Spring naar bijdragen

Hoe Zoek Je Naar Een Cache?


de hazewinden

Aanbevolen berichten

Ik kan me herinneren dezelfde vraag ergens gesteld te hebben? ;)

 

1: vaak ligt een cach niet te ver van het startpunt, meestal een parkeerplek, dit is namelijk makkelijk voor de cachlegger voor onderhoud!?!

2:Kijk naar de omgeving, wanneer een cache er nog maar pas ligt dan werkt deze tip niet, echter een oude cache heeft in een natuurgebied, bos, heide, weide etc uitgesleten paadjes die naar de cach leiden,

3:Prikken met een prikstok is " beter" dan de hele omgeving omwoelen omdat je het volgende team een dwaalspoor geeft?!

de meeste caches maken ze gelukkig wel vindbaar, anders zou de lol er snel af zijn,

4:wanneer je het echt niet kunt vinden kun je eventueel de maker bellen of mailen, wanneer je het zonder kunt doen geeft volgens mij de meeste voldoening :P

 

Verder wens ik je veel plezier met je nieuwe hobby,

 

Btw: 1 keertje meelopen kan best leerzaam zijn hoor, later moet je het toch zelf doen! :P

bewerkt door Mingy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Belangrijkste tip vind ik nog wel,

 

Zoek rustig en denk na!

Meestal met wat rustig kijken, zie je al veel sporen die leiden naar de cache.

bijv een klein padje die gemaakt is door geocachers, neem je gps ook niet te nouw.

soms zit er een afwijking in. dus kijk globaal. Zoals andere ook zeggen 'denken waar jij hem zou verstoppen'. bij sommige caches is er ook een aanwijzing, bijv met bezinestift ergens een markiring.

 

Maar ga niet als een rare alles oververhalen in de vermoede dat die daarlegt.

Door die metode zijn er mooie natuurstukjes platgewalst, ( als je weet hoe het der uit zag voordat je die cache plaatste )

 

Dus :P neem alletijd en denk wijs :P

 

Happyhunting

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn beginnende geocachers en hebben de afgelopen dagen (onze eerste) twee caches geprobeerd. Beide keren hebben we de cache niet gevonden. Misschien dat we niet op de juiste manier hebben gezocht en/of het te snel hebben opgegeven. Zijn er ervaren cachers die ons wat tips kunnen geven over hoe je het beste kunt zoeken naar een cache, ervan uitgaande dat we de cache-coordinaten juist hebben berekend?

 

Onze zoektactiek tot nu toe is: tussen bosjes/planten/struiken woelen en spieden, tussen spleten in bomen kijken, omhoog kijken in takken van bomen, boomstammen opzij rollen. We gingen ervan uit dat 'graven' niet nodig zou moeten zijn, maar misschien is dat te makkelijk gedacht? Ook was ons motto: als we na een half uur zoeken niets hebben gevonden, gaat het ook niet meer gebeuren! Is er zoiets als een 'gemiddelde zoektijd' voor het vinden van een cache?

 

Kijk inderdaad eerst eens naar de instellingen van je GPS. Daarna testen of het goed werkt. Ik heb dat gedaan met mijn GPS door naar een molen te lopen. Via http://www.molendatabase.nl vond ik een molen dicht in de buurt. Hiervan waren RD coördinaten gegeven. Deze ingevoerd (en de display en map datum op RD grid gezet) en gekeken of ik daadwerkelijk bij die molen uitkwam.

 

Watbtreft de cache locatie: Sommige caches vind je zo, anderen kunnen goed verstopt zijn. Mijn eerste cache die ik niet kon vinden licht ergens in dichte bebossing met brandnetels, braamstruiken e.d. In deze bosjes wijst je GPS vaak onzin aan: Dan weer 6 meter naar het oosten, dan 3 meter naar het zuiden... je kunt er dan niet op vertrouwen (signaal wordt gestoord door bladerdak). Je hebt dan meestal wel een hint of referentiepunt nodig waar je moet zoeken. Een goede cache-legger let hierop. Maar ik had ook geen handschoenen en een prikstop bij me op dat moment.

 

Ik zou beginnen met traditionele caches, daarna eventueel een puzzel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf begon ik met een paar zgn. oprapers. Traditional caches met één ster moeilijkheidsgraad. Dan ontwikkel je gevoel voor de leggers, maar ook hoe je gpsr werkt.

 

Wat er namelijk vaak gebeurt, is dat je bij het benaderen van het eindpunt langzamer gaat lopen. Dit heeft effect op de peiling van je gpsr. Hoe langzamer je loopt, des te griliger het apparaat reageert (althans die van mij). Het helpt vaak om opnieuw het eindpunt aan te lopen. Dus een tiental meters teruggaan en opnieuw er op af met enige snelheid.

 

Verder is een reeds eerder genoemde tip belangrijk. Zoek opvallende dingen in het terrein, waar zou jij de cache neerleggen? En lees de logs, want daarin staan vaak belangrijke aanwijzingen.

 

Tenslotte een gekke tip: neem een vrouwelijke geocacher mee...

 

Mijn ervaring is namelijk dat dames beter zoeken. Hoe vaak is het niet gebeurd dat ik gebogen over de gpsr het "nulpunt" zocht en een vrouwelijk stokstaartje piepte "ik heb 'm".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tenslotte een gekke tip: neem een vrouwelijke geocacher mee...

 

Mijn ervaring is namelijk dat dames beter zoeken. Hoe vaak is het niet gebeurd dat ik gebogen over de gpsr het "nulpunt" zocht en een vrouwelijk stokstaartje piepte "ik heb 'm".

 

ben ik vast een verkeerde vrouw om mee te hebben

hoe vaak ik er al over of voorbij gelopen heb en vervolgens vindt mijn man hem

zijn ook al wel eens een half uurtje aan het zoeken geweest

cassie gebeld van kom eens helpen

en die vindt hem in 5 minuten :thumbup:

gelukkig kan ik het beste rekenen en puzzelen dus laten ze me nog niet thuis :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

creatief denken!

 

meestal als je hem binnen een half uur niet gevonden hebt, blijf je steeds dezelfde dingen proberen, die je bevestigen dat je inderdaad niks vindt.

 

Even weglopen en dan weer teruglopen wil nog wel eens helpen. Maar vooral creatief denken: waar heb je nu echt nog niet aan gedacht?

 

en tsja, soms kun je wel eens 2,5uur op het goede punt staan zoeken en nog niks vinden, ook na 289 caches!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond naar een cache terug geweest waar we van de winter een keer meer dan een half uur hebben gezocht en niets hebben gevonden.

 

Gisteravond zagen we binnen 5 minuten waar het rolletje verstopt lag.

 

Het was gelukkig een cache dichtbij en dan is het makkelijk om nog eens terug te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Als de komende pogingen weer mislukken, is het misschien een idee, maar we willen toch eerst nog even zelf aanklooien.

...

That's the spirit :thumbup:

Ik herinner me onze allereerste cache nog in Dorst: een mooie multi - alles gevonden en ook coords van het eindpunt. Die ingevoerd: huh 30 km verderop. Nah oke, dat zal dan wel - al vonden we het wel een beetje raar. Hihi - maar ergens hadden we dus appels met peren vergeleken en stond dus inderdaad de instelling van de gps niet meer goed (de hd.dd enz) Afijn... dat doe je meteen nooit meer fout :)

 

Als wij een WP niet kunnen vinden - met name in bv bos als alles niet zo nauwkeurig is - lopen we wel eens een stukje terug en benaderen de plek langzaam opnieuw, en proberen ons dan niet in de war te laten maken door een tollend pijltje dat het ook even niet meer lijkt te weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ff een braagje tussendoor, hoe werken nou precies die puzzels met letters boven en onder elkaar ??

 

Groetjes Team Sies

Nooit hier op het forum vragen hoe puzzels werken :no: . Het is not done om mysteries op het forum te bespreken.

Bovendien is je vraag zo vaag dat ik nog niet weet wat je bedoelt?! :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
Bedoelt Siep niet gewoon de hint???

 

Gewoon op "decrypt" klikken dan...

 

Grtz

 

 

Volgens mij bedoelt ze de "decryption key".

 

> Siep: als je gebruik wilt maken van de hint, kun je het thuis achter de computer decrypten door op dat linkje te klikken.

Maar als je dat vergeten bent (zoals ons dat al meerdere keren is overkomen) dan kun je ter plekke het nog oplossen.

 

Dit doe je door van boven naar beneden te lezen en andersom. Dus A wordt N en vice versa.

 

 

Probeer dit maar eens uit met de decryption key: vx hrrg znevwr

 

 

A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M

-------------------------

N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...