Spring naar bijdragen

PMR, Wie Wat Waar Waarom Wanneer Welke ?


deBruineBeren

Aanbevolen berichten

Op het laatste Avond Event bleek toch maar weer hoe handig zo’n ding kan zijn.

 

Alle Cacher met een PMR stonden bij de Cache. :yes:

Alle Cacher zonder PMR stonden nog op de verkeerde locatie. :thumbup:

 

Voor die gene die niet weet waar het over gaat:

PMR staat voor Private Mobile Radio.

Of terwijl een Portofoon die aan een aantal specifieke ijzen voldoet.

Voor het Geocachen met meerdere teams of tijdens een Event een zeer handig hulpmiddel.

 

Voor meer info lees eens http://golf.messageboard.nl/3429/viewtopic.php?t=30

 

Dit artikel is door onze zeer gewaardeerde mede Cacher Robert Elsinga geschreven

en gaat wat verder in op de techniek en de mogelijkheden in het algemeen.

 

De vraag is nu, hebben we al deze techniek en opties wel nodig bij het Geocachen.

 

Ik heb begrepen dat CTCSS eigenlijk niet gebruikt wordt in de Geocache wereld.

Verder lijkt mij een (spat)water dichte behuizing een must.

VOX een leuke optie of niet.

 

Dan is er natuurlijk nog het verschil in prijs.

Na een avondje speuren op het internet ben ik al setjes voor 49,99 Euro tegen gekomen(kijkshop).

 

Wat ook opvalt dat veel merken de zelfde PMR maar dan in een andere behuizing verkopen.

 

Graag zie ik dus wat reactie van gebruikers, zoals:

 

Welke gebruik je.

Waarom is die zo goed.

Welke optie mis je.

Enz.

 

En natuurlijk waar kan je een PMR zo goedkoop mogelijk kopen.

 

Hier alvast een paar links naar bedrijven welke PMR’s via het internet verkopen:

 

http://www.mega-com.nl/

 

http://www.pmr446.be/producten/producten.html

 

http://www.conrad.nl deze is dit weekeind uit de lucht.

 

http://www.kijkshop.nl/online/Shop/product...D%26category%3D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ook bij www.cbshop.com ( winkel in Overloon ) staan diverse PMR in de lijst,

Gebruik zelf de Euro CB Pro 430 ( team Tecom 430 )vanwege de oneindig veel functies, wat dus ook meteen het grote nadeel is.

Heb de PMR /LPD sinds 2 jaar in bezit, niet voor geocaching maar voor motor - motor communicatie.

Dit is overigens een PMR / LPD die op zeer eenvoudige wijze gemodificeerd kan worden waarmee het zendvermogen aanmerkelijk toe neemt.

Zie overigens nu dat het geen echte PMR functie bied maar een zendspectrum van 420.000 tm 470.000 in stappen van 5 / 10 / 12,5 of 25. Dus kanaal 8 van de PMR wordt ingesteld op 446.095.

 

 

Danny :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dan gan we ff antwoorden. PMR?

 

De KralenFee en ik, Kruimeldief hebben allebei een Alan 441 PMR van 8 kanaaltjes met vox en oproeptonen. Het is een apparaatje van 5 a 6 cm groot en dan komt het antennetje van een paar centimer er nog bij. Het lijkt speelgoed maar dat is het niet. Alhoewel ook de prijs het doet vermoeden :D De batterijen zijn bijna duurder dan de apparaten. Ze zijn te koop als setje per 2 stuks in een redelijke electronicahobbyzaak als Crescendo, de vroeger Tandy's. Ik weet dat Conrad dit soort ook levert tegen een iets hogere prijs. Een oortelefoon en microfoon met PTT toets zijn een optie, evenals een adapter/lader.

Kostprijs? Nog geen 80 euro voor 2 stuks. Ik heb ze in Nederland gekocht, maar hen een mooie Duitse site gevonden dat bij een aan scahf tot 300 euro wel 11,50 euro verzenkosten rekent. En je moet vooruitbetalen. Alle andere kosten met internationale betalingen heb je niet omdat ze een bank daarvoor in Nederland hebben.

 

441_silber.gif

 

We gebruiken ze gewoon kaal. Dus ff "push to talk"en klaar is Kees. Het beriek is zo'n 3 kilometer. Dat lijkt weinig maar wie gaat nu tijdens het cachen zover uit elkar staan? De bedoeling is dat als we niet zeker weten waar de cache is, de een omloopt en bijvoorbeeld aan dehandere kant van het water staat en de ander blijft waar hij is. Wij hebben nog niet een keer ervaren dat de afstand te kort is of dat de verstaanbaarheid niet goed is. Het blijft duidelijk en helder. Een voordeel is ook dat zelfs een paar 100 meter uitelkaar je in een bos niet naar elkaar hoeft te schreeuwen. Tenminste dat is handiger wil je de kans hebben ook nog eens wat wild te zien.

Nog een voordeel. We gebruiken GP penlite AAA formaat en wel 3 stuks per portofoontje. We carambalen geregeld door het ding en zo eens in de paar maanden bedenk ik me dat de batterijen misschien wel eens leeg zouden kunnen raken en dan laad ik ze op via de Powerbank dat batterijen in een uur laadt en toch, binnen een half uur wordt het laden al gestopt, met andere woorden de batterijen waren nog lang niet leeg.

 

 

Voor meer info over het apparaat: klik hier..

 

En voor alle erbij te leveren accessoires kun je hier klikken.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:

"Oh, was ik maar een tuinman",

dacht het stekelvarken,

"dan stak ik een steel in m'n reet

en ging ik lekker harken." :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laad ik ze op via de Powerbank dat batterijen in een uur laadt en toch, binnen een half uur wordt het laden al gestopt, met andere woorden de batterijen waren nog lang niet leeg.

Volgens mij mag je deze conclusie niet trekken.

 

De Powerbank laadt een AA-batterij van 1600 mAh op in 1 uur. Batterijen met een kleinere capaciteit in minder tijd, en met een grotere capaciteit in meer tijd.

 

Een AAA-cel heeft een kleinere capaciteit dan 1600 mAh (ik heb er een paar van 550 mAh), en wordt in minder dan een uur helemaal opgeladen.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In vervolg op dit draadje,

Schijnbaar wordt PMR kanaal 8 veel gebruikt, 446.093 75.

In hoeverre komt dit overeen met 446.095 ? Ik bedoel daarmee kan ik op die frequentie ook communiceren met PMR kanaal 8 ?

 

 

Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team KIS98 heeft de beschikking over een setje Xiron PMR's, destijds in de aanbieding bij Blokker voor ik dacht EUR 69,-. Heel eenvoudig maar prima voor Geocachen. Bereik is wisselend, zeker tussen de huizen loopt het erg terug, in het open veld beter en aangezien we meestal toch maar maximaal een 100tal meters van elkaar vandaan staan is dit geen probleem. Gebruik is voornamelijk voor wanneer ieder een ander stukje afzoekt. Tijdens het cachen staat ie op kanaal 3 en vaak doe ik bij de start een toonoproep een vlak daarna een oproepje voor GCers op dit kanaal maar tot nu toe nooit antwoord terug ontvangen helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met het setje dat ik aangeschaft heb zijn al wat testjes gedaan.

bevredigend !!!

Ik heb ze nog niet in het veld gebruikt, maar ben dat wel van plan met b.v. de COCA cache.

Het gaat om de TEAM Dualtalk en zaten met twee in een blister.

Het voordeel van dit apparaat is dat hij zowel PMR als LPD is, iets multifunctioneler dus.

 

De aanbieding was 40,- EURO

 

* 8 kanalen, 500mWatt en........

* 69 kanalen 10/500mWatt omschakelbaar

* Inklapbare antenne

* up/down kanaal toetsen

* Vox, handen vrij communiceren, werkt ook met externe microfoons

* 38 CTCSS tooncodes

* LC scherm met alle functies, 3 instelbare scherm kleuren

* Toon oproep, 8 tonen instelbaar

* Instelbaar volume en squelch

* Automatische kanaal zoeker

* Toetsenbord blokkering

* TX indicator

* Luidspreker/microfoon aansluiting

 

Enige nadelen: 4x AAA batterij tja...

 

st1snpr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dan gan we ff antwoorden. PMR?

 

De KralenFee en ik, Kruimeldief hebben allebei een Alan 441 PMR van 8 kanaaltjes met vox en oproeptonen. ....

 

Kostprijs? Nog geen 80 euro voor 2 stuks.

Als je via het Duitstalige gedeelte bestelt, scheelt je dat weer 5 Euro.

In plaats van 79.95 wordt het dan 74.95. (op de .de site in plaats van de .be site van dezelfde firma.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je via het Duitstalige gedeelte bestelt, scheelt je dat weer 5 Euro.

In plaats van 79.95 wordt het dan 74.95. (op de .de site in plaats van de .be site van dezelfde firma.)

Klopt. Was ook maar een voorbeeld van het apparaat en de accessoires die erbij te krijgen zijn. Ik heb het setje gekocht in nederland voor 99 gulden (gulden? Wat is dat ook al weer?). En een voorbeeld in het Nederlands is nu eenmaal iets gemakkelijker. Je zit met deze firma in ieder geval niet met de bankkosten voor internationale betalingsverkeer omdat ze speciaal darvoor een rekening hebben bij de SNS bank in Winschoten.

 

GRTZ

 

Kruimeldief

 

De ideale maten voor een vrouw: 90-60-40

 

90 jaar oud,

60 miljoen op de bank,

40 graden koorts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zit met deze firma in ieder geval niet met de bankkosten voor internationale betalingsverkeer omdat ze speciaal darvoor een rekening hebben bij de SNS bank in Winschoten.

Die kosten zijn sinds 1 juli jongstleden niet meer van toepassing, door een Europese regel die verplicht is gesteld voor internationaal bankverkeer. Die regel bepaalt dat de kosten gelijk moeten zijn aan de kosten voor het nationale bankverkeer.

Er moet alleen aan een paar voorwaarden voldaan worden, en daar valt ook in dit geval eenvoudig aan te voldoen:

1) betaling in €'s

2) maximaal bedrag €12.5000,=

3) de betaling binnen de EU

4) je moet de IBAN gebruiken (International Bank Account Number), dit is eenvoudigweg een samenstelling van bankrekening begunstigde + rekening ontvangende bank, deze is meestal zelfs via de website van de bank te bepalen

5) je moet de BIC code gebruiken (Bank Identifier Code, staat op de website van de bank), soms vernoemt een bank een SWIFT code omdat dat een instantie is die al langer werkt met codes voor dit soort bankverkeer. Op de Swift website kun je je BIC code checken

6) betaling uitvoeren op basis van Shared Cost (en dat is nou net hetgene wat verplicht is door de Europese Comissie): dit wil zeggen dat aan beide kanten van de betaling de kosten betaald worden, en die zijn nu gelijk aan het nationale verkeer. Dus als die nul zijn, dan zijn ze dat ook voor het internationale verkeer.

 

Er is dus niet meer een bankrekening in Nederland nodig om het goedkoop te houden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dit moment traineren de banken in Duitsland op zo'n absurde manier dat ze zelfs al aan de schandpaal zijn genageld op de nationale TV.

De meest gebruikte truc is:

"ja, dat kan gratis maar de formulieren moet u apart bestellen. Dat kost 2 weken. Maar we kunnen het direct nu doen en dan kost het u...."

De tweede manier is om de formulieren zeer lastig te maken. Zodat men zaken als 'cost shared' vergeet aan te vinken en default is, ja u raad het al, eentje die wel geld kost.

In principe is BIC+IBAN voldoende en uniek.

Maar de banken gaan u uitgebreid controleren opdat zijn geen fouten maken (klantenservice heet dat). B.v.:

noodzakelijke gegevens, naam adres etc. van ontvanger

Naam, adres enz. van ontvangende bank.

En als ze iets niet kloppend vinden moeten ze extra dingen doen en dus moet je toch betalen.

B.v. zo wilde een bank het adres van de PostBank NV. hebben. Opgave van het adres waarnaar je de giro's stuurt is fout: het moet het adres van de wettelijke plek van vestiging zijn. Alsof ze persoonlijk het geld aan de raad van bestuur gaan overhandigen.

Dan het adres: een postcode van 1234PK is fout en moet 1234 PK (let op spatie) zijn (of omgekeerd, dat staat mij niet meer bij). Hetzelfde met huisnummer: 9A of 9 A .

M.a.w. er is bijna altijd wel iets te vinden waardoor men toch moet betalen.

Dat ooit de RAF zoveel aanhang kreeg; ik kan me dat steeds beter voorstellen bij dergelijk minkukelig gedrag van kapitalisten.

En hoe is het in ons land? Veel beter? Ik weet het niet. Onze Postbank doet er ruim 7 werkdagen over om een buitenlandse overboeking te doen. Alsof de Postbank nog in de tijd van de Postkoets verkeert.

Zijn er al andere ervaringen? Dan wil ze graag horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou weet ik nog steeds niet of het werkt, nogmaals:

PMR kanaal 8 freq = 446.093,75, oftewel kanaal verspringt met 12,5. Daar ik met mijn multi LPD/PMR geen mogelijkheid heb om dit in te stellen, pak ik dus de dichstbijzijnde freq, 446.095 ( verspring met stappen van 5).

 

Vraag: Als iemand op PMR kanaal 8 uitzend, wordt dat dan ook op bovengenoemde freq ontvangen ? PMR kanaal 8 loopt nl van 446.087,5 tm 447.000.

 

Weet iemand dat msischien ?

 

Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja Prof,

Een RLF in Nederland oprichten zal dan wel niet zo uniek meer zijn :yes: Klinkt ook niet zo stoer. Rode leger fractie ....

Bureaucratie en "hoe wordt ik in ieder geval er beter van" betalingsverkeer is ook in Nederland niet anders hoor.

De Postbank is nog niet eens de langzaaamste in deze. De Duitsers zijn SoWieSo niet zo Schnell. Zelfs een betaling via PayPal duurt nog langer dan bijvoorbeeld naar Amerika.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:

Waarom moet je betalen voor rood staan terwijl ze weten dat je geen geld hebt?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou weet ik nog steeds niet of het werkt, nogmaals:

PMR kanaal 8 freq = 446.093,75, oftewel kanaal verspringt met 12,5. Daar ik met mijn multi LPD/PMR geen mogelijkheid heb om dit in te stellen, pak ik dus de dichstbijzijnde freq, 446.095 ( verspring met stappen van 5).

 

Vraag: Als iemand op PMR kanaal 8 uitzend, wordt dat dan ook op bovengenoemde freq ontvangen ? PMR kanaal 8 loopt nl van 446.087,5 tm 447.000.

 

Weet iemand dat msischien ?

 

Danny

Dat is afhankelijk van de bandspreiding of zoiets :yes: Een zendamateur moet jou dat maar eens uitleggen. Ik heb ooit mijn best daarvoor gedaan maar illegaal was leuker :D

 

Wat ik mij herinner en goed kan voorstellen is dat wat jij wilt nu net niet de bedoeling is maar wel kan gebeuren bij slechte apparatuur. Goed apparatuur zal wel zulke filters hebben dat een soort van kanaaloverslag niet mogelijk is.

 

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom is nu juist die kanaal 8 zo belangrijk voor je als het al een druk kanaaltje is? Ik hoor liever alleen maar degene met wie ik in verbinding ben of wil zijn ;). Ik vind het oervervelend als er doorheen gecarambad wordt.

 

Maar.... de site die ik zojuist aanvoerde, doet wel modifcaties aan diverse apparaten, namelijk vergroten van zendvermogen, meer kanalen en bijvoorbeeld een aansluiting maken voor een externe antenne. Ik meende dat het verhogen van zendvermogen 22 euro kost. Het worden dan wel apparaten alleen voor export omdat ze in Europa niet meer gebruikt mogen worden. Maar ja, wie controleert dat?

Ik denk toch niet dat het de bedoeling is om er een basisapparaat van te maken.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:

 

Toerist: iemand die duizenden kilometers reist om een foto van zichzelf naast zijn wagen te nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...