Spring naar bijdragen

PMR, Wie Wat Waar Waarom Wanneer Welke ?


deBruineBeren

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

....... de SNCF (franse NS) ........

SNCF is Franse NS? NS is Nederlandse Spoorwegen? Nederlandse Spoorwegen is dus ook Frans? Daarom rijden ze niet meer op tijd. Alles gaat met de Franse slag. :D

 

GRTZ

 

Kruimeldief :holiday:

 

Ik ben laatst naar een film geweest van 6 uur lang: Harry Stotter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ze zijn ontworpen zonder de mogelijkheid voor een externe antenne. Ze werken ook op maar 8 kanalen waar je geen vergunning voor nodig hebt. Bovendien zitten de frequentiesprongen op een afstand die gewone scanners niet kunnen volgen. En bovenal: het is verboden op deze frequentie's met andere formaat apparatuur / zendvermogen te werken dan dat je nu hebt. :xmas: Maar als je iets weet hou ik me aanbevolen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ehh...

 

ik zit dit eens op mijn gemakkie te volgen..

is er hier iemand die mij het verschil tussen LPD en PMR kan vertellen?

zie dat daar twee soorten devices voor zijn?

 

groets,

 

Michiel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgezien van de frequentie is er één zeer belangrijk verschil ... het zendvermogen.

LPD porto's hebben een zendvermogen van slechts 10mW

PMR porto's gooien er 500mW uit. Ongeveer 17 dB meer dus.

 

17dB méér betekent een zendbereik welke in theorie drie maal zo groot is.

 

In de praktijk heb je met een LPD porto een bereik van 200 meter in de stad tot hooguit een kilometer in het open veld.

Op PMR de factor drie toepassen.

 

Beide typen werken overigens in de UHF band. 433 (LPD) en 466 Mhz (PMR).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Er is nog een belangrijk verschil tussen LPD en PMR, als je de GPS eraan wilt hangen zodat je m.b.v. APRS je positie aan anderen kenbaar wil maken.

Op de PMR frequenties is dit expliciet verboden, dat is ook de reden dat de Garmin Rino in Europa niet wordt toegelaten, ook als die op de goede frequenties zou werken. Voordeel het veel grotere zendvermogen (nadeel batterijen sneller leeg)

Op de LPD frequenties is deze beperking er echter niet, dit bandje (in de amateur-band) wordt voor allerlei laag-vermogen toestandjes gebruikt.

Als je dus wilt spelen met APRS of eens met de buurman zendamateur wil praten (die dit overigens eigenlijk niet mag), is het handiger om een LPD aan te schaffen. (of nog beter 2)

Ga dus altijd na wat of het gebruiksdoel is en of je dat groter vermogen nodig hebt (en wat je vrienden waarmee je wilt praten mogelijk al hebben aangeschaft).

Ook met een LPD haalt men met gemak 5 km over het water en voldoet ook uitstekend tijdens klim- of skitocht als men op dezelfde helling zit. Hou er echter rekening mee dat de UHF primair zichtverbinding is, dus hoe hoger hoe verder de horizon. Vreselijk handig als men met 2 of meer auto's op vakantie is en de jeugd heeft dan ook zijn bezigheden (ook dan is APRS op lap-top met Ozi of UI-View heel erg leuk).

Overigens zijn de Alinco EC10 en DJ-S41 etc. door een aantal soldeerbrugjes heel gemakkelijk te vermaken van LPD naar PMR of amateur portofoon. Dus als je nog eens idee hebt om zendamateur te worden is dat interessanter. Voor ombouw (illegaal voor niet-amateurs) zijn er diverse sites met info.

 

Kees ;) (20 maart weer radiomarkt in Autotron :ph34r: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij. Delta123 en Franky639 hebben een setje bij de blokker aangeschaft. Zo oop het eerste gezicht werken ze feiloos. We gaan zi binnenkort eens uitproberen.

Straks op het event in een bos in het midden van het land zal het wel van pas komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...