Spring naar bijdragen

PMR, Wie Wat Waar Waarom Wanneer Welke ?


deBruineBeren

Aanbevolen berichten

Ben er nu mee op pad geweest en wat gespeeld.

 

Als ze aan staan is er veel ruis: ik bedoel nu zonder dat er gesproken wordt en/of de ptt-knop is ingedrukt!

Toen ik ze thuis had geprobeerd was dat niet zo! En nu ook niet trouwens! :sleep1:

 

Is dat normaal?? :ph34r:

 

Groetjes,

 

Rocks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nee, is niet normaal. Er moet een automatische squelch opzitten. Dus, geen draaggolf, geen geluid.

 

Er zit wel een knopje op soms waarmee je juist de ruis kunt inschakelen dit is om zeer zwakke zenders die anders niet doorkomen nog te kunnen beluisteren. Trouwens dat is ook alleen mar voor een geoefend oor weggelegd.

 

Maar nogmaals, zonder dat er gecarambad wordt is ruis geen normale zaak, mits je ergens bent dat dus en draaggolf geeft en geleuid (ruis) voortbrengt. Een soort stoorzender zeg maar :ph34r:

 

GRTZ

 

Kruimeldief :sleep1:ex draaggolfoloog

 

Klotenklapper:

 

003756.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar nogmaals, zonder dat er gecarambad wordt is ruis geen normale zaak, mits je ergens bent dat dus en draaggolf geeft en geleuid (ruis) voortbrengt. Een soort stoorzender zeg maar

 

Dan zullen we het voorlopig daar op houden. Bedankt. :sleep1:

Morgen weer op pad, en dan hoor ik wel verder.

 

Rocks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De VERON, afd. Den Bosch (Stg. BRAC) nodigt u uit voor de 29e jaarlijkse Landelijke Radio Vlooienmarkt op zaterdag 20 maart 2004 in het AUTOTRON te ROSMALEN.

Ook dit jaar is de markt weer grootser dan ooit met meer dan 320 stands boordevol met elektronica.

 

Dus diegene die nog iets aan GPS, tracker, PMR of LPD zoekt of gewoon graag een dagje snuffelt in gezellige ambiance.......... doe je voordeel

 

Kees :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Nu in de aanbieding bij Conrad een compleet setje Topcom Multitalker 1000. Twee mini PMR's met accu's, laders en 4 bevestigingsmogelijkheden: op de pols, aan de nek, op de bovenarm en aan de broek. Kosten 60 euro. Ik heb net zo'n setje besteld, dus ben benieuwd of het iets leuks is voor de kids, varen, fietsen, bezoek evenementen en uiteraard.....geocaching! Via een website in Duitsland zijn ze ook met 2 fietssteuntjes te bestellen voor 63 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Topcom die ik nu besteld heb is ook als horlogeset te gebruiken. De bovenste Gamma set is trouwens geen PMR. Wat het wel is en ik welke landen het toegestaan is? PMR heeft als voordeel dat het in de meeste landen in Europa gewoon vrij te gebruiken is! Verder hebben beide Gamma setjes slechts één lader, dus dubbele laadtijd! Volgende week zal die van mij wel binnenkomen. Kan ik ook even spelen! :thumbup:

bewerkt door blokr
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet zeggen, ik zie nog niet echt het voordeel voor ons om het aan te schaffen. Alhoewel, als ik het dan al zou kopen, dan ga ik toch zeker voor de horlogeset.

Zo'n PMR is er handig om geschreeuw te voorkomen als je wat verder bij elkaar weg bent.
De bovenste Gamma set is trouwens geen PMR. Wat het wel is en ik welke landen het toegestaan is?

De Gamma set is wel een PMR, anders mocht het spul hier nier verkocht worden.

Verder hebben beide Gamma setjes slechts één lader, dus dubbele laadtijd!
Tsja wat wil je ook voor die prijs! bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar die van de GAMMA op uitzendt weet ik ook niet. 22 kanalen kan ik niet achterhalen en er wordt een maximale reiweidte opgegeven van 2.5 kilometer en die heb ik ook nog nergens zien voorbijkomen. Alhoewel je dat allemaal met een korreltje zout moet nemen.

 

Een LPD heeft 69 kanalen en een zendvermogen van 0,01 Watt en een reikweidte van maximaal 5 kilometer.

Een PMR heeft normaal gesproken 8 kanalen en een zendvermogen van 0,5 WAtt en ook en maximale reikweidte van 5 kilometer.

Dan zijn er nog combi's een LPD/PMR met dus beide erin, en

Je hebt ook PMR's met 8 kanalen en 38 CTCS subkanalen.

Dat is een beetje verneukeratief eigenlijk. Die subkanalen zijn geen kanalen maar verschillende oproeptonen om selectief iemand op te kunnen roepen. Dus een kanaaltje voor Piet, een kanaaltje voor Jan, een kanaaltje voor Kees, terwijl het allemaal dezelfde kanaal is. Met die verschil, als Jan met je l*lt, kan Kees of Piet er niet tussen komen :crybaby:

 

De KralenFee en ik hebben hier al een paar jaar allebei een Alan 441 8 kanaals PMR en we zijn dik tevreden over het apparaat. Grootste tevredenheid is de lange tijd die je met een paar normale oplaadbare AAA baterijen doet (3 per apparaat)

 

Alleen, verkijk je niet op de reikweidte. 500 meter komt eerder in de buurt dan 5 kilometer.

Die 5 kilometer zal misschien voorkomen in het open veld met volle accu's en werkelijk vrije zicht naar elkaar toe, wat ik trouwens dan nog betwijfel. :eek:

Als er een aantal bomen of nog erger gebouwen tussen staan wordt het al snel minder. Maar, nu is 500 meter door de lucht, rechtstreeks dus, ook al een heel eind voor dit soort speelgoed, want dat is het eigenlijk. Ze worden ook meestal aankondigd als Portofoon/babyfoon

 

Dat geldt niet alleen voor de Alan die wij hebben maar voor allemaal.

 

Ze zijn leuk als je samen aan het cachen bent en je bent een of twee Waypoints misgelopen en de ander gaat die paar 100 meter terug om nog eens wat info te verzamelen. Dan kan men ter plaatste overleggen zonder weer eerst naar elkaar toe te moeten lopen. Voor iets grotere afstanden gebruiken we gewoon allebij onze GSMejtes ;)

 

Ik weet niet of jullie allemaal de Neijoarsveziedecache hebben gelopen, maar vanuit De Heksenketel naar de cache was het "door de lucht" nog geen 500 meter. Ik heb de de waypoints 'smorgens geplaatst terwijl zij binnen in de Heksenketel. Toen ik een 350 meter verderop het bos in dook was er zelfs in de ruis niets meer te horen.

 

We gebruiken de PMR misschien een keer of 3 a 4 per jaar en doen dan ook een jaar met oplaadbare batterijen. De apparaatjes staan geregeld aan en menig landarbeider hoor je zo op je zoektochten door de akkers en de weiden.

 

De laatste keer was dus tijdens het Nejoarsveziede event/cache. De keer daarvoor was het HH-Elemetalen event in begin November. Maar daar had iedereen volgens mij zo'n ding en werden alle kanaaltjes door de hoeveelheid gebruikers in de omgeving soms dichtgesputerd :thumbup:

 

Ook schijnt er een Geocache-kanaal te zijn, alleen ik heb er nooit iemand op gehoord en inmiddels ben ik ook vergeten welk kanaal dat het is. Tja, je wordt ouder.

 

 

Als ik dan die van de Gamma lees met een maximum van 2,5 kilometer dan begin ik toch wel even te twijfelen.

 

Conrad geeft voor de TopCom Multitalker 1000 voor o.a. om de pols, ook gewoon 5 kilometer op. Terwijl de fabrikant zegt dat het ding hooguit 3 kilometer ver komt ;)

 

PMR-Multitalker-1000:

 

PMR-Multitalker-1000-5-ways.jpg

 

TopCom geeft trouwens voor al zijn PMR's op dat ze maximaal 3 kilometer reikweidte hebben.

 

 

Moet wel gezegd worden dat Conrad een aardige keuze heeft van 32 euro per 2 tot 70 euro per stuk. Ik heb de prijzen even vergeleken met de "rest" in Europa en dan zitten ze bij de goedkoopsten. Valt me niet tegen.

 

 

Al met al is het gewoon weer een gadget, een hebbedingetje. Ik ga geocachen en ik neem mee.....

 

Kruimeltalker Een dooie muis klikt niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bovenste Gamma set is trouwens geen PMR.

De Gamma set is wel een PMR, anders mocht het spul hier nier verkocht worden.

 

Kleine correctie JDB, daarom hoeft het geen PMR te zijn. Een LPD is ook toegestaan.

En een winkelier in Nederland mag ook verboden communicatie-apparatuur verkopen dat in andere landen wel is toegestaan voor de vrije verkoop..

Kopen is iets anders dan verkopen.

 

De bepaling in de Telecommunicatiewet in artikel 10.16 zegt dat communicatie apparatuur dat niet wordt toegstaan voor gebruik om mee te zenden wel verkocht mag worden. In het bezit mogen hebben als consument is weer een ander verhaal.

 

Met andere woorden, als de politie naast jou in de winkel staat en ziet dat je het koopt, is er nog niets aan de hand. Buiten de winkel kan men je aanhouden en het ding in beslag nemen. Raar maar waar :thumbup:

 

GRTZ

 

KruimelRCD

bewerkt door Kruimeldief
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die boevenste set bij de Gamma is wel degelijk PMR, het is een drukfout in de folder... :beerchug:

 

Overigens: 22 kanalen kan FRS zijn, een amerikaans (en hier verboden) systeem of CB (bakkies, 27MHz, heel erg oud en groot en...).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of CB (bakkies, 27MHz, heel erg oud en groot en...). Kan, maar voor CB is het wel erg klein :beerchug:
22 kanaals CB is al weer "eeuwen" terug. Dat was toen ook 0,5 wat FM modulatie. Ik geloof dat nu met CB bijna alles mag en 4 of 5 Watt is. (AM/FM/USB/LSB en Packet) Alleen CW mag volgens mij niet.

Maar, wat het ook is, het is gegarandeerd geen CBsetje. Dat kun je aan de antenne al zien.

 

Kruimel, die 30 jaar geleden al volop illegaal de hele wereld rondjodelde op CB en daarvoor is bestraft volgens de wet op radio en telegrafie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...