Spring naar bijdragen

Hoe Zoek Je Naar Een Cache?


de hazewinden

Aanbevolen berichten

Wij zijn beginnende geocachers en hebben de afgelopen dagen (onze eerste) twee caches geprobeerd. Beide keren hebben we de cache niet gevonden. Misschien dat we niet op de juiste manier hebben gezocht en/of het te snel hebben opgegeven. Zijn er ervaren cachers die ons wat tips kunnen geven over hoe je het beste kunt zoeken naar een cache, ervan uitgaande dat we de cache-coordinaten juist hebben berekend?

 

Onze zoektactiek tot nu toe is: tussen bosjes/planten/struiken woelen en spieden, tussen spleten in bomen kijken, omhoog kijken in takken van bomen, boomstammen opzij rollen. We gingen ervan uit dat 'graven' niet nodig zou moeten zijn, maar misschien is dat te makkelijk gedacht? Ook was ons motto: als we na een half uur zoeken niets hebben gevonden, gaat het ook niet meer gebeuren! Is er zoiets als een 'gemiddelde zoektijd' voor het vinden van een cache?

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kijk vooral ook even of de instellingen op je gps goed staan. Want een foute instelling kan al gauw 100 meter verschil uit maken, en dan zoek je al gauw op de verkeerde plek.

 

De belangrijkste afspraken bij het cachen zijn namelijk:

- dat je de notatie voor de coördinaten moet instellen op ddºmm.mmm'

- dat het mapdatum moet instellen op WGS84.

 

Je zult toch even in de handleiding moeten nakijken hoe dat op jouw gps ingesteld wordt.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn er ervaren cachers die ons wat tips kunnen geven over hoe je het beste kunt zoeken naar een cache, ervan uitgaande dat we de cache-coordinaten juist hebben berekend?

 

Zelfs met veel ervaring is het soms nog moeilijk om een cache te vinden. het is net hoe hij verstopt ligt. De ene keer kan hij zijn afgedelt met takjes en tegen een boom liggen, maar soms is hij heel netjes weggewerkt in de grond en dan staat daar bovenop ook nog eens een stuk boomstronk. Dat ziet er dan heel natuurlijk uit en dan valt het ook weer niet mee.

maar als je meer caches hebt gevonden, dan leer je steeds meer verstop en zoek manieren.

 

Wat @rend zegt is ook ene goed idee. Loop eens met wat cachers mee. Weet uiteraard niet in welke omgeving jullie wonen, maar meelopen met mij kan altijd.

 

Succes en veel plezier met de nieuwe hobby!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook een tip is om niet met moeilijke caches te beginnen.

Boven elke cache staat een waardering in sterren voor moeilijkheid en terrein. Om te starten is het handig om een cache te nemen van niet meer dan twee sterren voor moeilijkheid. Als je dan wat ervaring hebt omtrent de verstoptechnieken kan je een poging wagen om de wat moeilijkere caches te doen.

Laat je niet uit het veld slaan door een paar not found, ook ik weet ze lang niet allemaal te vinden.

 

Veel succes!

 

Kapiteintje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga bij de plek staan en vraag je af, waar zou ik wat verstoppen? Zie ik iets wat er niet natuurlijk uitziet.

 

Lees de hints en de logjes van de cache pagina, staan soms kleine aanwijzingen in.

 

Begin met caches waar de size grootte medium of nog groter is.

Size: (Regular)

 

En gewoon eens afstand nemen, goed kijken, nog eens kijken, misschien even weglopen en een paar minuten wat anders gaan doen en dan weer kijken. Meestal kijk je dan even anders en zie je het meteen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je aan kunt geven in welke regio je woont zijn er misschien mensen uit die regio die bepaalde caches kunnen aanbevelen?

Wij begonnen met traditionals met als moeilijkheidsgraad 1/1.5 en als size 'midden of groot'. Dat ging goed. Pas daarna gingen we multi's doen (eerst ook een eenvoudige met niet al te veel waypoints) en daarna mysteries. Als je bij ons in de regio woont (Drenthe) ben je van harte welkom om mee te lopen hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of kijk juist wat er niet natuurlijk uitziet: een tegel in het bos,een serie takken die keurig op een rijtje liggen, etc.

En waar zou de cache-eigenaar zijn cache 'makkelijk' terug kunnen vinden? Niet bij een willekeurig boompje, amar wel bij een boom die er uit springt. Het hoeft niet zo te zijn, maar dat zijn plekjes waar ik zou gaan zoeken (voor wat dat waard is :P ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips tot dusver! We hebben twee multicaches geprobeerd met een 'regular size cache' en een moeilijkheidsgraad van 1 en 2. Daar kan het dus eigenlijk niet aan gelegen hebben :P Misschien wel een goed idee om te beginnen met enkele traditionals.

 

De instellingen van onze GPS gaan we morgen ook maar even nakijken, hoewel hij wel vrij nauwkeurig de locatie van de diverse waypoints aangaf.

 

Dank ook voor de uitnodigingen om mee te lopen (we wonen overigens in Tilburg). Als de komende pogingen weer mislukken, is het misschien een idee, maar we willen toch eerst nog even zelf aanklooien.

 

Meer tips zijn uiteraard nog steeds welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank ook voor de uitnodigingen om mee te lopen (we wonen overigens in Tilburg). Als de komende pogingen weer mislukken, is het misschien een idee, maar we willen toch eerst nog even zelf aanklooien.

 

Ik kom uit Kaatsheuvel, dus hulp is in de buurt mocht het nodig zin.

 

Succes met het zoeken van jullie eerste schat!

 

Patje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips tot dusver! We hebben twee multicaches geprobeerd met een 'regular size cache' en een moeilijkheidsgraad van 1 en 2. Daar kan het dus eigenlijk niet aan gelegen hebben :P Misschien wel een goed idee om te beginnen met enkele traditionals.

 

De instellingen van onze GPS gaan we morgen ook maar even nakijken, hoewel hij wel vrij nauwkeurig de locatie van de diverse waypoints aangaf.

 

Dank ook voor de uitnodigingen om mee te lopen (we wonen overigens in Tilburg). Als de komende pogingen weer mislukken, is het misschien een idee, maar we willen toch eerst nog even zelf aanklooien.

 

Meer tips zijn uiteraard nog steeds welkom!

 

 

Wat ik meestal doe als ik in de buurt denk te zijn van de Stash, eerst goed om me heenkijken de omgeving op me in laten werken (dan kan ook de GPS zich goed instellen) Ik zoek dan naar het gewone ongewone d.w.z. er is iets wat er ook hoort maar ligt te netjes of zo. Een prikstok is soms handig en richt minder schade aan dan alles maar met handen of voeten om te schoffelen. Zo laat je ook minder sporen na. Vaak vind je ze wel op die manier. Als ik overtuigd ben van de juistheid van m,n berekening blijf ik heel soms wel een uur zoeken indien nodig. Maar fout gaan kan altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(...)

 

Dank ook voor de uitnodigingen om mee te lopen (we wonen overigens in Tilburg). Als de komende pogingen weer mislukken, is het misschien een idee, maar we willen toch eerst nog even zelf aanklooien.

 

Meer tips zijn uiteraard nog steeds welkom!

 

Je leert niet alleen maar zoeken en waar je op moet letten bij het lopen/zoeken van een cache als je met iemand anders mee loopt: je leert ook hoe om te gaan met goodies, TB's en je krijgt tips voor registratie verschillende zaken op internet... (is mijn ervaring).

 

Het is dus mooi om alleen aan te klooien, maar geloof me: dat doe je bij de 1e cache die je alleen loopt toch nog wel :P

En zo'n ervaren persoon zal echt het gras niet voor je wegmaaien als je aangeeft eerst zelf de cache te willen vinden, hoor. Zo gemeen zijn we niet.

 

Veel plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...