthcache gaat nog nét! :) Het is echt een schitterend gebied. Dit word ook maar weer eens duidelijk gemaakt in de reportage van Llink!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Na het lezen van deze discussie voel ik me toch ook geprikkeld om even deel te nemen. Ik zag vandaag toevallig een aflevering van In Natura, en een paar weken terug ook al een.

 

Ik begrijp heel goed dat een groot aantal geocachers op zijn/haar hoede is voor media-aandacht, temeer omdat in het verleden niet altijd even goed heeft uitgepakt. Maar juist daarom juich ik het heel erg toe wanneer een verantwoorde omroep/organisatie als LLiNK onze hobby eens op een positieve manier in het daglicht zet. Zoals reeds door anderen aangegeven is het gemiddelde LLiNK-publiek zeker niet het publiek dat met een hummer het bos in trekt om daar en masse caches te gaan rippen. Mogelijk kijken er juist wél boswachters en medewerkers van natuurorganisaties naar de programma's van LLiNK en met name In Natura, en ik denk dat de meesten van ons het er wel over eens zullen zijn dat het geen kwaad kan wanneer zij geocaching op een positieve manier (gaan) benaderen. Ook kan het denk ik geen kwaad wanneer een deel van het LLiNK-publiek zich gaat bezighouden met geocachen, al dan niet naar aanleiding van de uitzendingen. Ik denk dat van hen een positieve bijdrage kan worden verwacht die de gemeenschap alleen maar naar een hoger niveau brengt. Verder kun je niemand verbieden een geocache uit te zetten, dus ook LLiNK niet. En dan is het alleen maar fijn wanneer er gekozen wordt voor samenwerking en een integere aanpak, in plaats van het op eigen houtje uitzetten van een cache buiten de gemeenschap van geocaching.com/nl om.

 

Ten slotte: wij hebben (helaas) maar zeer beperkt de gelegenheid te bepalen OF geocaching in de media komt. We moeten ons mijns inziens juist daarom concentreren op HOE geocaching in de media komt; dat is minstens zo belangrijk! Ik ben zeker niet voor alle media-aandacht, maar positieve en genuanceerde aandacht zoals in dit geval lijken mij zeker niet verkeerd. Dus: goed bezig LLiNK!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...